Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
koend schreef:Elisa2 schreef:Gaat ook om de oma en overgrootoma..maar een touwtjestest geeft denk ik nog de beste indicatie.
Sommigen zijn inderdaad heilig overtuigd van die touwtjesrest.
Maar er moet mij toch eens iemand NAUWKEURIG uitleggen hoe je hem doet.
Als in me niet vergis, moet je het puntje van de elleboog gebruiken. Maar ik voel daar eerlijk gezegd een bolletje van een paar cm. Toch al geen nauwkeurig punt.
Bij het naar boven halen van het touwtje moet je kijken hoe ver het boven de schoft uit komt. Maar een paardenromp is bol. Volg ik dan met mijn touwtje rond de ribben tot ik boven de schoft uit kom? Dat lijkt me niet zo logisch want dan zou een breed, rondgeribd paard minder groeien dan een smalle spriet, of zit daat nu juist de kern van de zaak?
Als je daarentegen de ribben niet volgt en het touwtje recht naar boven strekt, kom je véél groter uit.
Is de touwtjesproef enkel voor de leeftijd van 1 jaar?
Graag verduidelijking aub.
Zelf had ik reeds 5 warmbloeden die bij mij opgroeiden. Ik had 1 echte laatbloeier, als jaarling 10 cm kleiner dat gemiddeld en die bleef gelijkmatig groeien tot hij 7 was. Hij werd 170.
Ik had 2 merries die altijd klein waren en bovendien ook vroeg stopten met groeien. Ze werden 160.
1 vroeggroeier, ik dacht dat hij 180 zou worden maar hij stopte op tijd met groeien en werd 172.
En dan u een merrie die netjes de curves volgt en met haar 3,5 jaar gewoon 168 is.
Moraal van het verhaal. Je weet enkel dat ze niet krimpen

DuoPenotti schreef:Ik heb zelf 2 ruinen gehad, vroeg gecastreerd, die na de 2,5 niet meer heel hard zijn gegroeid.
Maar waren beide paarden die er ook al "af" uitzagen