Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sarabande schreef:Gurk ik ben niet voor splitsing, ik vind het een enge gedachte. Ik ben harstikke blij als de familie Zoer erachter komt dat de zoon van Finesse wellicht eigenlijk een dressuurpaard is en op dressuurmerries heel goed werk kan doen zeker gezien zijn bloedlijn.
Ik moet niet aan Jazz x Krack x Grib denken. Ik denk dat zolang de fokkers zelf een hengst als Flemming of Goodtimes en hun opvolgers op hun dressuur merries gebruiken die fokkers verstandiger zijn dan het stamboek met de hokjesgeest.
Andersom zie ik Grib x Krack x Jazz weinig toevoegen aan een springgefokte merrie of het moet op schoonheid en uitstraling zijn.
Ook dat is een keuze trouwens.
MissHIS schreef:Toch zijn de overeenkomsten tussen "het ideale springpaard" en "het ideale dressuurpaard" groter dan de verschillen. Beide types moeten over een aantal basiskenmerken beschikken zoals souplesse, afdruk, goed karakter, correcte beenstanden etc.
adriana schreef:Wat voor type exterieur heb jij dan voor ogen?
Net zoals MissHIS zegt in grote lijnen hebben ze hetzelfde nodig.
Maar in welke kenmerken gaan ze zich dan onderscheiden?
Gurk schreef:Leuk trouwens dat je karakter aanhaalt dat staat n.l. niet op het score formulier.
Echter het zijn juist die kenmerken, het interieur, die bepalen of een paard een topper wordt of niet. De wil om te presteren, de werkwilligheid, rittigheid etc zijn zaken die je moeilijk kunt waarnemen. Toch lijkt het mij dat we daar juist naar toe moeten om stappen voorwaarts te maken in onze fokkerij.
carola schreef:Ik heb al heel wat paarden gezien die erg lage punten hadden op hun formuliertje, maar wel fantastisch konden bewegen.
ART_UMA schreef:Ik weet niet of er al iemand het nieuwe formulier heeft, ik zou het wel eens willen zien. Ik heb begrepen dat er bv een toevoeging is voor het al dan niet beropwaarts gebouwd zijn (lange of korte voorbeen??).
sarabande schreef:Ik ben harstikke blij als de familie Zoer erachter komt dat de zoon van Finesse wellicht eigenlijk een dressuurpaard is en op dressuurmerries heel goed werk kan doen zeker gezien zijn bloedlijn.
CGJ12 schreef:Erg wijd, geen balans en geen afdruk.