Gouden veulentjes in de maak 'AM Horses' 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Gouden veulentjes in de maak 'AM Horses' 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 15:32

Ik heb even gemist wat er met Nigrante aan de hand is?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 02:38

Ik heb het vorig jaar wel eens gedeeld. Ik zal het in het kort proberen uit te leggen.

Na het eerste veulen werd ze wat lastig onder het zadel. Wilde niet rechtsom of lastig. Probeerde eronder uit te komen. Keer osteopaat erbij, maar ze was ook nog jong en terug drachtig dus gelaten voor wat het was. Na de bevalling vorig jaar heb ik eerst een osteopaat laten komen daarna rustig opgepakt aan de longe en daarna erop. Klachten waren hetzelfde. Ze wilde niet rechtsom en kom nu ook geen verbinding verdragen. Dierenarts erbij. Ontsteking in de hals, ingespoten. Opgelost denk je dan. Maar de klachten werden enkel heftiger. Uiteindelijk heb ik haar toch terug gedekt omdat ik het echt niet meer wist. Mijn gevoel was dat er iets anders moest zijn. De klachten zijn begonnen na haar eerste veulen. Daarvoor was ze heel makkelijk en fijn te rijden. Met een sport masseur zijn we erachter gekomen dat ze haar bekken niet kon kantelen. Ipv kantelen zakte ze door haar knieën.

Weer dierenarts erbij en heel de bovenlijn op de foto en echo. Foto's waren perfect. Op de echo was eigenlijk alles ook goed. Tot we bij het bekken /si waren. Dit is rectaal bekeken. Daar zat dus wel echt een flinke ontsteking en ongelijkheid. Eigenlijk helemaal niet raar, haar eerste veulen was gigantisch. Hoe vaak ik bij mensen niet hoor na een bevalling dat er bekken instabiliteit is.

Enkel was er zo in haar lopen, dus klinische niks te zien. Omdat ze drachtig was kan er niet zomaar met van alles gespoten worden. We hebben haar naar de dierenarts gebracht daar hebben ze van haar eigen bloed een ontstekingsremmer gemaakt (irap) dit is een jaar houdbaar.

Omdat ze drachtig was kon het bekken niet losgemaakt omdat dit een bevalling kan triggeren. Ze is door het ongemak gaan compenseren en had dus zo ontstekingen gekregen. Niet te vergeten dat ze ook echt groot is.
We gaan nu dus terug behandelen zodat ik de training doelgericht op herstel kan aanpassen. Zodat we hopelijk haar terug goed krijgen.

Gisteren was de laatste dag op de wei. Het wordt nu weer zo nat helaas -O-
Wild en Rosa waren al aan het wachten aan het hek
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rosa alweer 222 dagen drachtig. Dat betekent 98 tot veilig. Gaat zo snel :):) de kleine was ook heel druk in de buik. Ik zal dit nog proberen vast te leggen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wild Thing is 208 dagen drachtig. Jeetje wat is ze ineens gegroeid :oo
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zirkonia 152 dagen drachtig
Afbeelding

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 11:09

Wonderboy is het Bronzen veulen van het jaar *\%/*
Voor mij is hij goud hoor :))

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 19:19

Super leuk!

Voor ons is hij ook goud *\o/*

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 01:43

Vandaag was de temperatuur zo gestegen dat ik de regendekens bij rosa en Wild Thing af heb gehaald. Nu ze maar enkele uurtjes in de paddock staan en meer op stal, kunnen ze prima zonder. Aangezien ze allebei in maart uitgerekend zijn, is met deken ook geen optie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo lijkt Rosa heel bescheiden. Maar ze is toch behoorlijk breed al. Vandaag vond ze het ook niet heel prettig dat ik haar buik aanraakte, dit was voorheen nooit een probleem

Rosareina is 229 dagen drachtig
Wild Thing is 215 dagen drachtig
Zirkonia is 159 dagen drachtig

Nigrante is vrijdag behandeld. Moet ze een week rustig aan doen. Daarna terug oppakken. Ik ben benieuwd

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:47

Ze worden huge en Wild helemaal :j
Heerlijk dat ze nog even naar buiten konden!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:43

Oh wat een modderbende, zo naar dit weer. Gelukkig wordt het snel weer droger...

Zomaar uit interesse. Ik zie dat Zirkonia rechtsachter heel week staat?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 02:47

Jaa het is verschrikkelijk. Had zo gehoopt dat de paddocks aangepakt zouden worden. Maar ipv dat zijn ze bezig met een stapmolen. Achja we doen het er maar mee.

Ik denk dat het een beetje vertekend. Neemt niet weg dat ze niet meer heel mooi op de benen is achter. Ze is helaas verwaarloosd geweest en waarschijnlijk daardoor ook een peesblessure gekregen door achterstallig onderhoud van smid.
Ik denk eigenlijk vooral dat ze verkeerd gereden is. Ik had haar verder opgeleid, kende best wel wat van hogere werk ook.dat is natuurlijk heel leuk om dat te doen, maar als dit niet correct gebeurt, heb je vooral veel schade ervan na een tijdje. Ik denk dat dit het geval bij haar is.
Ze zou eigenlijk ingeslapen worden omdat ze dachten dat peesblessure terug was. Ik heb haar helemaal na laten kijken. Pees was chronische letsel te zien, wat logisch is na een blessure. Maar geen gat of scheur. Dus was eigenlijk heel positief.

Buiten het slecht hooi eten doet ze het geweldig. Ze is goed fit, heel alert :') zoals ik haar ken. Een echt bloedgemaakt paard.

Ze heeft een dochter gehad wat 1.30 heeft gesprongen. Een dochter wat ster (dressuur nrps) en wat ze binnenkort ook Z dressuur gaan starten.
Ze heeft een halfzus wat grand prix is. Een half broer wat zware tour heeft gelopen.
Zelf is ze de enige spring gefokte uit die merrie. Dus ik denk dat we stiekem wel een hele gave allrounder kunnen verwachten uit haar.

Paar oude foto's van haar
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 03:18

Ik heb een hele drukke werkweek achter de rug. Vandaag wordt ook een druk dagje paard. Omdat ik het zo druk had, heb ik vooral opgestrooit. Dat wordt vandaag heel wat kruiwagens eruit halen :')

Een kerst fotoshoot op stal. Daar wil ik Zirkonia voor gebruiken. Daarna gaan we haar ook nog verhuizen.

Gisteren tussendoor even de dames vast gelegd.

Wat kan ze lief kijken he :=
Afbeelding

Aah meestal is ze wel heel lief. Ze kan het heel goed vinden met sis en Nigrante. Staan ze zo heerlijk samen <3 Nigrante wilt stiekem nog een beetje klieren. Aan halster pakken, hoofd op rug leggen van vriendin :') daar heeft Rosa niet zo veel zin meer in.
Afbeelding

Afbeelding
Ze is echt goed rond. Aan de zijkant lijkt het nog mee te vallen. Maar ze draagt nog hoog.

Rosa is ook alweer 235 dagen drachtig! Bijna aftellen *\o/*

Afbeelding
Nigrante en Sis

Afbeelding
Zirkonia en Wild Thing

Afbeelding
Wild Thing gaat ook goed. Mijn gevoel zegt dat het nu een hengstje wordt. Zal het nu eindelijk na 3 merries? Ik ben benieuwd

Wild Thing is vandaag 221 dagen drachtig. Schiet ook al mooi op.

Zirkonia is vandaag 165 dagen drachtig. Bijna op de helft.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 10:35

Haha hoezo hormonen _O-
Ze zien er top uit hoor, dat worden weer spannende maanden TS :):)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 02:06

Dametjes waren lekker druk vanmiddag := genieten om ze zo te zien.

Rosa voorop!
Wild Thing vond het enkel niet zo nodig :+

Fotoshoot ging helaas niet meer door. We waren aan de beurt, stond al helemaal klaar. Ik wilde black foto's met zirkonia en ook met krans. Toen ging het regenen -O- dat was flink balen. Maar nu heb ik afgesproken dat ze van de week komt naar haar nieuwe/oude plekje. White Dream staat daar ook. Maken we gelijk van White Dream ook nog leuke kerst foto's.

Vanavond hebben we haar verhuisd. Ze stond op stal en ging gelijk aanvallen op het hooi. Echt ongelooflijk. Maar heel blij dat ze hier dus wel goed eet!
Ze ziet er nu helemaal niet heel slecht meer uit. Heb echt mijn best gedaan om haar goed bij te voeren.
Afbeelding
Onderonsje
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 03:12

We kunnen gaan aftellen *\o/*
Rosa is vandaag 240 dagen drachtig. Dat betekent nog 100 dagen tot uitgerekend.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wild Thing 226 dagen drachtig. Ze groeit hard!
Afbeelding
Afbeelding

Zirkonia 170 dagen drachtig. Mooi op de helft *\o/* helaas vandaag weer geen fotoshoot ivm het weer. Hopelijk kan het volgende week nog wel doorgaan.
Het gaat heel goed met haar. Ik zal van het weekend even foto's van haar maken

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:49

Ze zijn mooi rond en Wild gaat straks weer ontploffen volgens mij :j

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 11:35

De dametjes gisteren. Wild Thing word huge :oo Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 12:53

Wild staat er echt zo bij van mij niet aan mijn hoofd zeuren :')
Ze zien er goed uit hoor en heerlijk even een frisse neus halen <3

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:17

Haha verbaast dat je nog? Die wordt toch altijd een klein walvisje? :P

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 18:39

Nee verbaasd me niks. Durf ook niet te veel te voeren :') zo bang dat ze dan helemaal ontploft.
Ondanks dat ze zo zwaar is, en al wat ouder. Gaf ze vandaag toch een showtje weg. Ze wilde Erg graag naar binnen := ze zal er zelf niet echt last van hebben denk ik.

Rosa is toch ook echt mooi rond, al lijkt het soms best mee te vallen op de foto.
Afbeelding

Wild Thing krijgt nu 2x halve schep merrie brok. Altijd graszaadhooi in hooibak en nu ook wat kuil. Als slobber krijgt ze nu beetje grasbrok en luzerne brok. Zijn enkele handjes en een balancer. Voor haar gewrichten krijgt ze glucopro. Al heb ik niet de indruk dat ze dit eigenlijk nodig heeft.

Rosareina krijgt van alles iets meer. Merrie brok gaat nu richting de 1,5kg. Van grasbrok en luzerne brok als slobber krijgt ze het dubbele van Wild Thing. Dat is van allebei ongeveer een 1/3 schep o geweekt. Geweekt is dit ongeveer een halve emmer. Zij krijgt verder geen supplementen bij enkel een balancer. Ohja ik geef om de dag vitamine e capsules, dit wissel ik af met rijst olie. Hier zit ook vitamine e in. Krijgen al mijn paarden. Beter verwend als verwaarloosd :')

Zirkonia voer ik nu niet zelf. Maar krijgt ongeveer 1.5 kg merrie per dag. En een senioren /merrie slobber van stal. Zij heeft ook een hooibak. In ochtend krijgt ze verpakt hooi(wat groener) in avond gewoon hooi. En ze komt echt heel goed aan *\o/* achter haar ribben was ze vaak beetje opgetrokken. Logisch als je zo weinig eet. Maar ze eet nu echt heel goed. Een goede beslissing geweest om haar te verhuizen. Geen duidelijke foto, maar wel te zien dat ze ronder is. Foto is van zaterdagavond Afbeelding
Afbeelding

Zelf lig ik ziek in bed. Maar gisteren nog enorm fijn gereden met White dream. Vaak doe ik nog wat spelen nadien. Begin gemaakt aan Spaanse pas. Lijkt nog nergens op, maar we hebben lol.

Hier stukjes film op mijn Facebook. https://www.facebook.com/share/p/1DCsUCdhaq/

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 23:08

Ahh ik kom ook mee volgen! Lekker dikke buikjes al. :))

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 20:10

Wat leuk quir! Ik volg jullie ook stilletjes. Lukt me niet altijd om overal te reageren.

Heel de week al niet fit, zo balen. Ik verzorg de merries en kruip dan weer in mijn bed :brr:

Vanochtend wilde Rosa haar nieuwe kapsel laten zien := Afbeelding
Afbeelding

Het gaat stiekem echt al opschieten. Zo benieuwd :):)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:06

Hahaha geweldig _O-

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 02:22

Of ze groeien := ze worden huge!

Rosareina 250 dagen drachtig
Wild Thing 236 dagen drachtig
Zirkonia 180 dagen drachtig
Van zirkonia houden jullie nog foto's tegoed

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook nog een kiekje van Nigrante <3
Afbeelding
Samen met Sis klieren := ik maar denken dat alleen ruinen of hengsten zo klieren en spelen. Nou Nigrante kan er wat van. En met sis, perfecte combi. Rosa heeft daar niet zo veel zin meer in. Nigrante heeft wel een poging gedaan om op haar te springen 8)7 maar Rosa was dacht tabe :wave:
Afbeelding

Kleine update nog van Nigrante. Ik heb er weer opgezeten *\o/* we zijn er nog niet. Maar ik heb er vertrouwen in. Dinsdag komt de osteopaat nog voor haar. Begin is gemaakt!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 09:15

Ze dijen aardig uit TS :j
Wordt weer een spannende tijd :):)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 15:40

Zirkonia knapt goed op. Gisteren uiteindelijk toch nog een fotoshoot gedaan. Ze wordt steeds wat ronder. Eet heel goed! Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 22:31

Wat een nattigheid weer -O-

Wild doet het zo goed. Ze eet echt als een bootwerker. Dit was vorig jaar wel anders.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rosa stond verstopt achter deze boeven <3 Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:35

Och och wat een blub maar dat mag de eetlust niet drukken :')
Wat leuk de foto’s van Zirkonia <3