Het WFFS (en andere genafwijkingen) discussie topic 2.0

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:44

Over de wffs drager, dat is nog niet bekend. Daar moet nog meer onderzoek naar gedaan worden want ze zien dus wel dat er afwijkingen zijn in bijvoorbeeld het collageen. Dus hooguit beter sportpaard kan je echt niet zeggen. De artsen en mensen die het onderzoeken zeggen zelf ook dat er te weinig bekend is en juist meer onderzoek nodig is. Maar dat is lastig, want collageen zit in het gehele lichaam en hoe ga je erachter komen of een blessure daardoor komt of door management oid.

Ik zou die afwijkingen in collageen al niet willen, want ook dat kan erger worden en je moet alsnog zorgen dat je niet te veel dragers gaat fokken waardoor je geen vrije paarden overhoudt.

c_alsemgeest

Re: Het WFFS (en andere genafwijkingen) discussie topic 2.0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 17:23

Maar hebben alle wffs positieve paarden een afwijking in het collageen?
Die twee die ik eerder benoemde waren positief, maar dus 100% goed op bot, pezen etc. Terwijl dat wel paarden waren die in het zwaardere werk stonden.
Dus als er een afwijking in het collageen zou zitten verwacht je ook ergens meer afbraak te zien op bv pezen oid.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 17:54

Dat er een afwijking js betekent niet dat het bij allemaal even zwak is. Dat zie je bij mensen met collageen aandoeningen ook, de ene kan alles zonder ook maar last te hebben, de ander heeft en hulp nodig met eten, kan niet meer lopen en noem alles maar op. En alles ertussenin.
En ook de gewrichten hebben een grote range van motion. Dat is in principe niet goed voor de omliggende weefsels maar de ene redt het 10 jaar zonder probleem, de ander heeft wat aanpassingen nodig maar redt het dan okk en weer een ander zal misschien jong al wel problemen krijgen.

Daarom schrijven de mensen die onderzoek doen dat er meer onderzoek nodig is juist naar de gevolgen bij dragers.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 20:15

Ik denk als de dragers meer medische problemen zouden hebben gehad dat dit al lang naar boven was gekomen. Daarom denk ik niet dat WFFS klinisch negatief is voor een paard. Maar natuurlijk is meer onderzoek doen altijd goed.

Quir:
Ik dacht juist dat de pony,s sterker waren, welke genetische afwijkingen en ziektes zitten er bij de pony,s?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 21:04

Elisa2 schreef:
Ik denk als de dragers meer medische problemen zouden hebben gehad dat dit al lang naar boven was gekomen. Daarom denk ik niet dat WFFS klinisch negatief is voor een paard. Maar natuurlijk is meer onderzoek doen altijd goed.

Quir:
Ik dacht juist dat de pony,s sterker waren, welke genetische afwijkingen en ziektes zitten er bij de pony,s?

Daar ben ik mee eens en ook niet voor niets dat er zo veel top paarden wffs dragers zijn. Weihegold is een voorbeeld. Hier in Zweden wordt er best veel onderzoek naar gedaan, op dit moment hebben ze alleen nog positieve punten ontdekt voor dressuur paarden die drager zijn. Spring paarden niet, die presteren juist minder goed dan niet dragers.

Denk dat pony's wel sterker en gezonder zijn in het algemeen, maar er zijn wel meer genetische aandoeningen/afwijkingen. We hebben WFFS, CA, LFS, Myotonie, hydrocephalus (waterhoofd), SCID, PSSM1 en nu dan sindskort DMRT3 (geen ziekte, maar extra gangen). Bij connemara bloed is ook HWSD relevant. Ook ECVM komt bij de pony's voor.

SCID en DMRT3 dragers worden in Nederland niet (meer) goedgekeurd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 07:33

Interessant, dat wist ik niet. DMRT3 heb ik wel over gelezen.

Wat is Scid? Zal zo ff de rest opzoeken.

Weihegold stamt van Donnerhall af, Donnerhall was drager en heeft tegelijkertijd de meeste Grand Prix dressuur paarden gegeven die bekend stonden om hun goede gezondheid en werkwilligheid.

Dat van die springpaarden vind ik dan wel interessant, waar dat verschil in zou zitten? Ik weet eigenlijk niet of WFFS überhaupt vaak voorkomt bij springpaarden? Of dat het er onbewust al uitgefokt is omdat het juist niet de wenselijke eigenschappen bracht..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 08:05

Even tussendoor: Hoe gaat het testen nu bij het KWPN? Is dat allemaal op vrijwillige basis?

Bij het KFPS (weet ik nu eenmaal meer van) zijn we nu een tijdje onderweg met de testen voor waterhoofd en dwerggroei vererving (en druk aan het zoeken naar slokdarm, aorta en maagruptuur gen). Dat gaf in het begin ook veel paniek en gedoe, maar inmiddels is het wel een nieuw normaal geworden en wordt er niet spastisch gedaan over een drager dekhengst of fokmerrie, gewoon verstandige beslissingen nemen dan.

Bij ons wordt er denk ik veel verhoudingsgewijs meer paarden nog gekeurd (?) en vanaf 2017 hebben wij al de regel, dat als jouw merrie ster wordt (of meer), dan wordt er sowieso DNA afgenomen om te testen of ze drager is (als dat niet al gedaan is).
Ook hebben wij een boete van €2000 voor dekken met risico, eerste keer krijg je nog een waarschuwing, tweede keer boete. Dat geldt voor zowel geteste paarden als ongerepte paarden die op basis van afstamming drager zouden kunnen zijn.
Bij veulens al gekeken of de afstamming inderdaad juist is (alles is KI natuurlijk, verkeerd rietje kan soms zomaar), zodat je al op basis daarvan zou kunnen bepalen of ze drager zijn of niet.
Ik heb nog niet gehoord van dragers waarbij het niet herleidbaar is, dus beide ouders geen drager, maar op basis van spontane genmutatie veulen wel drager. Dus zou dat al voldoende moeten zijn.

Maar stel dat ik zou gaan fokken, dan testen we vooraf wel, of ik nu met een dragerhengst zou willen dekken of niet.
Zo zijn mijn eigen gefokte veulens toevallig uit 2 vrije paarden en dus op basis van dat wordt er al aangegeven dat ze vrij zijn. Dat was voor mij zeker geen vereiste, omdat je prima keus hebt om te kiezen voor een niet-drager als je een wel-drager hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 08:26

Nee bij het KWPN zijn de testen op WFFS bij hengsten ook verplicht, de fokker moet alleen wel zelf de merrie testen als deze wil fokken met een WFFS drager en dit is wel vrijwillig.

Ik vindt het een goede zaak van het KFPS, daar spelen nog grotere en ernstigere gezondheidsproblemen een rol natuurlijk. DNA testen gaan denk ik ook echt de toekomst worden.

Ik snap nu trouwens de CA in de pony fokkerij, dit komt dus waarschijnlijk van de Arabische volbloedpaarden. En LFS ook zo lijkt het?

Myotonie daar vraag ik me vanaf of dit ook niet bij paarden voorkomt maar wellicht nog niet getest is. Ik herken wel wat van de symptomen bij bepaalde dieren.

Heb Scid ook alvast maar even opgezocht, lijkt dus ook bij de Arabische volbloed vandaan te komen. Daar komen best wel veel erfelijke genmutaties vandaan..dat had ik niet zo snel verwacht eigenlijk.