Klopt paspoort wel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Klopt paspoort wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:20

Maar in feite weet je dus ook niet of je paard daadwerkelijk in 2017 is geboren of misschien wel een stuk ouder of jonger is?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:32

Ik zou dan wel uit nieuwsgierigheid het dna laten vergelijken met de hengst die op het papier vermeld staat, als dat enigszins mogelijk is. Als dat klopt dan zal de rest ook wel kloppen, zo niet.. dan zal het wel een raadsel blijven.
Ik snap wel dat je wil weten wat voor paard het is. Ook als je later wilt verkopen maar ook nu, als je een praatje houdt, dan voelt het toch wel vreemd lijkt me om de afstamming te noemen terwijl je daar niet zeker van bent.

Vreemd verhaal van die bekende namen als eigenaren en dan een garage als adres. Misschien moest het paard worden weggemoffeld qua witwassen of iets in die richting en mocht de verblijfplaats niet duidelijk zijn. Een soort brievenbus firma constructie voor paarden. Geen idee hoor wat er allemaal verzonnen en gedaan wordt.

Zelf vind ik het altijd wel wat apart dat zodra een dier uit een land zoals Hongarije komt, het net lijkt alsof het van een andere planeet komt. Helemaal in het midden en hogere segment van springpaarden vind ik het vreemd dat dat schijnbaar nog steeds zo kan, in deze moderne tijden toch geen enkel spoor terugvinden van de afkomst van paarden en pony’s.

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 15:20

Jessix schreef:
janderegelaa schreef:
Ik zou het lekker zo laten. In het slechtste geval heb jij zometeen een paard zonder afstamming. Horsetelex was zeker in het begin echt niet accuraat. En het is een ruin dus echt niet zo spannend.

Dit inderdaad. Waarom alle moeite doen? Ik zou de chip wel laten controleren door je dierenarts als die toch een keer moet komen voor een enting bijvoorbeeld. Wel fijn als dat overeenkomt en je niet een keer voor verrassingen komt te staan bij een controle. Maar in het achterhalen van de afstamming zou ik geen moeite steken. Kost geld en moeite en wat levert het je op? Als het al te achterhalen valt, want je moet ook maar net wat terug kunnen vinden met DNA.

Ik was ook niet zo zeer van plan er iets mee te doen. Toen ik het paard kocht stond het paard al op horsetelex, niet alles was ingevuld. Dit heb ik later dus aangevuld, toen zag ik dat de moeder 2 veulens heeft uit 2017. Vond ik gek maar verder zo gelaten.
Gisteren zocht ik haar vader op, en viel het mij op dat hij van 2015 was. Het was een beetje een opsomming van en was benieuwd naar andere meningen.
Ik ben verder heel blij met mijn paard, het is een braaf paard met veel spring kwaliteit. Afstamming maakt verder weinig uit

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 15:53

Gerrit1982 schreef:
Ik was ook niet zo zeer van plan er iets mee te doen. Toen ik het paard kocht stond het paard al op horsetelex, niet alles was ingevuld. Dit heb ik later dus aangevuld, toen zag ik dat de moeder 2 veulens heeft uit 2017. Vond ik gek maar verder zo gelaten.
Gisteren zocht ik haar vader op, en viel het mij op dat hij van 2015 was. Het was een beetje een opsomming van en was benieuwd naar andere meningen.
Ik ben verder heel blij met mijn paard, het is een braaf paard met veel spring kwaliteit. Afstamming maakt verder weinig uit

Ik had je berichtjes gelezen en snap hoe het gegaan is. :) Ben benieuwd of je zoektocht nog wat oplevert. Sowieso dus even het chipnummer laten checken door je dierenarts, zodat je in elk geval een paspoort hebt dan hoort bij het paard.

Alane

Re: Klopt paspoort wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:36

Niet om recht te praten wat krom is:
Wanneer het andere paard eind 2016 geboren is maar 2017 aangegeven wordt zodat het paard niet 1 jaar oud is na 3 weken. (verjaring op 1 januari) is ook niet zo vreemd.
Hongaars paspoort hoeft niet te betekenen dat het paard ook in Hongarije geboren is. Wat dan weer de vreemde namen van Fokker etc kan verklaren (bijv. dat je alleen een paspoort kunt aanvragen wanneer je in Hongarije woont) Geen idee of ze daar DNA vastleggen wanneer een veulen geregistreerd wordt.
(Wij hebben een veulen met een Belgisch paspoort maar het veulen is nog nooit in België geweest)
Vroeger hadden wij eens een veulen in November (merrie drachtig gekocht en zo laat een veulen was niet onze keuze)
En soms zijn er dus fokkers die niet kijken naar de datum wanneer ze een merrie dekken.
Dat er dingen vreemd zijn, ben ik met je eens.