Cremello hengsten voor verdunde merries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:19

Zit niet helemaal in de warmbloeden en volgens mij is deze meer springgefokt.

Maar Osiris ? Staat in Duitsland ter dekking.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:44

Ik heb geen goed advies ofzo, maar ik zie het inderdaad nu dat er heel veel verdunde hengsten enkel op aanvraag beschikbaar zijn voor verdunde merries. Heel bijzonder concept. Inderdaad wel een goede insteek als je geen concurrentie wilt op de kleur als het gaat om andere hengsten, maar daarmee voorkom je ook een hele groep paarden voor mensen die het leuk vinden een leuk kleurtje te hebben én een kwalitatief goed paard. Voelt een beetje alsof je bijvoorbeeld een kwpn-ggk hengst enkel merries laat dekken die niet ingeschreven staan bij 't stamboek om potentiële concurrentie hengsten te voorkomen?

Ik snap wel dat een hengstenhouder controle wilt hebben over de merrie waar mee gefokt wordt. Je wilt logischerwijs de beste 'naam' voor je hengst houden en door te kruisen met 'slechte' merries heb je kwalitatief mindere nakomelingen, of zoiets??? Maar in die gedachte begrijp ik best dat alle kleuren/rassen op aanvraag zijn en niet enkel de verdunde merries? Of willen ze dan ipv voorkomen dat er concurrentie komt misschien voorkomen dat mensen enkel op kleur fokken met 'slechte' verdunde merries? Om de gemiddelde kwaliteit van de nakomelingen hoog te houden ofzo?

Ik weet hier zelf weinig vanaf maar vind dit wel een heel erg fascinerend concept.

Edit: heb helemaal kriebels om die hengstenhouders gewoon een berichtje te sturen met deze vraag.

Ayasha
Blogger

Re: Cremello hengsten voor verdunde merries

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:57

Het gaat echt om concurrentie in het geval van verdunde merries.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:28

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:30

Ik vraag me wel af, waarom kleurhengsten mindere kwaliteit hebben eigenlijk. Want uiteindelijk zitten er vaak toch goede lijnen achter?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:45

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:
Maar, als kwaliteit het belangrijkste is, waarom dan per se een hengst van kleur? Die zijn kwalitatief toch allemaal beduidend minder dan de warmbloedhengsten met standaard kleuren. En omdat je merrie al een verdunning heeft, is er kans dat er een leuk kleurtje uit komt. Kleur zou imo een extra moeten zijn, geen eis.

Edit: Zafferano loopt zelf GP, maar schijnt nogal te strooien met kwaliteit, matige beweging en wisselende karakters.

Hoe zou het gekomen zijn dat de meerderheid daarvan zwart of donkerbruin is en dat je in de dressuur moet zoeken naar een schimmel?
Juist. Kleuren-fok.

Kap dat hypocriete gezeur toch zodra het over een andere kleur dan zwart of bruin gaat.

Met een verdunde merrie is het moeilijk. Heb je bij de Zweedse warmbloeden al gekeken? Daar hebben ze die regel veelal niet.

Is dat misschien omdat schimmels vaak melanomen hebben? En er sowieso niet veel schimmels voorkomen in de dressuurfokkerij...

Je kunt zeggen wat je wil, maar de warmbloedfokkerij is nu niet bepaald een kleurenfokkerij, maar een prestatiefokkerij. Als er een ongekend goede schimmelhengst is, dan wordt ie gebruikt. Alleen zijn die er niet (meer).

Verder is het natuurlijk gewoon mijn mening die TS kan negeren wanneer zij dat wil.

Furst schreef:
Ik vraag me wel af, waarom kleurhengsten mindere kwaliteit hebben eigenlijk. Want uiteindelijk zitten er vaak toch goede lijnen achter?

Omdat de kleur vaak van rassen komt waar er anders wordt gedacht (anders, niet per se slechter) over correcte beweging, conformatie en gebruik. Bij Kinsky's zie je heel vaak verdunningen, dat ras wat van oorsprong o.a. gebruikt werd om te racen, maar ook de Tsjechische warmbloed, zie je vaak terug in de stamboom van de warmbloeden met een verdunning.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:48

Furst schreef:

Goede lijnen wil niet zeggen dat een paard automatisch kwaliteitsvol is, het gaat ook om de combinatie. Ik denk altijd zo: Zou je er ook mee dekken als het paard geen bijzondere kleur had? Als het antwoord Nee is dan fok je dus eerder achteruit dan vooruit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:50

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:02

TS, hoe zie je je volgende generatie voor je, stel je hebt die cremello-merrie gefokt?

Ik vermoed dat je er niet aan zult ontkomen dan toch weer met enkel verdund of gewoon gekleurd te dekken. Er zijn geen strikt medische redenen om niet dubbel verdund x dubbel verdund te kruisen, maar toch wordt het volgens mij afgeraden (naast dat je dan zéker moeite zult hebben een dubbel verdunde hengst te vinden).

Ook met dubbel verdund heb je op dit moment, met je huidige merrie 'maar' 50% kans op dubbel verdund.
Met een enkel verdunde hengst (die mogelijk makkelijker te vinden is, en waar over het algemeen geen rem op merries die enkel verdund zijn wordt gezet) heb je altijd nog 25% kans op dubbel verdund.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:33

San: ja hypermobiel en inteelt zijn echt goed doordachte fokdoelen. :j vind wat je wil maar laten we niet doen alsof de standaard kleurtjes puur op welzijn en gezondheid gefokt worden. Ik snap niet waarom dit gezeur altijd moet in een topic waar iemand naar een kleur zoekt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:39

_San87_ schreef:
Als er een ongekend goede schimmelhengst is, dan wordt ie gebruikt. Alleen zijn die er niet (meer).

Nu weer wel, Proud James, gefokt door bokker Redd

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:57

Rex_Rolfo schreef:
_San87_ schreef:
Als er een ongekend goede schimmelhengst is, dan wordt ie gebruikt. Alleen zijn die er niet (meer).

Nu weer wel, Proud James, gefokt door bokker Redd

Die heb ik gemist, goed dat je hem noemt. Als hij echt zo'n goede is, zullen de fokkers hem vast niet laten staan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:00

Je ziet het bij de tuigers nu ook wat meer door Idol en z’n zoon Magnifiek. Zoals je zegt, als die echt goed is laten ze hem niet staan.

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:37

Ayasha schreef:
San: ja hypermobiel en inteelt zijn echt goed doordachte fokdoelen. :j vind wat je wil maar laten we niet doen alsof de standaard kleurtjes puur op welzijn en gezondheid gefokt worden. Ik snap niet waarom dit gezeur altijd moet in een topic waar iemand naar een kleur zoekt.

Ja, je vraagt 1 ding en er komt een hele waslijst met waarom ik uberhaubt op kleur zou fokken..
Kleur fokken is mijn ding en dat gaat iemand niet veranderen..

Zelf heb ik meerdere gekleurde merries. Een cremello D
Een palomino E
Een palomino C
Een cremello paard maat

Het is niet dat ik 1 hengst voor alle 4 zoek. Allemaal dressuur gefokt en ik wil niet met deze merries gaan switchen naar spring..

Ik kijk echt wel naar wat bij mijn merrie past.het is echt niet de 1ste die ik fok hoor.. ik ga zelf ook naar de keuringen.

Ik wil gewoon een cremello of perlino hengst omdat ik dan de meeste kans weer heb op kleur.
Tenzij en een enkele verdunning is met zeer goede kwaliteit.
Ook mogen ze allemaal op de draf verbeteren.

Ik zag bij olaerts een jonge palomino hengst maar die moet nog wat groeien. Maar die vond ik ook niet verkeerd. Iemand die weet of die voor de keuring gaat een keer??

Iemand die weet welke basiskleur esquin white heeft?
In geval van bruin wordt het met mijn cremello een kans op palomino of valk met 50% kans op het W gen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:40

De merrie waar het om gaat is cremello?
Dan is het veulen toch sowieso al een verdunde? Dat maakt de keuze wel wat makkelijker

Met een cremello of perlino hengst is dubbel verdund inderdaad 100%. Niet meer kans, dat staat al vast. Als je een Palomino gebruikt heb je nogsteeds 50% kans op cremello

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:53

Kabayo schreef:
De merrie waar het om gaat is cremello?
Dan is het veulen toch sowieso al een verdunde? Dat maakt de keuze wel wat makkelijker

Met een cremello of perlino hengst is dubbel verdund inderdaad 100%. Niet meer kans, dat staat al vast. Als je een Palomino gebruikt heb je nogsteeds 50% kans op cremello

Ja de cremello maar ik sluit de enkel verdunde ook zeker niet uit. Vandaar de vraag echt naar een cremello of perlino. Ik kijk daarna bij welke die het beste past en waar die wel of niet in verbeterd.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:29

Is dat misschien omdat schimmels vaak melanomen hebben? En er sowieso niet veel schimmels voorkomen …..

Hier wil ik even op reageren…
Cremello s zijn gevoelig voor (bleke )melanomen die vaak zeer agressief en kwaad aardig zijn.
Je zou eens bij horse vet Corner op fb moeten kijken en dan Cremello in de zoekbalk in tikken.Dan zie je wat ik bedoel.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:11

Misschien eens kijken op de website van Royal Belgian Palomino.

https://www.royalbelgianpalomino.org/nl/news

Er staan ook wel wat dubbelverdunde hengsten tussen.

Mocht je een enkelverdunde hengst in D/E-maat zoeken, ik overweeg om mijn smokey black 2jarige Ysewyn siencyn ap Sublime (zoon van onze perlino welsh cob) volgend jaar misschien te laten dekken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:20

Zie dat je een merrie hebt van 1.60. Weet niet precies wat je doel is?
Met een ponyhengst fok je wellicht kleiner, maar er is wel veel vraag naar fijne E pony's :j .

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:27

LDRD schreef:
Zie dat je een merrie hebt van 1.60. Weet niet precies wat je doel is?
Met een ponyhengst fok je wellicht kleiner, maar er is wel veel vraag naar fijne E pony's :j .

In 1ste instantie wel groter. Mocht de kwaliteit er niet zijn in paardenmaat dan maar een pony

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:44

Cioccolato schreef:
Volgens mij moet ik dat ook invullen als ik 'gewoon' sperma bestel bij vdl bijvoorbeeld.

Het is bij deze dan duidelijk dat ik Connemara's fok en geen kwpners oid :)
Dank voor de info!