pillow schreef:De moeder lijkt mij ook schimmel.
Want ? Het kan goed hoor, maar op het oog is het voor mij echt niet te zien dus ben heel benieuwd welke kenmerken je dan ziet.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BreeWelshies schreef:Een cremello is een vos waarbij rood en zwart pigment is verdund. Hierdoor is er geen pigment wat verloren gaat door het schimmelen (schimmel gen zorgt ervoor dat cellen stoppen met pigment produceren. Hierdoor wordt een schimmel lichter). Gezien de ts aangeeft dat de vader bruin is, komt het schimmelen dus van de moeder als het veulen schimmelt. Als het veulen schimmelt, is het fenotype van de moeder cremello, maar genotypisch is zij een cremello geboren schimmel.
Als de ts zich het geld wilt besparen kan afgewacht worden hoe het veulen uit de veulenvacht komt. Blijft hij palomino, is testen wellicht waardevol bij toekomstige fokplannen. Wordt het schimmel, is het antwoord gevonden.
mooney schreef:Ik krijg echt flashbacks van jouw foto, het zal wel een andere zijn maar ze lijkt op een cremello Welshje dat al voor de derde keer op mijn radar beland omdat ze steeds schimmel wordt getest bij haar huidige eigenaar en dan weer als cremello (zonder schimmel te noemen) wordt doorverkocht aan de volgende die dan weer een schimmel veulen eruit krijgt, test en dan gaat ze dus weer de verkoop in.
Ben benieuwd wat er uit de test komt, ik snap je twijfel op basis van het veulen.
Charaz schreef:BreeWelshies schreef:Een cremello is een vos waarbij rood en zwart pigment is verdund. Hierdoor is er geen pigment wat verloren gaat door het schimmelen (schimmel gen zorgt ervoor dat cellen stoppen met pigment produceren. Hierdoor wordt een schimmel lichter). Gezien de ts aangeeft dat de vader bruin is, komt het schimmelen dus van de moeder als het veulen schimmelt. Als het veulen schimmelt, is het fenotype van de moeder cremello, maar genotypisch is zij een cremello geboren schimmel.
Als de ts zich het geld wilt besparen kan afgewacht worden hoe het veulen uit de veulenvacht komt. Blijft hij palomino, is testen wellicht waardevol bij toekomstige fokplannen. Wordt het schimmel, is het antwoord gevonden.
Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik heb voor de merrie nu een test bij het van Haeringen aangevraagd, dus het antwoord komt er sowieso.
Charaz schreef:Bij het van Haeringen kan het volgens mij niet om alleen schimmel te laten testen, als ik losse testen kies moet ik er 3 selecteren, de rest van het kleurenplaatje vind ik eigenlijk niet zo nodig om te testen dus zonde van t geld.