TJ_Stables schreef:
Op deze foto is ze ook mager.
Ze heeft alleen een dikke buik door het veulen, maar verder is ze echt mager.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fly_high schreef:Ja de hele bovenlijn is erg bloot.
Ik heb in TS haar profiel gekeken en zie meer dieren in matige conditie, veel ribben en doffe vachten.
Hoe zit het met kwaliteit van ruwvoer (hooi/weidegang)? Als het hooi of gras erg arm is kunnen ze het onbeperkt eten maar zullen dan nog niet op gewicht blijven.
TJ_Stables schreef:kiki1976 schreef:Hier ook eentje waar niet tegenaan te voeren is met een veulen aan de voet.
Koudbloed merrie, 1.50
Ze kreeg per dag:
3 kg merriebrok
1 kg fibrebeet
1 kg bietenpulp
Zo'n hangvoerbak vol met luzerne.
30 kg hooi van goede kwaliteit en hoog in waardes.
En 24/7 op de weide
Maar nog kon je haar ribben zien. Veulen groeide als een malle
En en normaal moeten we er om denken dat ze niet te dik staat
E
Hier krijgt ze tegen de 6 kg/d aan merriebrok
Fibre beet en speedy beet + seniores priores erbij
Lucerne mag ze niet, krijgt hier enorm veel jeuk van, dus dat wordt vervangen naar Hartog gras
hagelslag schreef:Ik vind de merrie ook behoorlijk schraal.
Een merrie zit qua lactatie (naar mijn kennis!) Met 3 maanden op de top qua "productie".
Vaak als het veulen dam ca 4 maanden oud is trekt een merrie wel weer wat bij.
We zijn natuurlijk gewend om paarden te rond te zien.
In dit geval mag er zeker meer spier op.
Zou dan eventueel ook kijken naar een snellere leverancier qua energie.
Bijvoorbeeld lijnzaadolie of de omega 3-6-9 van subli.
En natuurlijk hooi zoveel als mogelijk, maar dan niet uit hooinetten.
Gewoon los zodat ze zoveel mogelijk kan opnemen
TJ_Stables schreef:Eef_Bam schreef:Wanneer is ze voor het laatst ontwormd? Als ze wormen hebben kan je voeren wat je wil maar blijven ze mager.
14 dagen na geboorte veulen dus dat was begin juli met ivermectine
Dan 2 maand later (augustus) met panacur
En nu zal het moxidectine zijn ik november
Caily schreef:Kimsel94 schreef:Panacur is nauwelijks nog werkzaam tegen wormen (Zie afbeelding van Worm&Co)
Dit is een verschil tussen NL en België, en kan je niet zo stellen als jij doet. Andersom overigens ook niet.
Fly_high schreef:Misschien zijn het momentopnames maar alle foto's van deze merrie op bokt en andere paarden op de fb van jouw stal maken allemaal vergelijkbare indruk, dus ik sta alsnog achter mijn conclusie dat het voerbeleid wat verbetering kan gebruiken. Op de foto van 24 september in dit topic is een ander paard te zien en die is ook zorgwekkend schraal, zeker voor deze tijd van het jaar.
Beeld op die foto's i.c.m. conditie van de fokmerrie is wel opvallend dus ik zou kwaliteit van het ruwvoer onder de loep nemen. Als ze hooi uit slowfeeders krijgen dan misschien toch los voeren en extra ruwvoervervanger erbij zoals seniores priores. Maar dan echt paar kilo (droog gewogen) per dag. Als je geen rijke wei ter beschikking hebt moet je over het algemeen echt veel bijvoeren, zowel ruw- als krachtvoer.
Caily schreef:Dat wisselt per populatie en dus per plek. Op grote fokbedrijven ook anders dan bij een particulier. Ik heb hier (Prive plek bovenin NL op de Duitse grens) zelfs nog spoelwormen die er “gewoon” op ivermectine uit komen. Voor de zekerheid uiteraard altijd ontwormen met pyrantel er achteraan, maar meestal lijken ze dan (zowel op eitellingen als wormen in de mest) al schoon.
TJ_Stables schreef:Hier krijgt ze tegen de 6 kg/d aan merriebrok
Fibre beet en speedy beet + seniores priores erbij
Lucerne mag ze niet, krijgt hier enorm veel jeuk van, dus dat wordt vervangen naar Hartog gras
Zoals ik al eerder aangaf dit is wat ze krijgt
Schuur_ schreef:Oef TS, zie je zelf niet dat de bovenlijn van de paarden die je toont erg schraal is? Je hoeft ze zeker niet moddervet te voeren maar zonder bouwstoffen geen opbouw van spieren natuurlijk. Ik zie wel wat de anderen bedoelen. Hoe oud is Hero?
Over de vachten kan je inderdaad weinig zeggen met dit modderweer en overgangsperiode.
Schuur_ schreef:Oef TS, zie je zelf niet dat de bovenlijn van de paarden die je toont erg schraal is? Je hoeft ze zeker niet moddervet te voeren maar zonder bouwstoffen geen opbouw van spieren natuurlijk. Ik zie wel wat de anderen bedoelen. Hoe oud is Hero?
Over de vachten kan je inderdaad weinig zeggen met dit modderweer en overgangsperiode.