Wanneer ruinen en welke consequenties?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Re: Wanneer ruinen en welke consequenties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 18:18

Voor mij is het eenvoudig.
Zodra je zeker weet dat het geen dekhengst wordt en de ballen hangen er uit, ruinen. Misschien kan je wel een geschikt moment van het jaar afwachten. Maart/april bijvoorbeeld. Er zijn nog weinig vliegen en de paardjes kunnen snel de weide in.

Het is gewoon voor het comfort van het paard. Het kan dan gewoon in groep naar buiten.
Met een jonge hengst gaat dat moeilijk.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 07:15

Mijn jonkie is met 10 maanden gecastreerd. Puur omdat ik graag mijn plek op stal wilde houden en zij geen hengsten willen.

Arts van de paardenkliniek gaf aan ook liever rond 1 jarige leeftijd te castreren ivm complicaties.

Kwa groei kan ik daar dus weinig zinnigs over zetten. Wel weet ik van andere dieren dat hun “mannelijke uiterlijk” te danken is aan de testosteron en die look verdwijnt na castratie. Zoals eerder vermeld in dit topic :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 10:17

Dank voor jullie antwoorden.

Hij is wel hengst, maar altijd heel sociaal gehouden. Dus hij is heel relaxed.
Uiteraard soms heel even lichtjes verhit naast ontvankelijke vrouwen. Maar met een paar minuten weer over tot de orde van de dag.
Hij loopt nu in een koppel drachtige merries en wat ruinen.
Ik zou het voor hem leuk vinden wanneer dat nog even zo kan blijven.
Reden om hem iets langer hengst te laten zou zijn dat hij minder vet wordt in het gebied waar hij woont. Ruinen zou ik dan bij voorkeur pas doen wanneer hij naar huis zou komen.

Maar ik wilde dus even kijken of er iets bekend was over het pas op latere leeftijd ruinen.
Dat wisselt zo te lezen nogal.

Ik neem alles in overweging wat jullie hebben gezegd. Thanks!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 10:19

Onze tinker laten castreren met +/- 7 mnd..

Dat is toch een brede tank van 1.52 geworden..

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 14:08

Ninx schreef:

Uiteraard soms heel even lichtjes verhit naast ontvankelijke vrouwen. Maar met een paar minuten weer over tot de orde van de dag.
Reden om hem iets langer hengst te laten zou zijn dat hij minder vet wordt in het gebied waar hij woont. Ruinen zou ik dan bij voorkeur pas doen wanneer hij naar huis zou komen.

Maar ik wilde dus even kijken of er iets bekend was over het pas op latere leeftijd ruinen.

Zodra de merries bevallen moet hij er sowieso uit denk ik? Anders kan hij ze gaan dekken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 15:11

Ik heb er 1 gehad die ik met 10 maanden heb laten castreren. Werd een 1.70, met hengstenhals.

Nu rij ik een ruin die tot 3 jaar hengst was, is enorm groot geworden en totaal geen hengstenhals.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 15:20

Ninx schreef:

Even heel concreet. Je ziet vaak dat jonge hengsten een tijd lang heel onschuldig blijven, maar tussen 2 en 3 kunnen ze alsnog hun innerlijke hengst naar buiten laten komen en dan worden het echt hele andere paarden qua gedrag. Met dat in het achterhoofd zou ik het niet te lang afwachten om ongelukken te voorkomen. Je doet er goed aan om de castratie te doen bij koel weer zodat de wonden netjes kunnen helen, het voorjaar is al geweest en daarom kon je dus in september/oktober terecht voor de beste omstandigheden. Je kan ook middenin de zomer natuurlijk, maar dan moet je wat strakker op de gevolgen letten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 15:42

Polar schreef:
Ik dacht dat het groter worden bij een vroege castratie een fabeltje was van vroeger?
Dacht dat het een hele tijd terug weerlegd was, maar is dat dan terug gedraaid?

Het hele verhaal is gewoon niets. Als je één op 1,5 jarige leeftijd casteerd en hij is als 5 jarige 170cm weet je dat. Maar je zult nooit weten hoe groot hij zou zijn als hij hengst gebleven was. Andersom hetzelfde je kunt dat gewoon met niks onderzoeken.

Even op de vraag van TS. Ik zou komende herfst castreren. Hij kan nu wel braaf en koel zijn, een hengst is en blijft een risico zeker met merries in de nabijheid. Je zult de eerste niet zijn met ongewenste drachtigheden.