Kleur voorspellen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: Kleur voorspellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 11:10

Jong lijkt me niet. Ze is in 2015 geregistreerd. Alleen nooit erg actief geweest.

shellylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 13:12

Ik wil haar volgende maand wel laten testen. Het wordt me een beetje ingewikkeld om te voorspellen als ik ook hoor dat ze waarschijnlijk vos draagt en misschien creme. Of dat ze ook smokey black kan zijn. Zeer ingewikkeld. De eigenaar van het hengstje zou ook wel willen testen. Iemand een tip waar je het beste kan testen? Ik wil het liefst een uitgebreide test

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:50

shellylover schreef:
Ik wil haar volgende maand wel laten testen. Het wordt me een beetje ingewikkeld om te voorspellen als ik ook hoor dat ze waarschijnlijk vos draagt en misschien creme. Of dat ze ook smokey black kan zijn. Zeer ingewikkeld. De eigenaar van het hengstje zou ook wel willen testen. Iemand een tip waar je het beste kan testen? Ik wil het liefst een uitgebreide test
dezelfde site die op de vorige pagina gepost is kan je geloof ik ook laten testen.

Dan moet je haren (manen uittrekken) opsturen en het formulier invullen op welke kleuren je wil testen geloof ik.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:10

Als fokker van minipaarden met een focus op champagnekleur wil ik toch even stilstaan bij het gebruik van hengsten die nooit zijn gekeurd, vaak niet zonder reden. Ik vind het jammer om te zien dat hengsten die niet voldoen voor het stamboek toch worden ingezet en dan nog aan een opvallend laag dekgeld. Zo verlaag je de drempel tot ondoordacht fokken, en dat is zelden in het voordeel van het ras. Als het hier effectief gaat om de hengst Champagne on Ice, dan werd die bewust nooit voorgesteld op de hengstenkeuring, vermoedelijk omdat hij simpelweg niet voldeed qua gezondheid.

Binnen de minipaardenfokkerij, en zeker bij opvallende kleuren zoals champagne, verschuift de aandacht soms te sterk richting kleur. Hierdoor worden andere cruciale aspecten zoals gezondheid, correcte bouw, een goede beweging en de verfijnde uitstraling van het minipaard vaak onderbelicht.

Zelf werk ik al jaren aan het verfijnen en verkleinen van het champagne minipaard, met oog voor harmonie en verfijning. Champagne is een prachtige kleur, maar komt pas echt tot zijn recht op een gezond, correct gebouwd lichaam. Net omdat er in het verleden bij de champagnes té eenzijdig op kleur werd geselecteerd, is het nu belangrijker dan ooit om als fokker bewuste keuzes te maken..

Verantwoord fokken begint bij kwaliteit, niet bij kleur alleen.

Rivendell

Re: Kleur voorspellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:34

Juist Laureas! Jij bent een verantwoordelijke fokker. Als ik zie wat er ter dekking aangeboden wordt, krijg ik de kriebels