Hengstenkeuze Riant x Ferro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Hengstenkeuze Riant x Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:57

Sarai vind ik zeker ook geen slechte keuze. Heb je Secret en For Romance erin.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 19:24

Ja ik zit er net naar te kijken inderdaad. Vind hem vanaf dag één al geweldig alleen nog geen nakomelingen onder het zadel dus daarom on hold gezet voor mijn andere merries maar wellicht voor Wezz wel wat. Hij is ook niet klein maar geen idee wat hij fokt natuurlijk. Ik zal Peter eens bellen en advies vragen. Ik werk ook graag met hun samen want is een fijne hengstenhouder.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 20:10

Zou ik wel aandurven, jonge hengst.

Je weet hoe de merrie fokt en in zo'n geval zou ik er zeker voor kiezen om samen te werken met een fijne, meedenkende hengstenhouder. Dan heb je daar achteraf nooit twijfels over.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 20:17

parnassia schreef:
Zou ik wel aandurven, jonge hengst.

Je weet hoe de merrie fokt en in zo'n geval zou ik er zeker voor kiezen om samen te werken met een fijne, meedenkende hengstenhouder. Dan heb je daar achteraf nooit twijfels over.

Dat is mijn idee ook. Sperma vaak ook veel beter. En die hengstenhouder heeft er ook belang bij.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 07:27

Met de merrie is niets mis, ik ken haar toevallig en de vorige eigenaar is een vriendin van mij. Ze is met pijn in het hart weggegaan en de merrie is steeds heel goed gemanaged. Je moet gewoon geduld en geluk hebben. Het is een super fijn dier!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 19:44

Kwam net foto’s tegen van McLaren, die ontwikkeld zich wel waanzinnig. Ga mijn andere merrie daar volgend jaar mee dekken, wellicht toch ook Wezz doen? Ik twijfel nog best over Sarai omdat ik daar alleen maar veulen nakomelingen van heb gezien (logisch) dus dan vind ik het een spannende keuze. De McLarens die ik tot nu toe voorbij zie komen zien er echt wel goed uit en lijken het goed (en braaf) onder het zadel te doen.
Ik heb nog even natuurlijk… maar pfoe, twijfels!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 07:03

Je wilde toch een hengst die maat fokt? Dat doet McLaren in ieder geval niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 08:47

Elisa2 schreef:
Je wilde toch een hengst die maat fokt? Dat doet McLaren in ieder geval niet.

Het is ook niet zo dat hij ponietjes geeft. De 2 merrie’s die ik ken van McLaren komen uit normale moeders en zijn zeker niet klein. Zijn score is 98 dus hij valt ook gewoon in het gemiddelde met zijn nakomelingen. En hij compenseert natuurlijk genoeg. Met een kleinere McLaren ben je nog steeds blij.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 09:07

Ja het liefst een die maat fokt maar de hengsten die echt maat fokken daar ben ik er nog geen een van tegen gekomen die mij echt aanspreekt. Vandaar…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 07:58

Wat ik tot nog toe heb gezien is niet super groot, rond de 1.60/ 1.65 cm maar ik denk als je hart bij die hengst ligt dat je het gewoon moet doen. En anders misschien een van zijn 4 aangewezen nakomelingen.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 23:18

Wellicht erdinger van spreken? Ik heb er momenteel een nakomeling van lopen uit een desperados merrie. Ze is giga groot op 6 maand jong

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:21

Wat een geweldige merrie, heb je al nagedacht over Lord Romantic?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 10:42

Bedankt voor de suggestie. Zo op het eerste gezicht spreekt hij mij niet direct aan. Niet meer dan bijv McLaren of Sarai.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 20:48

Ik denk dat een hengst met Donnerhallbloed een goede keuze is. Ik heb de veulens van haar gezien. Ze fokt niet klein, maar je zou de vorige eigenaar eens kunnen bellen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 05:35

Het is blijkbaar bewezen dat oudere merries kleinere veulens krijgen. Vandaar.
Nero is ook niet de grootste en ik weet dat ze wel een grote nakomeling heeft (die vos van de vorige eigenaresse). Daarom dat ik in eerste instantie aangaf dat ik een grote hengst zocht. Alleen zit daar niks bij wat mij aanstaat dus dan wordt het denk ik toch een wat kleinere hengst :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 09:56

xmarliez schreef:
Het is blijkbaar bewezen dat oudere merries kleinere veulens krijgen. Vandaar.
Nero is ook niet de grootste en ik weet dat ze wel een grote nakomeling heeft (die vos van de vorige eigenaresse). Daarom dat ik in eerste instantie aangaf dat ik een grote hengst zocht. Alleen zit daar niks bij wat mij aanstaat dus dan wordt het denk ik toch een wat kleinere hengst :D

Is niet zo:
https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... van-veulen

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 18:35

Bedankt voor de link. Ik denk ook dat dat zo is. Ik zie fokmerries graag met een groot koffer.

De Vivat Rex uit 2021 uit Wezz wordt zeker groter dan 1.80 cm. Dat is echt een reus.