Verzamel topic oude hengsten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Verzamel topic oude hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:18

Afbeelding

Amor kan eigenlijk ook niet ontbreken. Over lastige karakters gesproken :=

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:37

Wat ik mooi vind aan de oude lijnen is het forse aan de paarden, tegenwoordig moet het allemaal maar luxe en fijntjes zijn. De paarden van vroeger waren naar mijn idee ook veel sterker.
Er staan al 2 hengsten tussen die ik in mijn paarden ook terug zag, Samber en Rigoletto, mis Elegant en Renovo in de nu genoemde hengsten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:46

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:52

Standfoto van Libero H is zo te vinden via het KWPN;

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:57

Ik heb hem nog geaaid toen ik op bezoek was bij Hans. Ook op zijn opa-leeftijd was hij nog prachtig <3. Echt de koning van stal.

Net als Chin Chin, overigens. Op 30-jarige leeftijd ontmoet bij Wiebe.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:11

Oeh, ik houd ook wel van de forsere types. Stuk voor stuk mooie stempelhengsten. Ik prijs mezelf gelukkig met een paard waar veel mooie stempelhengsten in de lijnen zitten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:18

Muronia schreef:
Sinaeda:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Mooie anekdote over de verervingskracht van Sinaeda.
Jaaaaaaaren geleden was ik met mijn toenmalige paard op concours. Ik stond achter de trailer en was aan het opzadelen. Er komt een groepje mensen langs lopen, met daarbij een "oud boertje". Die man ziet mijn paard, blijft staan alsof hij door een wesp gestoken wordt, draait zich om en loopt naar mij toe.
"Zit daar Sinaeda achter?" vraagt hij aan mij.
Ik, verbijsterd, antwoord "ja, heel ver weg, maar ja"
De man knikt instemmend en zegt "ja, dat kan je wel zien", en loopt ook zo weer weg.
Ik vind het nog steeds een verbijsterend stukje fokkersoog.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:26

Hihi dat heb ik gehad met mijn oude merrie Karuna. Een ietwat "mislukt" fokproduct en daarom ook verkocht, haar mama kruising engels volbloed/fell was niet te missen. 150 cm bruin roan en veel lijf weinig pootjes :+ en gekocht voor heel erg weinig. :')

Ik had haar net een week of zo en was aan het rijden en wennen aan haar in de buitenbak terwijl er een veiling gaande was van jonge dieren. Komt er een oud ietwat krom mannetje aan, roept me. En zegt daar zit luitenant generaal in wat moet je voor haar hebben binenndsmonds gemompeld. :oo Plukt een bundel geld uit zijn binnenzak en meteen 5000? 6000? 8000? 10000 (gulden uiteraard)? Ik was zo overdonderd dat ik niks meer kon zeggen. Achteraf denk ik wel eens. Wat als ik haar verkocht had?

Dat de man in het voorbij lopen eruit haalt wie haar papa is. :oo +:)+

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:27

Ik heb een poosje een Vincenzo x Nabuur gereden.

Nabuur
Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:28

Zo ziet iedereen die de hengst gekend heeft Zuidhorn in de mijne :') ook de smid die zuidhorn bekapt heeft qua uiterlijk maar ook karakter volgens hem.

Grappig dat Sorento en Jazz dan weinig hebben ingebracht bij hem _O-

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 11-02-25 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:31

Echte kenners. Superleuk.
Concorde mag ik mijn optiek ook niet ontbreken.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:34

karuna schreef:
Hihi dat heb ik gehad met mijn oude merrie Karuna. Een ietwat "mislukt" fokproduct en daarom ook verkocht, haar mama kruising engels volbloed/fell was niet te missen. 150 cm bruin roan en veel lijf weinig pootjes :+ en gekocht voor heel erg weinig. :')

Ik had haar net een week of zo en was aan het rijden en wennen aan haar in de buitenbak terwijl er een veiling gaande was van jonge dieren. Komt er een oud ietwat krom mannetje aan, roept me. En zegt daar zit luitenant generaal in wat moet je voor haar hebben binenndsmonds gemompeld. :oo Plukt een bundel geld uit zijn binnenzak en meteen 5000? 6000? 8000? 10000 (gulden uiteraard)? Ik was zo overdonderd dat ik niks meer kon zeggen. Achteraf denk ik wel eens. Wat als ik haar verkocht had?

Dat de man in het voorbij lopen eruit haalt wie haar papa is. :oo +:)+

Dit had ik op de dag dat ik mijn eerste merrie kocht...laad haar van de trailer af op stal en direct een oudere fokker vragen welk bloed erin zat...Ze heeft echt veel weg van Ladykiller qua exterieur en die man wilde haar zo van me kopen. Had dik winst kunnen maken toen der tijd maar ben nog altijd blij dat ik het niet heb gedaan. Ze heeft me zoveel plezier geluk en een paar mooie veulens gegegeven en is nu heel wat jaar later op nu 25 jarige leeftijd nog steeds bij ons.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:56

petraaken schreef:
ABgar xx nakomelingen hadden geen makkelijk karakter maar om nu te zeggen zuur vind ik niet. Als je ze eenmaal voor je gewonnen had deden ze bijna alles voor je.

Dat is ook mijn ervaring. Een zure rotzak vind ik nogal wat. Ik vond het erg prettige paarden, niet voor de beginner maar fijn te rijden en eerlijk.

Ik heb ook een fijn paard van Lucky Boy gehad. Wat een fantastisch karakter had dat dier, zo werkwillig en vriendelijk heb ik ze zelden gezien.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:02

Ook zo'n lekkere Landgraf I hals. Fijn paard was dat, stond op de Enterbrook geloof ik.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:04

Klopt, vanaf ergens begin 2000 dacht ik. Heerlijk paard was dat. Mijn paard heeft de hals van zijn vader meegekregen <3 Ook zo'n lekker speknek was dat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:23

Dit was mijn Renovo nakomeling een merrie van toen 6 jaar. Was een enorme krachtpatser!Afbeelding

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:40

Tazzey schreef:
petraaken schreef:
ABgar xx nakomelingen hadden geen makkelijk karakter maar om nu te zeggen zuur vind ik niet. Als je ze eenmaal voor je gewonnen had deden ze bijna alles voor je.

Dat is ook mijn ervaring. Een zure rotzak vind ik nogal wat. Ik vond het erg prettige paarden, niet voor de beginner maar fijn te rijden en eerlijk.

Ik heb ook een fijn paard van Lucky Boy gehad. Wat een fantastisch karakter had dat dier, zo werkwillig en vriendelijk heb ik ze zelden gezien.

[ Afbeelding ]

Ik had een kleindochter van hem. Bloed, zweet en tranen maar op het laatst kon ik lezen en schrijven met haar. Vind het nog steeds doodzonde dat we haar nooit drachtig hebben gekregen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:15

karijn schreef:
Echte kenners. Superleuk.
Concorde mag ik mijn optiek ook niet ontbreken.

En Heartbreaker, Quidam de Revel, Rantzau xx

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:18

Mijn bokt naam is gerelateerd aan een kleindochter van Abgar xx. Wat een speciale was dat. Maar hoe minder je je daar van aan trok, hoe normaler ze was.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:21

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:23

Zuidhorn heb ik nog op stal gezien bij Post. En Lennard natuurlijk ook. Libero H heb ik een aai over zijn neus gegeven op het CH Veendam (wat later Zuidbroek werd en nu MartiniPlaza). Op Hierarch (v. Cocktail) heb ik mn eerste passage mogen rijden. Zijn toch van die speciale dingetjes die ik niet meer zal vergeten.

Houston heb ik mijn merrie nog mee gedekt maar ze bleef helaas gust. Ook een gave hengst!

Was Doruto hier al benoemd?

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:24

Oh heerlijk al die oude foto's <3

Ik heb nog een Quidam de Revel merrie. Groot hoofd maar verder een heel mooi dier.

Ah eigenlijk valt er over alle springpaarden wel wat leuks te vertellen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:33

BloemBloem schreef:
Democraat
https://www.uytert.nl/nl/democraat

Pion
https://www.kwpn.nl/database?paard=p-054975

Natuurlijk mag deze ook niet ontbreken <3 Houston!
https://www.horses.nl/fokkerij/keurheng ... overleden/

Zag dat Samber al genoemd was <3

En deze bracht volgens velen verdriet, maar zo heb ik dat nooit
ervaren :n
Zeoliet!
https://www.kwpn.nl/database?paard=p-110060

Zeoliet vond ik een fantastische hengst. Ik heb hem persoonlijk meegemaakt en een heel aantal nakomelingen reden waarvan twee voor de hengstenkeuring. Een van de hengsten vond ik echt een heerlijk paard, ik kon daar echt mee lezen en schrijven.

Ik heb voor mijn werkgever ook een Pion gereden maar dat was niet mijn favorietje.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:40

Echt enig om te zien al die oude hengsten!

Op de eerste pagina die Elisa deelt lijken sommige wel pony's :+ zo kortbenig, er is een
hoop veranderd in de loop der jaren, niet altijd ten goede als je het mij vraagt :o

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:44