Elisa2 schreef:Ik denk als de dragers meer medische problemen zouden hebben gehad dat dit al lang naar boven was gekomen. Daarom denk ik niet dat WFFS klinisch negatief is voor een paard. Maar natuurlijk is meer onderzoek doen altijd goed.
Quir:
Ik dacht juist dat de pony,s sterker waren, welke genetische afwijkingen en ziektes zitten er bij de pony,s?
Daar ben ik mee eens en ook niet voor niets dat er zo veel top paarden wffs dragers zijn. Weihegold is een voorbeeld. Hier in Zweden wordt er best veel onderzoek naar gedaan, op dit moment hebben ze alleen nog positieve punten ontdekt voor dressuur paarden die drager zijn. Spring paarden niet, die presteren juist minder goed dan niet dragers.
Denk dat pony's wel sterker en gezonder zijn in het algemeen, maar er zijn wel meer genetische aandoeningen/afwijkingen. We hebben WFFS, CA, LFS, Myotonie, hydrocephalus (waterhoofd), SCID, PSSM1 en nu dan sindskort DMRT3 (geen ziekte, maar extra gangen). Bij connemara bloed is ook HWSD relevant. Ook ECVM komt bij de pony's voor.
SCID en DMRT3 dragers worden in Nederland niet (meer) goedgekeurd.