Stokmaat 2,5 jarige, ervaringen gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Re: Stokmaat 2,5 jarige, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:00

Kan nog gerust groeien.
Hier een merrie gehad die met 2.5 net boven de 1.60 zat.
En na een paar jaar toch rond de 1.70 was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:09

koend schreef:
Elisa2 schreef:
Gaat ook om de oma en overgrootoma..maar een touwtjestest geeft denk ik nog de beste indicatie.

Sommigen zijn inderdaad heilig overtuigd van die touwtjesrest.

Maar er moet mij toch eens iemand NAUWKEURIG uitleggen hoe je hem doet.
Als in me niet vergis, moet je het puntje van de elleboog gebruiken. Maar ik voel daar eerlijk gezegd een bolletje van een paar cm. Toch al geen nauwkeurig punt.

Bij het naar boven halen van het touwtje moet je kijken hoe ver het boven de schoft uit komt. Maar een paardenromp is bol. Volg ik dan met mijn touwtje rond de ribben tot ik boven de schoft uit kom? Dat lijkt me niet zo logisch want dan zou een breed, rondgeribd paard minder groeien dan een smalle spriet, of zit daat nu juist de kern van de zaak?
Als je daarentegen de ribben niet volgt en het touwtje recht naar boven strekt, kom je véél groter uit.

Is de touwtjesproef enkel voor de leeftijd van 1 jaar?

Graag verduidelijking aub.

Zelf had ik reeds 5 warmbloeden die bij mij opgroeiden. Ik had 1 echte laatbloeier, als jaarling 10 cm kleiner dat gemiddeld en die bleef gelijkmatig groeien tot hij 7 was. Hij werd 170.
Ik had 2 merries die altijd klein waren en bovendien ook vroeg stopten met groeien. Ze werden 160.
1 vroeggroeier, ik dacht dat hij 180 zou worden maar hij stopte op tijd met groeien en werd 172.
En dan u een merrie die netjes de curves volgt en met haar 3,5 jaar gewoon 168 is.
Moraal van het verhaal. Je weet enkel dat ze niet krimpen _/-\o_

:D

Nee de touwtjes test is vanaf dat ze 1 jaar zijn geweest.

Inderdaad vanaf de elleboog naar einde kogel en dan vanaf de elleboog recht omhoog. Niet de ribben volgen.

Bij mij is het tot nog toe vrijwel altijd uitgekomen met soms 1/2 cm verschil. Dat is dan denk ik een beetje de marge van die test.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:11

Mijn merrie wordt in februari 3 en is het hele jaar al 1.55 m. Haar ouders zijn/waren beide 1.68 m. voor moeders wel haar eerste (en laatste) veulen. Voor mij is dit te klein

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:26

Zekerheid heb je nooit.

Maar onze Joopie was 1.59 toen we hem kochten als 2,5 jarige en is nu met zijn 6 jaar gewoon 1.72.

Alles is mogelijk denk ik altijd maar. 8-)

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:35

Mijn paard ook gekocht toen die 2.5 was. Ik vond hem toen al eigenlijk te groot maar dacht dat hij gewoon vroeg af was, daar kon ik niet verder vanaf zitten :+

Kan het niet precies zeggen maar schat dat hij nog zo'n 10cm gegroeid is, hij meet nu ongeveer 1.75

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:42

Mijn paardje kocht ik op 3.5 jarige leeftijd en was toen 142, uiteindelijk uitgegroeid naar de 150

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:16

Die extreme groeiers waarover ik hoor zijn toch wel vaak ruinen die rond 2,5 jaar gecastreerd zijn. Dan schieten ze vaak nog een eind omhoog door de verandering in de hormonen.

De ruinen die ik gehad heb hadden dat ook. Zelfs eentje ging richting de 180cm, maar de hengst en merries die ik had groeide niet zo extreem meer hoor. Maar goed, daar zijn ook echt uitzonderingen op de regel.

Er zal echt nog wel een paar cm bij komen, waarschijnlijk gaat die de 160cm wel halen. Alleen het zou wel uitzonderlijk zijn als die naar de 165/170 gaat.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:59

Mijn ervaring is dat ruinen toch wat langer door lijken te groeien dan merries.
En helaas bleven de kleintjes bij mij diegene die t minst lang door groeide. Had een 2 jarige merrie van 154 en die is als 6 jarige bijv 156 geworden. Een 2 jarige van 160 en die is uiteindelijk 1.61 gemeten op de keuring en later ook nog eens.
Mijn 3 jarige ruin kocht ik met 178 slap en slungelig en die is nu 12 en 1.88.
Maar das echt de uitzondering. Meeste jonge dieren kwam er 2-5 cm bij tussen 2 en 5/6 jaar

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:33

Mijn enter is bijna net zo groot als mijn twenter, scheelt een centimeter of 4.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:07

Ik heb zelf 2 ruinen gehad, vroeg gecastreerd, die na de 2,5 niet meer heel hard zijn gegroeid.
Maar waren beide paarden die er ook al "af" uitzagen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:43

DuoPenotti schreef:
Ik heb zelf 2 ruinen gehad, vroeg gecastreerd, die na de 2,5 niet meer heel hard zijn gegroeid.
Maar waren beide paarden die er ook al "af" uitzagen

Uni is idd ook jong gecastreerd, was met 2,5 1m65 en uiteindelijk 1m66 geworden _O-

Cor weet ik niet wanneer hij gecastreerd is, maar die is sinds zijn keuring ook bijna niks meer gegroeid.
Scheelt echt veel per paard en uit welke lijnen ze komen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:03

Ik heb wel eens een 6.5 jarige opgehaald met 166, die was een jaar later 174. Alles is mogelijk :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:23

Mijn huidige merrie is zelfs vanaf 3.5 tot 5 nog gegroeid met 6 cm..

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:09

Dankjewel allen voor de input.
Conclusie: ik moet het gewoon afwachten, het kan nog alle kanten op :D

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:20

Bij mij klopte de touwtjes test langs geen kanten,dan had ik nu met een kasteel gezeten. Maar op 2.5 was ze 1.59 en is een keurige 1.65 geworden.Iets groter als verwacht,Ze komt uit kleinere ouders en was ook bedoeld als paard van rond 1.60
Afwachten is het beste wat je kan doen.