Fokken op rustig karakter en niet op sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 19:34

Popstra schreef:
Sportpaarden moeten vooral cool en werkwillig in de kop zijn. Heet absoluut niet!
Maar goed daar vraagt de ts niet naar.
Ik blijf er bij dat de mamas gewoon geschikt moeten zijn en dan vooral in hun hoofd. Dat echter weet je alleen als de mamas zelf opgeleid zijn en evt wedstrijden hebben gelopen..niet wanneer ze een ruk karakter hebben en mensen dan zeggen ach, douw er maar een keer een veulen in.
Waarom zou dit bij recreatie paarden niet zo hoeven zijn!?
Denk dat dit juist ook een belangrijke rol speelt

De meeste mensen die een fijn recreatiepaard willen zouden een 8-12 jarige springpaard moeten kopen, dat in ieder geval 1,20m heeft gelopen. Die zijn soms voor de sport gewoon net niet goed genoeg, maar die hebben veel gezien en meegemaakt, hebben bewezen heel te blijven in belasting en sowieso een cooler karakter dan die veel knappere dressuurpaarden.

Popstra

Re: Fokken op rustig karakter en niet op sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 19:36

dan schreeuwt men hier gelijk niet aan beginnen want die zijn stuk

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 19:41

Popstra schreef:
dan schreeuwt men hier gelijk niet aan beginnen want die zijn stuk

Ik weet het. Sws zijn handelaren volgens Bokt de horror. Ondertussen komt half Amerika hier paarden kopen bij onze handelaren...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 19:43

oji schreef:
Maar fokken op karakter is bij sportpaarden toch wel iets anders als bewust fokken op een heel rustig paard. Een sportpaard moet werkwillig en meewerkend zijn, maar moet ook wel de heetheid en het hart hebben om net dat extra te leveren op het moment dat er gepresteerd moet worden. Een goed sportpaardenkarakter is niet per definitie hetzelfde als een goed recreatie/bospaarden karakter.

Maar goed, buiten de echte warmbloeden om, die toch vaak prestatiegericht en op het daarbij behorende karakter gefokt worden, zijn er zat stamboeken die juist meer op een rustig karakter fokken.

:j

Voor echte topprestaties is wel een bepaalde sensibiliteit of heetheid nodig.
Daarnaast vindt ik de springpaarden over het algemeen koeler dan dressuur paarden, op enkele uitzonderingen na.

Maar een paard wat niet schrikt, verschillende soorten paarden hebben vaak verschillende soorten schrik reacties. Zoals Friezen die gaan eerder stilstaan en letterlijk in de Freeze.
Waar KWPNers eerder wegspringen/ wegrennen.
Iberische paarden springen dan meestal ook niet weg maar gaan eerder stilstaan of druk doen op de plek.

Dan terugkomende op de vraag, er zijn zeker fokkers die fokken op een goed karakter en daar streng op selecteren.
Er worden nu bijvoorbeeld ook crossbreeds gefokt vanwege de fijne werkwillige en mensgerichte karakters van de Iberische paarden.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 19:54

Maar goed, naast een aantal mensen hier in het topic die blijkbaar bovengemiddeld kunnen rijden, zijn de meesten van ons minder begaafd en zoeken gewoon een fijn, betrouwbaar, rustig, niet te spooky paard om veelal allround in te zetten en onze proefjes, parcoursjes of buitenritjes te rijden. En ik denk dat ik dat er best begrepen wordt wat er dan bedoeld wordt, namelijk bovenstaande. En nee, ik hoef echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang. Ik mag hopen dat men serieus op karakter fokt bij alle stamboeken voor alle disciplines want de meeste paarden eindigen bij een amateur.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 19:56

Mijn vriendin heeft al jaren precies het paard wat men zoekt.
Afstamming is half gelders, vader onbekend maar waarschijnlijk ook gelders.
Een 'goedkope' zwarte merrie van 1.68, haalt elke dressuur wedstrijd winst, en commentaar ' mooie merrie'.
De merrie is nu al 9 en spijkerhard.
Is L1 dressuur met winstpunten.
Heeft een goede basis houding en beweging.
Nooit kreupel of ziek.
Is 5 jaar geleden gekocht voor 4000 euro.
Wordt gebruikt voor bosritjes, recreatie, af en toe dressuurwedstrijden, 'lol met je knol' etc.
Maar wel een paard wat al met al veel wordt gebruikt.
Ik ben zelf al een paar jaar gestopt met paarden, maar zo'n paard zou ik ook willen mocht ik weer beginnen.
Dus zulke paarden bestaan echt wel :)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 31-10-25 20:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 19:59

Jillsil schreef:
Gini schreef:
Maar ik denk dat je te fel in clichés denkt als je veronderstelt dat een sportruiter daar niet naar op zoek is. Een paard dat gemakkelijk en snel schrikt is ook geen goed sportpaard. Zeker in de springsport/eventing is een bepaalde dosis moed juist aangewezen.

Nee zeker niet. Maar een sportpaard moet wel een andere ‘drive’ en alertheid hebben.

Dat klopt, maar daarmee dat rustig een heel persoonlijke term is. De meeste sportpaarden die we nu op stal hebben, voldoen aan je beschrijving. Niet opvallend schrikkerig, kunnen alleen op pad en je kan gewoon je been aanhouden tijdens het rijden. Toch kan het zijn dat iemand anders ze toch niet allemaal klasseert onder rustig vaak afhankelijk van wensen, eisen en ervaring. Hebben we dan rustig gefokt of niet? Ik zou zeggen grotendeels wel. Maar het blijven sportpaarden natuurlijk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 20:11

Sachertorte schreef:
Maar goed, naast een aantal mensen hier in het topic die blijkbaar bovengemiddeld kunnen rijden, zijn de meesten van ons minder begaafd en zoeken gewoon een fijn, betrouwbaar, rustig, niet te spooky paard om veelal allround in te zetten en onze proefjes, parcoursjes of buitenritjes te rijden. En ik denk dat ik dat er best begrepen wordt wat er dan bedoeld wordt, namelijk bovenstaande. En nee, ik hoef echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang. Ik mag hopen dat men serieus op karakter fokt bij alle stamboeken voor alle disciplines want de meeste paarden eindigen bij een amateur.

Zolang de amateur niet bereidt is minimaal de kostprijs van een driejarige te betalen kun je niet verwachten dat ze op grote schaal gaan fokken enkel voor die doelgroep, met als enige eigenschap braaf.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 20:23

Ik ben heel bewust gaan zoeken naar een ras wat me nog wel ligt (ik ben niet zo van de koudbloed types, beetje sensibel en vlug mag wel) maar wat niet topsport gefokt was.

Ik vind dat er soms behoorlijke consessies worden gedaan op gebied van duurzaamheid van het lijf en ook wel een stukje karakter (al krijg je dan wel nature nurture natuurlijk), zelfs al bij de pony's.
De frustratie kwam bij mij voornamelijk uit gebrek van 'zelfredzaamheid/gezond verstand' en het missen van een wat robuuster gestel, dus niet zo zeer het niet 'aankunnen' van een bepaald karakter.

Met dat in het achterhoofd ben ik naar een grote Lewitzer fokkerij geweest in Duitsland, dat zijn echt pony's die zich kenmerken op gebied van veelzijdig familiepaardje. De hengsten moeten dressuurproefje lopen, veldtest (soort laagdrempelige cross waar karakter ook wordt meegenomen) en een sprongetje maken. Nu zijn de pony prijzen in Duitsland sowieso niet verkeerd, maar die veulens gaan niet perse goedkoop weg en in dit geval is de stoeterij echt het werk van die mensen.

Mijn (top)sport gefokte pony is in het werk echt heel ijverig, leert vlot en wil het graag voor je doen. Zodra ze zichzelf moet redden (wat realistisch gezien het grootste gedeelte van de dag zo is) is het een dom gansje, loopt ze in 7 sloten tegelijk en naait ze zichzelf om de meest onbenullige dingen op. En die is echt hetzelfde opgegroeid (los van de eerste paar maanden van haar leven) als de rest die wel zelfstandig prima functioneren. Wellicht heb ik een uiterste, maar toch hoor je wel heel vaak dat sportpaarden nu niet echt vertrouwd worden om zichzelf een beetje heel te houden of geen domme dingen te doen zodra ze wat meer leefruimte krijgen of in groepen functioneren. Wellicht is dat onterechte angst vanwege het pamperige management van dure paarden, wellicht is het wel een bredere trend op basis van karakter/brein. Ik weet het niet.
De Lewitzer is pas 1,5 , maar toont wel echt meer nuchterheid en zelfredzaamheid, net zoals de wat kleinere pony's die ik heb met wat meer old school Welsh bloed. Allemaal geen dooie donders, maar ze weten wel dat ze hun eigen boontjes kunnen doppen.

Ik denk dus niet dat fokken op sport een slecht karakter oplevert, maar ik denk wel dat je mogelijk op een ander karakter zou willen selecteren als je niet voor de topsport wilt gaan. In de topsport baat het als een dier zich voor 200% wil geven, in de recreatie heb ik liever een dier wat iets meer gevoel voor zelfbehoud heeft. Beiden gewenste eigenschappen, maar die niet perse verenigbaar zijn en de gewenstheid verschilt per context. Daarbij zeg ik niet dat topsport beesten wil die zichzelf kapot lopen, maar in de topsport is het wel handig als ze zonder veel gedoe de grenzen van hun kunnen blijven opzoeken terwijl een huis tuin en keuken gebruiker er veel meer baat bij heeft als je niet je paard van zichzelf hoeft te beschermen en ook je hachje even red wanneer nodig.

Nogmaals, allemaal anekdotisch, maar ik geloof wel dat er echt verschil is tussen het ideale karakter van een sportpaard en een veelzijdig/familie/recreatiepaard. Dat houdt niet in dat het niet kan om met het ene type het andere te doen, maar ik denk dat het een heel terecht iets is om dan te kijken wat van fokkers het hoofddoel/kernvisie is wat betreft selectie.
En die fokkers zijn er, klein en groot, wellicht niet altijd in Nederland.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 20:23

996981 schreef:
Sachertorte schreef:

Zolang de amateur niet bereidt is minimaal de kostprijs van een driejarige te betalen kun je niet verwachten dat ze op grote schaal gaan fokken enkel voor die doelgroep, met als enige eigenschap braaf.

Dan is dus de vraag die je je als fokker kunt stellen : wil ik mijn paard in de (top) sport of ga ik echt voor een rustiger karakter waarbij ook ruiters die geen sport ambities hebben weg kunnen rijden met mijn fok product.

Het is denk ik ook zeker niet zwart wit en een ‘goed’ paard is afhankelijk van zoveel factoren. Maar karakter is wel iets waar je op kunt fokken welke kant je dan ook op zou willen.

Mijn ervaring is ook zeker niet dat een rustiger paard per definitie goedkoper is. Wij hadden voor onze aanpassingen echt rustige stabiele paarden nodig. Ervaring konden ze bij ons wel opdoen maar het karakter moest nuchter zijn. En daar kwamen we echt niet goedkoop mee weg. We hebben er toen ook twee keer heel bewust voor gekozen om met onze ‘rustige’ merrie te fokken en haar karakter heeft ze zeer goed doorgegeven en de hengst is daar ook op uitgekozen om onze kansen te vergroten ;-)

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 20:26

mooney schreef:
Ik ben heel bewust gaan zoeken naar een ras wat me nog wel ligt (ik ben niet zo van de koudbloed types, beetje sensibel en vlug mag wel) maar wat niet topsport gefokt was.

Ik vind dat er soms behoorlijke consessies worden gedaan op gebied van duurzaamheid van het lijf en ook wel een stukje karakter (al krijg je dan wel nature nurture natuurlijk), zelfs al bij de pony's.
De frustratie kwam bij mij voornamelijk uit gebrek van 'zelfredzaamheid/gezond verstand' en het missen van een wat robuuster gestel, dus niet zo zeer het niet 'aankunnen' van een bepaald karakter.

Met dat in het achterhoofd ben ik naar een grote Lewitzer fokkerij geweest in Duitsland, dat zijn echt pony's die zich kenmerken op gebied van veelzijdig familiepaardje. De hengsten moeten dressuurproefje lopen, veldtest (soort laagdrempelige cross waar karakter ook wordt meegenomen) en een sprongetje maken. Nu zijn de pony prijzen in Duitsland sowieso niet verkeerd, maar die veulens gaan niet perse goedkoop weg en in dit geval is de stoeterij echt het werk van die mensen.

Mijn (top)sport gefokte pony is in het werk echt heel ijverig, leert vlot en wil het graag voor je doen. Zodra ze zichzelf moet redden (wat realistisch gezien het grootste gedeelte van de dag zo is) is het een dom gansje, loopt ze in 7 sloten tegelijk en naait ze zichzelf om de meest onbenullige dingen op. En die is echt hetzelfde opgegroeid (los van de eerste paar maanden van haar leven) als de rest die wel zelfstandig prima functioneren. Wellicht heb ik een uiterste, maar toch hoor je wel heel vaak dat sportpaarden nu niet echt vertrouwd worden om zichzelf een beetje heel te houden of geen domme dingen te doen zodra ze wat meer leefruimte krijgen of in groepen functioneren. Wellicht is dat onterechte angst vanwege het pamperige management van dure paarden, wellicht is het wel een bredere trend op basis van karakter/brein. Ik weet het niet.
De Lewitzer is pas 1,5 , maar toont wel echt meer nuchterheid en zelfredzaamheid, net zoals de wat kleinere pony's die ik heb met wat meer old school Welsh bloed. Allemaal geen dooie donders, maar ze weten wel dat ze hun eigen boontjes kunnen doppen.

Ik denk dus niet dat fokken op sport een slecht karakter oplevert, maar ik denk wel dat je mogelijk op een ander karakter zou willen selecteren als je niet voor de topsport wilt gaan. In de topsport baat het als een dier zich voor 200% wil geven, in de recreatie heb ik liever een dier wat iets meer gevoel voor zelfbehoud heeft. Beiden gewenste eigenschappen, maar die niet perse verenigbaar zijn en de gewenstheid verschilt per context. Daarbij zeg ik niet dat topsport beesten wil die zichzelf kapot lopen, maar in de topsport is het wel handig als ze zonder veel gedoe de grenzen van hun kunnen blijven opzoeken terwijl een huis tuin en keuken gebruiker er veel meer baat bij heeft als je niet je paard van zichzelf hoeft te beschermen en ook je hachje even red wanneer nodig.

Nogmaals, allemaal anekdotisch, maar ik geloof wel dat er echt verschil is tussen het ideale karakter van een sportpaard en een veelzijdig/familie/recreatiepaard. Dat houdt niet in dat het niet kan om met het ene type het andere te doen, maar ik denk dat het een heel terecht iets is om dan te kijken wat van fokkers het hoofddoel/kernvisie is wat betreft selectie.
En die fokkers zijn er, klein en groot, wellicht niet altijd in Nederland.

Wat mooi omschreven!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 20:38

Jillsil schreef:
Dan is dus de vraag die je je als fokker kunt stellen : wil ik mijn paard in de (top) sport of ga ik echt voor een rustiger karakter waarbij ook ruiters die geen sport ambities hebben weg kunnen rijden met mijn fok product.

Het is denk ik ook zeker niet zwart wit en een ‘goed’ paard is afhankelijk van zoveel factoren. Maar karakter is wel iets waar je op kunt fokken welke kant je dan ook op zou willen.

Mijn ervaring is ook zeker niet dat een rustiger paard per definitie goedkoper is. Wij hadden voor onze aanpassingen echt rustige stabiele paarden nodig. Ervaring konden ze bij ons wel opdoen maar het karakter moest nuchter zijn. En daar kwamen we echt niet goedkoop mee weg. We hebben er toen ook twee keer heel bewust voor gekozen om met onze ‘rustige’ merrie te fokken en haar karakter heeft ze zeer goed doorgegeven en de hengst is daar ook op uitgekozen om onze kansen te vergroten ;-)

Nogmaals; als die ruiters zonder sportambitie hetzelfde geld gaan geven als ruiters met sportambitie staan er vanzelf fokkers op die enkel op karakter (en gezondheid) gaan selecteren.

Als je echter al van te voren al weet dat de doelgroep die brave paarden zoekt, niet eens bereidt is de kosten die het hebben, voeren, houden, dekken en begeleiden van een merrie te betalen ga je daar niet bewust voor fokken. Dan ga je voor het hoogst haalbare, met in je achterhoofd dat je niet altijd 6 gooit, maar misschien wel een keer.

daarmee is jouw ''niet goedkoop'' naar alle waarschijnlijkheid nog steeds ver, ver weg van de prijs die je voor een een beter sportpaard betaald. Even ter illustratie; wij hebben afgelopen maand voor een fijne (let op; fijne. Niet eens een hele goede) 4-jarige meer dan €20.000 betaald. Dat is veel geld, maar als je gaat rekenen:

- merrie 11 maand op stal á €350 p/m = €3.850
- Dekgeld €1.500,-
- Veulen drie jaar opfok á € 200 p/m = €7.200
- Jaar training á €800 p/m = €9.600

Zit je al over de €22.000,- Dan heb je de aanschaf van de merrie er niet eens bij.

Hoe realistisch is het dan om van fokkers te verwachten dat ze brave paarden gaan fokken, waar ze uiteindelijk max €10.000 voor krijgen?
Laatst bijgewerkt door 996981 op 31-10-25 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 20:39

Jillsil schreef:
996981 schreef:

Mmmm, maar is dat een vraag die de fokker zich moet stellen of de consument? Een beetje hetzelfde als dat ik een huishond wil en een halfuur per dag kan wandelen mits het niet regent. Dan heb ik ook niets te zoeken bij een Border Collie fokker.
Laatst bijgewerkt door Gini op 31-10-25 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 20:40

996981 schreef:
Sachertorte schreef:

Karakter is iets wat mede bovenaan zou moeten staan bij elk stamboek (mag echt hopen dat dat toch wel gebeurt), voor zowel amateurs als profs, het gros eindigt alleen bij die amateur. En waarom zou een amateur niet een nette prijs willen betalen voor een betrouwbaar/evenwichtig paard? Ik begrijp niet waarom je dat zegt?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 20:42

Sachertorte schreef:
Karakter is iets wat mede bovenaan zou moeten staan bij elk stamboek (mag echt hopen dat dat toch wel gebeurt), voor zowel amateurs als profs, het gros eindigt alleen bij die amateur. En waarom zou een amateur niet een nette prijs willen betalen voor een betrouwbaar/evenwichtig paard? Ik begrijp niet waarom je dat zegt?

Ga even meelezen in het gemiddelde ''ik zoek een paard'' topic en je weet waarom ik het zeg. De gemiddelde hobbyist zoekt een brave, gezonde, 6 jarige voor rond de €5000,- dat kan voor fokkers niet uit.

Karakter staat bovenaan, maar wat verstaan wordt onder een goed karakter verschilt.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 20:51

Bij mij heeft karakter altijd voorop gestaan bij het fokken. De laatste jaren heb ik Gelderse veulens gefokt. Allemaal een super karakter. Alleen de prijs werd steeds meer om te huilen. Dit jaar (voorlopig) ons laatste veulen. Als je alle kosten bij elkaar optel, moet er elk jaar geld bij. De hobby ruiter die graag dat brave paard wil, kijkt in de prijsklasse tot 8000,-. Dan ben ik met een netjes aangereden driejarige nog lang niet uit de kosten. Gelukkig was het hobby en hobby mag geld kosten. Maar niet te veel, want het moet wel leuk blijven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 20:55

Ik snap niet dat mensen een sportpaard (Ferrari) zoeken als ze eigenlijk een Fiat Panda willen rijden zeg maar.

Met alle respect want er zijn nog zoveel ontzettend leuke andere rassen met andere karakters. Zoals die Lewitzer dat klinkt hartstikke goed.

Zelf heb ik met het ouder worden dat ik juist meer neig naar andere rassen. Ik hoef geen KWPNer meer. Vroeger maakte het me niet uit, maar inderdaad het schrikken en dan domme dingen doen is er vaak bij andere rassen een stuk minder.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 20:56

996981 schreef:
Jillsil schreef:

Nogmaals; als die ruiters zonder sportambitie hetzelfde geld gaan geven als ruiters met sportambitie staan er vanzelf fokkers op die enkel op karakter (en gezondheid) gaan selecteren.

Als je echter al van te voren al weet dat de doelgroep die brave paarden zoekt, niet eens bereidt is de kosten die het hebben, voeren, houden, dekken en begeleiden van een merrie te betalen ga je daar niet bewust voor fokken. Dan ga je voor het hoogst haalbare, met in je achterhoofd dat je niet altijd 6 gooit, maar misschien wel een keer.

daarmee is jouw ''niet goedkoop'' naar alle waarschijnlijkheid nog steeds ver, ver weg van de prijs die je voor een een beter sportpaard betaald. Even ter illustratie; wij hebben afgelopen maand voor een fijne (let op; fijne. Niet eens een hele goede) 4-jarige meer dan €20.000 betaald. Dat is veel geld, maar als je gaat rekenen:

- merrie 11 maand op stal á €350 p/m = €3.850
- Dekgeld €1.500,-
- Veulen drie jaar opfok á € 200 p/m = €7.200
- Jaar training á €800 p/m = €9.600

Zit je al over de €22.000,- Dan heb je de aanschaf van de merrie er niet eens bij.

Hoe realistisch is het dan om van fokkers te verwachten dat ze brave paarden gaan fokken, waar ze uiteindelijk max €10.000 voor krijgen?

Ik open dit topic met de vraag of er fokkers zijn die er bewust voor kiezen om paarden met een rustig karakter te fokken. Ik heb nergens een prijs genoemd van wat het dan zou moeten opleveren. Wellicht zijn er wel fokker die fokken voor de hobby en dit dus heel bewust als doel kiezen.

Ik zie het nut dan ook niet van je bijdrage over wat jij betaalt hebt voor je paard. Er zijn wellicht wel mensen die er € 30.000,- voor over hebben om een rustiger paard te hebben ipv een sportpaard.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 21:00

Ja N=1 zijn die er zeker. Maar dat is niet de gemiddelde hobbyist en de gemiddelde fokker is dus niet bereidt (meermaals) een paard te fokken waar ze per definitie op achteruit boeren. Dan moet je het als hobbyist dus hebben van een relatief kleine groep fokkers die bewust enkel fokt op karakter in de wetenschap dat ze er per definitie financieel bij moeten leggen.

Jij stelt de vraag: ''Dan is dus de vraag die je je als fokker kunt stellen : wil ik mijn paard in de (top) sport of ga ik echt voor een rustiger karakter waarbij ook ruiters die geen sport ambities hebben weg kunnen rijden met mijn fok product''.

Dan is dit mijn antwoord...

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 21:50

Ze heeft natuurlijk wel een punt, ga je voor een fijn te rijden paard boven kwaliteit dan kom je in een andere doelgroep , de meesten recreatie ruiters / lage sport zoeken geen paard vanaf €8000, dan kiest een fokker uiteraard
Voor kwaliteit en voor de sportgroep waar meer in te
Verdienen is en ook amateurs die hoger willen komen.

Wil je een fijn paard kun je ook voor een ander
Ras gaan ( Gelders , al is dat ook al lastig verkopen om oa de bovenstaande rede , er word geen eerlijke prijs voor betaald dus het kan niet uit en sterft langzaam uit ).

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 19:25

996981 schreef:
Ja N=1 zijn die er zeker. Maar dat is niet de gemiddelde hobbyist en de gemiddelde fokker is dus niet bereidt (meermaals) een paard te fokken waar ze per definitie op achteruit boeren. Dan moet je het als hobbyist dus hebben van een relatief kleine groep fokkers die bewust enkel fokt op karakter in de wetenschap dat ze er per definitie financieel bij moeten leggen.

Jij stelt de vraag: ''Dan is dus de vraag die je je als fokker kunt stellen : wil ik mijn paard in de (top) sport of ga ik echt voor een rustiger karakter waarbij ook ruiters die geen sport ambities hebben weg kunnen rijden met mijn fok product''.

Dan is dit mijn antwoord...

En voor de topsport fokken levert ook nog eens genoeg rustige, makkelijke paarden op. Ik zou zeggen dat minstens 75% springpaarden echt prima amateurproof is of kan worden met de juiste begeleiding.
Maar zelden een springpaard gezien dat niet gewoon rustig op buitenrit kon aan een lang teugeltje :)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:13

Veel is relatief, elk paard is een individu en er wordt teveel in clichés gesproken.

-een kwpner hoeft niet extra moeilijk en rillig te zijn! Er zijn tegenvoorbeelden genoeg. Ik heb een LL x negro x Nimmerdor, nog nooit zo een gemakkelijk paard gehad. Hij doet het prima in de basissport, op buitenrit en in het springen, maar een niveau hoger zal nooit lukken want hij is van nature een tikkeltje lui.

- dressuurpaarden zijn vaak rilliger omdat ze zo getraind worden. Ze worden gewoon geleerd om op kleine hulpen duidelijk en onmiddelijk te reageren. Er wordt vaak gekozen voor korte, stevige trainingen in een bak. Ook worden ze getraind om alle controle aan de ruiter over te laten. Niet echt een goede training van de rust en het zelfvertrouwen.

Iedere fokker kijkt naar karakter, maar zoals in vorige tussenkomsten aangehaald, is een "goed, meewerkend, rustig" karakter erg afhankelijk van de wensen van de ruiter.
Ikzelf koos een dekhengst met o.a. karakter als belangrijk criterium (fontaine tn) en heb nog veen spijt van mijn keuze.

Het enige wat ik wel vind is dat ze ook een soort lineaire score zouden mogen ontwikkelen met deelaspecte van karakter.
Bv:
Energie
Gewilligheid in het werk
Sensibiliteit
Innerlijke rust op stal
Mensgerichtheid
Stoerheid

Mijn woordkeuze kan wellicht beter, maar het punt dat ik wil maken is dat de fokker gedetailleerder info over het karakter van de hengsten moet krijgen. Nu moet je het tussen de lijnen lezen, zelf gaan bekijken of afgaan op verhalen of bokt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:31

Voor die fokker van een braaf paard wat voor de gemiddelde amateur te rijden is zijn de fok en opfok kosten niet veel minder. Misschien de hengst, maar dat is het dan ook.

Ik heb hier een kruising tinker staan, vader onbekend. Maar ik denk wel iets van een sport achtig type want ze kan te goed lopen voor vol koudbloed en daar is ze ook te sensibel voor.
Heerlijk paard wat dat betreft.

Ik dacht daar een leuk veulen uit te fokken, met een koel karakter. Wilde geen tinker erop want wilde een paard wat beter tegen gras kan :P
En ook haar beweging behouden of verbeteren. Maar wel koel in de kop, lekker voor mijzelf. Ben de jongste niet meer.
En ook een breed paard, niet zo'n smal iel dresuurpaardje.
Dus ik heb gekozen voor een Groninger.

Maar een dekseizoen later, geen dragende merrie en wel een paar duizend euro verder.
Stel het was uiteindelijk wel gelukt, dan kwamen daar later ook nog de kosten na bevalling bij.

En dan heb je het veulen nog maar, heeft die nog geen hap gegeten, geen entingen gehad, geen smid gezien enz

Dus ook dat braaf gefokte paard staat er niet gratis naast. Tenminste als je niet de hengst van de buurman kiest

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:37

koend schreef:
Veel is relatief, elk paard is een individu en er wordt teveel in clichés gesproken.

-een kwpner hoeft niet extra moeilijk en rillig te zijn! Er zijn tegenvoorbeelden genoeg. Ik heb een LL x negro x Nimmerdor, nog nooit zo een gemakkelijk paard gehad. Hij doet het prima in de basissport, op buitenrit en in het springen, maar een niveau hoger zal nooit lukken want hij is van nature een tikkeltje lui.

- dressuurpaarden zijn vaak rilliger omdat ze zo getraind worden. Ze worden gewoon geleerd om op kleine hulpen duidelijk en onmiddelijk te reageren. Er wordt vaak gekozen voor korte, stevige trainingen in een bak. Ook worden ze getraind om alle controle aan de ruiter over te laten. Niet echt een goede training van de rust en het zelfvertrouwen.

Iedere fokker kijkt naar karakter, maar zoals in vorige tussenkomsten aangehaald, is een "goed, meewerkend, rustig" karakter erg afhankelijk van de wensen van de ruiter.
Ikzelf koos een dekhengst met o.a. karakter als belangrijk criterium (fontaine tn) en heb nog veen spijt van mijn keuze.

Het enige wat ik wel vind is dat ze ook een soort lineaire score zouden mogen ontwikkelen met deelaspecte van karakter.
Bv:
Energie
Gewilligheid in het werk
Sensibiliteit
Innerlijke rust op stal
Mensgerichtheid
Stoerheid

Mijn woordkeuze kan wellicht beter, maar het punt dat ik wil maken is dat de fokker gedetailleerder info over het karakter van de hengsten moet krijgen. Nu moet je het tussen de lijnen lezen, zelf gaan bekijken of afgaan op verhalen of bokt.

Dat laatste zou mooi zijn inderdaad. :)

Niet iedere KWPN is automatisch rillig inderdaad. Maar het is imo wel vaak een aangeboren karakter eigenschap. Want genoeg drie jarigen die dezelfde opfok hebben gehad en toch totaal anders zijn met zadelmak maken. En in bepaalde bloedlijnen komt het vaker voor.

Overigens kan ril juist een fantastische eigenschap zijn als je het voor je kunt laten werken. :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:11

Een paard wat scherp aan de hulpen staat is niet rillerig. Ik zou rillerig meer omschrijven als een grassprietje die toevallig vandaag scheef staat waardoor ie met 4 benen in de lucht springt