Kleur van mijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kwinney

Re: Kleur van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 22:55

Dit zijn duidelijker foto's, wat betreft de kleur, ze waren op deze foto beide niet in de beste conditie...verkeerde pensionstal gestaan, maar wat betreft de kleur wel goed te zien
Afbeelding
Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 23:03

Dat is een vosje met tobiano (heterozygoot of homozygoot is niet echt relevant in een ruintje) en als het rasechte shetlanders zijn is die ander een vos met sooty (dat is niet te testen). Bij Shetlanders komt geen zilver voor, met minipaard in de mix zou het theoretisch gezien ook nog een zilverbruine kunnen zijn.

Ik zou persoonlijk in dit geval (ik verwacht geen super gekke uitkomsten) bij ruintjes het geld lekker in m'n zak laten zitten. Testen staat natuurlijk vrij, maar het eigenlijk verandert er weinig als je het doet. Maar als je het leuk vind kan je het doen natuurlijk.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 23:04

Wat wil je testen bij de pony’s?
Ze zijn beide vos, de ene vosbont oftewel vos met tobiano, maar basiskleur blijft voor ze allemaal vos

kwinney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 23:15

mooney schreef:
Dat is een vosje met tobiano (heterozygoot of homozygoot is niet echt relevant in een ruintje) en als het rasechte shetlanders zijn is die ander een vos met sooty (dat is niet te testen). Bij Shetlanders komt geen zilver voor, met minipaard in de mix zou het theoretisch gezien ook nog een zilverbruine kunnen zijn.

Ik zou persoonlijk in dit geval (ik verwacht geen super gekke uitkomsten) bij ruintjes het geld lekker in m'n zak laten zitten. Testen staat natuurlijk vrij, maar het eigenlijk verandert er weinig als je het doet. Maar als je het leuk vind kan je het doen natuurlijk.

Vosje komt van de paardenmarkt geen papieren, ik wel altijd gedacht dat het geen echte shet is, iets met mini paardje erin, fijn gebouwt beesje, de bonte komt uit een natuurgebied in groningen, daar zitten ook geen papieren bij, maar waarschijnlijk een echte shet

kwinney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 23:18

_Tarzan schreef:
Ze zijn beide vos, de ene vosbont oftewel vos met tobiano, maar basiskleur blijft voor ze allemaal vos

Dat klopt, feitelijk heb ik drie vossen, ieder op zijn eigen manier. Ik lees vaker hier op bokt de topics over kleuren. Ben gewoon daar benieuwd door geworden, omdat ze alle drie toch wel wat apart in hun kleur hebben...gewoon nieuwgierig.. :D

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 23:32

Ha ha hier door dit topic ben ik ook benieuwd wat voor kleur mijne zou hebben waar kan je dat eigenlijk laten testen en is dat duur of gewoon leuke prijs..

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 08:35

kwinney schreef:
_Tarzan schreef:

Dat klopt, feitelijk heb ik drie vossen, ieder op zijn eigen manier. Ik lees vaker hier op bokt de topics over kleuren. Ben gewoon daar benieuwd door geworden, omdat ze alle drie toch wel wat apart in hun kleur hebben...gewoon nieuwgierig.. :D

Dat snap ik, vossen komen in zoveel kleurschakeringen, ik ben zelf ook team vos haha!
Maar met testen kom je niet verder dan dat ze vos zijn (Ja witpatronen kun je wel testen) :D

Ik heb zelf een hele geinige mini pony, donkerbruine benen, beige/grijze vacht en ook een donker neusje, hij is genetisch gewoon palomino, maar heeft toch een heel andere kleur, sooty, genen die je niet kunt testen kan geinige dingen doen met een kleur :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:05

Kan de shet die op de eerste foto links staat niet mushroom zijn?

kwinney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 09:33

snorkel1986 schreef:
Ha ha hier door dit topic ben ik ook benieuwd wat voor kleur mijne zou hebben waar kan je dat eigenlijk laten testen en is dat duur of gewoon leuke prijs..

Kijk zo ben er ook bij uitgekomen...nieuwsgierig

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:02

kwinney schreef:
snorkel1986 schreef:

Kijk zo ben er ook bij uitgekomen...nieuwsgierig

Mag ik ook een beetje je topic kapen door de mensen hier te laten gokken aan de hand van foto's?

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:06

Koper schreef:

Daar lijkt hij mij te rood voor. Mushroom zorgt er voor dat rode haren vaal gekleurd worden.

Ik denk een vos met sooty (grijze manen) en een vosbonte. De witte haren in het vosgedeelte kunnen door stekelharigheid komen. Helaas is dat (nog) niet te testen.

snorkel1986 schreef:

Er zijn verschillende labaratoria die dat doen zoals Van Haeringen, Animal Genetics, US Davis. Kost meestal een paar tientjes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:14

Vos met sooty zou inderdaad ook kunnen.

kwinney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 19:55

Ja hoor, dat mag Snorkel 1986, leer ik ook van...

kwinney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 20:00

Picopico schreef:
Koper schreef:

Daar lijkt hij mij te rood voor. Mushroom zorgt er voor dat rode haren vaal gekleurd worden.

Ik denk een vos met sooty (grijze manen) en een vosbonte. De witte haren in het vosgedeelte kunnen door stekelharigheid komen. Helaas is dat (nog) niet te testen.

snorkel1986 schreef:

Er zijn verschillende labaratoria die dat doen zoals Van Haeringen, Animal Genetics, US Davis. Kost meestal een paar tientjes.

Ik begrepen dat zilver niet voor komt bij ras echte shetten, is misschien een optie dat ik toch een test doe, tenminste als ik het goed begrepen heb,dat dit wel te testen is. Dan weet dan zeker of het een shet is, of toch iets van mini paard

kwinney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 20:02

snorkel1986 schreef:

Jij mag mijn topic kapen, vind het zelf ook leuk, die kleurenpraat :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 20:08

kwinney schreef:
Ik begrepen dat zilver niet voor komt bij ras echte shetten, is misschien een optie dat ik toch een test doe, tenminste als ik het goed begrepen heb,dat dit wel te testen is. Dan weet dan zeker of het een shet is, of toch iets van mini paard

Zilver komt wel voor bij shetlanders, althans volgens het stamboek en die zullen het wel weten ;) Het is alleen erg zeldzaam.

https://shetlandponystamboek.nl/wp-cont ... PC-ers.pdf

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 20:22

Er is dus discussie of zilver voor komt. Er is 1 lijntje in Duitsland die zilver geeft. Maar in GB (waar shetten vandaan komen) bestaan ze niet. Hoe kan dat dan bij een gesloten stamboek?
Inmiddels wel zo veel generaties op papier, dus voldoet wel aan de eisen, maar er is bij sommige mensen nog twijfel.

Als het zilver is is de kans dat er minipaard in zit groter.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 20:27

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Meet silvie vader zwart( fries) moeders bont
in de zomer is ze donderbruin achtig in de winter echt zwar met koper snoet nu bijna 4 jaar ze heeft een roze onderlip en is roze
Waar wit is

Afbeelding
Afbeelding
Dit is moeder met ander veulen

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen? Alvast bedankt

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 20:57

Kwinney, zilver toont alleen niet op zilver, ze kunnen het wel dragen maar tonen het niet. De zilveren manen komen door de sooty!

Snorkel: de jouwe is bruinbont. Als de vader Fries is, is de moeder ook bruinbont ;)

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 22:40

Onder het mom: rete interessant al die kleuren *\o/*
Ik heb helaas (nog) weinig informatie over deze merrie haar ouders, maar nieuwsgierig naar haar kleur.
Vos met agouti? Of ze dan hetero- of homozygoot agouti is, zal ik moeten testen?

Heb alleen deze foto’s voor nuAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze is sommige tijden van het jaar heeeeel donker (bijna zoals een schwarzwalder)
Laatst bijgewerkt door xMarizka op 29-03-25 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 22:41

Agouti zie je niet op vos.

Alleen op een basis zwart paard.
Het paard wordt dan bruin ipv zwart.

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 22:46

Femke_Tweety schreef:

Ze kan wel drager zijn toch?
Ik heb een perlino op het oog voor haar, kans op valk en palomino voor zover ik eruit kwam zelf :)
Dan maakt het agouti niks uit toch?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 22:48

xMarizka schreef:
Femke_Tweety schreef:

Ze kan wel drager zijn toch?
Ik heb een perlino op het oog voor haar, kans op valk en palomino voor zover ik eruit kwam zelf :)
Dan maakt het agouti niks uit toch?

Absoluut, zowel homozygoot als heterozygoot drager is mogelijk op vos.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 22:50

In theorie, als de perlino maar 1 agouti heeft,
En de vos 0 of 1,

Kan er zelfs nog een smokey black uitkomen.

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 22:52

Zou het interessant zijn om dat nog een kleurtest te doen?
Ik ben wel aan het onderzoeken naar dr ouders, ze is een kruising dat weet ik wel :)