Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ayasha schreef:Oplettende oortjes zijn nooit goed bij zo’n merrie. Eerlijk gezegd. Met een merrie die agressief kan zijn tijdens dracht: aanvallen is not done. Nooit. Niet Bokt-proof maar die kreeg eerst een pak rammel en als ze veilig te hanteren is kan de DA komen checken waarom ze zo is. Maar dit gedrag niet af straffen is gevaarlijk voor jullie en dat niet alleen: Dit is wat ze haar veulen dus leert over hoe met mensen om gaan. Hier is zachte heelmeesters maken stinkende wonden wel degelijk van toepassing. Hoe wil je dat dier de nodige zorg bieden als ze de DA ook zo aan gaat?
Ninx schreef:Ayasha schreef:Oplettende oortjes zijn nooit goed bij zo’n merrie. Eerlijk gezegd. Met een merrie die agressief kan zijn tijdens dracht: aanvallen is not done. Nooit. Niet Bokt-proof maar die kreeg eerst een pak rammel en als ze veilig te hanteren is kan de DA komen checken waarom ze zo is. Maar dit gedrag niet af straffen is gevaarlijk voor jullie en dat niet alleen: Dit is wat ze haar veulen dus leert over hoe met mensen om gaan. Hier is zachte heelmeesters maken stinkende wonden wel degelijk van toepassing. Hoe wil je dat dier de nodige zorg bieden als ze de DA ook zo aan gaat?
Mijn buurvrouw is in de overgang en was zeer verhit en emotioneel en die heb ik toen maar eens even goed in elkaar geslagen.
Ze zijn werkbaarder wanneer de angst voor jou groter is dan de door hormonen gestuurde paniekreacties.
Ik ben met je eens dat veiligheid prevaleert. Maar dit vraagt om andere interventies.
Ik zou zoals Popstra zegt de merrie buiten laten en met rust laten. Staan er andere paarden bij?
Merries voelen zich ook erg kwetsbaar wanneer ze alleen zijn met een veulen.
In vrijwel alle kuddes wisselen paarden het waken af, en zorgen ook de andere paarden voor het veulen.
Wanneer de merrie als enige continue moet waken raakt ze uitgeput.
Jennyj01 schreef:Ayasha schreef:Oplettende oortjes zijn nooit goed bij zo’n merrie. Eerlijk gezegd. Met een merrie die agressief kan zijn tijdens dracht: aanvallen is not done. Nooit. Niet Bokt-proof maar die kreeg eerst een pak rammel en als ze veilig te hanteren is kan de DA komen checken waarom ze zo is. Maar dit gedrag niet af straffen is gevaarlijk voor jullie en dat niet alleen: Dit is wat ze haar veulen dus leert over hoe met mensen om gaan. Hier is zachte heelmeesters maken stinkende wonden wel degelijk van toepassing. Hoe wil je dat dier de nodige zorg bieden als ze de DA ook zo aan gaat?
Dit is niet bokt proof. En buiten bokt ook niet. Zeker wanneer je niet precies weet waar dit gedrag vandaan komt. Als jij last van PMS hebt rossen we het er toch ook niet uit. Alsof je een hormoon gestuurde merrie met een pak slaag tam krijgt.
TS. Hoe is het spenen de vorige keer gegaan? Kan het zijn dat dat achteraf anders had gekund.
DuoPenotti schreef:Ik begrijp wel wat Ayasha zegt.
Laten weten dat je niet in de buurt moet komen kan ook door boos kijken.
En ja bij geen noodzaak kun je dat als eigenaar ook respecteren in dit geval.
Maar je aanvallen om je zowat dood te maken is toch wel iets wat je niet hoeft te accepteren.
Maar denk dat daar eerdere signalen zijn gemist en zo het vertrouwen van de merrie weg is.
Elisa2 schreef:Het heeft helemaal geen nut om een merrie die aggresief is door de hormonen "aan te pakken". Dit gaat echt even compleet langs het normale beeld heen. Het is totaal hormoon gestuurd.
Het komt vaker voor, en het kan ook wisselen per veulen omdat de hormoonspiegels wisselen. Het is goed om uit te sluiten of ze wellicht ergens last van heeft. (voor zover dat mogelijk is) Maar ik zou haar gewoon even een paar weken zoveel mogelijk met rust laten totdat de boel weer balanceert. Die vangstok is een prima idee en een touw aan het halster laten ook. En een zweep mee nemen om haar van je af te houden mocht ze aanvallen.