Kletstopic veulens 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 21:00

Ponytante schreef:
Even en poging of hier al activiteit is, DBT zit langzamerhand best stil. Namelijk vraagje: hoe actief zijn jullie (merrie)veulens van 2-3 maanden?

De mijne verloor haar moeder met 7 weken, nu een maand geleden. Vóór het verlies was het een spring-in-het-veld, gek, irritant bij vlagen, je kon je rug niet toekeren want voor je het wist zat ze bijna bovenop me, ook bijten aan alles van halstertouw tot mouwen, handen en tieten :roll: (alles wat uitsteekt :D ), klooien met de moeder en tussen de activiteiten door lekker plat slapen.

Met het verlies van de moeder is ze anders geworden. Ik moest ook wat zoeken naar de goede hoeveelheid emmermelk (pleegmoeder geeft te weinig) dus ze was ook een poosje gewoon laag in energie. Maar nu al 1,5 weken zeker genoeg voeding (zelfs bolle buik, wel ontwormd) maar het gekke en kliederige is er helemaal van af. Buiten loopt ze rond te grazen of hooi te eten, s nachts ligt ze wel wat maar overdag in de wei nauwelijks. Ik heb geen één sprint gezien, ook bijt ze me niet meer :'). Ik heb haar zelfs sinds het verlies geen één keer hoeven corrigeren. Gezien ze nu wel echt genoeg te eten zou moeten hebben, zou ik wat meer activiteit verwachten. Pleegmerrie deed ook lelijk met drinken in het begin, mogelijk is ze daardoor ook meer onzeker / minder brutaal.

Het is dus alsof ze in één klap (bijna) volwassen werd. Is dit gewoon 'normale' rouw oid? Ze heeft helaas geen veulenvriendjes (gaat wel naar opfok). Hoe zou ik haar nog kunnen oppeppen / opvrolijken of zijn andere merrieveulens ook zo (ik weet dat hengsten meestal wat gekker zijn)?

Heb je niet een mogelijkheid om (te proberen) een andere merrie en veulen bij ze te plaatsen zodat ze een leeftijdgenootjes hebben om mee te spelen?

Ik heb geen ervaring met veulens in rouw. Ons veulen is ook vrij relaxed, al speelt ze wel met haar broertjes en zusjes en dan gaan ze al dartelend door de weide of ze staan elkaar lekker te krabbelen enz. Ze zijn veel met elkaar (veulens onderling) bezig. Onze dame gaat ook naar de opfok, al is dit pas eind oktober ik ben alleen maar blij dat ze leeftijdsgenoten heeft om mee te spelen.

sallinara

Re: Kletstopic veulens 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 21:37

Mijn veulen is van valk naar pikzwart gegaan

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 22:13

Mijn veulentje is ongeveer net zo oud als de jouwe pony tante, en die is ook een stuk rustiger, die zie ik af en toe wel flink door de wei rennen en spelen, maar verder is het brutale er ook af, eerder probeerde ze ook overal aan te friemelen.

Hier is Viv vandeweek gechipt en geschetst, ze was er niet zo enthousiast over, :') ze was al over de emmer van de chip, en toen moesten er ook nog maantjes getrokken worden, dat vond ze niet grappig meer := snap ik ook wel, tis allemaal wat voor zo’n gupje,

Verder gaat het hier lekker z’n gangetje, maar gaat ze wel verhuizen naar een ander plekje als ze 4,5 maand is, liefst zou ik haar zo lang mogelijk erbij laten, maar haar moeder levert behoorlijk in, mede door de medicatie de moeder krijgt, Viv is behoorlijk zelfstandig, ze eet al goed mee, en weet ook hoe de waterbakjes werken

Grote dame al <3
Afbeelding

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 08:33

Dank jullie allen voor de antwoorden! Fijn om te horen dat iets rustiger doen ook "normaal" is. In de rijbaan neemt ze nog wel een sprintje. Ook dat is niet zo fanatiek als in het begin, maar er gebeurt wel wat :) .

Veulenvriendjes lukt nu niet, enig veulen op stal.

sallinara schreef:
Mijn veulen is van valk naar pikzwart gegaan

Smoky black of gewoon zwart? [Edit: Ik zie dat je ook hebt gereageerd in je eigen topic.] De mijne had kleine risico op smoky black (vonden zommigen obv foto's), maar is gelukkig valk gebleven (vind ik leuker :o ). Wel is hoe&wat nog een verrassing, hoofd is licht, hals en oren donker, voeten tot knie zwart (uiteraard) maar boven knie licht. Romp is nog een ? want nog 100% veulenvacht. Waarschijnlijk meer donker dan licht maar hoeveel? We gaan het zien, ik denk dat het een beauty wordt. Moet 1x kijken of ik een foto heb.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:11

Mijn 2 lieverds
Afbeelding
Afbeelding

Haaskrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:24

Och dat is toch te schattig, hoe ze daar liggen te slapen :)

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:56

mirjamalvaro schreef:
Mijn 2 lieverds
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat een knapperds <3

Toevalig kreeg ik gisteren ook een slaap foto hahaha

Afbeelding