DSLD, erfelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 18:49

mce schreef:
er is wel veel aandacht voor, er zijn laboratoria die aan de hand van haarzakjes een DNA test kunnen doen, hoe betrouwbaar dat is even overleggen met je DA of de DA deze test kent en wil doen.

Wel kunnen ze een genetische component aantonen bij een paard en dat is al voldoende om geen risico's te willen nemen, denk ik.

Stamboeken zouden het net zo aan moeten geven als het WFFS, genetische - en mogelijk erfelijke aandoeningen - willen we niet mee fokken.

Veel informatie al in de links eerder in dit topic
Samengevat is de consensus dat DSLD een erfelijke basis heeft, maar de precieze genetische mechanismen worden nog onderzocht.

Je spreekt jezelf compleet tegen, hoe wil je een DNA-test met haarzakjes doen als de precieze genetische mechanismen nog onderzocht moeten worden..? Ik heb in de afgelopen twee maanden met veel Nederlandse labs en dierenklinieken contact gehad, er is geen DNA-test voor DSLD en het helpt niemand als er misinformatie over verspreid wordt. Zou je je bericht willen aanpassen?

@Kabayo, is het spronggewricht van de hengst in kwestie ook vervormd door de tijd heen? Bij DSLD wordt het spronggewricht steeds steiler als de koot steeds weker wordt. Alsnog kun je momenteel een diagnose alleen bevestigen of ontkrachten met een biopt, helaas.

Madiba

Re: DSLD, erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 20:21

Ik schrik van dit topic, ken een paard dat al deze kenmerken heeft en waar niet naar omgekeken wordt. Bij die Fries op de foto lijkt mij heel de achterhand verzwakt. is dat ook een teken aan de wand? Zijn er nog ziektes die een dergelijk beeld laten zien?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 10:21

Ibbel schreef:
Opa van vader's kant dan denk ik?
Wat er nu bekend is van de vererving is dat je meerdere SNPs moet hebben op meerdere genen die afwijken. De hoeveelheid SNPs bepaalt vermoedelijk hoe vroeg de klachten beginnen.
Het is uit de Paso-wereld bekend dat twee DLSD-vrije paarden tóch DSLD veulens kunnen geven (waardoor men vroeger wel eens dacht dat het een recessief gen moest zijn), maar later bleek dus dat het ene paard dan bv het BMP-gen met afwijkende SNPs had, en het andere paard het FOS-gen met afwijkende SNPs had. De losse afwijkende genen waren dan geen probleem, maar de combi was dan teveel om nog normaal collageen te kunnen hebben.

Lang verhaal kort: als opa een setje verkeerde SNPs heeft, maar oma totaal níet, dan kan de vader nog wel (in principe de helft minder) verkeerde SNPs hebben, maar dat zal meestal niet tot klinische klachten leiden.
Zitten dan aan de kant van jouw merrie ook totaal geen verkeerde SNPs dan is de kans nihil dat het veulen DSLD zal krijgen.

Het moet echt wel van twee kanten komen, tenzij een hengst zóveel verkeerde SNPs heeft, op meerdere genen, dat-ie altijd teveel verkeerde SNPs vererft. En dat is ook nog wel mogelijk, maar dat zijn de gevallen die al met 4-5 jaar kats kreupel zijn. En zo klinkt het verhaal dan ook weer niet.

Maar als oma van vaderskant geen afwijkend beeld laat zien, dan klinkt het ver genoeg weg.

Had je Peruaanse Paso's, dan was ik minder optimistisch, omdat daar zo ongeveer ieder dier, ook al is het gezond, wel afwijkende SNPs heeft. Waar ze geen last van hebben - tot je met de verkeerde partner kruist.

Wat interessant! Ik zie het in veel gevallen idd bij een combinatie, lijnteelt op hengst X of hengst X én Y beiden in een pedigree. Maar ken er ook waarvan volgens mij serieus iedere nakomeling het heeft, en die hengst oogt zelf dan bijzonder genoeg weer ok. Zelfs in de kleinkinderen komt het extreem vaak voor. Dus die zou dan zelf intens veel verkeerde SNPs hebben en dan net zodanig dat het bij hemzelf niet toont?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 11:38

Een hengst die zelf klinisch geen symptomen heeft, kan inderdaad een (of misschien zelfs wel twee) genen met verkeerde SNPs hebben. Maar om dan wel zieke veulens te verwekken, moeten aan moederskant aanvullend verkeerde SNPs zitten, en dan (meestal) op andere genen.

Dus stel, een hengst heeft kapot gen A in dubbele vorm (en vererft dus altijd kapot gen A) en daarbij een groot aantal afwijkende SNPs op gen A, maar heeft daarnaast een (vrijwel) gezond gen B, C en D. Dan krijgt hij zelf geen DSLD. Of pas op heel late leeftijd.
Als een merrie dan een kapot gen B heeft (of C, D etc), dan is de combi van kapot gen A plus kapot gen B/C/D wel voldoende voor DSLD.

In de Paso-wereld zitten heel veel paarden met net op het randje wel of niet DSLD (dus net niet genoeg afwijkende SNPs in 1 of meerdere genen), en daar zie je toch wel regelmatig dat een klinisch gezonde hengst toch (veel) zieke nakomelingen geeft. Plus dat je misschien ook nog wel je vraagtekens moet zetten of zo'n hengst echt wel klinisch OK is... Want er wordt daar heel veel onder het tapijt geveegd.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 13:15

Imaginaerum schreef:
mce schreef:
er is wel veel aandacht voor, er zijn laboratoria die aan de hand van haarzakjes een DNA test kunnen doen, hoe betrouwbaar dat is even overleggen met je DA of de DA deze test kent en wil doen.

Wel kunnen ze een genetische component aantonen bij een paard en dat is al voldoende om geen risico's te willen nemen, denk ik.

Stamboeken zouden het net zo aan moeten geven als het WFFS, genetische - en mogelijk erfelijke aandoeningen - willen we niet mee fokken.

Veel informatie al in de links eerder in dit topic
Samengevat is de consensus dat DSLD een erfelijke basis heeft, maar de precieze genetische mechanismen worden nog onderzocht.

Je spreekt jezelf compleet tegen, hoe wil je een DNA-test met haarzakjes doen als de precieze genetische mechanismen nog onderzocht moeten worden..? Ik heb in de afgelopen twee maanden met veel Nederlandse labs en dierenklinieken contact gehad, er is geen DNA-test voor DSLD en het helpt niemand als er misinformatie over verspreid wordt. Zou je je bericht willen aanpassen?

@Kabayo, is het spronggewricht van de hengst in kwestie ook vervormd door de tijd heen? Bij DSLD wordt het spronggewricht steeds steiler als de koot steeds weker wordt. Alsnog kun je momenteel een diagnose alleen bevestigen of ontkrachten met een biopt, helaas.

Weet natuurlijk niet hoe betrouwbaar dit is, en of het alleen nog in Wisconsin gedaan wordt, vandaar ook mijn opmerking, overleg met je DA.

DSLD treft verschillende paardenrassen, waaronder het Peruaanse paard
Met behulp van DNA uit een bloedmonster of haarzakmonster kunnen we nu voorspellen of uw Peruaanse paard een hoog risico loopt op DSLD

https://www.vetmed.wisc.edu/lab/corl/eq ... evelopment.

Maar ik heb de Moderators verzocht mijn bericht te verwijderen. *D

Ibbel

Re: DSLD, erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 15:03

Ze zeggen totaal niet waar ze op testen, maar ze beweren in ieder geval dat ze alléén Paso Peruano's testen. Voor TS dus sowieso nvt.