scoringsformlier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 00:02

Gurk ik ben niet voor splitsing, ik vind het een enge gedachte. Ik ben harstikke blij als de familie Zoer erachter komt dat de zoon van Finesse wellicht eigenlijk een dressuurpaard is en op dressuurmerries heel goed werk kan doen zeker gezien zijn bloedlijn.
Ik moet niet aan Jazz x Krack x Grib denken. Ik denk dat zolang de fokkers zelf een hengst als Flemming of Goodtimes en hun opvolgers op hun dressuur merries gebruiken die fokkers verstandiger zijn dan het stamboek met de hokjesgeest.
Andersom zie ik Grib x Krack x Jazz weinig toevoegen aan een springgefokte merrie of het moet op schoonheid en uitstraling zijn.
Ook dat is een keuze trouwens.

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:14

sarabande schreef:
Gurk ik ben niet voor splitsing, ik vind het een enge gedachte. Ik ben harstikke blij als de familie Zoer erachter komt dat de zoon van Finesse wellicht eigenlijk een dressuurpaard is en op dressuurmerries heel goed werk kan doen zeker gezien zijn bloedlijn.
Ik moet niet aan Jazz x Krack x Grib denken. Ik denk dat zolang de fokkers zelf een hengst als Flemming of Goodtimes en hun opvolgers op hun dressuur merries gebruiken die fokkers verstandiger zijn dan het stamboek met de hokjesgeest.
Andersom zie ik Grib x Krack x Jazz weinig toevoegen aan een springgefokte merrie of het moet op schoonheid en uitstraling zijn.
Ook dat is een keuze trouwens.

Ik ben het wel met je eens dat de huidige dressuurrichting nog niet op eigen benen kan staan echter dat wil niet zeggen dat je in lange termijn kunt denken 20 a 30 jaar vooruit.

Het werk wat de paarden moeten doen in hun tak van sport is anders en kan dus een ander functioneel exterieur vereisen met andere grenzen wat het presteren niet in de weg staat.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:18

Wat voor type exterieur heb jij dan voor ogen?
Net zoals MissHIS zegt in grote lijnen hebben ze hetzelfde nodig.
Maar in welke kenmerken gaan ze zich dan onderscheiden?

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:18

MissHIS schreef:
Toch zijn de overeenkomsten tussen "het ideale springpaard" en "het ideale dressuurpaard" groter dan de verschillen. Beide types moeten over een aantal basiskenmerken beschikken zoals souplesse, afdruk, goed karakter, correcte beenstanden etc.

Natuurlijk zijn er overeenkomsten maar dat zijn er maar enkele.

Deze komen dan bij beide zo dadelijk gelijk uit wellicht ergens dicht bij de 100.

Leuk trouwens dat je karakter aanhaalt dat staat n.l. niet op het score formulier.

Echter het zijn juist die kenmerken, het interieur, die bepalen of een paard een topper wordt of niet. De wil om te presteren, de werkwilligheid, rittigheid etc zijn zaken die je moeilijk kunt waarnemen. Toch lijkt het mij dat we daar juist naar toe moeten om stappen voorwaarts te maken in onze fokkerij.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:22

Ja inderdaad, het karakter is wel belangrijk.
Maar ook moeilijk te meten, want iedereen kan daar een eigen waardeoordeel aangeven. Misschien nog wel meer dan bij de 'zichtbare' kenmerken.

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:22

adriana schreef:
Wat voor type exterieur heb jij dan voor ogen?
Net zoals MissHIS zegt in grote lijnen hebben ze hetzelfde nodig.
Maar in welke kenmerken gaan ze zich dan onderscheiden?

Daar wil ik graag zicht op krijgen door jullie bokkers die Excel sheet in te laten vullen!

Het is juist in deze tijd van het maken van partnerkeuzes intresante materie. Wil je kenmerken compenseren of verankeren of maakt het niet uit. Je zult dan zowel de merrie als de hengst moeten toestsen en een fictief veulen voor de geest halen hoe het eruit ziet en wat je sterker of zwakker vast wilt leggen in het nageslacht.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:25

Gurk schreef:
Leuk trouwens dat je karakter aanhaalt dat staat n.l. niet op het score formulier.

Echter het zijn juist die kenmerken, het interieur, die bepalen of een paard een topper wordt of niet. De wil om te presteren, de werkwilligheid, rittigheid etc zijn zaken die je moeilijk kunt waarnemen. Toch lijkt het mij dat we daar juist naar toe moeten om stappen voorwaarts te maken in onze fokkerij.

Ja maar hoe wil je karakter "scoren"? Dat is niet mogelijk. Maar inderdaad, het karakter is ontzettend belangrijk. Toch zie ik het als taak van de fokkers om het paard lichamelijk gezien zo goed mogelijk in staat te stellen om het gevraagde werk te kunnen doen, want paarden die met hun karakter hun lichamelijke tekortkomingen compenseren zijn helaas eerder uitzondering dan regel.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:33

Daar komt nog eens bij dat het een gevaar voor een paard kan zijn dat als hij zo'n karakter heeft waar hij het mee zou kunnen compenseren, hij snel door de ruiter overvraagd wordt met alle gevolgen van dien.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:21

Ik heb al heel wat paarden gezien die erg lage punten hadden op hun formuliertje, maar wel fantastisch konden bewegen. Die paarden liepen daardoor hoog in de sport, en het waren fijne paarden.
Ook heb ik heel wat paarden gezien die hoge punten hadden op hun formulier, en dus zogenaamd 'goed' zouden zijn. Sommige waren inderdaad ook goed, maar ik ken er ook heel wat die absoluut niet lekker konden bewegen en die gewoon niet hoger als de L kwamen.
Ik hecht er dan ook niet zo veel waarde aan. Een lekker meewerkend en goedbewegend paard vind ik veel belangrijker. Jammer dat veel mensen dat niet doorhebben. Ook in de fokkerij zie ik liever goede bewegingen als een 'mooie' bouw.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:37

carola schreef:
Ik heb al heel wat paarden gezien die erg lage punten hadden op hun formuliertje, maar wel fantastisch konden bewegen.

Dat is nu juist ook de bedoeling...........
Hoe LAGER de punten voor de gangen op de lineaire score, hoe RUIMER en DRAGENDER de beweging is..............
Pak voor de duidelijkheid de score-plaatjes van de hengsten er maar eens bij.........

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:38

Ik bedoelde 'slechte' punten, sorry, beetje dom verwoord. Ben nog niet helemaal wakker.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:39

dan heb jij het dus over de BOVENBALK........

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:25

Ik weet niet of er al iemand het nieuwe formulier heeft, ik zou het wel eens willen zien. Ik heb begrepen dat er bv een toevoeging is voor het al dan niet beropwaarts gebouwd zijn (lange of korte voorbeen??).

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:34

ART_UMA schreef:
Ik weet niet of er al iemand het nieuwe formulier heeft, ik zou het wel eens willen zien. Ik heb begrepen dat er bv een toevoeging is voor het al dan niet beropwaarts gebouwd zijn (lange of korte voorbeen??).

Ik heb het nieuwe formulier wel, maar ik heb de aanpassingen al eerder in dit topic omschreven. Romprichting (opwaarts/neerwaarts) is inderdaad een nieuw onderdeel. Ik kan het formulier wel scannen en mailen, stuur me daarover maar even een mailtje.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:49

sarabande schreef:
Ik ben harstikke blij als de familie Zoer erachter komt dat de zoon van Finesse wellicht eigenlijk een dressuurpaard is en op dressuurmerries heel goed werk kan doen zeker gezien zijn bloedlijn.

Die ouwe Zoer vond het als 4-jarige al een top-dressuurpaard en liet destijds Bram van Es al geregeld een uitgestrekt drafje tonen op de hengstenshows..........

En geloof me........... dat viel niet mee.
Erg wijd, geen balans en geen afdruk.

Dat het nu een net dresuurpaard lijkt te worden zegt wellicht meer over Stal van Baalen en het onvermogen van Kigali om een 1.60 winnend af te sluiten......

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 10:23

CGJ12 schreef:
Erg wijd, geen balans en geen afdruk.

Kijk eens wie er op dressuurhengsten zitten .
Met de plaatselijke Drentse hogeschoolruiter zouden veel hengsten ook aan bovenstaande omschrijving voldoen.
Ik denk dat Kigali in staat zou moeten zijn tot het hogere werk.
Overigens rijdt Wilmer er op en niet de dames van Baalen (als er niet geshowd hoeft te worden)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 10:37

ik schreef ook "Stal van Baalen"........