Onverwachte baby on the way!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: Onverwachte baby on the way!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 02:27

Wel nalatig van de hengsten eigenaar dat hij zijn hengst niet getest heeft.
Hopelijk krijg je een gezond veulen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 06:12

Oh wat een verrassing zeg!
Balen van het gen, hopelijk pakt het goed uit.
Enig idee wat jullie met een gezond veulen zullen gaan doen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 07:15

Wat een leuke merrie! Ik ga ook heel hard duimen dat je een gezond veulen krijgt. Ik lees/kijk graag mee.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 07:32

Heeft het zin om je merrie nu te katen testen? Dan weet je alvast hoeveel risico het veulen loopt op olw

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 07:54

opisop_shop schreef:
Oh wat een verrassing zeg!
Balen van het gen, hopelijk pakt het goed uit.
Enig idee wat jullie met een gezond veulen zullen gaan doen?

Dat willen we houden. Mijn dochter is paardencoach, dan hoeft ze niet meer op zoek naar een extra paardje erbij :)

Uierfoto komt straks!

Voor testen is het te laat. Ze kan ieder moment ontploffen dus we kunnen wat haren naar Amerika sturen, maar dan krijgen we de uitslag pas als het veulen al geboren is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 08:42

Dit is wellicht een duidelijkere foto van de papa:
Afbeelding

Ik moet werken tot 11:00 en ga daarna een tietjesfoto maken :)

Vannacht was het onrustig. Gisteravond een beetje bloederig slijm aan de kling. Ze eet ofwel niet, ofwel heel agressief. Het veulen beweegt druk. Birth alarm is vannacht een keer of 4 afgegaan :') Lang leve de camera!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 08:52

Wat een knappe ouders.
Ik hoop op een gezond knap overo veulen.

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 08:58

Wat een knappe ouders maar wat vreemd om de hengst er gewoon bij te laten lopen. Was haar vorige veulen dan ook van die zelfde hengst?
Hopelijk krijg je een gezond knap veulentje een dezer dagen! <3

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:21

RSDICBS schreef:
Wat een knappe ouders maar wat vreemd om de hengst er gewoon bij te laten lopen. Was haar vorige veulen dan ook van die zelfde hengst?

Dat is niet vreemd, dat is schandalig.

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:31

Wat spannend. Ik ga ook duimen voor je en hoop voor zowel je merrie als voor jou dat er een gezond veulentje komt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 09:47

RSDICBS schreef:

Vorig jaar stond er een andere hengst bij, een palomino.
Ik hoop het echt ook. Mijn stress rijst nu wat te hoog…

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:50

Rivendell schreef:
Wel nalatig van de hengsten eigenaar dat hij zijn hengst niet getest heeft.
Hopelijk krijg je een gezond veulen

En deze dan ook nog in dezelfde weide zet met je merries.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:45

Wat spannend, mooie merrie zeg!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:51

Mooie merrie!

Kleine tip:
Ivm de 25% kans op lethal white, zorg dat je bij de bevalling een VA erbij hebt of echt op afroep die er heel snel kan zijn. Zodra er een volledig wit veulen uit komt en je ziet wat ongemakken direct laten euthaniseren. Het is namelijk heel erg pijnlijk.
Zo kan je voor het veulen het lijden besparen en is het voor je zelf ook veel fijner om meteen te kunnen handelen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:56

Ik duim voor de 75% kans op een gezond veulen. Meer stress ga ik er niet tegenaan gooien. Je hebt dus meer kans op een gezonde verrassing.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 11:03

Ik hoop dat het eerste pootje dat naar buiten komt meteen al kleur heeft zodat je zo kort mogelijk in die spanning hoeft te zitten!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 11:33

Blue_Eyes schreef:
Voor testen is het te laat. Ze kan ieder moment ontploffen dus we kunnen wat haren naar Amerika sturen, maar dan krijgen we de uitslag pas als het veulen al geboren is.

En toch, ik zou het wel willen weten.

In dit geval zou ik wachten tot het veulen er is. Indien het veulen gezond is, van merrie en veulen haren opsturen voor de test.
Maar beter dat je het weet, voor als je in de toekomst misschien nog eens een veulentje wil fokken.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 11:53

janderegelaa schreef:
RSDICBS schreef:

Dat is niet vreemd, dat is schandalig.

Dat inderdaad, schandalig en compleet belachelijk. Om meerdere redenen.

Die merrie hoef je niet te laten testen op frame, dat is zo te zien, en de hengst is ook overduidelijk. Beide dragen meer dan 1 bont/wit patroon, maar frame overo is er bij beide in ieder geval overduidelijk 1 van.

Ik hoop dat alles goed afloopt ts en je straks een gezond veulen hebt en niet meer in de stress hoeft te zitten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 11:59

Zo….

Uiertje vind ik nog niet vol genoeg, hoorde wel van de vorige eigenaar dat ze tot nog toe pas tijdens de bevalling echt volliep:

Afbeelding

Wel drilbillen:

Afbeelding
Afbeelding

En een lange, ontspannen kling:
Afbeelding

Melk pH zit rond de 6,5. Ze doet vreselijk lelijk tegen haar beste vriend, mijn Fjord. Die staat dan echt heel verbaasd te kijken :')

@roodvos dat zat ik ook te denken; we hebben nu wat anders aan ons hoofd maar voor een volgende keer zeker.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 12:03

c_alsemgeest schreef:
Mooie merrie!

Kleine tip:
Ivm de 25% kans op lethal white, zorg dat je bij de bevalling een VA erbij hebt of echt op afroep die er heel snel kan zijn. Zodra er een volledig wit veulen uit komt en je ziet wat ongemakken direct laten euthaniseren. Het is namelijk heel erg pijnlijk.
Zo kan je voor het veulen het lijden besparen en is het voor je zelf ook veel fijner om meteen te kunnen handelen.

Dat is sowieso het plan. Niet per se bij de bevalling zelf maar kan wel binnen 10 minuten hier zijn. Dat is ook besproken.

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:06

Blue_Eyes schreef:
RSDICBS schreef:

Vorig jaar stond er een andere hengst bij, een palomino.
Ik hoop het echt ook. Mijn stress rijst nu wat te hoog…

Heel begrijpelijk dat je inmiddels stress hebt!
Gelukkig is de kans op een gezond veulen groter! Hebben jullie wel plaats voor een 3de paard? Succes nog even met waken.
Ik volg stilletjes mee met de nieuwe updates en hopelijk foto's van haar gezonde veulen.

5Muzketiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:11

Dat is wel een hele leuke verrassing.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:21

Beide ouders zijn duidelijk frame overo, is niet te missen. Ik vind er dan ook wel wat van dat de vorige eigenaar ze gewoon bij elkaar in de wei heeft gezet :n
Ik duim voor die 75% kans op een gezond veulen, die kans is nog altijd groter. Indien het veulen niet overduidelijk frame is, zou ik dat wel testen.
Ik volg in elk geval! :)

haffiefreak schreef:
Blue_Eyes schreef:
Als 2 paarden met een bepaald vlekkengen (framed overo) een veulen krijgen, kan dat veulen van beide ouders dat gen meekrijgen. Dan heb je een spierwit veulen. Helaas werken dan de darmen ook niet dus moet je je veulen laten inslapen. Dat heet overo lethal white of olw.

Dat is dus heel wat anders dan albino?

Albino komt niet voor bij paarden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:29

Blue_Eyes schreef:
c_alsemgeest schreef:
Mooie merrie!

Kleine tip:

Dat is sowieso het plan. Niet per se bij de bevalling zelf maar kan wel binnen 10 minuten hier zijn. Dat is ook besproken.

Precies meer kun je nu niet doen. Het is een voldongen feit, je kunt er niets aan doen en ook niets meer aan doen om het veulen te veranderen, dus fijn dat de dierenarts zo snel er kan zijn zo nodig.
En ik duim voor die 75% en ik begrijp dat je buikpijn krijgt als je denkt aan die andere 25% en je hebt gelijk dat heeft nu geen zin meer om hier nog dieper op in te gaan. Het is gebeurd helaas en nu door en er op anticiperen. En dat heb je gedaan.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 15-05-25 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:35

Blue_Eyes schreef:
c_alsemgeest schreef:
Mooie merrie!

Kleine tip:

Top, dat is voor jou al een extra geruststelling.
En natuurlijk duim ik mee voor een gezond verassingsveulentje. Gelukkig is de kans daarop een stuk groter.