Aggressieve merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 09:29

Kun je ze niet buiten laten staan? Het weer is o.k daarvoor
Wellicht dar als je ze met rust laat de merrie dan rustiger word

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 10:19

mce schreef:
weet niet hoe het spenen is gegaan de vorige keer maar kan zijn dat er een trauma zit, als ze verder veterinair gezond is.

Goed punt. Veel mensen spenen veel te vroeg en te abrupt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 10:23

Ayasha schreef:
Oplettende oortjes zijn nooit goed bij zo’n merrie. Eerlijk gezegd. Met een merrie die agressief kan zijn tijdens dracht: aanvallen is not done. Nooit. Niet Bokt-proof maar die kreeg eerst een pak rammel en als ze veilig te hanteren is kan de DA komen checken waarom ze zo is. Maar dit gedrag niet af straffen is gevaarlijk voor jullie en dat niet alleen: Dit is wat ze haar veulen dus leert over hoe met mensen om gaan. Hier is zachte heelmeesters maken stinkende wonden wel degelijk van toepassing. Hoe wil je dat dier de nodige zorg bieden als ze de DA ook zo aan gaat?

Mijn buurvrouw is in de overgang en was zeer verhit en emotioneel en die heb ik toen maar eens even goed in elkaar geslagen.
Ze zijn werkbaarder wanneer de angst voor jou groter is dan de door hormonen gestuurde paniekreacties.

Ik ben met je eens dat veiligheid prevaleert. Maar dit vraagt om andere interventies.
Ik zou zoals Popstra zegt de merrie buiten laten en met rust laten. Staan er andere paarden bij?
Merries voelen zich ook erg kwetsbaar wanneer ze alleen zijn met een veulen.
In vrijwel alle kuddes wisselen paarden het waken af, en zorgen ook de andere paarden voor het veulen.
Wanneer de merrie als enige continue moet waken raakt ze uitgeput.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 10:33

Ninx schreef:
Ayasha schreef:
Oplettende oortjes zijn nooit goed bij zo’n merrie. Eerlijk gezegd. Met een merrie die agressief kan zijn tijdens dracht: aanvallen is not done. Nooit. Niet Bokt-proof maar die kreeg eerst een pak rammel en als ze veilig te hanteren is kan de DA komen checken waarom ze zo is. Maar dit gedrag niet af straffen is gevaarlijk voor jullie en dat niet alleen: Dit is wat ze haar veulen dus leert over hoe met mensen om gaan. Hier is zachte heelmeesters maken stinkende wonden wel degelijk van toepassing. Hoe wil je dat dier de nodige zorg bieden als ze de DA ook zo aan gaat?

Mijn buurvrouw is in de overgang en was zeer verhit en emotioneel en die heb ik toen maar eens even goed in elkaar geslagen.
Ze zijn werkbaarder wanneer de angst voor jou groter is dan de door hormonen gestuurde paniekreacties.

Ik ben met je eens dat veiligheid prevaleert. Maar dit vraagt om andere interventies.
Ik zou zoals Popstra zegt de merrie buiten laten en met rust laten. Staan er andere paarden bij?
Merries voelen zich ook erg kwetsbaar wanneer ze alleen zijn met een veulen.
In vrijwel alle kuddes wisselen paarden het waken af, en zorgen ook de andere paarden voor het veulen.
Wanneer de merrie als enige continue moet waken raakt ze uitgeput.

Hier ben ik het mee eens. Een veulen alleen opvoeden is voor een merrie echt heel erg pittig. Komt er nog bij dat ze ook nog eens heel beschermend is. Dus de vraag is ook echt of de merrie wel genoeg rust voor zichzelf krijgt.
Ik zou het medische gebied in gaan en kijken of merrie en veulen in de kudde kunnen.

Ik verzorg een kudde in een natuurlijke setting. Hengst, 2 veulens en 4 merries. Je ziet echt de wisseling. De 2 merries zonder veulens helpen de merries met veulens en met regelmaat worden de veulens ook bij mij afgeleverd. Ook de hengst doet goed mee.
Als het om veulens gaat kies ik altijd voor een kudde setting. Het veulen zelf leert van in een kudde leven ook een hoop.
Van alleen door de merrie groot gebracht worden krijgt het veulen niet alle vaardigheden mee die die nodig heeft. Dat kan gewoon niet.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 10:48

Weet niet hoe oud het veulen is maar het gedrag zou kunnen beteren na de eerste veulenhengstigheid.
Komt soms nog voor dat ze in het begin overbeschermend/ agressief zijn doordat de hormonen in disbalans zijn. Eens ze terug hengstig geweest zijn, worden die dan terug hun "normale" zelve.
Is dat niet zo dan zou ik ook de dierenarts erbij halen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 11:10

Jennyj01 schreef:
Ayasha schreef:

Dit is niet bokt proof. En buiten bokt ook niet. Zeker wanneer je niet precies weet waar dit gedrag vandaan komt. Als jij last van PMS hebt rossen we het er toch ook niet uit. Alsof je een hormoon gestuurde merrie met een pak slaag tam krijgt.

TS. Hoe is het spenen de vorige keer gegaan? Kan het zijn dat dat achteraf anders had gekund.

Als ik PMS heb en iemand bont en blauw mep gaat er toch wel op getreden worden. Weet niet hoe dat in NL gaat maar in BE is iemand bont en blauw slaan/bijten strafbaar.
Deze merrie is niet ‘verhit’ of ‘brutaal’ ze valt aan en houdt vast. Benieuwd als de buurvrouw van nikx op haar vliegt en begint te slaan of bind dan ook gewoon blijft liggen en niks doet. :+

En je mag komen kijken hoe bang de merrie in kwestie is hoor Ninx. _O-

Dit gedrag kan gewoon niet. Zoals ik al zei: hoe wil je hier een DA bij halen? Met een dartje in slaap schieten?

Ik héb een hormonale tut. Ze heeft het vooral op mannen dús mijn man doet niet te veel met haar. Alleen wat echt moet (kappen)
Maar nee, die mag echt niet aanvallen. En nee een echt agressieve stopt niet omdat je er lief naar kijkt. Timing is idd wel van groot belang. De merrie thuis trapte ons de stal uit zodra ze drachtig was. Ze is nu de 2e keer drachtig en ‘eh-eh!’ Is genoeg. Maar de 1e confrontatie was een ‘wil je dat asjeblieft niet meer doen?’ Je dood geworden. Op 12 maanden dracht raken ze je vroeg of laat wel een keer goed terwijl jij het uit probeert te praten.

Nee denk wat je wil maar op die manier aanvallen mag hier niet. Hormonaal of niet. Als ze alleen wat dreigen hebben we het ergens anders over maar deze merrie heeft al 4 keer flink verwond. Zoals ik het lees is TS al bezig geweest met vertrouwen terug op bouwen en proberen gerust stellen en het gedrag wordt erger. Dan maar hopen dat de komende maanden geen DA er bij moet en eten van ver de weide in gooien?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-07-25 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 11:16

Ik begrijp wel wat Ayasha zegt.
Laten weten dat je niet in de buurt moet komen kan ook door boos kijken.
En ja bij geen noodzaak kun je dat als eigenaar ook respecteren in dit geval.

Maar je aanvallen om je zowat dood te maken is toch wel iets wat je niet hoeft te accepteren.

Maar denk dat daar eerdere signalen zijn gemist en zo het vertrouwen van de merrie weg is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 11:23

DuoPenotti schreef:
Ik begrijp wel wat Ayasha zegt.
Laten weten dat je niet in de buurt moet komen kan ook door boos kijken.
En ja bij geen noodzaak kun je dat als eigenaar ook respecteren in dit geval.

Maar je aanvallen om je zowat dood te maken is toch wel iets wat je niet hoeft te accepteren.

Maar denk dat daar eerdere signalen zijn gemist en zo het vertrouwen van de merrie weg is.

Dat ben ik ook met je eens. Het probleem is dan wel hoe ga je dat terug draaien, lukt dat op dit punt nog met alleen ‘nee!’ ?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 11:36

Elisa2 schreef:
Het heeft helemaal geen nut om een merrie die aggresief is door de hormonen "aan te pakken". Dit gaat echt even compleet langs het normale beeld heen. Het is totaal hormoon gestuurd.

Het komt vaker voor, en het kan ook wisselen per veulen omdat de hormoonspiegels wisselen. Het is goed om uit te sluiten of ze wellicht ergens last van heeft. (voor zover dat mogelijk is) Maar ik zou haar gewoon even een paar weken zoveel mogelijk met rust laten totdat de boel weer balanceert. Die vangstok is een prima idee en een touw aan het halster laten ook. En een zweep mee nemen om haar van je af te houden mocht ze aanvallen.

Helemaal eens, ze kan niet duidelijker aangeven dat ze het niet tolereert dat iemand in de buurt van haar jonge veulen komt, en een stal is dan een gevaarlijke omgeving geworden. Naar de wei, evt. met een andere merrie met veulen of bevriend paard. En met rust laten tot de hormonen genormaliseerd zijn.
Hoe of wat...dat het gedrag onacceptabel is is helder, maar lost nu niets op. Naar buiten en met rust laten, het is een paard. En geen veulen meer tenzij het beleid aangepast wordt. Op stal kan ze niet aan.