Welke dressuurhengst voor mijn palomino?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:02

Zeker weten is dat een ding Kabayo!
Meeste mensen laten röntgenologisch keuren met 2,5 jaar. Als ik een veulen koop wil ik ook dat moeder goed is op de foto. Garantie heb je nooit maar je moet wel een goed uitgangspunt hebben.

Tegenwoordig bij rijpaarden zie je steeds meer rug en halsproblemen. OCD ook nog steeds maar rug en hals is redelijk nieuw. Met name kissing spines en C6/C7 malformaties.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:21

Je ziet inderdaad nog wel veel 2 jarigen gedekt worden. Vaak voordat ze de sport in gaan zodat er ook geen vertraging daarin komt. Ze zijn met 3 klaar en kunnen dan de (spring) sport gelijk in.
Tja. Het kan. Er kan best veel. Ik snap het ergens ook wel, of ik het zelf ooit ga doen weet ik niet.

Maar verder; is deze merrie interessant genoeg? Ik vind van niet. Vrij bloed en kleur is t enige eigenlijk. Ik zou ook n jaar wachten; kijken hoe gezond paard is en hoe merrie-achtig onder het zadel. Vanuit daar een passende keuze maken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:32

Cioccolato schreef:
Je ziet inderdaad nog wel veel 2 jarigen gedekt worden. Vaak voordat ze de sport in gaan zodat er ook geen vertraging daarin komt. Ze zijn met 3 klaar en kunnen dan de (spring) sport gelijk in.
Tja. Het kan. Er kan best veel. Ik snap het ergens ook wel, of ik het zelf ooit ga doen weet ik niet.

Maar verder; is deze merrie interessant genoeg? Ik vind van niet. Vrij bloed en kleur is t enige eigenlijk. Ik zou ook n jaar wachten; kijken hoe gezond paard is en hoe merrie-achtig onder het zadel. Vanuit daar een passende keuze maken.

Als veulen kun je wel zien dat het een knappe merrie wordt. Kleurtje is hartstikke leuk. Vrij bloed vind ik dan weer meevallen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:05

Suzanne F. schreef:
Ja een wauw vos is Opoque maar daar is nu slecht aan te komen begreep ik omdat hij is verkocht. Geen idee of hij nog dekt.

Naar wat ik begreep is hij nu niet beschikbaar.

BigOne

Re: Welke dressuurhengst voor mijn palomino?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:13

Ik zou een tweejarige zeker op de foto zetten, wij deden dat zeker voor aankoop. Eens een bloedmooie en met fantastisch karakter laten fotograferen, beide ouders heel goed op foto’s. Zijn ene voorvoet totaal vol met ocd, zelfs geen opereren mogelijk. Eeuwig zonde, fokker heeft hem laten gaan, was zelf ook van slag.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 17:17

Persoonlijk vind ik 2 jaar veelste te jong en dat zeker in combi met de maat dat ze nu heeft. Maar dat blijft de keuze van de eigenaar.

Wat fokken betreft ... eerst testen op PSSM1 en PSSM2. Dit heeft een meerwaarden bij het verkoop van het veulen als je kan zeggen dat de moeder 'vrij' is. Op de foto voor ECVM is ook zoiets.

Garantie op kleur is natuurlijk fokken met een cremello.
Osirsis is een aanrader. Spring en dressuur genetica. EN hij geeft het door! Model, beweging, karakter. Veulens kunnen met vol papieren BWP ingeschreven alsook Zangersheide.
https://www.hengststationgoossens.de/hengste/osiris/

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 17:49

Asgard Ibiza zou wel eens iets kunnen zijn.

De opmerking ivm Suzanne ivm rug en hals, er is tot op heden nog geen énkele, maar dan ook geen énkele studie die zegt dat er significant veel blessures en/of problemen zijn bij paarden met slechtere rugfoto's (tenzij ze echt dramatisch zijn, klasse 6 of 7 van 7).
Jacques Marée had het hier onlangs nog over op de Tuig en Leer podcast, vond ik zeer interessant.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:08

Peterina schreef:
Persoonlijk vind ik 2 jaar veelste te jong en dat zeker in combi met de maat dat ze nu heeft. Maar dat blijft de keuze van de eigenaar.

Wat fokken betreft ... eerst testen op PSSM1 en PSSM2. Dit heeft een meerwaarden bij het verkoop van het veulen als je kan zeggen dat de moeder 'vrij' is. Op de foto voor ECVM is ook zoiets.

Osirsis is een aanrader. Spring en dressuur genetica. EN hij geeft het door! Model, beweging, karakter. Veulens kunnen met vol papieren BWP ingeschreven alsook Zangersheide.

Serieus…?!

Wat mij betreft is zijn kleur het enige wat hij door zou moeten geven en de rest alsjeblieft niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:09

s0173957 schreef:
Asgard Ibiza zou wel eens iets kunnen zijn.

De opmerking ivm Suzanne ivm rug en hals, er is tot op heden nog geen énkele, maar dan ook geen énkele studie die zegt dat er significant veel blessures en/of problemen zijn bij paarden met slechtere rugfoto's (tenzij ze echt dramatisch zijn, klasse 6 of 7 van 7).
Jacques Marée had het hier onlangs nog over op de Tuig en Leer podcast, vond ik zeer interessant.

Klopt. Vervelende trend die overgewaaid is uit Amerika.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:21

Osiris?
Is die door een keuring gekomen?
Met dat bewegen? Die achterhand?

Totaal geen bewegingswonder… vreselijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:11

Suzanne F. schreef:
Zeker weten is dat een ding Kabayo!
Meeste mensen laten röntgenologisch keuren met 2,5 jaar. Als ik een veulen koop wil ik ook dat moeder goed is op de foto. Garantie heb je nooit maar je moet wel een goed uitgangspunt hebben.

Tegenwoordig bij rijpaarden zie je steeds meer rug en halsproblemen. OCD ook nog steeds maar rug en hals is redelijk nieuw. Met name kissing spines en C6/C7 malformaties.

In de opfok bij Van Baalen waar mijn veulen stond ging alles met 1 jaar op de foto. Als er veel ellende zit (wat natuurlijk best wel eens voorkomt) kun je je de kosten van verder opfokken besparen.

Wat hengstkeuze betreft vind ik Filou altijd nog een geweldige hengst. Zit ook Furst Heinrich in maar wel een eindje weg net als bij jouw veulen. Prachtige opwaarts bewegende hengst met veel gummi.
Hij is een beetje uit beeld geraakt door een ongeval. Dekt wel weer, maar wordt niet meer in de sport gereden. Dekgeld valt erg mee.
https://www.riekusveninga.nl/paarden-de ... nager=2593

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:36

Mijn 3.5 jar als 2.5 jar heeft d-oc predikaat en straal spat fotos en ook alle rongtenfotos die je maakt bij paard voor de sport dus ook hals en rug ..

Word dit voorjaar geinsemineerd.

Dus er zijn wel paarden met 2.5 compleet gerongtend.

jforrez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 20:58

De merrie gaat in april naar de kliniek voor een volledige RX keuring.

Pas daarna zouden wij dekken.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 03:13

Dekken op deze leeftijd stopt niet het groeien. Zelf gezien bij kennisen die dit ook dachten, merrie werd gewoon 1.80 ;) Daarvoor zou ik persoonlijk niet gaan dekken.
Wat dan de andere redenen zijn? Ik zou kijken hoe ze verder ontwikkeld, gezond is, hoe werkbaar.

Vos hengsten, one two tree? Vol broertje van vitalis.
Pitch perfect.
Beetje lastig om een passende hengst te zoeken zonder idee wat er exterieur matig verbeterd of verankerd kan worden

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:10

Op foto vind ik paard overbouwd. Hals is horizontaal. Zware hoofd/halsverbinding aka geen hals. Borstbeen zou hoger mogen zijn.

Ik zou persoonlijk voor een goed gebouwde holsteiner gaan. Die bewezen nafok heeft die goed exterieur heeft. Waardoor ze goed springen en ook bewegen, het holsteiner knietje.

En dan bv bewezen ververver zoals bv Corland ( dvs)

Moet ook zeggen dat Taloubet z. Een gezond fokkende hengst is. Goede bespiering. Goed karakter en ze kunnen lopen omdat ie uit top hannoveraanse merriestam komt.

En ik zelf taloubet z vaak in het echt heb gezien en ook 300 fokprodukten van taloubet k z.

En ook zijn moeder Krista v polydor, top merrie en al haar nafok lopen hoog in de sport oa big star jr en jaloubet k vdl.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:20

Wanneer wordt de merrie 3 jaar?

janderegelaa schreef:
Peterina schreef:

Serieus…?!
[ Video ]

Wat mij betreft is zijn kleur het enige wat hij door zou moeten geven en de rest alsjeblieft niet.

Zo dan, die loopt echt een beetje als een Shetlander als ik dat zo mag zeggen :') moet zeggen dat ik persoonlijk de ruiter ook niet zo vindt helpen op dit paard.

jforrez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 10:23

amen schreef:
Op foto vind ik paard overbouwd. Hals is horizontaal. Zware hoofd/halsverbinding aka geen hals. Borstbeen zou hoger mogen zijn.

Ik zou persoonlijk voor een goed gebouwde holsteiner gaan. Die bewezen nafok heeft die goed exterieur heeft. Waardoor ze goed springen en ook bewegen, het holsteiner knietje.

En dan bv bewezen ververver zoals bv Corland ( dvs)

Moet ook zeggen dat Taloubet z. Een gezond fokkende hengst is. Goede bespiering. Goed karakter en ze kunnen lopen omdat ie uit top hannoveraanse merriestam komt.

En ik zelf taloubet z vaak in het echt heb gezien en ook 300 fokprodukten van taloubet k z.

En ook zijn moeder Krista v polydor, top merrie en al haar nafok lopen hoog in de sport oa big star jr en jaloubet k vdl.

Ik ken Taloubet goed, ik heb namelijk zelf zijn broer. Top dier! Maar voor een dressuurmerrie ben ik op zoek naar een dressuurhengst.
Alle respect voor Taloubet, maar deze is neerwaarts en beweegt totaal niet goed. Familie staat bekend om een drietaktgalop te hebben. Niet wat ik zoek voor deze merrie :)

jforrez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 10:28

AM_Horses schreef:
Dekken op deze leeftijd stopt niet het groeien. Zelf gezien bij kennisen die dit ook dachten, merrie werd gewoon 1.80 ;) Daarvoor zou ik persoonlijk niet gaan dekken.
Wat dan de andere redenen zijn? Ik zou kijken hoe ze verder ontwikkeld, gezond is, hoe werkbaar.

Vos hengsten, one two tree? Vol broertje van vitalis.
Pitch perfect.
Beetje lastig om een passende hengst te zoeken zonder idee wat er exterieur matig verbeterd of verankerd kan worden

Ik weet dat het paard niet zal stoppen met groeien. Dat is een fabeltje.
De reden is, dat ik deze merrie graag in de sport zou zien, bij de jonge paarden.
Als je dan pas met 3 gaat dekken wordt dat moeilijk hé...

Bedankt voor One Two Three, die kende ik nog niet!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:30

jforrez schreef:
De reden is, dat ik deze merrie graag in de sport zou zien, bij de jonge paarden.

Moet er dan per sé gedekt worden? Waarom dan niet een paar jaar wachten?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:39

jforrez schreef:
Familie staat bekend om een drietaktgalop te hebben. Niet wat ik zoek voor deze merrie :)

Je wilt juist een drietaktgalop lijkt me.

jforrez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 10:46

Suzanne F. schreef:
jforrez schreef:
Familie staat bekend om een drietaktgalop te hebben. Niet wat ik zoek voor deze merrie :)

Je wilt juist een drietaktgalop lijkt me.

Sorry viertakt, my bad :z
Dat heeft mijn paard ook

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:50

4 takt is gewoon vastzetten in de rug. Dat kun je eruit trainen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:51

Cayenne schreef:
jforrez schreef:

Moet er dan per sé gedekt worden? Waarom dan niet een paar jaar wachten?

Als ze de maat hebben zie ik het probleem niet zo. In de natuur worden ze ook met 2 jaar gedekt. Hengsten kunnen niet rekenen. Hengstig is hengstig.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:59

Ik snap eigenlijk niet dat er hier zoveel mensen er over vallen dat dit paard gedekt wordt in het jaar dat ze 3 wordt? In een ander topic van Stal Muronia werd deze keuze juist als zeer goed bekeken. Een paard ontwikkelt ondanks de dracht lichamelijk gewoon verder.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:13

Schuur_ schreef:
Ik snap eigenlijk niet dat er hier zoveel mensen er over vallen dat dit paard gedekt wordt in het jaar dat ze 3 wordt? In een ander topic van Stal Muronia werd deze keuze juist als zeer goed bekeken. Een paard ontwikkelt ondanks de dracht lichamelijk gewoon verder.

Merrie wordt dit jaar 2 ;)