Word er nog gefokt met oudere of overleden hengsten via KI?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:25

Als iedere generatie weer beter zou zijn dan de vorige, dan zou het KWPN toch wel top springhengsten geven bij de vleet.... niets is minder waar, getuige de hengstencompetitie. Een enorme groep zgn. moderne springpaarden, waarbij 1.30 straks al te hoog gegrepen is. En soms, soms komt er dan een heus springpaard binnen... maar die is dan weer niet KWPN gefokt en al helemaal niet met moderne vaders... Drummer TN: Diamant de Semilly x Chin Chin. Nee, ik geloof niet dat iedere nieuwe generatie per defenitie beter is dan de vorige.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:36

denisesilver schreef:
Elisa2 schreef:
Met Contango was er toch wat?

Even opgezocht..slechte veulenrapportage en geexporteerd en toen kwamen ze er achter dat hij toch wel leuk fokte maar was hij EVA positief en mocht het sperma van EVA positieve hengsten de EU niet meer in.

Misschien is er nu wat veranderd waardoor het wel kon en wilden sommigen hem alsnog gebruiken? Inmiddels is het bloed een stuk geliefder.

Dacht dat die ook nog weleens OC-D door kon geven. Wat dat betreft is Democraat bloed natuurlijk wel spijkerhard. Heb ooit eens rietjes van hem in een veiling tegengekomen, maar had toen geen merrie of fokplannen.

janderegelaa schreef:
Die OC-D was echt wel een puntje idd. Zonde want prachtige hengst. Nol Gerritsen heeft ooit geprobeerd om hem terug te halen ooit uit Amerika maar dat ging niet vanwege zijn EVA status. Het is wel bijzonder dat een hengst die zo afgebrand werd op zijn veulenrapport uiteindelijk preferent geworden is.

Ik vond Contango ook echt een prachtige hengst. En hij was ook goed "zichtbaar" bij zijn nakomelingen kan ik me herinneren.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:42

Tot op heden wordt er nog steeds met Darco gefokt terwijl hij al 20 jaar (?) dood is. ik blijf ook enorm fan persoonlijk van deze hengst en wat zijn nakomelingen geven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:58

hoogendroog schreef:
Als iedere generatie weer beter zou zijn dan de vorige, dan zou het KWPN toch wel top springhengsten geven bij de vleet.... niets is minder waar, getuige de hengstencompetitie. Een enorme groep zgn. moderne springpaarden, waarbij 1.30 straks al te hoog gegrepen is. En soms, soms komt er dan een heus springpaard binnen... maar die is dan weer niet KWPN gefokt en al helemaal niet met moderne vaders... Drummer TN: Diamant de Semilly x Chin Chin. Nee, ik geloof niet dat iedere nieuwe generatie per defenitie beter is dan de vorige.

Maar je weet het pas vaak nadat ermee gefokt is en of de nakomelingen het wel of niet gaan doen in de sport. In de springpaardenfokkerij is het een tendens om met oudere en bewezen hengsten te fokken terwijl in de dressuurpaardenfokkerij en vooral met de jongere hengsten en beloftes wordt gefokt en een hengst vaak pas weer populair wordt als de nafok het erg goed blijkt te doen. (Negro)

Ik denk dus dat er een verschil zit in de spring en dressuurpaardenfokkerij, maar wat bij beide wel erg belangrijk blijft is of ze uit prestatie moederlijnen komen.

Spaansepony, mooi diertje! wat was het idee er achter?

Purioso is wel echt oud bloed, ben dan wel benieuwd hoe zo'n dier geworden is.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:32

Luna2006 schreef:
Tot op heden wordt er nog steeds met Darco gefokt terwijl hij al 20 jaar (?) dood is. ik blijf ook enorm fan persoonlijk van deze hengst en wat zijn nakomelingen geven.

Vriendin van de familie is springjury en die heeft het hier ook regelmatig over. Die is ook heel erg gecharmeerd van zijn nakomelingen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:47

Elisa2 schreef:
hoogendroog schreef:

Maar je weet het pas vaak nadat ermee gefokt is en of de nakomelingen het wel of niet gaan doen in de sport. In de springpaardenfokkerij is het een tendens om met oudere en bewezen hengsten te fokken terwijl in de dressuurpaardenfokkerij en vooral met de jongere hengsten en beloftes wordt gefokt en een hengst vaak pas weer populair wordt als de nafok het erg goed blijkt te doen. (Negro)

Ik denk dus dat er een verschil zit in de spring en dressuurpaardenfokkerij, maar wat bij beide wel erg belangrijk blijft is of ze uit prestatie moederlijnen komen.

Prima paard als je het mij vraagt.
https://fb.watch/xEcNO2bWz3/?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 13:16

Ik heb rietjes van OO Seven maar geen geschikte merrie. Was initieel dus wel van plan met een overleden hengst te fokken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:25

Luna2006 schreef:

Die gaf toch van die verschrikkelijk grote lelijke hoofden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:28

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:

Grappig, diertje ziet er vrij chique uit en ik had op de een of andere manier meer massa verwacht. Of wellicht komt dat nog.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:45

Suzanne F. schreef:
Luna2006 schreef:

Dat geeft niet bij springpaarden, als ze er maar overheen gaan :+ en vermogen hebben ze vaak wel de Darco’s.

Suzanne F.

Re: Word er nog gefokt met oudere of overleden hengsten via KI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:50

Dat is waar. Op een hoofd kan je niet rijden zei iemand vroeger tegen ons.
Maar ik wil er zelf wel tegenaan kunnen kijken en niet elke keer denken: wat een lelijke knol.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:56

Darco heeft echt van alles gedekt, van rijpaarden tot trekpaarden. Hij had zelf geen lelijk hoofd, echter is hij veel aangepaard met Franse merries, en die hadden vaak niet zulke fraaie koppies. Maar springen konden en kunnen ze.

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 15:08

Van Norel heeft afgelopen jaren ook weer teruggedekt met hun hengst Pretendent. Ook een merrie daarvan goed gelopen op de keuring dacht ik met hoge scores. Pretendent leeft ook al niet meer sinds 1992

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 15:58

Suzanne F. schreef:
Luna2006 schreef:

ja dat is kwestie smaak, ik vind het prachtige paarden en heerlijk te rijden. Op een Darco of Nabab (of zelfs een quidam) heb ik me nooit onveilig gevoeld en was je eigenlijk bijna altijd zeker dat ze er wel over gingen. Misschien niet altijd de makkelijkste paarden maar doodeerlijk.

Dit zijn echt de bloedlijnen waar je nog heel veel mee kan, zelfs in de moderne sport.

maar in de moderne springpaardlijnen zitten gewoon teveel rotzakken waar ik ver vanaf wil blijven, zowat de helft vd Z hengsten op hun stoeterij deugd niet van karakter.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 17:00

Elisa2 schreef:
janderegelaa schreef:
]

Grappig, diertje ziet er vrij chique uit en ik had op de een of andere manier meer massa verwacht. Of wellicht komt dat nog.

Purioso was voor zijn tijd best een moderne hengst.

Afbeelding

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 21:05

Ik heb het idee dat de meeste moderne hengsten veel langer zijn, minder massa hebben en dunnere beentjes.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:55

Vooral dat laatste. Langer zou ik niet zomaar zeggen. Er is nogal wat discussie geweest over de lengte van de ruggen een paar jaar terug. Ondanks hoe kort de rug van Purioso is, staat hij wel mooi in het rechthoekmodel. Dat kan je van sommige moderne hengsten niet zeggen. Daar is ook al een aantal jaar discussie om.

Ik zou redeneren dat langere, smallere benen zorgen voor minder aanhechtingsoppervlakte van de pezen, wat zou kunnen leiden tot meer kans op blessures, maar ook zorgt voor meer flexibiliteit? Geen idee of dit bewezen of te ontkrachten is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:59

denisesilver schreef:
Vooral dat laatste. Langer zou ik niet zomaar zeggen. Er is nogal wat discussie geweest over de lengte van de ruggen een paar jaar terug. Ondanks hoe kort de rug van Purioso is, staat hij wel mooi in het rechthoekmodel. Dat kan je van sommige moderne hengsten niet zeggen. Daar is ook al een aantal jaar discussie om.

Ik zou redeneren dat langere, smallere benen zorgen voor minder aanhechtingsoppervlakte van de pezen, wat zou kunnen leiden tot meer kans op blessures, maar ook zorgt voor meer flexibiliteit? Geen idee of dit bewezen of te ontkrachten is.

Hij heeft vooral een hele lange, schuine schouder. Dan lijkt een rug korter. En ik weet dat ik er afwijkend mee denk maar ik hou van een korte(ere) rug.

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:08

Ik heb een (dit jaar) 3 jarige ruin v. Wolkentanz 1 x Diego. Ook oud bloed.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:15

Elisa2 schreef:
hoogendroog schreef:

Idee erachter was om iets minder bloederig te fokken.
1 die kon verbeteren op de merrie in beweging. Nu is dat bij springpaarden net wat minder belangrijk maar de galop kon van de merrie beter.
Een braaf dier maar wel 1 die wat je ook aan kon zetten voor wat meer power. Daarnaast wilde ik echt terug naar wat compacter, ik ben zelf klein en vind grote paarden moeilijk bij elkaar te rijden. 1 van de redenen dat mama niet gereden word omdat ze voor mij te sterk werd onder het zadel in het parcours. Plus ik wilde een zwarte erop in de hoop zwart terug te fokken :+

Ik heb de meest luie 4 jarige ever gefokt die liever een rondje sukkelt en knuffelt met je. Hij is geboren Zadelmak, kan hem 4 weken laten staan en zo opstappen. Eerder flegmatiek dan power :+
Maar o zo braaf, zijn half zusje is wel actiever en ander karakter. :D Maar voor nu hobbel ik lekker op een 4 jarige rond die het allemaal niet zo Intresseert en buitenrijden het meest geweldige vind <3

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:54

janderegelaa schreef:
denisesilver schreef:

Hij heeft vooral een hele lange, schuine schouder. Dan lijkt een rug korter. En ik weet dat ik er afwijkend mee denk maar ik hou van een korte(ere) rug.

En een lang doorlopende schoft. Of zeg ik dan iets raars? Te lang rijd ook voor geen meter inderdaad, maar ik vind dat er toch wel een 18 inch zadel op moet passen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:33

Purioso was een mooie hengst inderdaad, mij valt vooral het lange en steile achterbeen op.

Spaansepony: Jouw idee heeft dus eigenlijk goed uitgepakt, op de power na dan haha. Misschien komt dan nog. Het minder bloederige is in ieder geval gelukt. :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:39

Noor17 schreef:

Afbeelding
Dir jaar 4 jarige wolkentanz

Net uit de opfok. Superfijn dier

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:23

Elisa2 schreef:
Purioso was een mooie hengst inderdaad, mij valt vooral het lange en steile achterbeen op.

Spaansepony: Jouw idee heeft dus eigenlijk goed uitgepakt, op de power na dan haha. Misschien komt dan nog. Het minder bloederige is in ieder geval gelukt. :)

Ja wie weet en zo niet ook goed, heb altijd drift kikkers gehad en hij is dat nooit. Dus dit is echt heel erg fijn.
Enigste minpuntje is dat hij te klein is gebleven wilde klein paard maar hoefde geen E pony. Ouders beide 1.66. Maar dit kan komen omdat hij in de opfok slecht heeft gedaan de eerst 1,5 jaar en ik te lang gewacht had met naar huis halen.
Bewust later geruind ook op bijna 4 jarige leeftijd. Groeit nu nog steeds merk ik langzaam het is een laat bloeier.
Maar wel lekker grof en compact wat ik wilde, heeft grove benen.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 08:28

GabberGill schreef:
Noor17 schreef:

[ Afbeelding ]
Dir jaar 4 jarige wolkentanz

Net uit de opfok. Superfijn dier

Zo, die lijkt op de Wolkentanz die ik op mijn werk getraind heb. Precies dezelfde achterhand, ook.