Hengstenkeuze Just Wimphof x San Remo merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 10:55

En ik vind het juist een enorme dooddoener als iemand dan om ‘hard bewijs’ vraagt. Terwijl de hele fokkerij leunt op mond-tot-mond informatie.

Er is natuurlijk niet zo’n ranglijst als de WBFSH met hengsten die bepaalde aandoeningen vererven. Wel een goed idee trouwens. Maar er zijn onderzoekers/dierenartsen die onderzoek doen naar de genetische component van neurologische problemen. Zij hebben wèl lijsten en heel goed inzicht in vererving. Gesprekken met hen zijn heel verhelderend.

Firestone, Handsome en For Dior (moedersvader) zijn bekende voorbeelden met een slag in het wiel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Hengstenkeuze Just Wimphof x San Remo merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:00

Achterbeen is jouw stokpaardje, niet de mijne. En je kunt wel brallen over een slecht achterbeen maar als een paard er GP mee loopt is het dus geen slecht achterbeen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:05

Heb je weleens aan Mauro Turfhorst gedacht?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:30

janderegelaa schreef:
Achterbeen is jouw stokpaardje, niet de mijne. En je kunt wel brallen over een slecht achterbeen maar als een paard er GP mee loopt is het dus geen slecht achterbeen.

En ook zoveel dus ook die uitvallen door de problemen. Ik vind Johnson echt geen slechte hengst en zoals Aimee zegt kan het bij hem twee kanten op vallen..of ze zijn goed of juist niet.

Omdat je zo graag bewijs wilt en kennelijk zelf niet op de hoogte bent..hier staan o.a wat problemen genoemd die algemeen bekend zijn bij Johnson,s nafok. Voor de duidelijkheid, een hanetred is een neurologisch probleem.

Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:20

Elisa2 schreef:
janderegelaa schreef:

En ook zoveel dus ook die uitvallen door de problemen. Ik vind Johnson echt geen slechte hengst en zoals Aimee zegt kan het bij hem twee kanten op vallen..of ze zijn goed of juist niet.

Omdat je zo graag bewijs wilt en kennelijk zelf niet op de hoogte bent..hier staan o.a wat problemen genoemd die algemeen bekend zijn bij Johnson,s nafok. Voor de duidelijkheid, een hanetred is een neurologisch probleem.

[ Afbeelding ]

Ik denk dat 1 voorbeeld een hele slechte graadmeter is voor een hele populatie. Daarnaast is vastgesteld dat hij nekletsel heeft dus dat er dan een hanetred ontstaat is niet vreemd. Op de veiling had hij het in elk geval zeker niet.
https://www.horses.nl/fokkerij/handsome ... hanentred/

Er is ook vastgesteld dat het ontstaan is na de veiling.
https://nieuws.horse/2024/02/04/rechtsz ... ouwer-aan/

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 22:33

Ik ben super fan van Johnson maar kan uit eigen ervaring zeggen dat dat neurologische echt een punt is.
Mijn Johnson x Rubinstein stond op het punt om Inter II te starten toen hij van de ene dag op de andere atactisch werd en we hem hebben moeten laten inslapen... was 11 jaar.
Zijn volle broer heeft in de VS met een rijke amateur tot z'n 16de Inter I gelopen...
Beide paarden die een abnormale werklust hadden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 23:25

s0173957 schreef:
Ik ben super fan van Johnson maar kan uit eigen ervaring zeggen dat dat neurologische echt een punt is.
Mijn Johnson x Rubinstein stond op het punt om Inter II te starten toen hij van de ene dag op de andere atactisch werd en we hem hebben moeten laten inslapen... was 11 jaar.
Zijn volle broer heeft in de VS met een rijke amateur tot z'n 16de Inter I gelopen...
Beide paarden die een abnormale werklust hadden.

En ik heb er 4 gefokt en die mankeerden niets.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 23:35

Dat bevestigt alleen maar mijn punt: het kan vriezen en het kan dooien met Johnson.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 08:25

Bedankt voor jullie input. Johnson zelf vind ik een fantastische hengst. Alle nafok die ik in handen/onder zadel heb gehad vond ik lastig (zacht uit gedrukt)

Imposantos vind ik een fantastische hengst, maar ik heb mijn keuze voor hengst gemaakt. Het wordt Sarai L welke ik gisteren bij van de Sande heb bekeken. Van de 5 veulens waren ze alle 5 mooi bergop, chique en met een zeer functioneel achterbeen. De hengst zelf lijkt ook heel evenwichtig en eerlijk. Laten we eerlijk zijn, veel hengsten onder de top ruiters tonen fantastisch en lijken zich goed te rijden, maar we weten allemaal dat je als ruiter ook heel goed iets kunt verbloemen. Sarai leek (na 21 dagen van huis) zich zo weer aan te passen aan de ruiter van Peter, en dan direct in de entourage van een show. Ik hoop dat ik iets fok waar een gemiddelde ruiter ook mee overweg kan.

Hengstveulen wordt sowieso verkocht, dus het moet ook wel commercieel zijn. Hoofddoel is sowieso de merrie iets meer tijd gunnen. Een goed en functioneel veulen (ook rijdbaar voor de amateur) is mooi mee genomen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 09:53

Ik hoop voor je dat het veulen wordt wat je wenst!

Commercieel is hij zeker. :j

En bloedje mooi natuurlijk.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 10:04

Fokken blijft gokken natuurlijk. Voor de verkoop moet (mag) het een beetje commercieel zijn en voor mezelf zien we later wel weer of het achterbeen ook kan dragen ipv alleen stuwen.
Ik denk dat er best voldoende dragend vermogen in Sarai zit, de tijd zal het leren. Rondje voor de fokkers is sowieso gas geven, dus hopelijk laat de hengst zijn potentie zien in de sport/competitie komend jaar.

En eerlijk is eerlijk, 5 veulentjes uit 5 totaal verschillende merries en toch een uniform model

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:10

Maar de 5 geselecteerde veulentjes op een hengstenshow zijn uiteraard goed gelukt. Je gaat als hengstenhouder geen matige veulens uitkiezen om je hengst te promoten.

Veel veulens zijn er ook nog niet , neem ik aan?

Maar t is een veelbelovende en mooie hengst , dus ik snap zeker , dat je voor deze gekozen hebt.

Johnson ken ik er ook 2 , die een slag in t wiel ( en in hun hersenpan) hadden. Maar ook 2 die het niet hadden.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 10:24

Getup schreef:
Maar de 5 geselecteerde veulentjes op een hengstenshow zijn uiteraard goed gelukt. Je gaat als hengstenhouder geen matige veulens uitkiezen om je hengst te promoten.

Veel veulens zijn er ook nog niet , neem ik aan?

Maar t is een veelbelovende en mooie hengst , dus ik snap zeker , dat je voor deze gekozen hebt.

Johnson ken ik er ook 2 , die een slag in t wiel ( en in hun hersenpan) hadden. Maar ook 2 die het niet hadden.

100% mee eens, ze zullen de beste kiezen. Maar geloof dat er verder nog weinig meer veulens geboren zijn.

We gaan het zien, sowieso is de keuze echt reuze wat betreft hengsten. Dus dat maakt kiezen NOG moeilijker. En dan met een maiden merrie is het gewoon lastig. Maar ik word zelf nog steeds helemaal warm als ik mijn merrie zie, ook met haar 'tekortkomingen' dus blijft hoofddoel dat zij een jaar langer de tijd krijgt om daarna weer de sport in te mogen.
Deze zomer hopelijk een predicaat scoren

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:32

Denk dat je hier goed aan doet , t is een hele aansprekende hengst :j

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:35

Sarai heeft er vorig jaar wel ruim 500 gedekt dus echt speciaal wordt het niet meer.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:52

Oké, heb een dag op m’n handen gezeten en ga nu toch reageren.

Het is bijna ironisch dat we hier de vererving van een bewezen hengst bespreken en er vervolgens voor een jonge hengst gekozen wordt waarbij zo ongeveer met het blote oog de neurologische problemen te zien zijn. Tel daar nog eens de hardnekkige geruchten over ECVM bij Secret bij op en mijn voorkeur gaat ineens uit naar Johnson :')

Ik had wel aardig ingeschat dat de voorkeur uit zou gaan naar een commerciële (jonge) hengst. Maar dan zijn er nog zat opties, zoals (een zoon van) McLaren.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:32

Aimee schreef:

Het is bijna ironisch dat we hier de vererving van een bewezen hengst bespreken en er vervolgens voor een jonge hengst gekozen wordt waarbij zo ongeveer met het blote oog de neurologische problemen te zien zijn. Tel daar nog eens de hardnekkige geruchten over ECVM bij Secret bij op en mijn voorkeur gaat ineens uit naar Johnson :')

Ik had wel aardig ingeschat dat de voorkeur uit zou gaan naar een commerciële (jonge) hengst. Maar dan zijn er nog zat opties, zoals (een zoon van) McLaren.

_/-\o_

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:20

Ik heb ondertussen al heel veel veulens van Sarai voorbij zien komen. Echt wel tientallen. Lijken allemaal bloedgemaakt. Ik weet niet of het echt commercieel is om een hengst te gebruiken die honderden veulens krijgt. Verder heb ik me nooit heel erg in deze hengst verdiept. Maar toch wel dingen voorbij zien komen waar je mee moet opletten. Bv de stap?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 16:25

Ik zou Sarai niet kiezen vanwege de romprichting, wat imo het grootste verbeterpunt is van deze merrie. Denk ook dat Johnson dit meer zou kunnen verbeteren dan Sarai en ik twijfel of de Secret's uberhaupt geschikt gaan zijn voor de hogere sport (op een enkele uitzondering na). Maar dat zal de tijd gaan uitwijzen. Maar of hij neurologische problemen heeft? Dat zag ik niet de meerdere keren dat ik hem irl heb gezien tot nog toe. Wel dat hij slecht gaat stappen bij spanning, maar die staart waar nu over gepraat wordt had hij eerst in ieder geval niet.

Het lastige met jonge hengsten is dat je nog helemaal niet weet hoe ze gaan fokken, en bij een maiden merrie weet je het ook niet. Als je meer zekerheid wilt kun je het beste voor een bewezen hengst gaan en ik zou er eerder een hengst als Morricone opzetten.

Aan de andere kant is het ook heel belangrijk om vooral je eigen gevoel te volgen, je moet er zelf een goed gevoel bij hebben welke hengst je gebruikt denk ik zo. :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 16:41

Aimee schreef:

Volledig mee eens, hoe hij van de week door de baan ging was echt niet oké.
Stap echt bizar slecht en ook de staartdracht was opmerkelijk. Kan natuurlijk dat hij trauma door een een uitglijder heeft meegemaakt oid, maar als daar nog geen duidelijk bericht over naar buiten komt zou ik er niet mee durven dekken. Begrijp de goedkeuring in deze staat ook niet helemaal.
De staart had hij eerst niet op deze manier, dus trauma sluit ik niet uit. Maar neurologische zaken kunnen ook in de loop der tijd verergeren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 16:52

Er zijn paarden die gewoon weinig staartdracht hebben. Dat hoeft niet meteen een neurologisch probleem te zijn.
Er is een hele gave hengst in de 2e bez eruit gegaan hierop begreep ik. Was mega gaaf dier. Maar bij Sarai is dit me niet opgevallen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 17:00

Staart was nu anders dan hoe hij hem normaal hield, gewoon echt slap/plat. Stap was ook onregelmatig.
Hij stapte voorheen met spanning weleens wat slechter... maar nu was het echt groot/klein als je links en rechts vergeleek.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 17:02

c_alsemgeest schreef:
Staart was nu anders dan hoe hij hem normaal hield, gewoon echt slap/plat. Stap was ook onregelmatig.
Hij stapte voorheen met spanning weleens wat slechter... maar nu was het echt groot/klein als je links en rechts vergeleek.

Hm jammer.
Ik zag trouwens dat Jovian laatst op wedstrijd ook heel ongelijk in het voorbeen was, maar dat was passage. 1 been strekte hij uit in passage, was heel vreemd gezicht. Maar dat is anders dan een stap uiteraard. Jammer dat Sarai zo slecht stapt. Ben erg benieuwd hoe zijn nakomelingen het gaan doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 17:12

Bij Jovian was dat alleen de laatste AC lijn, heb er extra op gelet gedurende de hele proef en daar was het wel gelijk. Maar het leek alsof hij hem op die laatste AC lijn teveel naar voren wilde rijden in de passage oid. En dat beest kan mega strekken, nouja dat viel mij in ieder geval op.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:12

Suzanne F. schreef:
c_alsemgeest schreef:

Hm jammer.
Ik zag trouwens dat Jovian laatst op wedstrijd ook heel ongelijk in het voorbeen was, maar dat was passage. 1 been strekte hij uit in passage, was heel vreemd gezicht. Maar dat is anders dan een stap uiteraard. Jammer dat Sarai zo slecht stapt. Ben erg benieuwd hoe zijn nakomelingen het gaan doen.

Vond het ook jammer, vind het een aansprekende hengst, zeker qua model en galop.