Dracht van een paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Dracht van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:36

Hoe gaat het? zijn er nog veranderingen te zien?

superpony

Re: Dracht van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:17

Ik zou het paardje nu naar een ervaren fokker brengen. Of een stal die geboortebegeleiding doet. Als die haar nu nog erbij willen en kunnen hebben.......

Wanneer is ze gevaccineerd en ontwormd?

Misschien kan je nog online wat info winnen; https://irisvangulik.nl/veulen-cursus/

De datum zegt niet zoveel. Bij de dracht van m'n nu 3 jarige, hebben we vroeg gescand op dracht omdat ze hengstig leek te zijn. Maar daarna later ook op hartslag en dan weet je een beetje waar je zit. Ook omdat we maar 1x hebben geïnsemineerd.
Nu is ze ook drachtig, ook weer van de eerste en enige keer. Moet je vaker insemineren, hoor je weleens dat er toch iets over het hoofd gezien is en ze toch verder zijn.
Maar sws gaan ze niet allemaal exact op de uitgerekende datum.

Onze merrie is bij haar 2 vorige veulens bijna op de uitgerekende datum gegaan, dus dan zou je evt kunnen denken dat dat gewoon is bij haar.

Maar zij heeft heel weinig voortekenen. Uier ontwikkeld wel, maar ze heeft maar kort minimale harsjes. Haar banden worden bijna niet slap van tevoren.

Qua vooerbereiding zou het mooi zijn dat ze zo snel mogelijk in de stal staat waar ze moet bevallen. Dat is voor de hygiëne, maar ook om haar rust te vinden op een nieuwe plek.

Een stal moet veilig, schoon en ruim zijn voor de merrie en het veulen. Ze moet voldoende goed hooi en voer krijgen en schoon drinkwater.

Dan wil je een EHBO bij bevallingen klaar hebben staan. In het dikke buiken 2025 topic zie je een paar lijstjes wat mensen zoals in huis hebben. Niet dat je alles gaat gebruiken, maar je moet overal op voorbereid zijn.

Als de bevalling zich aankondigt moet je weten wat te doen. Niet te snel ingrijpen, maar ook niet alles op zijn beloop laten. In principe kunnen de meeste merries het prima zelf, maar daar kan je niet vanuit gaan.
Ik vind persoonlijk dat de merrie rust om zich heen moet hebben en niet een hele familie, vriendenkring of manege/stal er bij moet gaan staan.

Weet waar je op moet letten of het veulen goed gaat. Staat het snel genoeg op, vind het de melkbar en mest het etc. Ook daar weer, niet teveel helpen, maar weten wanneer je wel moet helpen.

Als ze thuis gaat bevallen, zou ik de veearts laten komen als je niet zo ervaren bent om merrie en veulen te checken. De nageboorte moet er goed vanaf komen en daar wil je ook geen problemen mee.

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:31

Amitro123 schreef:
Seven schreef:
Heel goed dat je je probeerde in te lezen, maar de bevalling, de gedragingen etc zijn ontzettend paard afhankelijk. Elke bevalling, merrie, tijdstip etc zijn verschillende en is enkel goed te voorspellen als je je eigen merrie en haar patronen goed kent. Dat mensen dus tijden en foto's sturen heeft in het geval van jou merrie wellicht totaal geen nut.

Wel zijn er een paar dingen om op te letten, de uiers lopen vol, gaan harsen( dan komen er soort opgedroogde stukjes aan de tepels) en zelfs melk druppen. Sommige merries doen dit enkele op het laatst anderen lopen daar nog enkele dagen soms weken mee door.
Dat zijn veelal de eerste tekenen die je in de gaten moet houden.

Andere fokkers gaan temperaturen, weer anderen werken met allerlei alarmen dat is allemaal heel persoonlijk

Verder raad ik je aan een ervaren fokker te vragen om je meer te vertellen en evt samen met je te waken op het laatst, zodat je iemand hebt die je kan helpen mocht het niet allemaal gaan zoals het hoort.

Bedankt, ik hoor vaak dat de banden van het kruis ‘loskomen’ maar ik heb geen idee hoe dat er moet uitzien. Dit is de eerste keer dat mijn paard drachtig is en dat ik een veulentje heb. Online vind ik heel weinig foto’s en filmpjes met informatie dus daarom wou ik het hier even op vragen. :)

Dit kun je vaak het beste voelen! Deze banden worden steeds slapper zodat de merrie ruimte kan maken voor wanneer het veulen eruit wil komen straks. Dit kun je voelen door achter de merrie te staan en met beide handen, aan de beiden kanten te voelen op die spieren/banden. Als je die spieren/banden nog kunt voelen, dan komt het veulen vaak nog niet omdat de merrie nog niet bevallen kán omdat de ruimte er nog niet is. Zie het maar een beetje als ontsluiting.

Wanneer je de banden helemaal niet meer voelt (alles beweegt mee en je voelt helemaal geen spanning meer), dan komt het veulen er snel aan. Ik heb meer ervaring met het afkalven bij koeien, maar wanneer dit gebeurt dan is het kalfje er vaak binnen 12 uur.

Heel veel succes!!