Een januari veulentje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:53

Rauka schreef:
Ponytante: nee, geen winter vol liefde ik heb de jackpot al gewonnen in de liefde. Moest googelen wat winter vol liefde is. Een soort boer zoekt vrouw?

Idd. :j Er was deze winter een deelneemster in de Pyreneën met een kleinschalige boerderij, daarom trok ik de link ( Judith, de enige deelnemer die ook daadwerkelijk de liefde vond). Maar beter voor jou dat je niet "hoeft" mee te doen :D .

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 10:14

Dit is Tximista als veulen

Afbeelding

En de hengst. Heel elegant. Super mooi dier. In mijn hoofd was hij meer vos dan hij op deze foto toont. Ik heb hem maar 1x kort gezien.

Afbeelding

Ik denk niet dat dit veulen als slachtpaard weg gaat maar dat ze haar als rijpaard op willen leiden, later.

juval

Re: Een januari veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:21

wow 4 meter gevallen, dan heb je wel een engeltje op je schouder gehad. Sterkte met herstel verder. Ik ga ook volgen als je je plannen gaat waarmaken. Ziet er goed uit! Zijn de geiten voor de melk?

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:22

Rauka schreef:
Ik denk niet dat dit veulen als slachtpaard weg gaat maar dat ze haar als rijpaard op willen leiden, later.

Jij hebt een vergunning voor 3 paarden toch? Ik zie al een penny verhaal voor me :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:22

Interessant, dat is dus geen schimmel maar een lichte kleur met verdunning anders was ze niet zo licht geboren. De hengst lijkt ook een PRE zo.

Gelukkig maar dat het veulen als rijpaard bedoeld is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:39

Elisa2 schreef:
Interessant, dat is dus geen schimmel maar een lichte kleur met verdunning anders was ze niet zo licht geboren. De hengst lijkt ook een PRE zo.

Gelukkig maar dat het veulen als rijpaard bedoeld is.

Het is een palomino met schimmelfactor. Het veulen is waarschijnlijk smokey black dan zou je moeten kijken of de ogen licht zijn.

Lizeeetjr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:25

Wat een bijzonder verhaal. Super knap veulentje is het <3 .

Tati2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:48

Interessant om te lezen! Mooi veulen ook.
Veel plezier en doe voorzichtig!

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 12:10

Ik heb nog wat fotos opgezocht van de vleesveulens in de bergen afgelopen zomer. Wat een leven hebben die he...

Afbeelding
Afbeelding

Juval:
Zeker een engeltje op mijn schouder. Vandaag vertelde de dokter droogjes dat mensen die van die hoogte vallen en landen zoals ik heb gedaan het normaal gesproken niet overleven.

Interessant over de kleur van Tximista! En verklaart ook waarom ik haar gele manen op geen enkele manier wit krijg.

Het veulentje heeft donkere ogen.

Het plan is inderdaad om de geiten te melken. En ze in te zetten als brandpreventie. Regeneratieve landbouw in het algemeen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:39

Ik ga je volgen
Wat een leuk topic!

Worden de paarden in eigen land geslacht? Of gaan ze op transport naar bijvoorbeeld Italië?

Wat een leven hebben die zeg! Dat is nou natuurlijk vlees.

Doe maar rustig aan en knap lekker op!

Tati2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:05

Wat een natuur wowww! Jaloers hoor!

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 20:26

De slachtveulens waar ik eerder over geschreven heb.

Nou, die kunnen elk moment geboren worden. En heb ik even mazzel dat de merries in weides rond het huis staan. Ik loop er elke dag een paar keer heen. Er zijn er meerdere met mega uiers, het gaat niet lang meer duren.

Afbeelding

Bij Tximista en haar veulen ben ik nog niet geweest. Hopelijk volgende week! Ben nog steeds herstellende van mijn ongelukje.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:36

een aantal bolle buiken te zien inderdaad.

Wat naar dat je nog zo lang last hebt van je ongeluk zeg, ik hoop dat het gauw weer beter gaat en je naar Tximista kan. Ik ben wel benieuwd naar foto's!

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 11:51

Ik ben ook super benieuwd naar Tximistas veulen. Ze moet nu echt gigantisch zijn! Laatste keer dat ik haar zag was ze 4 weken oud. Nu 3 maanden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 16:01

Dat zijn idd wel heel typisch gebouwde paardjes, die fokmerries. Veel massa, heel korte benen. Ze lijken ook veel op elkaar allemaal vind ik, qua bouw. Allemaal misschien wel familie van elkaar als de houder al langere tijd paarden fokt en naar behoefte merries aanhoudt om weer als fokmerrie te dienen?

Ben benieuwd hoe het met het winterveulen is, jeetje joh, al zo lang uit de running door die val? Merk je wel verandering in positieve zin?
Ik hoop het maar, beterschap!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 16:11

Heel interessant!
Op de plaatjes van de vlees veulens denk ik inderdaad ook: heerlijk leventje zo!
Uiteraard is het natuurlijk beetje afhankelijk van hoe het transport naar de slacht gaat enzo, maar een stuk leuker dan de vleeskalveren in een stal in Nederland. Die hebben echt geen berglandschap om hun benen te strekken :)

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 19:22

Weer eens een heel ander topic !
Ik ga ook volgen :D

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 22:45

De eigenaar komt 2x per dag langs om te kijken. Als ik hem zie zal ik eens vragen waar de veulens van vorig jaar nu zijn.

Wordt vervolgd!

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 06:45

Ik kom ook volgen. Hopelijk knap je snel weer oo. Ik vind het erg leuk dat je zo'n stap hebt gezet en wens je veel succes.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 12:20

Afbeelding

Afbeelding

Never lose sight of your elephant :(:) :D

Ben super benieuwd wat hier uit gaat rollen.

Van de 11 merries hebben er zeker 6 al een flink uier.
Laatst bijgewerkt door Rauka op 14-04-25 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:39

Jeeemig, die buik raakt nog net de grond niet!
Het zijn een soort mini trekpaardjes (belsen) hè?
Ik vraag me ook af wat een veulen nou uiteindelijk oplevert bij de slager daar. Zit het verdienmodel van die paardjes nou vooral in het leveren van vleesveulens, of in het begrazen en daarmee onderhouden van de weides? Of de combinatie?
Dan zou het een beetje zo zijn zoals de schapen in NL. Begrazing en vleeslammeren.
En worden deze merries wel eens gehanteerd om te bekappen?

Echt zo’n andere wereld dan hier in NL waar een paard houden super duur is en veel zorg vergt (en buiten bereik ligt voor velen), terwijl ze daar dus de hele tijd met hele groepen tegelijk in de bergen lopen en vanzelf veulens krijgen die ook nog eens voor de slager bestemd zijn.
Daar zijn het landbouwhuisdieren en hier hobby dieren.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 12:56

Veel verdienmodel is het niet. Een buurvrouw heeft ook dit type pony en ze zegt dat de verkoop van vleesveulens de kosten dekken, maar niet de tijd die ze aan haar paarden besteed.

Er zit ook veel verschil denk ik, tussen paardenhouders hier. Mijn buurvrouw is heel netjes met haar dieren. De eigenaar van de merries op de foto niet. Ik moet vaak op mijn tong bijten met hem....

Deze zijn nog nooit bekapt. Hoeven vervormen ook niet bizar veel, zijn gewoon wat lang en dat brokkelt vanzelf af. Merries zijn halstermak, vaak zie ik ze bij 1 merrie een halster omdoen (zo'n koeienhalster) om te verplaatsen naar andere weides. De rest loopt er gewoon los over de weg achteraan.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 13:02

Hoeven voorbeeld. Zo heb ik Tximista destijds aangetroffen. En ze keken met allemaal met verbazing aan toen ik haar bekapt heb voor ik voor de eerste keer opstapte!

Soms niet gemakkelijk om bij mijn eigen normen en waarden te blijven (en die van anderen te respecteren) in een cultuur die zo anders is.

Maar een paard met zulke hoeven, daar stap ik persoonlijk niet op...
Afbeelding
Maar nagegeven dat ze waarschijnlijk nog nooit in haar leven (5 jaar op deze foto) bekapt is, vind ik het niet eens zo dramatisch.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 14:23

Voor een paard dat nog nooit gedaan is zien die voeten er eerlijk gezegd fantastisch uit.

Ik ken (rij)paarden in Nederland die 100x beroerder op de voeten staan...

Mooi topic dit,
Dank voor het aanmaken en bijhouden!

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 14:51

Wat leuk om hier een update te zien en foto's van de drachtige merries!

En die hoeven zien er inderdaad zéker niet slecht uit, voor een paard wat nog nooit bekapt is :))