Welke hengst voor mijn Lichte Tour merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 23:12

McLaren is wel smal en fijntjes, model zal hij wel kunnen verbeteren.

Bij Secret zit Jazz wel een heeeeel stuk verder weg dan bij Kjento.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 23:39

Ik blijf het toch zo'n gave merrie vinden, leuk om te lezen dat je er mee wilt gaan fokken!

martinev schreef:
Wynton is ook gaaf ja, maar de vraag is inderdaad of je twee keer Jazz wil.

Het achterbeen en de galop zal hij zeker verbeteren, maar een indirecte nakomeling van Jazz is misschien een betere optie om de inteelt factor te verminderen.
Ook geeft Wynton ondanks zijn eigen formaat eigenlijk geen maat door, daar "gebruikt" hij in onze ervaring bijna altijd de merrie voor :')

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 00:44

Persoonlijk zou ik Mclaren niet voor deze merrie uitzoeken (stand achterbeen, smalle hoeven en kruislengte). Moet je niet willen verankeren. Maar, tis ook een kwestie van smaak. Snap zelf de keuze voor iets meer massa en front.

Vitalis(-achtig iets) denk ik aan. Red Viper ook passend.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 00:59

Even een hele andere gooi
Voor mijn barock pinto merrie ben ik ook even opzoek geweest naar een 2e keuze hengst, en toen viel mijn oog op dutch dream. En moest eigenlijk meteen aan deze hengst denken toen ik je merrie zag.
https://stalbrinkman.nl/dressuurhengsten/dutch-dream/

Laat ik vooropstellen dat ik echt helemaal niet thuis ben in het fokken bij warmbloeden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 02:16

parnassia schreef:
Persoonlijk zou ik Mclaren niet voor deze merrie uitzoeken (stand achterbeen, smalle hoeven en kruislengte). Moet je niet willen verankeren. Maar, tis ook een kwestie van smaak. Snap zelf de keuze voor iets meer massa en front.

Vitalis(-achtig iets) denk ik aan. Red Viper ook passend.

Je moet je zelf af vragen of een hengst met meer massa op deze merrie ook meer massa gaat geven. Er zit zo ontzettend veel volbloed in deze afstamming dat een hengst waar ook maar een klein beetje volbloed in zit echt niet meer massa gaat geven. Dan kun je beter focussen op model en beweging en dan denk ik dat McLaren een hele goede kan zijn. For Ferrero ook maar die heeft ook een wat neerwaartse romp.

En de merrie loopt in het type wat ze is al bijna Zware Tour,ik zou daar echt helemaal niet aan willen veranderen, hooguit proberen de voorkant wat te verbeteren.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 02:26

Ja, ik ben ook wel van het verankeren en minder van het TripleA systeem ;-), dus snap wat je bedoelt. Maar smalle hoeven, kort hellend kruis (even zwartwit) zijn voor mij persoonlijk een nogo, helemaal op zo'n merrie.

Moet zeggen dat ik bv Just Wimphof altijd goed vond, niet heel erg opvallend, maar zag op t NK opvallend veel nakomelingen van hem lopen en allemaal nette modellen en echt goed rijdbaar. Die komt qua type ook goed overeen, dan veranker je meer zonder bovenstaande nadelen. Een iets neerwaartse romp vind ik persoonlijk niet heel erg bezwaarlijk, zolang t maar niet samen gaat met een erg lang achterbeen.

absque_dubio

Re: Welke hengst voor mijn Lichte Tour merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 09:02

Ik heb je natuurlijk een aantal keer gezien en ze waardeert zich zo op onder het zadel. Maar ik snap wel dat je een fractie meer paard wilt hebben.
Ik volg want ik ben vooral benieuwd welke hengst je gaat kiezen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 09:23

De merrie heeft een goede amazone dat ze al zo ver is gekomen maar die loopt ook tegen de beperkingen aan. Het is natuurlijk een beetje vreemd om te denken dat er geen hengst zou zijn die haar kan verbeteren.

Denk dat JW wel een goed karakter, front en massa kan geven. Nadeel is imo het toch wel iets lange achterbeen en ook neerwaartse romprichting plus verkleinend fokken. Vind zelf zijn zoon Network met Negro er achter dan wel interessant.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 11:20

Jasmijn159 schreef:
Vind je Escamillo een optie? Of le Formidable?

Le Formidable zou ik bij deze merrie laten staan door de weke koten.

Mijn merrie heeft een aantal overeenkomende verbeterpunten (even plat gezegd: steil achterbeen, weke koten, neerwaartse romprichting en kort/klein), ik heb een Desperado en een Glamourdale uit haar gefokt en ik verwacht een Imposantos uit haar.
Beide nakomelingen zijn erg lief, de Glamourdale is wel meer relaxed dan de Desperado (die is wat onzeker). Desperado heeft een opwaartser paard gegeven met meer lengte en beweging, een schuinere schouder en een minder steil achterbeen dan de moeder, toch zou ik Desperado niet weer kiezen op basis van de kootstand (nakomeling is wel wat minder week dan de moeder, maar blijft een aandachtspuntje). De Glamourdale lijkt nog wat opwaartser dan de Desperado en lijkt beter te galopperen dan de Desperado. Ik had graag willen terugdekken met Glamourdale, maar hij was niet vers beschikbaar.
Met Imposantos hoop ik nog wat meer maat en lengte toe te voegen en ook wat meer massa omdat de nakomelingen van mijn merrie een stukje fijner lijken te zijn dan de merrie zelf (ik kan wat meer massa gebruiken omdat ik zelf breed ben :') ).
Je zou ook eens naar Imposantos kunnen kijken? Dan heb je wel Wynton-bloed zoals hier eerder wordt genoemd, maar zit Jazz een generatie verder weg.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 11:27

Wauw, wat onwijs veel fijne reacties weer, veel dank daarvoor! Ik vind het heel erg interessant om dit allemaal te lezen, zeker ook de discussies. Ik ga het allemaal goed doorlezen en uitzoeken en kom er dan graag op terug met nog wat vragen!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 11:31

Thanks voor je toelichting Jan! For Ferrero was mijn eerste gedacht, maar twijfelde door de romprichting. Vermoed wel dat nakomelingen van heb op latere leeftijd wat meer uitzwaren

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:29

denisesilver schreef:
Thanks voor je toelichting Jan! For Ferrero was mijn eerste gedacht, maar twijfelde door de romprichting. Vermoed wel dat nakomelingen van heb op latere leeftijd wat meer uitzwaren

Ik ben wel fan hoor. Heb er prachtige veulens van gehad.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:23

_Snow_White schreef:
Ik blijf het toch zo'n gave merrie vinden, leuk om te lezen dat je er mee wilt gaan fokken!

martinev schreef:
Wynton is ook gaaf ja, maar de vraag is inderdaad of je twee keer Jazz wil.

Het achterbeen en de galop zal hij zeker verbeteren, maar een indirecte nakomeling van Jazz is misschien een betere optie om de inteelt factor te verminderen.
Ook geeft Wynton ondanks zijn eigen formaat eigenlijk geen maat door, daar "gebruikt" hij in onze ervaring bijna altijd de merrie voor :')

Dat ben ik ook met je eens! Goede toevoeging.

Ik zie ook Wyntons die zeer goed kunnen galopperen maar inderdaad in de maat klein blijven tenzij ze echt een merrie hebben die dat wel geeft.
Desondanks is de galop niet klein te noemen. Ze galopperen wel machtig.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:40

janderegelaa schreef:
denisesilver schreef:

Ik ben wel fan hoor. Heb er prachtige veulens van gehad.

Ik was sceptisch over hem in het begin, maar dat is wel bijgedraaid. Helpt ook dat zijn karakter en dat van zijn nakomelingen een dikke 11/10 verdiend.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 10:23

Ik heb eens alles wat jullie aangeven bekeken en voor mezelf wat op een rijtje gezet. Hengsten die me enorm aanspreken:

Secret, ik denk dat hij heel mooi op mijn merrie zou passen, gaat absoluut de gangen, en zeker de galop, verbeteren. Maar, ik lees wel wat over dat hij erg week gekoot is. Nou zie ik dat vooral terug in twee zeer pittig geschreven columns van Dirk Willem Rosie, waarin hij zich sowieso heel negatief uitlaat over deze hengst.
Hoe zien jullie dit? Gaat dit een probleem zijn op mijn merrie? Ik wil dit natuurlijk niet nog verder verergeren. Daarnaast is het maar de vraag of Secret ter dekking zal staan komend seizoen. In 2023 was dat niet zo, en ik kan niks vinden over 2024.

Een andere goede optie is een zoon van Secret. Bijvoorbeeld Secret Lover of Secret USB. Vooral die tweede spreekt me erg aan. Het enige wat ik dan weer jammer vind is dat er nog helemaal geen veulens van hem geboren zijn natuurlijk, dus aan de nakomelingen kun je niks zien.

Mclaren staat ook zeker hoog op mijn lijstje, fijne hengst die zeker wat kan toevoegen aan mijn merrie.

Just Wimphoff vind ik ook een hele goede suggestie, heb daar echt al zoveel fijne paarden van gezien. Enige wat mij nu wel tegenhoudt is dat jullie zeggen dat hij klein fokt, en de neerwaartse romprichting. Mijn merrie is zelf niet heel groot, 1,67, en het gaat haar eerste veulen zijn. Zou het jammer vinden als het veulen uiteindelijk kleiner dan haar moeder wordt. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Wynton.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:22

Over Secret is heel veel controverse geweest, de stand en het gebruik van zijn achterbeen bij hem en zijn nakomelingen is zeker een aandachtspunt.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:02

Over Secret zelf is inderdaad veel ophef geweest ivm zijn incorrecte fundament. In dit artikel van eurodressage komt wat voorbij over zijn hoeven:
https://eurodressage.com/2023/11/02/whe ... now-secret

Hij is een mega hype geweest, ontzettend veel gebruikt en vast en zeker ook op slechtere merries. Dus of en hoe hij dat fundament vererft is me nog niet duidelijk. Dat hij veel fijn te rijden, talentvolle paarden gegeven heeft is zeker ook zo. Hij staat om die reden ook op mijn lijstje.

Maar ik zou persoonlijk een gezondere zoon met goede voeten/benen de voorkeur geven over Secret zelf voor deze merrie.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 23:15

Reesink heeft ook een nieuwe secret zoon, Security. Is een Secret x Ampere, wederom wel weer jazz in de lijn.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:39

Just Wimphof heb ik al heel veel leuke gebruikspaarden van gezien.
Ik denk geen wereldtoppers, maar gewoon echt goeie paarden.
Ik heb er zelf 1 gefokt en die is top qua karakter, heel braaf maar toch scherp genoeg onder het zadel, mooi typetje, heel chique, mooi koppie erop.
Was wel maar 1m64, maar z'n moeder fokt ook gewoon niet groot.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:30

Klopt SO, de JWs vallen mij ook keer op keer op bij de landelijke wedstrijden.
Balans in de beweging, fijn te rijden, nette modellen. Enige wat mij dan wat jou merrie betreft ietwat tegen zou houden is dat hij wsl niet gaat vergroten.

Secrets ook fijn, maar idd tricky mbt correctheid. En Ampère vind ik/is een geniaal paard, maar zo ontzettend jammer dat ze toch regelmatig zwaaien en ook iets beknopt kunnen zijn en het karakter moet je ook passen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:06

Met verbazing lees ik toch wel een beetje dit topic, de adviezen gaan álle kanten op en er worden meerdere hengsten aanbevolen die eigenlijk qua wensenlijstje totaal niet doen wat ts aangeeft. Er worden veel hengsten aangedragen omdat men daar een keer mee heeft gefokt of een fijn paard(en) van heeft gezien. Maar ik betwijfel bij een aantal hengsten die hier worden genoemd, of dat nou echt een geschikte combinatie is voor de merrie van ts. Al doet dat zéker niets aan die hengsten af.
Maar als ts duidelijk een hengst nodig heeft met massa en front, dan snap ik een aantal van de aangedragen hengsten echt totaal niet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:14

carola schreef:
Met verbazing lees ik toch wel een beetje dit topic, de adviezen gaan álle kanten op en er worden meerdere hengsten aanbevolen die eigenlijk qua wensenlijstje totaal niet doen wat ts aangeeft. Er worden veel hengsten aangedragen omdat men daar een keer mee heeft gefokt of een fijn paard(en) van heeft gezien. Maar ik betwijfel bij een aantal hengsten die hier worden genoemd, of dat nou echt een geschikte combinatie is voor de merrie van ts. Al doet dat zéker niets aan die hengsten af.
Maar als ts duidelijk een hengst nodig heeft met massa en front, dan snap ik een aantal van de aangedragen hengsten echt totaal niet.

En jouw advies/bijdrage zou zijn? Los van dat je dat van anderen niet wat vind….?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:15

Ik ben benieuwd welke hengst jij dan voor wilt stellen carola. Ik vind dit soort topics mateloos interessant namelijk, vooral als er een goede onderbouwing bij zit

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:24

De vorige pagina had ik al een suggestie geopperd: Red Viper. Dat is in mijn ogen bij uitstek een hengst die massa en front kan toevoegen. Dat lijkt me voor deze merrie echt een mooie keuze.

Mauro turfhorst kan ik ook wel inkomen, al ken ik daar ook wel wat kleintjes van.
Glamourdale is ook zeker een optie, maar wel duurder.
Extreme is een heel veelgebruikte hengst, maar zou ook nog wel passen.

Niks ten nadele van JW, ML en FF, maar daar zou ik bij zo'n merrie toch niet zo snel aan denken. Al vind ik het zéker fijne hengsten en heb ik ze zelf ook wel ingezet, maar dan bij een heel ander type merrie.

Secret zelf lijkt me ook niet echt een reeele optie, aangezien hij de laatste 2 jaar al niet meer dekt. Wellicht een stoere zoon van hem, zelf zou ik dan voor Sarai L gaan.

Wynton snap ik al helemaal niet en Imposantos zou ik nu ook niet meer kiezen anno 2025.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:25

En waarom moet deze merrie meer massa en front? Omdat ts dat vraagt of omdat je dat zelf ook echt vindt?