Hengstenkeuring KWPN 25/26 kletstopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:32

Ik ben iets te laat begonnen met kijken en heb op het straatje alleen de laatste twee gezien. Wat is die laatste van Livius een gaaf en imponerende bok zeg! Ben heel benieuwd naar hem in de kooi

Elisa2

Re: Hengstenkeuring KWPN 25/26 kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:36

Die is al NRPS goedgekeurd, Livius x Florencio..inderdaad een erg gave hengst.

Ik ga ook de kooi volgen en zal verslag doen.

Tot nog toe vielen de TotalmcLarens me positief op qua model op het straatje.

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:42

Ik zie dat de Livius x Florencio idd al bij NRPS en Oldenburg is goedgekeurd en eerder al bij het KWPN aangewezen was. Het gaat om een 5 jarige hengst, waarschijnlijk dat ik hem daarom al zo imponerend etc. vond haha.

Dit is één van mijn eerste jaren dat ik de eerste en tweede bezichtiging volg, is dit gebruikelijk, dat er een wat oudere hengst wordt aangeboden die al eerder aangewezen is geweest?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:49

Nee, het is niet gebruikelijk.

Hij zou in 2023 het VO lopen maar ik weet niet of hij toen aangeleverd is, of dat er iets was (een blessure) oid. Ik weet niet precies hoe de regels nu zijn in dit geval.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:16

EIgenlijk vind ik het nog steeds gek dat de aanjagers in de kooi geen cap op hebben.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:31

300 Barton VDL x Darewell II, 1.67/9 cm. (hoorde het niet goed)
Jeugdige hengst met een goed front. Galop weinig lichaamsgebruik, veel spanning. Draf niet goed gezien, stap is goed door het lijf met een actief achterbeen. Draf aan de hand goed, mooi opwaarts met een actief dragend achterbeen.

310 Dante US x Jazz. 1.69 mtr
Kleine hengst, mooi front, kort voorbeen, lang achterbeen.
Grappig, hij oogt veel kleiner dan ie is. Draaft met een actief achterbeen, veel balans. Galop is minder, wordt een beetje lang. In ontspanning is de galop wel beter. Stap is goed door het lijf met een actief achterbeen.

311 Dante us x Ferguson, 1.63 mtr.
Jeugdige hengst, oogt wel sjiek. Beweegt makkelijk, goede galop met veel balans. Draaft met een zeer goed voorbeen, blijft achter iets achter. Wordt wel wat lang in beweging. Draaf met heel veel afdruk en lichtvoetigheid. Galop is oke, veel balans maar mag wat sterk worden. Stap is voldoende door het lijf, mag iets meer buiging in het achterbeen hebben, ook in draf.

Ik vind de Dantes niet tegenvallen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:51

300 Barton VDL x Farewell 3:
Mooi paard, stap is wat kort, achterbeen wat lang zou meer mogen buigen/ onder het lichaam mogen komen. Galop oke.

310 Dante US x Jazz:
Mooi paard, veel techniek in de benen in draf.
Heeft in de galop veel spanning en blijft daardoor wat strak in de rug, wel een goede techniek over de benen. Stapt oke.

311 Dante US x Ferguson
Mooie hengst met een iets weke rug, veel techniek ook in de benen in de draf en galop. Zou in draf iets meer tot dragen mogen komen achter. Apart voorbeengebruik in draf met veel schoudervrijheid. Stap is oke, zou wellicht iets meer door het lichaam mogen schrijden.

312 Dante US x Vivaldi:
Wederom een mooie hengst, langgelijnd. Ook veel techniek in de benen, tilt het achterbeen in draf wel op naar achteren. Galop heeft veel techniek maar erg gespannen dus wat strak in de rug. Stap een beetje hetzelfde als de vorige.

343 Escolar x Franklin:
Jeugdige hengst, loopt met veel spanning in de baan dus laat zich slecht zien. Draf is vrij stuwend, zou achter meer mogen dragen. Galop is slecht te beoordelen zo, stap is vrij kort en zou meer door het lichaam mogen schrijden.

301 Barton VDL x Laurentio:
Mooi paard met een mooi model en goede bovenlijn, zou in draf het achterbeen wat meer onder het lichaam mogen brengen en iets meer schoudervrijheid hebben. Galop is vrij strak in de bovenlijn, zou wat meer techniek in de benen mogen hebben. Stap heb ik even gemist.

Edit: fout in de afstamming
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op Vandaag, 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:00

300 Barton VDL x Darewell II, 1.67/9 cm. (hoorde het niet goed)
Jeugdige hengst met een goed front. Galop weinig lichaamsgebruik, veel spanning. Draf niet goed gezien, stap is goed door het lijf met een actief achterbeen. Draf aan de hand goed, mooi opwaarts met een actief dragend achterbeen.
- Jeugdige hengst, goede voorhand, galop meer souplesse.

310 Dante US x Jazz. 1.69 mtr
Kleine hengst, mooi front, kort voorbeen, lang achterbeen.
Grappig, hij oogt veel kleiner dan ie is. Draaft met een actief achterbeen, veel balans. Galop is minder, wordt een beetje lang. In ontspanning is de galop wel beter. Stap is goed door het lijf met een actief achterbeen.
- Royaal ontwikkelde hengst, ruimte zien in beweging, maar meer gedragenheid.

311 Dante us x Ferguson, 1.63 mtr.
Jeugdige hengst, oogt wel sjiek. Beweegt makkelijk, goede galop met veel balans. Draaft met een zeer goed voorbeen, blijft achter iets achter. Wordt wel wat lang in beweging. Draaf met heel veel afdruk en lichtvoetigheid. Galop is oke, veel balans maar mag wat sterk worden. Stap is voldoende door het lijf, mag iets meer buiging in het achterbeen hebben, ook in draf.
- Tweede bezichtiging

312 Dante us X Vivaldi, 1.70 mtr
Jeugdige hengst ondanks de maat. Draaft met veel front, net zoals de vorige hengst. Hij vind het wel spannend in de kooi. Draaft met een sterk achterbeen en veel balans, veel afdruk. Wel een beetje een hakkentrekker. Goed voorbeen. Arm dier wil alleen maar de kooi uit.. Galop mooi opwaarts met een actief achterbeen, wel veel spanning nog. Al met al een goede hengst, hopelijk kan hij in de 2e bezichtiging wat meer rust vinden.
- Tweede bezichtiging

343 Escolar x Franklin, 1.67 mtr
Oogt nog erg jeugdig, lijkt zich op te waarderen in beweging.
In beweging wel wat meer paard maar wordt wat lang. Ik mis gedragenheid en opwaartse tendens. Nee dit is het niet.
- Meer lichaamgebruik en achterbeen dragend zijn.

301 Barton VDL x Laurentio, 1.69 mtr
Weinig aansprekende hengst, mist balans in de draf, maakt taktfouten. Prima paard maar niets bijzonders. Mist uitstraling en expressie in de beweging.
- Jeugdige hengst, beweging achterbeen meer onder massa.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:02

Gefeliciteerd Mister A!

Ben het aardig met de jury eens, kan me goed vinden in hun commentaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:34

503 Secret x Negro
Forse hengst met behoorlijk neerwaartse romprichting, langgelijnd. Drukt in beweging in draf de rug weg en houdt deze erg strak. Lang achterbeen wat achter de massa blijft in beweging in zowel de draf als de galop. Stapt wel oke.

501 Sanceo x Vitalis:
Komt lekker stout binnen met los trekken..wel een mooi paard met veel techniek in de benen in draf. Galop is vrij strak en wat neerwaarts. Beoordeling is gestopt..hij probeerde zich later weer los te trekken.

505 Secret x Daily Diamond
Nog wat jeugdige hengst, mooi model maar ook iets neerwaarts qua romprichting. Zou in draf wat meer techniek in de benen mogen laten zien. Blijft iets achter in het achterbeen.
Galop is vrij neerwaarts en mist ook weer wat techniek in beweging, gallopeerd wel makkelijk. Stao zou meer door het lichaam mogen schrijden.

534 Secret x Grey Flanell:
Grootramige hengst, langgelijnd met ook een wat neerwaartse romp, iets meer techniek in het lopen dan de vorige maar achterbeen zou zowel in draf als galop meer onder het lichaam mogen komen. Stap is oke.

504 Secret x Lord Leatherdale:
Beetje hetzelfde model als bovenstaande hengsten, iets chiquer. Loopt met meer techniek in de benen dan de voorgaande Secrets, zou wel wat meer tot dragen mogen komen in de draf en de galop. Blijft in de galop wat hoog in het kruis. Stap is oke.

533 Vivaldon x Sir Donnerhall:
Chique langgelijnde hengst met een mooi model, atletisch in beweging met veel lichaamsgebruik. Wel een iets lang achterbeen, zou wellicht nog iets meer tot dragen mogen komen. Stapt goed, veruit de beste hengst tot nog toe in deze groep.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:39

Hier snap ik niks van..533 niet naar de 2e bezichtiging en 503 wel, dat kan ik echt niet begrijpen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:40

503 Secret x Nergo, 1.70 mtr
Wauw wat een paard en wat een uitstraling!! Al redelijk aan de maat ook.
Gaaf dier, draaft met veel techniek en ruimte maar blijft wat hoog in het kruis. Oogt flegmatiek, beetje zwaar. kort voorbeen ook. Stap mag wat meer van achteruit. Oogde op het straatje erg tof, maar valt ik de kooi tegen.
- Tweede bezichtiging

501 Sanceo x Vitalis , 1.71 mtr
Deze heeft er zin in. Grootramige hengst met een mooie front. Beoordeling wordt stilgelegd omdat hij zich niet laat sturen door de kooimensen. Zonde, want het lijkt me een gaaf dier.

505 Secret x Daily diamond, 1.70 mtr
Mooie uitstraling maar mist front, wordt lang in beweging. Mist wat balans. Meer afdruk en opwaartse tendens. Matige beweger. Flegmatiek en traag.
- Beweging meer met de schoft naar boven tot dragen komen.

534 Secret x Grey Flanel, 1.67 mtr (ik denk dat ik de nrs gewisseld heb)
Paard draaft met veel afdruk maar wordt erg lang. Oogt net zoals de vorige secrets traag en flegmatiek. Achterbeen moet echt meer dragen. Iets beter dan de vorige maar nog niet goed genoeg.
- Tweede bezichtiging

504 Secret x Lord Leatherdale.
Iele lange hals, wel goed ontwikkelt, ruime maat, langgelijnd, stapt achter heel wijd, is in draf niet te zien.
Draaft makkelijk maar mist kracht en souplesse. Net zoals de andere Secrets komt hij tekort in beweging. Galop is wel beter door het lijf, maar zou krachtiger mogen zijn. Stapt met taktfouten achter.
- Langgelijnde hengst, beweging achterbeen krachtiger en meer doortreden.

533 Vivaldon x Sir Donnerhall I, 1.70 mtr
Paard met maat, lijkt zeer goed te bewegen.
Draaft met veel afdruk en souplesse maar wordt wat lang in beweging. Galop is wel mooi bergop maar hij mist hier balans, takt en kracht. Stap zou actiever mogen met meer buiging in het achterbeen. Aan de hand wordt ie wel beter in draf.
- Mooie voorhand, meer kracht en afdruk bewegen.

*535 Livius x Florencio
Paard met veel front en uitstraling, erg compleet dier. Misschien iets week gekoot achter.
- Wordt enkel aan de hand getoond, 5-jarige hengst.
Hengstencompetitie
Laatst bijgewerkt door Earth op Vandaag, 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:40

Ik vond alle Secrets tegenvallen dus ik snap niet dat er alsnog 2 door zijn :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:41

Nou precies dat..heel bijzonder dit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:43

Power Edition gaat trouwens via de hengstencompetitie zijn goedkeuring doen begreep ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:19

521 TotalmcLaren x Charmeur:
Mooi paard, zou in beweging wat meer lossigheid mogen hebben, gebruikt zijn achterbeen in draf goed. Galop zou meer gedragen mogen zijn, wel goede techniek. Stap is oke.

520 TotalmcLaren x Apache:
Mooi paard, iets chiquer dan de vorige..zou ook iets meer lossigheid mogen hebben in de beweging. Achterbeen is sterk gebogen en trekt hij op naar achter in de draf. Ook in de galop komt het achterbeen niet voldoende onder het lichaam. Stap is oke.

525 Totilas x Riccione:
Wat popperige hengst, loopt ook een beetje zo in beweging. De galop zou meer gedragen mogen zijn, laat zich slecht zien in draf. Stap is oke.

511 Skyline to B x Prestige:
Hengst is op dit moment vrij overbouwd, kan wel lekker draven. Is atletisch maar zou toch wat opwaartser mogen bewegen en meer tot dragen mogen komen.Geldt ook voor de galop. Stap heb ik gemist.

522 TotalmcLaren x Oscar:
Mooi grootramig paard, mooi model.
Goede techniek in de galop, zou ook weer iets meer lossigheid mogen hebben. Kan goed draven qua techniek, goed achterbeen maar overloopt zichzelf soms wat. Stapt goed.

514 St Emilion x San Amour:
Langgelijnde hengst met een wat korte hals, beweegt wat neerwaarts en strak in de rug..zou meer moeten dragen in draf en galop. Trekt het achterbeen op naar de staart in draf. Stap is oke.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:26

521 Total Mclaren x Charmeur
Weinig uitstraling, lijkt wat ongelijke voeten te hebben. Waardeert zich op in beweging. Geen verkeerd dier maar spreekt me gewoon niet zo aan.
Mag met meer lichaamsbeweging bewegen, en een actiever achterbeen.
- Tweede bezichtiging

520 Total Mclaren x Apache, 1.76 mtr.
Zo dan, deze Total Mclaren kan wel draven volgens mij.
Wat een beer van een paard zeg, heel grootramig en met veel body. Heeft wel een ongelijke voorvoet. Draaft met een zeer krachtig achterbeen, veel afdruk en veel lichaamsgebruik. Goede techniek in de voorbenen. Galop met veel lichaamsgebruik. Stap mist wat takt.
- Royaal ontwikkelde hengst, meer jeugd, meer lichaamsgebruik tonen.

525 Totilas x Riccione, 1.63 mtr
Lijkt wel ongelijke voorvoeten te hebben. Linksvoor is een stuk steiler.
Mist lichaamsgebruik, blijft hoog in het kruis. Laat zich in draf niet zo goed zien. Neerwaartse romprichting. Mist overtuiging in draf. Ik zei tegen Elisa dat ik het een dikke pony vond :=
- Mooi Front, beweging meer zweefmoment.

511 Skyline to B x Prestige VDL, 1.67 mtr
Jeugdige hengst, ietwat week in de bovenlijn. Zwaait voor behoorlijk uit in draf (maaien). Hoekig achterbeen.
Laat zich niet echt goed zien, loopt een beetje te klooien. Draaft met veel techniek over de benen en met afdruk, maar zou meer lichaamsgebruik mogen tonen. Galop is wel goed door het lijf maar mist wat kracht en takt.
- Mooie voorhand, sterker zijn in de bovenlijn, lichtvoetig bewegen maar meer lichaamgebruik tonen.

522 Total mclaren x Oscar.
Beknopte jeugdige hengst, wel correct gebouwd maar weinig uitstraling of speciaals.
In de kooi vind ik hem ineens veel groter ogen haha. Beweegt met veel balans, al is ie wat traag. Galoppeert door het lijf met een goed achterbeen. Draf is goed over de benen, mist iets opwaartse tendens. Stap is goed door het lijf met een actief achterbeen.
- Tweede bezichtiging

514 St. Emilion x San Amour, 1.67 mtr.
Jeugdige hengst, mist uitstraling en body. Waardeert zich op in beweging.
Veel techniek in de benen maar blijft toch wat uitstraling missen, galop is goed door het lijf. Evenals de draf. Maar mist toch overtuiging. Oogt achter erg week in stap.
- Tweede bezichtiging

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:02

509 Sezuan x Rohdiamant
Langgelijnde hengst met een wat korte hals, beweegt wat neerwaarts, zou meer mogen dragen in draf en galop. Stap zou meer door het lichaam mogen schrijden.

510 Sir Donnerhall x Vivaldi
Langgelijnde hengst met een mooi front, galop is goed qua techniek, kan ook goed met de schoft omhoog draven en goed over de benen. Een van de betere vandaag.
Stap zou iets meer door het lichaam mogen.
Applaus van de tribune!

527 Vaderland x Benicio:
Wat ouderwets type op stand, waardeert zich direct op in beweging. Kan goed draven, wellicht nog iets vlug. Galop zou iets meer gedragen mogen zijn, stap is goed.

528 Vaderland x Bordeaux:
Buffeltje op stand, kort in de rug..wel veel techniek in de benen in draf maar drukt de rug weg in beweging. Ook in de galop. Stap is goed.

529 Vaderland x Totilas:
Mooi paard, iets week in de rug, kan goed draven en heeft ook een goede galop. Beste Vaderland tot nog toe. Stap is oke, maar zou iets meer door het lichaam mogen schrijden.

531 Vitalis x Hotline:
Mooi paard, mooi model..wel een wat lang en sterk gebogen achterbeen. Paard heeft wel veel techniek in de beweging en loopt zeker niet verkeerd. Stap is goed, galop heb ik even gemist.

530 Vaderland x Apache:
Jeugdige hengst die zich direct opwaardeert in beweging, kan goed draven maar is wel iets kort in de rug en houdt de rug wat strak in beweging. Galop zou meer gedragen mogen zijn. Stap is oke, maar zou wat ruimer mogen zijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:09

509 Sezuan x Rohdiamant, 1.69 mtr
Mist wat takt en balans in de galop. Draaft goed over de benen maar heet een neerwaartse beweging. Romp is ook neerwaarts.
- Langelijnde hengst, in beweging met meer houding en over de rug.

**510 Sir donnerhall I x Vivaldi, 1.70 mtr
Paard met veel body, draaft bergop met veel lichaamsgebruik en veel afdruk. Galop item. Zeer compleet paard, stap is enkel wat matig. Sterk achterbeen.
- Tweede bezichtiging

527 Vaderland x Benicio, 1.67 mtr
Grootramig paard, draaft met veel lichaamsgebruik en een goede techniek in de benen maar zou iets bergop mogen. Mist wat overtuiging. Hoekig achterbeen.
- Tweede bezichtiging

528 Vaderland x Bordeaux, 1.64 mtr.
Grootramige hengst. Oogt wat zwaar. Mist wat lengte, zou wat jeugdiger mogen zijn.
Deze oogt veel groter, iets gezonken rug. Is wel echt een propje, heeft wel een leuke uitstraling maar mist overtuiging in beweging. Zou meer opwaarts mogen.
- Stoere hengst, sterker in de verbinding, in beweging meer ruggebruik en souplesse.

*529 Vaderland x Totilas, 1.74 mtr
Is al behoorlijk aan de maat. Bovenlijn is wat matig.
Wel veel front en uitstraling. Draaft met veel techniek over de benen, veel opwaartse tendens en mooi door het lijf. Galop item. Goed paard.
- Tweede bezichtiging

531 Vitalis x Hotline, 1.68 mtr
Groot langgelijnde hengst, oog wat zwaar, groot hoofd. Goede techniek over de benen maar loopt wat neerwaarts, wordt wat lang. Is wat wisselend in beweging.
- Tweede bezichtiging.

*530 Vaderland x Apache. Tornado, een paard naar mijn hart :P , 1.68 mtr
Grootramige hengst, zware boeg, kort voorbeen en neerwaartse romp. Wel erg braaf. Waardeert op in beweging, achter week gekoot.
In beweging veel front, beweegt mooi bergop. Draaft makkelijk, met veel afdruk. Galop nog wat gespannen. Op het straatje vond ik het niks, maar in de kooi is ie erg overtuigend. Goede stap met een actief achterbeen.
- Front, meer in het rechtshoekmodel staan, beweging ruim voldoende techniek, maar meer afdruk en souplesse.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:11

Nou, de twee beste die er uit sprongen voor mij vandaag waren de Sir Donnerhall x Vivaldi en de Vaderland x Totilas. Meest complete hengsten.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:11

Super bedankt voor de overzicht!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:18

Dank voor de verslagen!