Kleur veulen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:25

Vader heeft wel (lage) witte voeten, samen met weinig stippen zou hij stiekem prima bont kunnen zijn, maar dat dat niet opvalt.
Als hij helemaal goed afgespoten word, misschien kan je dan op zijn huid een bont patroon zien (ik ken schimmel bonte die wit zijn, maar als je die nat maak hebben ze roze en donkere huid, daar waar vroeger de vlekken zaten).

Vader zou idd ook wildkleur kunnen zijn. Dat zou het veulen wildkleur bruin of wildkleur zwart als basis kunnen maken.

Maar omdat appaloosa gekke dingen doet met kleur is testen de enige manier om zeker te weten welke kleur het is.

Testen op agouti, testen op wildkleur, testen op bontpatronen(tobiano is het meest voor de hand liggend, maar kan ook wat anders zijn). Crème verwacht ik niet, ik denk dat vader eerder wildkleur is dan palomino.
En als je toch bezig ben ook meteen roan mee nemen, dan weet je dat ook meteen.

De rood factor testen hoeft niet, hij heeft een zwarte basis, maar heeft ook het vos gen van papa mee gekregen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:33

Afbeelding

Als ik naar bovenstaande foto kijk lijkt de hengst pintaloosa te zijn. Zo te zien staat de hengst bij je thuis, is de huid zwart of zijn er ook roze plekken? Zijn rechterbil lijkt een bont patroon te hebben, dan zou de huid daaronder roze moeten zijn.

Koper schreef:
O ja, ik zie inderdaad de foto van de moeder van de vader. Dat is een schimmel, dus nu weten we nog niks.

De moeder van de vader is geen schimmel maar een few spot appaloosa.

Het veulen is een pintaloosa, bontpatroon met de appaloosa variant marmerbont. Basiskleur durf ik niets over te zeggen, lijkt zwart. Genetisch gezien kan het geen valk zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:02

Neonlight schreef:
De moeder van de vader is geen schimmel maar een few spot appaloosa.

Ook goed.

Mijn punt was zeg maar dat we aan die merrie niet kunnen zien of ze bont, creme of wildkleur aan haar zoon kan hebben doorgegeven.

GabberGill

Re: Kleur veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:37

Ik weet het niet
Maar wat ik wel weet is dat ik hem wil hebben

littleroosie

Re: Kleur veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 04:25

Zou de vader misschien palomino (appaloosa/bont) kunnen zijn? Soms worden die als voskleur geboren (heel donker palomino) en kleuren door de jaren heen lichter.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:32

Als je kijkt naar de oren (achterkant van) heeft het veulen duidelijk donkere punten (of halve oor) = dun (wildkleur zwart of bruin), maar bij vader zie ja dat niet. Is bij wildkleur vos soms minder duidelijk (+kwaliteit foto).

Als je de vader nog kunt bestuderen zou je naast de (natte) huid ook de oortjes onder de loep kunnen nemen. Ik ga idd met voorgangers mee qua mogelijk bont rechter bil (anus wit of appaloosa gemêleerd?) en 4 witte voetjes :j .