Hengstenkeuze Jazz x Rossini

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Hengstenkeuze Jazz x Rossini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:19

Livius fokt slecht, paarden komen model en beweging tekort. Le Formidable zou ik ook niet gebruiken..hij geeft nog wel meer onwenselijke dingen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:25

janderegelaa schreef:
Ah...1941...

Ja, en dat zie je nog steeds in de merrie terug. Zonde om dat eruit te fokken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:34

Braampje schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik zou een hengst zoeken met Flemmingh bloed niet te ver weg. Kan er zo snel niet eentje noemen op Krack na maar die zijn er vast wel.

Edit: dat valt toch nog niet mee want de meeste ggk hengsten met Flemmingh hebben Jazz erachter.
Misschien Bordeaux en dan een zoon zoals Le Formidable?

Wat denken jullie van Livius dan als Bordeaux zoon? Of zijn er dan beteren/fijnere in deze combinatie?
Ik zag dat le formidable alleen diepvries beschikbaar is namelijk.

Ik zou dan voor Bordeaux zelf gaan, die heeft natuurlijk in combinatie met Jazz de hengst Johnny Depp gegeven.
Betwijfel alleen of hij het voorbeen gebruik en de lossigheid/ galop zal verbeteren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:36

_Zsazsa_ schreef:
Le Formidable geeft snel weke ruggen en de karakters zijn ook zeker niet altijd even makkelijk. Die zou ik op een Jazz niet gauw zetten.
V-Power maait een beetje maar zou ik best durven kiezen. Ik ben zelf ook op zoek voor een Jazz merrie en probeer vrij bloed te zoeken maar makkelijk is dat niet.
Mocht je een bewezen brave hengst zoeken zou Desperado nog een keus kunnen zijn.

Als je bang bent voor een weke rug moet je Flemmingh bloed zeker niet gebruiken wat hier geadviseerd wordt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:37

Aimee schreef:
janderegelaa schreef:
Ah...1941...

Ik zie het niet. En daarbij, waarom zonde om eruit te fokken? Arabieren doen niets in onze huidige rijpaardfokkerij.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:42

Dan moet je je oog beter scholen.

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:48

Ik ken er niet alles van, maar ik heb ook een merrie met die sterkte punten. Zelf is ze een (Negro x Krack C).

Ik ga niet meteen fokken, maar ik ben wel weg van Miami Turfhorst. En zou bij mijn merrie prima passen. Mooie body en grootte. Ik ben gewoon ook wel heel erg fan van Blue Hors Don Schufro.. Misschien daarom. :')

Echter ga je pas sinds dit jaar en volgend jaar wat veulens van hem zien lopen, die zijn nu nog te jong. Daar ben ik zelf ook benieuwd naar.

Bordeaux zou ook een prima keuze zijn denk ik. :)

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 15:59

Aimee schreef:

Ze heeft zeker een mooi fijn hoofdje met een kleine dish, dus daar zie je wel iets van inderdaad.

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 16:02

Elisa2 schreef:
Livius fokt slecht, paarden komen model en beweging tekort. Le Formidable zou ik ook niet gebruiken..hij geeft nog wel meer onwenselijke dingen.

Oké dat moeten we inderdaad niet hebben, weke rug zou ik op haar geen goede combi vinden. Ze valt zelf ook iets weg na de schoft.

Wat is dan de gouden hengst hè, ik vind het een lastige zoektocht.
Ik houd inderdaad ook wel van hengsten met wat body, maar dit werd me niet echt aangeraden.
Als ik kijk naar wat ik persoonlijk mooi vindt is dat:
- vaderland
- extreme us
- Ferdeaux

Maar ik weet niet zo goed waar ik dan goed aan doe.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:36

Vaderland is verkocht naar Duitsland, Ferdeaux is verkocht naar Canada en Extreme geeft niet altijd het mooiste hoofd dus dat is niet handig voor je arabierenhoofdje.

McLaren zou dan weer wel goed passen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:11

Aimee schreef:
janderegelaa schreef:
Ah...1941...

Sorry… waar dan precies?
Dat zie je dan echt niet terug naar mijn smaak.

Ben dan wel benieuwd hoe je dat ziet. Misschien haar hoofd? Maar in bouw is ze niet typisch..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:18

Dat was mijn idee ook dus...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:57

Braampje schreef:
Elisa2 schreef:

Oké dat moeten we inderdaad niet hebben, weke rug zou ik op haar geen goede combi vinden. Ze valt zelf ook iets weg na de schoft.

Wat is dan de gouden hengst hè, ik vind het een lastige zoektocht.
Ik houd inderdaad ook wel van hengsten met wat body, maar dit werd me niet echt aangeraden.
Als ik kijk naar wat ik persoonlijk mooi vindt is dat:
- vaderland
- extreme us
- Ferdeaux

Maar ik weet niet zo goed waar ik dan goed aan doe.

Begrijpelijk, je zou kunnen kijken naar Powerbank omdat For Ferrero je aanspreekt en Ferdeaux. Dat is een FF x Ferdeaux.

Van Vaderland is de hengst Rome USB goedgekeurd wat ik ook geen verkeerde hengst vind.

Extreme kan denk ik wel de souplesse en de galop verbeteren. Belangrijk is dat de merrie een correct gesteld achterbeen heeft en kracht genoeg van zichzelf.

Heel ander type maar wellicht is Mauro Turfhorst ook nog wel interessant. Heeft een goede bovenlijn, veel kracht, body en vermogen tot verzamelen. Heeft ook een goede galop, hij zal alleen geen souplesse toe voegen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:59

Powerbank of V-power kunnen beide ook inderdaad denk ik.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:41

Edmundo zou ik dan weer niet doen op deze merrie, als we het over gelders hebben, die geeft niet perse veel lengte door , strooit met maat (wij hebben 6 Edmundo's gefokt waarvan er 3 krap de 1.60m hebben gehaald uit moeders die 1.63m waren en 'normaal' fokten qua stokmaat) en aangezien je merrie op de laatste foto ook ietwat onderhals lijkt te hebben zal Edmundo dit geen goed doen. Net als de korte ietwat hellende croupe trouwens.

Dan zou ik eerder Odin pakken, maar die heeft een ietwat lang achterbeen en ik weet dan weer niet of je dat op deze merrie wilt.

Maar even side note : als je wel gelders wilt , er zijn meer hengsten dan alleen Edmundo/Odin en Alexandro P (al zal de laatste ook best eens een mooie combi kunnen zijn met je merrie qua exterieur, de Henkie misstaat ook niet, Alexandro P zal meer lengte doorgeven dan Henkie. als we het dan hebben over karakter dan zou ik niet perse Alexandro P op een Jazz willen adviseren, ze geven beide nog wel eens gevoelige karakters)

Qua de dressuurhengsten kan ik je verder niet adviseren, wilde alleen qua de gelderse hengsten die hier genoemd worden hier wel even op reageren.

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 20:48

Powerbank had ik nog niet in het vizier, erg mooi paard spreekt me direct aan.. echter zit er vrij snel Jazz in de lijn en dat combineren lijkt me niet handig misschien.

Rome usb ga ik zaterdag naar kijken op de hengstenshow, die had ik al opgeschreven inderdaad.

Ik hoor van Extreme inderdaad meer dat hij niet altijd hele knappe hoofden geeft, niet het belangrijkste maar toch zonde.

Mauro turfhorst spreekt me zo op filmpje iets minder aan, maar zal eens verder zoeken.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 21:11

Even heel off-topic; ik vind je Henkie merrie helemaal geweldig. Daar zou je toch zo een tweede van willen?

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 22:55

littleroosie schreef:
Even heel off-topic; ik vind je Henkie merrie helemaal geweldig. Daar zou je toch zo een tweede van willen?

Ah dank je, ik ben ook helemaal gek op haar <3

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 09:38

Ik zie inderdaad dat bij Powerbank Jazz in de 3e generatie zit. Dat is jammer. Toevallig zie ik dat hij vele generaties terug ook teruggaat op de moeder van een paard van mij van vroeger. Grappig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:28

Braampje schreef:
Powerbank had ik nog niet in het vizier, erg mooi paard spreekt me direct aan.. echter zit er vrij snel Jazz in de lijn en dat combineren lijkt me niet handig misschien.

Rome usb ga ik zaterdag naar kijken op de hengstenshow, die had ik al opgeschreven inderdaad.

Ik hoor van Extreme inderdaad meer dat hij niet altijd hele knappe hoofden geeft, niet het belangrijkste maar toch zonde.

Mauro turfhorst spreekt me zo op filmpje iets minder aan, maar zal eens verder zoeken.

Dat kan inderdaad niet geheel voordelig zijn wat betreft karakter. Ik was zelf wel weg van Roubaix ter Selle. Ook een For Ferrero zoon maar die is nog niet KWPN ggk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:36

De hoofden van Extreme nakomelingen lijken vooral heel erg op hem als veulen.
Dus zou vooral kijken hoe je hem er nu uit vind zien, als je dat prima vind zou ik hem op het hoofd niet laten staan. Vind het namelijk wel een passende optie.

Dacht eerst ook aan one million, maar dan heb je idd ook wel weer dubbel jazz, wel wat verder weg.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:43

Elisa2 schreef:
Braampje schreef:

Dat kan inderdaad niet geheel voordelig zijn wat betreft karakter. Ik was zelf wel weg van Roubaix ter Selle. Ook een For Ferrero zoon maar die is nog niet KWPN ggk.

Wel NRPS dus papieren krijg je altijd.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:41

Aimee schreef:

Hahaha hier moest ik wel om lachen.
Je weet tegen wie je het hebt?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:19

Ik zou op deze merrie Negro bloed zetten. Vrienden hebben van een soortgelijke merrie een voorlopig keur merrie van Glamourdale. Zou een beetje in die hoek gaan zitten. Extreme zou ook wel passen denk ik. Over een lelijk hoofd zou ik dan niet per se vallen. Of terugdekken met Henkie.

Verder eens met Jan. Ik zou bij het type blijven, en vanuit daar “boetseren”. Halsvorm en de rug lijken me de belangrijkste verbeterpunten.

Ik ben ook wel benieuwd naar dat arabierenbloed, want dat zie ik ook niet terug. Jammer dat je je punt niet toelicht, Aimee. Zo kunnen wij er niet van leren.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:48

Ik denk de vorm vh kruis (beetje dakvormig, hoge staartinplant) en merrie lijkt breed tussen de ogen

Ik zocht er ook een sterk gebouwde hengst bij, Extreme geeft geen luxe McLarenhoofdjes idd, maar persoonlijk vind ik een 'écht paardenhoofd' mooi.