Aalstreep met rondje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Aalstreep met rondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 07:36

Wat een ontzettend leuk veulen, en alle kleurenkenmerken zijn een mooie bonus!

juuljb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:49

ik denk dat dat lusje een zo'n goedkeurings kringel is, die heeft de merrie er vast opgeschilderd toen ze zeker wist dat het veulen afgebakken was :j

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 13:45

juuljb schreef:
ik denk dat dat lusje een zo'n goedkeurings kringel is, die heeft de merrie er vast opgeschilderd toen ze zeker wist dat het veulen afgebakken was :j

Ze is heel erg trotse moeder, dat wel. :knuffel:

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 15:11

Nog nooit gezien maar wel heel artistiek, gefeliciteerd met je prachtige veulen!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:34

Melzazu schreef:
Wat leuk dat krulletje zo. Echt bijzonder. Moeder is trouwens ook prachtig. Als beide ouders zo “bont” zijn zou dit veulen dan straks ook niet nog heel anders gaan verkleuren?

Beide ouders hebben maar 1 kopie van het LP gen, dus ik denk dat het veulen dat gen niet heeft mee gekregen. Het kan wel zijn dat ze het PATN1 gen heeft, maar dat doet niks zonder het LP gen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:42

Gefeliciteerd met je veulentje , wat een apart lusje inderdaad ! Nooit eerder gezien.

DubbelFun schreef:
Ik heb nog niet eerder een appaloosa-dun gezien en vraag me af of het geen countershading kan zijn vanwege de 'witte' kleur ??
Het veulen lijkt ook lichtere randen om de ogen te hebben.

in de grote variant weet ik het niet, maar ik heb er wel kleine NAS pony gehad die Dun/appaloosa was.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 22:40

juniper schreef:
Melzazu schreef:
Wat leuk dat krulletje zo. Echt bijzonder. Moeder is trouwens ook prachtig. Als beide ouders zo “bont” zijn zou dit veulen dan straks ook niet nog heel anders gaan verkleuren?

Beide ouders hebben maar 1 kopie van het LP gen, dus ik denk dat het veulen dat gen niet heeft mee gekregen. Het kan wel zijn dat ze het PATN1 gen heeft, maar dat doet niks zonder het LP gen.

Eeuuhh oké. Dit is allemaal abracadabra voor mij wat je nu schreef whahahaha maarrrr ik denk dat ik eruit begrijp dat ze dus blijft zoals nu. Correct me if I’m wrong. :D

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 22:47

juniper schreef:
Melzazu schreef:

Als ze elk 1 kopie hebben, kunnen ze die toch doorgeven?

Theoretisch gezien heb je dan toch volgende kansen:

25% geen kopie LP
50% 1 kopie LP
25% 2 kopies LP

Of sla ik ergens de bal compleet mis?

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 22:52

Sorry! :P Ja, het LP gen is het basisgen voor appaloosas, en PATN1 is een van de genen die de mate van de stippen bepaald. Een paard kan wel PATN hebben, maar zonder het basisgen veroorzaakt dat geen stippen. Zonder een dna test weet je het vaak niet 100% zeker, maar ze is zonder wit geboren dus ik schat in dat ze geen LP gen heeft.

YWC, ik ben super slecht in rekenen dus de percentages kan ik zelf niet uitrekenen. Maar idd, zelfs als beide ouders 1 kopie hebben kan het veulen zonder dat gen geboren worden.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 22:55

Maar juniper dit veulen heeft toch een witte kol op haar koppie? Dus dan heeft ze toch wel wit?

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 23:11

Melzazu schreef:
Maar juniper dit veulen heeft toch een witte kol op haar koppie? Dus dan heeft ze toch wel wit?

Kol, sokken, vlekken onder buik etc heeft niks te maken met LP. Haar genitaliën zijn zwart, dus kans op LP is klein... Ze is waarschijnlijk homozygote patern1 met kans dat ik heb :D

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 23:25

Melzazu schreef:

Witte aftekeningen zoals een kol, bles, sneb, witte voetjes staat volledig los van het Appaloosa gen.

Dit kaartje laat goed zien hoe lp en patn werkt:
Afbeelding
Bron: https://www.horsesandus.com/complete-gu ... -patterns/

Als LP uitstaat, zijn er geen Appaloosa kenmerken (gestippelde huid, bijv op de lippen, gestreepte hoeven en het wit in het oog is goed te zien)
Als er 1x of 2x LP aanwezig is, zijn deze kenmerken wel te zien.
Als er vervolgens ook nog Patn aanstaat, geeft dit een stippen patroon op de vacht. Afhankelijk van 1x of 2x LP geeft het een ander stippen patroon. Leopard is bijvoorbeeld 1x LP and fewspot 2x LP.
Appaloosa is nog veel complexer omdat het echt toverballen zijn, en je nog veel meer patronen hebt dan op het kaartje staan, maar tis de basis :D
Ik zie bij dit veulen geen Appaloosa kenmerken, dus dan heeft het waarschijnlijk geen LP.

Veulen heeft ontzettend knappe ouders, en dat krulletje op de aalstreep is zo bijzonder! Nog nooit eerder gezien. Heel benieuwd hoe dat krulletje eruitziet als het veulen groter is!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 09:16

Aaaahh zo. Razend interessant alles over die kleuren genen maar ook behoorlijk ingewikkeld vind ik. Knap hoe jullie dat allemaal zo weten. _/-\o_

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 09:38

Volgens mij hoort dat rondje bij de "cobweb" patronen en het lijkt alsof de moeder dat ook heeft.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 09:47

Cobweb is de benaming voor de wildkleur markeringen die je soms op het hoofd ziet, waarbij ze donkere streepjes (zoals een donker spinnenweb) over het hoofd hebben lopen.
Wildkleur markeringen bestaan meestal uit de volgende elementen (en nd1 heeft die markeringen (deels) wel, maar niet de verdunning van een echte wildkleur):
- aalstreep
- schoftstrepen
- zebrastrepen op de benen
- donker masker of cobweb op het hoofd
- donkere driehoekjes op de achterkand van de oren

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 20:42

Foto's van vanmorgen.
De rondje is nog steeds aanwezig.

Afbeelding

Afbeelding

En hier haar half zusje van de vaders kant, merrie veulen van 2024.

Afbeelding

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:24

Mooie paarden. En ook een fijne wei zo te zien!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:40

mooney schreef:
De aalstreep en schoftstrepen zijn van nd1.
Het lusje ben ik niet gelijk heel blij mee, hopelijk is het gewoon een leuk foutje. Mijn zorg zou hem zitten in dat er iets mis is met het onderliggend weefsel omdat de aalstreep soms gekke patronen (zigzag oid) gaat vertonen als de spieren of wervels voor rugpijn zorgen. Nu is dit lusje aangeboren, dus ik ga uit van een leuk foutje in de pigment verdeling.
Je hoeft niet te denken aan een bijzonder gen.

KG is helaas samengevoegd met dit tabblad door de nieuwe indeling.

Klopt, zo ene heb ik gehad. Die had een leuk S vormpje achter zn schoftje.
Later toonde zijn ruggengraat een afwijking. Er zat een knik in.
Toen hij een jaarling was groeide zijn rug zo scheef dat zijn ribbenkast aan 1 kant omhoog kwam. Soort van Scoliose. Heel sneu want zijn ruggengraat draaide als een spiraal zeg maar. Hij liep altijd goed en je merkte verder niet veel aan hem maar we hebben hem toen aan het eind van het weide seizoen laten in slapen.

Daarmee wil ik overigens niet mee zeggen dat het veulen van de TS iets mankeerd hoor!!
Bijzonder veulen met een ,krulletje,
Hij is goed gekeurd door dees of gene :D

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-25 10:50

Popstra schreef:
mooney schreef:
De aalstreep en schoftstrepen zijn van nd1.
Het lusje ben ik niet gelijk heel blij mee, hopelijk is het gewoon een leuk foutje. Mijn zorg zou hem zitten in dat er iets mis is met het onderliggend weefsel omdat de aalstreep soms gekke patronen (zigzag oid) gaat vertonen als de spieren of wervels voor rugpijn zorgen. Nu is dit lusje aangeboren, dus ik ga uit van een leuk foutje in de pigment verdeling.
Je hoeft niet te denken aan een bijzonder gen.

KG is helaas samengevoegd met dit tabblad door de nieuwe indeling.

Klopt, zo ene heb ik gehad. Die had een leuk S vormpje achter zn schoftje.
Later toonde zijn ruggengraat een afwijking. Er zat een knik in.
Toen hij een jaarling was groeide zijn rug zo scheef dat zijn ribbenkast aan 1 kant omhoog kwam. Soort van Scoliose. Heel sneu want zijn ruggengraat draaide als een spiraal zeg maar. Hij liep altijd goed en je merkte verder niet veel aan hem maar we hebben hem toen aan het eind van het weide seizoen laten in slapen.

Daarmee wil ik overigens niet mee zeggen dat het veulen van de TS iets mankeerd hoor!!
Bijzonder veulen met een ,krulletje,
Hij is goed gekeurd door dees of gene :D

Je verhaal is heftig :(((
Mijn DA heeft mijn veulen gecheckt, alles is in orde en ze beweegt zooooo goed , dus je verhaal schrikt mij, maar ik denk dat het wasniet alleen aalstreep bij jouw, maar gewoon coincidance met andere afwijking..

Hier Astra gaat erg goed, groei als kool, is zoo mooi gebouwd, zoo mensgericht, zoo nieuwsgierig .
Ik ben erg blij met haar. Ze zal flink groot worden ook.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 16:19

Ik zou ook bang zijn voor een verband met iets van het ruggenmerg/wervels. Als dat zo is dan zal dat met de tijd zich tonen. Hoop van niet natuurlijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 20:40

Geen aalstreep maar een aalstroop ;-) Het is net een versiering van stroop over een pannenkoek. Ik vind het superbijzonder, nog nooit gezien en ik denk dat dit uniek is.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:47

Monique1963 schreef:
Geen aalstreep maar een aalstroop ;-) Het is net een versiering van stroop over een pannenkoek. Ik vind het superbijzonder, nog nooit gezien en ik denk dat dit uniek is.

LOL, dat klinkt goed en eigenlijk past ook haar best. Ze is best kleverig zoals stroop :D