Voor mij is het eenvoudig. Zodra je zeker weet dat het geen dekhengst wordt en de ballen hangen er uit, ruinen. Misschien kan je wel een geschikt moment van het jaar afwachten. Maart/april bijvoorbeeld. Er zijn nog weinig vliegen en de paardjes kunnen snel de weide in.
Het is gewoon voor het comfort van het paard. Het kan dan gewoon in groep naar buiten. Met een jonge hengst gaat dat moeilijk.
Mijn jonkie is met 10 maanden gecastreerd. Puur omdat ik graag mijn plek op stal wilde houden en zij geen hengsten willen.
Arts van de paardenkliniek gaf aan ook liever rond 1 jarige leeftijd te castreren ivm complicaties.
Kwa groei kan ik daar dus weinig zinnigs over zetten. Wel weet ik van andere dieren dat hun “mannelijke uiterlijk” te danken is aan de testosteron en die look verdwijnt na castratie. Zoals eerder vermeld in dit topic
Hij is wel hengst, maar altijd heel sociaal gehouden. Dus hij is heel relaxed. Uiteraard soms heel even lichtjes verhit naast ontvankelijke vrouwen. Maar met een paar minuten weer over tot de orde van de dag. Hij loopt nu in een koppel drachtige merries en wat ruinen. Ik zou het voor hem leuk vinden wanneer dat nog even zo kan blijven. Reden om hem iets langer hengst te laten zou zijn dat hij minder vet wordt in het gebied waar hij woont. Ruinen zou ik dan bij voorkeur pas doen wanneer hij naar huis zou komen.
Maar ik wilde dus even kijken of er iets bekend was over het pas op latere leeftijd ruinen. Dat wisselt zo te lezen nogal.
Ik neem alles in overweging wat jullie hebben gezegd. Thanks!