Fokadvies: Elite Ibop Prok d-oc v. James bond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:28

Wat betreft For Ferrero hij fokt niet klein. En als je schakelvermogen, werk instelling en goed karakter zoekt dan zou ik deze zeker niet gelijk afschrijven. De veulens lijken wat gewoon misschien maar het zijn echte werkpaarden, stuk voor stuk super karakter en veel vermogen voor het zwaardere werk (maar echt jonge paarden toppers krijg je er over het algemeen niet van). Als eerste veulen is hij een zeker geen onverstandige keus.
(Kleine toelichting, de keuze is reuze natuurlijk!) veel succes en plezier met het maken van een keuze!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 17:28

xmarliez schreef:
Wat betreft For Ferrero hij fokt niet klein. En als je schakelvermogen, werk instelling en goed karakter zoekt dan zou ik deze zeker niet gelijk afschrijven. De veulens lijken wat gewoon misschien maar het zijn echte werkpaarden, stuk voor stuk super karakter en veel vermogen voor het zwaardere werk (maar echt jonge paarden toppers krijg je er over het algemeen niet van). Als eerste veulen is hij een zeker geen onverstandige keus.
(Kleine toelichting, de keuze is reuze natuurlijk!) veel succes en plezier met het maken van een keuze!

Ik ben echt een hele grote fan van For Ferrero, heb er ook een paar echt aparte mee gefokt maar hij maakt ze echt niet groter. Dat komt ook heel duidelijk terug in zijn index (92). Met For Ferrero heb je echt een grote merrie nodig of een merrie waarvan je weet dat ze vergroot.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:26

Hoeveel kleine 160-165 heb jij er van gezien dan? Ik nog geen een eigenlijk. Heb zelf nu een 2,5 jarige die is echt al 167 en mijn veulen is ook al aan de grote kant, wordt geen klein paard. Mijn 6 jarige is 166 maar dat wist ik al als veulen, moeder is zelf niet enorm groot en fokt ook niet groot. Dus ben het met je eens als je een merrie hebt die niet groot is hij zeker niet vergrotend fokt maar hij fokt ook niet perse klein, het ligt heel erg aan de merrie. 167/168 is voor heel veel mensen gewoon een fijne maat. Als je echt boven de 170 uit wil komen met een merrie van 163 bij wijze van dan moet je wel echt meer denken aan Las Vegas ofso..

Babootje

Re: Fokadvies: Elite Ibop Prok d-oc v. James bond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:46

Het genetisch profiel ligt bij Le Formidable op 81% op gemiddeld tot groot.
Zelf is hij 1.71 stm.
Een kennis van mij heeft met Le Formidable gefokt op een kleine Spielberg merrie (160) en kreeg daar een reus uit. Kan natuurlijk ook nog aan Spielberg liggen of aan beide. }> Je weet t maar niet

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:50

xmarliez schreef:
Hoeveel kleine 160-165 heb jij er van gezien dan? Ik nog geen een eigenlijk. Heb zelf nu een 2,5 jarige die is echt al 167 en mijn veulen is ook al aan de grote kant, wordt geen klein paard. Mijn 6 jarige is 166 maar dat wist ik al als veulen, moeder is zelf niet enorm groot en fokt ook niet groot. Dus ben het met je eens als je een merrie hebt die niet groot is hij zeker niet vergrotend fokt maar hij fokt ook niet perse klein, het ligt heel erg aan de merrie. 167/168 is voor heel veel mensen gewoon een fijne maat. Als je echt boven de 170 uit wil komen met een merrie van 163 bij wijze van dan moet je wel echt meer denken aan Las Vegas ofso..

Ik ken kleintjes maar dat is niet relevant want ik ken de moeders en ik weet hoe ze fokken.
Zijn index is 92 en dat is gebaseerd op zijn nakomelingen op de keuring. Dat zijn er inmiddels 81. Op basis daarvan heeft hij een score van 92. 100 is de standaard en het gemiddelde ligt tussen 96 en 104. Een score boven 104 is echt vergrotend en een score onder 96 is echt verkleinend. Las Vegas heeft bijvoorbeeld een score van 111. De fokwaarde score wordt berekend op een stokmaat van 1.65. Kleiner gaat hij onder de 100 en groter gaat hij boven 100.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:54

Babootje schreef:
Het genetisch profiel ligt bij Le Formidable op 81% op gemiddeld tot groot.
Zelf is hij 1.71 stm.
Een kennis van mij heeft met Le Formidable gefokt op een kleine Spielberg merrie (160) en kreeg daar een reus uit. Kan natuurlijk ook nog aan Spielberg liggen of aan beide. }> Je weet t maar niet

De 81% is de betrouwbaarheid van de fokwaarde. Hoe meer nakomelingen er op de keuring geweest zijn hoe hoger de betrouwbaarheid wordt. De fokwaarde van Le Formidable op stokmaat is 102. En inderdaad, Spielberg zal zeker een rol gespeeld hebben. Zijn fokwaarde is overigens 104.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:05

Een aansprekende merrie met een mooie schouderpartij. Inderdaad wat strak op lendenen. De For Ferrero Powerbank (1.71m) zou een optie kunnen zijn, maar zelf ben ik erg gecharmeerd van Sarai L. Die zou best goed kunnen passen denk ik :o En ik zou niet teveel naar een voorbeen kijken, maar juist naar een actief en goed ondertredend achterbeen :D Nadeel is dat er nog niet veel bekend is over de nafok. Heb een veulen gezien en die leek wel heel aansprekend, maar was nog erg jong en alleen op foto gezien.

https://youtu.be/pZWSzyNBhV8?si=-jxOOG5YfL83pjUc

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 19:41

Heel interessant deze "discussie"

Ik zal wat reacties beantwoorden

Goed achterbeen heeft ze wel en die gebruikt ze zeker goed genoeg als ze aangezet word. Ze kan er tevens heel makkelijk op terug komen. Maar daar willen we natuurlijk niet op inleveren.

Het is ook niet dat we enkel naar het voorbeen (willen) kijken het is meer het beweging gemak van het naar voren weg kunnen zetten/komen, de rug daarin goed en gemakkelijk kunnen gebruiken dat willen we namelijk vastleggen.

Powerbank spreekt me kwa paard zeker aan maar ik zie hem niet als combinatie met deze merrie. Kan je niet precies zeggen waarom. Wellicht door for ferrero en mn angst voor een ukkie maar dat is gewoon m'n gevoel. Kennis vn me heeft uit een echt grote merrie een ukkie van ff terwijl de rest uit die lijj allemaal flink aan de maat zijn.
Ik weet niet hoe deze merrie gaat fokken maar in de merrielijn is alles rond de 1.65 /1.68 dus wil daarin liever wat vasthouden aan de 1.68/1.70 om genoeg paard overhouden te houden. Op deze merrie past makkelijk een lange ruiter doordat ze heel rond geribt is maar veel kleiner moet ze niet zijn.

Va bene spreekt me zeker aan, heb er zeker een paar heel leuke veulens van gezien met de lossigheid die ik graag zou willen zien.

So perfect heb ik op mn lijstje gehad voor onze galaxie merrie maar toen door de voorwaarden (even uit mn hoofd) niet gedaan.

Sarai
Ja mooi dier de lossigheid die ik graag zie hij oogt ook genoeg lengte te hebben.
Zeker interessante hengst.

Heb al meer secret nakomelingen door gestuurd gekregen voor het verbeteren van de lossigheid en front dat zal geen toeval zijn.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 10:25

We zijn al weer een tijd verder en we zijn er nog niet uit.

We willen vooral lossigheid, werkwilligheid, bewegingsgemak.

De merrie gaat binnenkort M pakt alles ontzettend makkelijk aan en speelt met de zijgangen. Dus hopelijk voordat ze het veulen heeft Z1.

Blijf gecharmeerd van enkele genoemde hengsten en moet eerlijk toegeven dat Mcclaren en z'n nafok wel steeds meer aanspreekt.

Mocht iemand nog wat extra feedback hebben wellicht helpt het ons naar een keuze :Y)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:56

Als McLaren past, zou ik het wel weten :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 12:08

Hahaha ja zou wel kunnen passen maar alsnog ben ik nog niet zeker :=
Ben normaal niet zo'n twijfelkont maar bij deze merrie :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:12

Zeker bij een eerste veulen niet te perfect willen/ en dus teveel gaan twijfelen. Je weet niet wat de merrie fokt.
Verder lees ik mee vind het altijd interessant zit zelf niet meer in de grotere paarden bloedlijnen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 12:15

Klopt hoor stalnollie

Ik weet dat deze merrie lijn heel goed fokt met vivaldi en jazz bloed dus daarin heb ik al veel zitten kijken. We krijgen dit jaar ook 1 van One Million die stond eerst ook op de shortlist maar bij eigenlijk geen 1 denk ik gelijk Ja dat is hem

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:36

Wat vind je van de net aangewezen McLaren x Wynton?

Het blijft natuurlijk een gok maar die heeft meer massa dan McLaren, mocht het een ukkie worden is dat wel fijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:38

Maar is een jazz voor verkoop gunstig ? Daar zijn namelijk qua karakter nogal uitgesproken meningen over

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 13:03

Carika
Die sprak ons wel aan inderdaad :j

Stalnollie
Ik zelf heb niets tegen jazz bloed zeker niet in de tweede derde lijn.

Heb net zelf 1 van onze merrie verkocht ook een jazz was geen probleem hadden heel veel interesse voor dr.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:29

denisesilver schreef:
Als McLaren past, zou ik het wel weten :D

Nou inderdaad! Hij stond bij ons eigenlijk ook niet op het lijstje voor dit jaar, maar denk dat we hem toch wel gaan gebruiken. Weten alleen nog niet op welke merrie. Waren erg gecharmeerd van hem en de aanlevering op de HK.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:30

Even out of the box....secret zelf in plaats van een nakomeling?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:32

grauwman schreef:
Even out of the box....secret zelf in plaats van een nakomeling?

Alleen als je een paard hebt met heeeeeelllle goede voeten, want ik heb er helaas al zat gezien die echt slechte voeten hebben, ondanks goed beleid op de opfok.

Wat betreft jazz nakomelingen, die verkopen hier ook gewoon prima hoor!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 13:34

Secret inderdaad fokt goed maar de maren in de voeten/benen die ik langs zien komen wil ik er liever niet in hebben. Deze merrie heeft prima voeten en benen dus daarin willen we niet verminderen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:51

Mooie merrie, mooi allround bloed!
Ik heb geen verstand van dressuurhengsten, maar omdat het zulk mooi allround bloed is, zou ik op deze merrie een heel goed bewegende springhengst ook niet gek vinden. Ik denk dan bv aan Diarado. Super karakter en toen ik hem had uitgezocht voor mijn eigen merrie (juist vanwege ook het karakter) gaf van Uytert aan dat deze hengst dan wel springhengst was, maar ook zo naar het GP dressuur had kunnen lopen. Extreem fijne rijdbaarheid en inzet...en bloedje mooi.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:38

Ik zou het wel weten..zei McLaren al gelijk.

Denk dat hij bloed en beweging toe kan voegen.

Maar mocht je toch liever Vivaldi bloed doen, kijk eens naar V -Power.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:56

V power is inderdaad ook echt een prachtige hengst. Helaas zwaait die wel als een pre.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 15:15

Seven schreef:
Secret inderdaad fokt goed maar de maren in de voeten/benen die ik langs zien komen wil ik er liever niet in hebben. Deze merrie heeft prima voeten en benen dus daarin willen we niet verminderen.

Dat snap ik maar aangezien de merrie prima is verwacht ik niet dat je er op inleverd. We hebben er 2 staan op stal en die staan er prima op. Karakter is top. Aansprekende dieren om te zien.

Ik zou zelf niet zo snel dekken met een hengst welke al in het lijntje voorkomt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 19:34

oji schreef:
Mooie merrie, mooi allround bloed!
Ik heb geen verstand van dressuurhengsten, maar omdat het zulk mooi allround bloed is, zou ik op deze merrie een heel goed bewegende springhengst ook niet gek vinden. Ik denk dan bv aan Diarado. Super karakter en toen ik hem had uitgezocht voor mijn eigen merrie (juist vanwege ook het karakter) gaf van Uytert aan dat deze hengst dan wel springhengst was, maar ook zo naar het GP dressuur had kunnen lopen. Extreem fijne rijdbaarheid en inzet...en bloedje mooi.

Ja is ook zeker een optie moeder heeft ook een 130 paard gegeven en ze is zelf ook heel fijn kwa sprong. Zou ook heel goed doen in de cross. Ze is dapper genoeg ze mist er alleen wat pit voor verwacht ik.

Kwa fok hebben we er dan ook zeker wel al aan gedacht om wellicht een goed bewegende springer te bekijken ben alleen bang voor een evt verkoop word ergens wellicht toch wat te veel van alles wat.

Elisa
Ja ik geef je er gelijk, gelijk in en moet toegeven dat hij zeker hober staat dan verwacht voor deze merrie :D

Carika
Daar blijf ik weg ik wil geen gezwaai alle kanten op :=

Grauwman
Ja dat maakt het lastiger inderdaad 3 vaders verder zit natuurlijk al vivaldi.