Muildier fokken wat moet ik weten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 15:47

Karina schreef:
Muilezels fokken ze eigenlijk haast niet, het zijn zo goed als altijd paard-moeders dus muildieren.
Muildieren zijn makkelijker succesvol te fokken, ook door de grootte van de paardmerrie en haar vruchtbaarheid. Dekkingen van paard op ezel zijn minder vaak succesvol.
Muildieren matchen dan vaak ook het best met paarden en andere muildieren, minder met ezels, omdat ze opgroeien met een paard en vaak niet eens ezels zien.

Naar muildieren met maat is meer vraag dan aanbod, vandaar dat de grote muilen die je in NL ziet vaak geimporteerd zijn.

Ezelinnen zijn een stuk kieskeuriger qua partner dan paardenmerries.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 18:39

tamary schreef:
Ezelinnen zijn een stuk kieskeuriger qua partner dan paardenmerries.

Ik dacht altijd dat dat net andersom was. Ik ben dan ook maar een eenvoudig mens. Met een kind. :o

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 14:40

Het is inderdaad ook andersom schijnbaar vaker het geval, dat de paardhengst de ezel niet dekt. Er zijn natuurlijk ook paardhengsten die paardmerries met een bepaalde kleur niet willen dekken dus daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
banketstaaf genoeg, als merrie heb je weinig te willen wanneer je aan de muur geknoopt staat met wat spantouwen om je benen -O- , dus kieskeurigheid is niet de doorslaggevende reden voor minder muilezels. In de fokkerij wordt er vaak weinig aan consent gedaan, of het nou paard, ezel, natuurlijk of KI is. Het is gewoon zo dat ook bij op zich succesvolle dekkingen het bevruchtingspercentage gewoon een stuk lager is bij de combinatie ezelmerrie en paardhengst. De reden daarvan is onbekend.

Andere redenen waarom je veel meer muildieren dan muilezels ziet: Er zijn meer grote paarden dan grote ezels, dus als je maat wil is een grote paardmerrie het veulen laten dragen van de vaak wat kleinere hengst logischer dan een groot paard op een kleinere ezel zetten. Merrie draagt doorgaans naar vermogen dus meer kans op gewenste maat, maar ook veiliger bevallen. Ook zijn er fokkers die vinden dat de trainbaarheid beter zou zijn wanneer opgevoed door een paard. Iets met maternale dominantie. "Beter" is trouwens misschien niet het juiste woord, denk dat ze eerder "makkelijker" te trainen bedoelen. De oude rotten in horsemanship zeiden het lang geleden al: "You have to treat a donkey/mule like you should treat a horse". Ezels en muildieren eisen beleefde conversatie en geduld, en gelijk hebben ze.

@Dedikley : Ah ja van die muildiermerrie die een veulen kreeg is wel een bekend verhaal, het is vaker voorgekomen al is het enorm zeldzaam. Maar daarom zegt men ook dat voortplanting hoogstonwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk is. In tegenstelling tot die muilmerries is zo ver ik weet het nog nog nooit gedocumenteerd dat een muilhengst vruchtbaar bleek. Wel grappig verschil dan weer.

Ninx

Re: Muildier fokken wat moet ik weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 13:49

Super leuk wat je allemaal schrijft Karina! Ontzettend leerzaam

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 16:39

Bijzonder informatief inderdaad Karina. Dat in de paardenfokkerij weinig aan consent wordt gedaan, is andere, overigens ook zeer interessante discussie, die je zijdelings aanstipt. Om maar even over psychologische aspecten daaromheen te :x

Een muildier- of ezelhengst zal om trainingsdoeleinden sneller geruind worden, in plaats van ze maar op de wei tussen muilen, paarden of ezels te laten lopen.
Die zeldzame nakomelingen van muilmerries, qua chromosomen, zijn die een genetische ezel, paard? Kon het even niet vinden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 16:44

Karina schreef:
Muilezels fokken ze eigenlijk haast niet, het zijn zo goed als altijd paard-moeders dus muildieren.
Muildieren zijn makkelijker succesvol te fokken, ook door de grootte van de paardmerrie en haar vruchtbaarheid. Dekkingen van paard op ezel zijn minder vaak succesvol.
Muildieren matchen dan vaak ook het best met paarden en andere muildieren, minder met ezels, omdat ze opgroeien met een paard en vaak niet eens ezels zien.

Naar muildieren met maat is meer vraag dan aanbod, vandaar dat de grote muilen die je in NL ziet vaak geimporteerd zijn.

Ze fokken makkelijker omdat het paargedrag van ezels anders is. Een ezelmerrie rent weg en de hengst moet haar achterna gaan om te kunnen dekken. Dat snapt een paardenhengst niet. Een paardenmerrie blijft staan. Mooi makkelijk voor de ezelhengst want het scheelt hem een stuk rennen :D

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 19:16

janderegelaa schreef:
Karina schreef:

Ze fokken makkelijker omdat het paargedrag van ezels anders is. Een ezelmerrie rent weg en de hengst moet haar achterna gaan om te kunnen dekken. Dat snapt een paardenhengst niet. Een paardenmerrie blijft staan. Mooi makkelijk voor de ezelhengst want het scheelt hem een stuk rennen :D

Dan heb ik nog een leuk topic voor je:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1128670&hilit=mira
Hoe zou dat zitten met muilpaardmerries en muilezelmerries, verschil in gedrag als ze hengstig zijn.

Zebra's kruisen ook met andere paardachtigen. Ik moest er laatst weer aan denken, die Vlaming met zijn Duitse Zebra bij hem in het weiland. Stond in de nieuwsrubriek.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 19:39

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen. Dom,dom,dom. Dit is nu precies waarom je niet natuurlijk moet dekken. Merrie’s willen een hengst soms gewoon niet óf zijn niet hengstig genoeg. En sommige hengsten zijn verkrachters.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 19:44

janderegelaa schreef:
Ik heb alleen de eerste pagina gelezen. Dom,dom,dom. Dit is nu precies waarom je niet natuurlijk moet dekken. Merrie’s willen een hengst soms gewoon niet óf zijn niet hengstig genoeg. En sommige hengsten zijn verkrachters.

Het zijn net mensen, niet alle merries kan je ook bij elkaar zetten :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:43

Zijn hier ook mensen die muildieren rijden?
In hoeverre is dit comfortabeler? Het oogt vlakker in ieder geval.

Ik vind het erg interessant. Maar zou het eerst wel willen voelen.
Weten jullie of daar mogelijkheden voor zijn?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:55

Bij de Mill Ranch in Ede. Buitenritten met westerntack. Daar hebben ze meerdere muildieren.

ponyonly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 11:35

Ninx schreef:

Het is vlakker en dus comfortabeler ik heb ook bij de Mill op de muilen gereden

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:39

ponyonly schreef:
Ninx schreef:

Het is vlakker en dus comfortabeler ik heb ook bij de Mill op de muilen gereden

Dat is zo goed bevallen, dat dit plan met je merrie toen begon te gisten? De vlam sloeg over? Vlakke gangen zijn inderdaad heel comfortabel. Volgens mij worden bijna alle muildieren met western tack gereden, zelden anders gezien.

Misschien hebben ze bij Mill praktische info over fokkerij en houderij (noem het maar even zo) voor je. Hebben ze daar geen grote maat hengst staan, of met welke hengsten fokken ze daar?

Ik weet niet hoe dat gaat, bestaan er keuringen? Is KI gebruikelijk? Het zal een klein wereldje van liefhebbers zijn, die muildierfokkerij in Nederland en aangrenzende streken.
Laatst bijgewerkt door Dedikley op 13-10-25 12:58, in het totaal 4 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:40

Volgens mij hebben ze geen muildierhengsten daar staan. Maar bellen voor informatie kan natuurlijk altijd.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:42

Wat is precies het voordeel aan een muildier? Zoals een Rocky mountain is ook een super sterk ras, ook erg hard op de benen en comfortabele gangen. Er zijn ook nog wel meer gezonde rassen die erg sterk zijn. Vanwaar dan de keuze voor een ezel?

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:56

Bellatrix schreef:
Volgens mij hebben ze geen muildierhengsten daar staan. Maar bellen voor informatie kan natuurlijk altijd.

Ik heb inderdaad nog nooit gehoord van een ezelhengstenhouderij ten behoeve van de muildierfokkerij. Het zal heel kleinschalig zijn, en als er weer een nieuwe grote, ezelhengst geimporteerd wordt, zal dat binnen die groep van liefhebbers, bekend zijn. Daarom vroeg ik mij af, of er ook een register is, of keuringen zijn. Vast niet in Nederland, maar daarbuiten misschien wel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:08

Kabayo schreef:
Wat is precies het voordeel aan een muildier? Zoals een Rocky mountain is ook een super sterk ras, ook erg hard op de benen en comfortabele gangen. Er zijn ook nog wel meer gezonde rassen die erg sterk zijn. Vanwaar dan de keuze voor een ezel?

Een Rocky is juist niet zo sterk.... hypermobiel, binnen het ras ook vatbaar voor oogproblemen, en ook gevoelig voor metabolische ziekten.

Een muildier combineert de kracht van 2 dieren.
Ezels hebben andere spieren, ze kunnen langer kracht leveren dan paarden. Ze hebben een minder gevoelige spijsvertering. Ze hebben een rechtere rug, en dus tonen ze minder elegant, maar het is wel enorm sterk.
Het zijn vechtdieren, en geen vluchtdieren. Meestal zullen ze kijken in plaats van wegrennen.
Van het paard krijgen ze een beter formaat, en de welwillendheid om met mensen te werken.
Ezels zijn ook wel meer tredzeker.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:44

Dat denk ik ook Ninx. Je kiest voor een muildier, omdat het een muildier is. Geen paard, geen ezel. Een muildier.

Daar kunnen allerlei moverende redenen achter zitten, en de opsomming die ik kan bedenken, is lang.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:04

Oh dat wist ik niet van rockys, maar het was maar een voorbeeld

Ezels zijn juist erg gevoelig voor maanblindheid en hyperlipidemie. En hoe zit dat precies met longworm?

Ik vind het zelf een gekke combinatie omdat een ezel best verschilt in bouw. En dat je van beide ouderdieren het beste mee krijgt is natuurlijk gokken. Je kan ook het slechtste van beide dieren krijgen. Intressant is het wel. Ik heb wel gehoord dat muildieren niet bepaald makkelijk zijn . Ben benieuwd naar Ts haar reden :j

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:16

Waar ga je hem/haar huisvesten? Want die beesten maken echt een gigantisch hard geluid? Hier in de buurt maakt men al problemen van ezels… het geluid van een muildier/muilezel gaat helemaal door merg en been…

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:22

Neon schreef:
Waar ga je hem/haar huisvesten? Want die beesten maken echt een gigantisch hard geluid? Hier in de buurt maakt men al problemen van ezels… het geluid van een muildier/muilezel gaat helemaal door merg en been…

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me dit ook wel afgevraagd heb,.... of de buren het hier niet op hun heupen zouden krijgen ;-)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:26

Ik dacht juist dat ze veel minder geluid maken dat een ezel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 15:21

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 15:42

Ninx schreef:
Neon schreef:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me dit ook wel afgevraagd heb,.... of de buren het hier niet op hun heupen zouden krijgen ;-)

Mag naast mij komen wonen, prachtig geluid! Heerlijk...draagt ook zo lekker kilometers ver!

(er zijn inderdaad al heel wat zaken geweest waarbij geluidsoverlast als argument aangevoerd werd, ook om heel andere zaken te willen beslechten)

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 00:42

Bellatrix schreef:
Bij de Mill Ranch in Ede. Buitenritten met westerntack. Daar hebben ze meerdere muildieren.

Dit wou ik indd net ook zeggen!