Volg Vienna (Shetlander) haar dracht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lalladidoo

Re: Volg Vienna (Shetlander) haar dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 21:47

Dat uier is een begin...

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 20:18

Lalladidoo: het is zeker een begin!

Vorige week niks kunnen melden. Er gebeurde weinig bijzonders en uier was zelfs weer iets terug gelopen, maar vandaag is er toch weer vooruitgang te zien :D .

De gezonde spanning begint toch wel te stijgen nu hoor. Al kijk ik er ook enorm naar uit.
Ben al wat aan het spelen met namen. Heb er 2 uit het Griekse thema en een uit Lord of the Rings om in het thema te blijven van de rest van de kudde. Dat is alleen afhankelijk van het geslacht.

Op stal hebben we al wel een lammetje rond lopen :D . Ruim 1.5 week geleden geboren.
Twee ooitjes. Kimmie en Sita. Helaas overleed Sita heel plotseling na 2 dagen, maar Kimmie doet het goed. Die voeden we met de fles op want ze weigerd vanaf dag 1 de speen van de ooi :') . Wat we ook probeerden ze wilde niet bij de ooi drinken.
Ze loopt overigens gewoon bij de ooi. Want die accepteert en ziet haar wel echt als haar dochter. Enige is dat Kimmie niet bij haar moeder drinkt. Kimmie heeft ook een heerlijk eigenwijs karakter en even in mijn armen knuffelen vind ze heerlijk!
Mag de wei ook niet meer uit zonder ze even op te tillen en te knuffelen.

Maar hier nog de uier foto van Vienna vandaag. Alleen helemaal vergeten om een foto van Vienna zelf te maken:

Afbeelding

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:24

Sterkte met het overleden lammetje, fijn dat het goed gaat met de andere : :j

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:33

Ik vind shets super leuk dus volg!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:47

Oh wat spannend zeg! Hoe gaat het vandaag met Vienna?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 15:55

Dank je wel Lalladidoo! Kimmie doet het gelukkig heel goed. Ligt inmiddels ook heerlijk bij mij op schoot te slapen na de fles.

Afbeelding

Wonders: Wat leuk dat je volgt, welkom!

EngeltjeS: Vanmorgen stond ze rustig te grazen toen ik langs het weiland fietste. Straks eens zien wat haar uier heeft besloten te doen. Over een week krijgen we heel mooi weer zag ik. Perfect veulen weer, maar ja of het veulen daar ook zo over denkt is de vraag natuurlijk :D .
Met een maiden merrie weet je ook nooit wat ze besluiten te doen.

De gezonde spanning begint wel steeds meer te komen nu hoor. Het is echt wachten op het telefoontje dat ze is bevallen of bevalt of tot ik het ontdekt (wilt ook nog wel eens gebeuren).
Ben benieuwd of ik ook goed ga zitten met mijn gevoel qua beval maand. Mijn gevoel zegt natuurlijk al heel lang maart/april.
Maart gaat ze niet meer redden, maar april wel.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 17:55

Vienna heeft geloof ik haast _O- . We staan op standje alert hier.
Vanaf morgen fiets ik zelf ook meerdere keren langs het weiland.

Afgelopen dinsdag:

Afbeelding

Zojuist (vandaag):

Afbeelding

Laatste loodjes voor deze knappe dame. Ze is er ook echt klaar mee inmiddels en wilt gewoon mama zijn :knuffel: :

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 18:29

Die uier begint ergens op te lijken :j

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 20:25

Azmay schreef:
Die uier begint ergens op te lijken :j

Eindelijk :D . Heel benieuwd hoe haar uier morgen is of die dan nog voller is. Mijn gevoel zegt ieder geval dat het niet heel lang meer gaat duren.
Waar Vienna eerder altijd heel aanhankelijk was is ze nu na een paar minuten knuffelen er al helemaal klaar mee en loopt ze weg. Helemaal prima natuurlijk. Waar zij zich het beste bij voelt!
Hoop alleen dat ze niet op maandag ochtend bevalt. Asfaloth's fokker zal er dan wel zijn en houd haar ook goed in de gaten, maar ik heb dan een afspraak hier thuis om mijn ventilatie systeem te repareren en kan in geval van nood niet weg. Kunnen ergens tussen 8 en 12 komen.
1x raden wat Arwen vorig jaar ook heeft gedaan? Juist. Toen kwamen ze ook iets om te repareren en die ochtend dat ik de afspraak had beviel ze van haar hengstveulen Kili _O- . Hopelijk doet Vienna het haar niet na.
Arwen heeft vorig jaar ook bijv. 2 maanden zowat over het vullen gedaan, maar dat zie ik Vienna nog niet doen.

Qua namen zit ik stiekem eigenlijk ook te kijken naar Oostenrijkse namen om in het thema te blijven. Vienna is een stad in Oostenrijk. Dus het zou ergens toch ook leuk zijn om te kijken naar andere plaatsnamen in Oostenrijk in het Engels uiteraard.
Suggesties zijn welkom!

Voor een merrie heb ik nu:
Athena (godin)
Daisy (Naar een Hobbit in Lord of the Rings. Deze naam heeft ook mijn voorkeur)

Voor een hengst veulen heb ik nu:
Apollo (god)

Hoewel het niet mijn pony's zijn mag ik wel elk jaar inmiddels de namen bedenken. Zo leuk!

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:31

Ik volg mee :D

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:34

Uier van mijn merries beginnen vaak 6 weken voor ze bevallen, maargoed de ene is de ander niet :D ik zie wel verandering :)F

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:37

Hoe gaat het nu met de knappe mama in spe?? Ik ben zo benieuwd!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 19:59

RantjaRietje: Hier wilt dat echt heel erg verschillen. Er zijn tot nu toe maar 2 merries geweest die melk lekten voor de bevalling in de 13.5 jaar dat ik al in deze wei rond loop. De rest vult tot zover ze zelf willen en gaan dan bevallen. De een doet daar 6 tot 8 weken over. De ander korter.
Iets met eigenwijze Shetlander merries :') .

EngeltjeS:
Lief dat je het vraagt! Was even druk, maar Vienna doet het goed en rustig aan. Waar ze eerder altijd van het knuffelen was begint ze wat meer afstand te nemen. Komt ze ook niet altijd meer voor een knuffel en dat is helemaal prima.
In gedrag begin ik dus wel echt al verandering te zien.
Haar uier is echt niet noemens waardig. Het ligt zelfs weer een beetje stil :') . Zucht. Dus we wachten (on)geduldig verder :D .
Helemaal vergeten om een foto van Vienna zelf te maken, maar dit was haar uier gisteren:

Afbeelding

Maar....we hadden op stal gisteren een Ooievar op bezoek dus wie weet dat er binnenkort dan toch echt snel een veulentje word geboren *\o/* .
Al verwacht ik dat een van de Alpaca merries als eerste bevalt en dan pas Vienna. We wachten het rustig af.

Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 18:58

En hoe het nu met Vienna gaat? Rustig... al wilt ze op het moment niet echt veel aandacht dus ik zit met dit mooie weer vooral een uur lang pony te staren en naar de kudde te kijken. De kudde zelf lijkt zich ook voor te bereiden op de komst van de kleine. Dan trekken ze zich altijd wat terug van mij. Ik volg daarin ook echt hun ritme en zoek alleen contact nu als zij dat ook willen. Anders niet.

Hoelang het nog gaat duren? Werkelijk geen flauw idee...

Uier heeft geen haast. Al lijkt die wel weer wat voller vergeleken met de vorige foto.

Afbeelding

Vienna en veulen hebben ook geen haast. Denk dat ik de kleine toch maar Take it Easy moet gaan noemen :D .

Afbeelding

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:07

Baby mag inmiddels wel komen *D. Toch maar Take It Easy denk ik

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 12:18

Lalladidoo schreef:
Baby mag inmiddels wel komen *D. Toch maar Take It Easy denk ik

Van mij ook, maar Vienna en Take It Easy hebben geen haast. En door geen dek datum te hebben voelt het alsof je nog langer wacht _O- .

Eowyn is tenminste makkelijk. Die is 8 juni uitgerekend. Al ga ik er niet vanuit dat Vienna op Eowyn wacht. Tenminste. Ik mag het niet hopen :') .

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 18:30

Ook al is er weinig te melden toch een update.
Als Vienna het zo vol houd dan bevalt ze straks ongeveer gelijk met Eowyn :') . Voor de veulens leuk natuurlijk, maar mijn geduld is op (oeps).
Maar... na de uier check wilde Vienna zowaar wat doen en hebben we een klein stukje door de wei gewandeld.
Waarna ze er alweer klaar mee was en wilde grazen. Helemaal prima! Zij is hoogdrachtig en mag het tempo bepalen.
Ik forceer niks.

Eerst een foto van knappe Vienna en een nog in haar buik zittende Take It Easy:

Afbeelding

Haar uier vandaag:

Afbeelding

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 18:40

Wat een leuke merrie! Ik kom mee volgen :D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 07:37

Ze houdt het wel spannend hé

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 18:03

Danielle: Leuk dat je mee komt volgen! Welkom!

EngeltjeS: Zeg dat wel! Ook het geduld word behoorlijk op de proef gesteld.

Nou. Nog hartstikke drachtig hoor :D . Heb wel het idee dat de banden iets slapper worden, maar kan ook zijn dat ik het te graag wil zien.
Uier lijkt wel weer voller te zijn zo op het oog. Voor alsnog blijven we mooi op het wachtbankje zitten.
Take It Easy doet voor alsnog zijn/haar naam eer aan :D .
Eowyn is ook over duidelijk beschermend aan het worden naar Vienna toe. Dat wil zeggen dat Bella niet meer zomaar in de buurt mag komen. Die word dan aan de kant gezet door Eowyn. Eowyn en Vienna vandaag ook voor het eerst zien knuffelen samen.
Ik zie tot nu toe vooral kleine veranderingen in gedrag in de kudde, maar nog niet dat ik denk: Morgen komt het!
De Alpaca's op stal willen ook nog niet bevallen. Daar wachten we ook nog op :D .
Afbeelding

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 18:27

Ik volg mee :) Wat is ze bescheiden met haar buikje :D

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 19:12

Kabayo schreef:
Ik volg mee :) Wat is ze bescheiden met haar buikje :D

Leuk dat je volgt Kabayo, welkom! Die buik is wel eens anders geweest. Kleine is inmiddels gedraaid denk ik.
Dit was een paar weken/een maand terug nog :D

Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 22:08

Nou. Uier is gewoon weer wat terug gelopen -O- .
Vienna wilde zelfs weer een hele knuffel sessie inc. Kont kriebels.
Als ze zo door gaat bevallen Eowyn en Vienna tegelijk :') .

Afbeelding

Afbeelding

Omdat Vienna maar niet op schiet en Eowyn ook al een mooi buikje krijgt doe ik Eowyn er vanaf nu bij :D .
Over 2 weken is Eowyn ook officieel veilig en volgens mij heeft ze zelfs al wat uier ontwikkeling.
Eowyn is officieel gezien 8 juni uitgerekend, maar of ze dat gaat halen twijfel ik over. Ik denk dat ze eerder gaat en niet overdraagt.
Vind het wel spannend met haar dit jaar, maar komt vast goed.
Eowyn is dragend van een vol broertje of zusje van mijn Gimli *\o/*

Afbeelding

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 07:23

Wel leuk voor de veulens als ze dicht op elkaar zitten

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 07:35

Ik kom ook volgen, wat een leukerds!