Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
denisesilver schreef:Elisa2 schreef:Met Contango was er toch wat?
Even opgezocht..slechte veulenrapportage en geexporteerd en toen kwamen ze er achter dat hij toch wel leuk fokte maar was hij EVA positief en mocht het sperma van EVA positieve hengsten de EU niet meer in.
Misschien is er nu wat veranderd waardoor het wel kon en wilden sommigen hem alsnog gebruiken? Inmiddels is het bloed een stuk geliefder.
Dacht dat die ook nog weleens OC-D door kon geven. Wat dat betreft is Democraat bloed natuurlijk wel spijkerhard. Heb ooit eens rietjes van hem in een veiling tegengekomen, maar had toen geen merrie of fokplannen.
janderegelaa schreef:Die OC-D was echt wel een puntje idd. Zonde want prachtige hengst. Nol Gerritsen heeft ooit geprobeerd om hem terug te halen ooit uit Amerika maar dat ging niet vanwege zijn EVA status. Het is wel bijzonder dat een hengst die zo afgebrand werd op zijn veulenrapport uiteindelijk preferent geworden is.
hoogendroog schreef:Als iedere generatie weer beter zou zijn dan de vorige, dan zou het KWPN toch wel top springhengsten geven bij de vleet.... niets is minder waar, getuige de hengstencompetitie. Een enorme groep zgn. moderne springpaarden, waarbij 1.30 straks al te hoog gegrepen is. En soms, soms komt er dan een heus springpaard binnen... maar die is dan weer niet KWPN gefokt en al helemaal niet met moderne vaders... Drummer TN: Diamant de Semilly x Chin Chin. Nee, ik geloof niet dat iedere nieuwe generatie per defenitie beter is dan de vorige.
Luna2006 schreef:Tot op heden wordt er nog steeds met Darco gefokt terwijl hij al 20 jaar (?) dood is. ik blijf ook enorm fan persoonlijk van deze hengst en wat zijn nakomelingen geven.
Elisa2 schreef:hoogendroog schreef:Als iedere generatie weer beter zou zijn dan de vorige, dan zou het KWPN toch wel top springhengsten geven bij de vleet.... niets is minder waar, getuige de hengstencompetitie. Een enorme groep zgn. moderne springpaarden, waarbij 1.30 straks al te hoog gegrepen is. En soms, soms komt er dan een heus springpaard binnen... maar die is dan weer niet KWPN gefokt en al helemaal niet met moderne vaders... Drummer TN: Diamant de Semilly x Chin Chin. Nee, ik geloof niet dat iedere nieuwe generatie per defenitie beter is dan de vorige.
Maar je weet het pas vaak nadat ermee gefokt is en of de nakomelingen het wel of niet gaan doen in de sport. In de springpaardenfokkerij is het een tendens om met oudere en bewezen hengsten te fokken terwijl in de dressuurpaardenfokkerij en vooral met de jongere hengsten en beloftes wordt gefokt en een hengst vaak pas weer populair wordt als de nafok het erg goed blijkt te doen. (Negro)
Ik denk dus dat er een verschil zit in de spring en dressuurpaardenfokkerij, maar wat bij beide wel erg belangrijk blijft is of ze uit prestatie moederlijnen komen.
Spaansepony, mooi diertje! wat was het idee er achter?
Purioso is wel echt oud bloed, ben dan wel benieuwd hoe zo'n dier geworden is.
janderegelaa schreef:Elisa2 schreef:Maar je weet het pas vaak nadat ermee gefokt is en of de nakomelingen het wel of niet gaan doen in de sport. In de springpaardenfokkerij is het een tendens om met oudere en bewezen hengsten te fokken terwijl in de dressuurpaardenfokkerij en vooral met de jongere hengsten en beloftes wordt gefokt en een hengst vaak pas weer populair wordt als de nafok het erg goed blijkt te doen. (Negro)
Ik denk dus dat er een verschil zit in de spring en dressuurpaardenfokkerij, maar wat bij beide wel erg belangrijk blijft is of ze uit prestatie moederlijnen komen.
Prima paard als je het mij vraagt.
https://fb.watch/xEcNO2bWz3/?
Suzanne F. schreef:Luna2006 schreef:Tot op heden wordt er nog steeds met Darco gefokt terwijl hij al 20 jaar (?) dood is. ik blijf ook enorm fan persoonlijk van deze hengst en wat zijn nakomelingen geven.
Die gaf toch van die verschrikkelijk grote lelijke hoofden?
Suzanne F. schreef:Luna2006 schreef:Tot op heden wordt er nog steeds met Darco gefokt terwijl hij al 20 jaar (?) dood is. ik blijf ook enorm fan persoonlijk van deze hengst en wat zijn nakomelingen geven.
Die gaf toch van die verschrikkelijk grote lelijke hoofden?
denisesilver schreef:Vooral dat laatste. Langer zou ik niet zomaar zeggen. Er is nogal wat discussie geweest over de lengte van de ruggen een paar jaar terug. Ondanks hoe kort de rug van Purioso is, staat hij wel mooi in het rechthoekmodel. Dat kan je van sommige moderne hengsten niet zeggen. Daar is ook al een aantal jaar discussie om.
Ik zou redeneren dat langere, smallere benen zorgen voor minder aanhechtingsoppervlakte van de pezen, wat zou kunnen leiden tot meer kans op blessures, maar ook zorgt voor meer flexibiliteit? Geen idee of dit bewezen of te ontkrachten is.
Elisa2 schreef:hoogendroog schreef:Als iedere generatie weer beter zou zijn dan de vorige, dan zou het KWPN toch wel top springhengsten geven bij de vleet.... niets is minder waar, getuige de hengstencompetitie. Een enorme groep zgn. moderne springpaarden, waarbij 1.30 straks al te hoog gegrepen is. En soms, soms komt er dan een heus springpaard binnen... maar die is dan weer niet KWPN gefokt en al helemaal niet met moderne vaders... Drummer TN: Diamant de Semilly x Chin Chin. Nee, ik geloof niet dat iedere nieuwe generatie per defenitie beter is dan de vorige.
Maar je weet het pas vaak nadat ermee gefokt is en of de nakomelingen het wel of niet gaan doen in de sport. In de springpaardenfokkerij is het een tendens om met oudere en bewezen hengsten te fokken terwijl in de dressuurpaardenfokkerij en vooral met de jongere hengsten en beloftes wordt gefokt en een hengst vaak pas weer populair wordt als de nafok het erg goed blijkt te doen. (Negro)
janderegelaa schreef:denisesilver schreef:Vooral dat laatste. Langer zou ik niet zomaar zeggen. Er is nogal wat discussie geweest over de lengte van de ruggen een paar jaar terug. Ondanks hoe kort de rug van Purioso is, staat hij wel mooi in het rechthoekmodel. Dat kan je van sommige moderne hengsten niet zeggen. Daar is ook al een aantal jaar discussie om.
Ik zou redeneren dat langere, smallere benen zorgen voor minder aanhechtingsoppervlakte van de pezen, wat zou kunnen leiden tot meer kans op blessures, maar ook zorgt voor meer flexibiliteit? Geen idee of dit bewezen of te ontkrachten is.
Hij heeft vooral een hele lange, schuine schouder. Dan lijkt een rug korter. En ik weet dat ik er afwijkend mee denk maar ik hou van een korte(ere) rug.
Elisa2 schreef:Purioso was een mooie hengst inderdaad, mij valt vooral het lange en steile achterbeen op.
Spaansepony: Jouw idee heeft dus eigenlijk goed uitgepakt, op de power na dan haha. Misschien komt dan nog. Het minder bloederige is in ieder geval gelukt.
GabberGill schreef:Noor17 schreef:Ik heb een (dit jaar) 3 jarige ruin v. Wolkentanz 1 x Diego. Ook oud bloed.
[ Afbeelding ]
Dir jaar 4 jarige wolkentanz
Net uit de opfok. Superfijn dier