Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 07:56

Oh leuk! Ik klets ook graag mee!

Ik denk dat de meeste ons wel kennen uit het dikke buiken topic.

Onze Y’ur is op 2 juli (v. Yanour Hayati) geboren en was flink dysmatuur (hij woog 20 kg) na een dracht van maarliefst 392 dagen :o na wat spannende dagen en een opname in de kliniek is hij er toch erg goed doorheen gekomen uiteindelijk en zijn ze inmiddels al een poosje thuis en begint ons hertje toch echt langzaam op een veulentje te lijken :)) de verhoudingen beginnen nu langzaam te kloppen en we zijn helemaal verliefd op onze kleine vriend <3
Y’ur blijft bij ons :j hij is ons eerste eigen gefokte veulentje en ook het 1e veulen van Rosa

Afbeelding

Afbeelding

En hier zie je een beetje hoe hij ontwikkelt <3
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:27

Wat leuk dat er zoveel eerst gefokte veulens zijn. Ben ik gelukkig niet de enige die net komt kijken ;-)

Dais dank je wel voor het compliment. Ben ook heel blij met hem. Cover mag blijven. Hij wordt straks hopelijk mijn wedstrijdtopper! Maar eerst gaat moeders het hopelijk waarmaken in de sport en daarna af en toe een veulentje fokken.
Veel plezier vandaag bij je veulen!

Volgende maand komt het hengstveulen van mijn meninstructeur hier staan dus dan heeft hij straks een speelmaatje. Cover is helemaal in love met mijn shet. Hij staat altijd bij haar. Moeders heeft dan lekker rust.

Naku is 1,61/1,62 en One Million was op 3-jarige leeftijd 1,71 dus theoretisch gezien zou hij zo rond de 1,67/1,68 worden maar als hij in dit tempo doorgaat dan wordt het een grote jongen :-)
Ik hoop niet al te groot want dan heb je zo’n kasteel naast je staan. Ben zelf wel 1,73 maar toch.

Lonniejj fijn dat die kleine het zo goed doet en is echt al goed gegroeid nog even en kan niet meer onder moeders door!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-24 08:05

Lonniejj dat is toch wel een klein wonderkind. Zo lang op gewacht en zo gewenst. Klein poppetje <3

Syl is mijn vijfde zelfgefokte veulentje. Veronia, Elonia, Löwenprinz en ~Samurai~ gingen haar voor. Maar, dit is wel het eerste veulentje waarbij ik de moeder zelf heb geïnsemineerd en dat maakt haar ook weer speciaal. Ik weet nog dat ik bij het insemineren tegen Veronia heb gezegd dat ik een lief, donker merrietje in haar had gestopt. Donker is wat subjectief, maar een lief, bruin merrietje is ze zeker geworden <3

De schriktraining ging goed trouwens, kijk hoe dapper?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lekker ding is het..
Afbeelding

Ze is nu op 3 maanden gemeten op 1.36. Wel echt een flinke dit :oo

LaDonna75

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:23

Lonniej oh je kleine mannetje, hij is zó dapper!

Kiko knappe vent!

Muronia wat een knappe grote dame. Ik liet jouw foto’s aan mijn dochter zien: “oh mam, wij gaan binnenkort ook een keer van alles in de bak pleuren en dan met Roosje er in”. Dus.
Roosje is trouwens ook niet klein, ze is 1,15m op bijna 3 maanden. En ze is zo leuk en braaf! Gisteren mocht ze mee naar de keuring, en haar beentjes wassen deed ze alsof het doodnormaal is. Ze gaf geen kik. Vlechten ging ook prima. Fijn hoor. Oh en ze kreeg een eerste premie <3
Afbeelding
Afbeelding

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:39

Muronia : die foto met stukje appel , ze kunnen echt heerlijke bekken trekken bij nieuwe dingen proefen. Mooie eerste premie *\o/* Goed idee trouwens zo'n schriktraining. Ga hier ook maar eens wat in de bak zetten.

Anso : Wat een bijzonder getekend veulen . En die laatste foto op het strand is echt gaaf <3

Poow , agh wat is truffel een schatje zeg.

Dais , wat een leuk ding ! , fijn als je zo vaak langs kan zeg.

kiko : knap ding is je eerste eigen veulentje hoor,

magic _lover , leuk je opvolger zelf fokken. Groeit hij ook bij jou op ,of gaat hij nog in de opfok straks?

Bell_boef : Blijft een leuk , vrolijk ding :)

Lonniejj : Had je topic gelezen. Jeetje wat enorm klein. Maar ontzettend fijn dat het nu zo goed met hem gaat. Het is wel heel erg schattig <3

Ladonna: Wat een knap veulen is dat. Hoe groot zal ze uitgroeien is de verwachting?

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 23:48

Dank je wel voor de complimenten.. word er een beetje verlegen van.. Je gokt iets en je hoopt dat dat goed uitpakt en dat heeft het gedaan!!

Vandaag een soort van schrik training gedaan. Bouw zeil in de sluis gelegd van de wei naar de bak. Moeders ging eroverheen en de shet ook maar Cover niet. Die vond het te eng. :-) Had gehoopt doordat de andere 2 erop stonden hij ook wel zou gaan maar helaas.

La donna wat een knapperd is ze zeg en gefeliciteerd met je eerste premie! Jij zit vast nog op de roze wolk!

Gister is Cover gechipt. Ze hebben de kroontjes als kenmerk gedaan want hij heeft geen witte aftekeningen. Hij deed het super met chippen en haren trekken. Vind het ergens wel een fijn idee dat hij gechipt is zodat je hem terug kan vinden.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 07:42

kiko: Je mag trots zijn op jou knapperd!

Toushie: Dankjewel. Ja ze is heel speciaal. Helemaal verliefd

LaDonna75: proficiat met je eerst premie! Het is ook echt wel een gaaf veulen!

Muronia: o dat word wel een kanjer zeg. Hier is Nova gisteren gemeten op 1.22 schoft en kruis op 1.27.

lonniejj: Dat is idd wel een goeie manier om zijn groei goed bij te houden. Wel fijn dat hij het zo goed doet!

Nova moest helaas paar dagen op stal door dat ze niet goed liep. We moeten nu even aanzien hoe het morgen zal zijn. Ondertussen ben ik maar eens op stippentocht gegaan en zal ze er nog meer bij krijgen _O-

Afbeelding

Afbeelding

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 08:30

Hier groeien de dames ook als kool. Gisteren haren getrokken voor dna ( ouderschap verificatie ) en voor Lootah ook voor Roan test.

Sookie heb ik pas al getest op LWO en is negatief dus dat is wel mooi als de toekomstige eigenaar wilt fokken. Dan kunnen ze mocht ze dat willen gewoon overo hengst gebruiken.

Ik heb ze proberen te meten en kom bij beide rond de 1.19/1.20 cm uit op schoft.
Sookie is morgen 4 maanden en Lootah morgen 3. Verwachting is dat Sookie rond de 1.53m word en Lootah tussen de 1.55 en 1.60m ben dus heel benieuwd.
Gisteren even snel een paar foto's genomen.
Sookie

Afbeelding

Afbeelding

Lootah

Afbeelding

Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 10:00

@Toushie Roosje zou een grote D-pony moeten worden, vader en moeder zijn 1,46/1,47m.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:41

toushie: hahah sorry mijn hond heet ook Sookie zo grappig

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 20:28

Ando dat ben ik ook zeker!
Balen dat Nova niet goed liep. Hopelijk gaat het al beter. Breken ze de tent niet af dat ze niet naar buiten mogen? Ben benieuwd hoeveel vlekken erbij komen.. jij hoeft je niet te vervelen met tellen ;-)

Toushie leuke en mooie foto’s. Ik vind bont zo leuk maar dat vele wit houdt mij tegen.. heb alleen koud water op de wasplaats dus niet handig.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 07:26

Leuk topic. Ik heb eerst even meegelezen en wil me toch ook wel melden.
Ik heb dit jaar 4 veulens.
1e is tyquan een t-nequeen x djamaï du bois
Afbeelding
Afbeelding

2e is chewano een cheyvano x glamourdale
Afbeelding

3e is devaney's debora een hesselteichs moviemaker x don cremello du bois
Afbeelding

4e is jewel's Jill een casey x hjc hello sunshine of spotlight
Afbeelding
Afbeelding

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 08:57

Hier waren ze gister heerlijk aan het zonnen toen ik thuis kwam <3
Beide dames doen het ontzettend goed.

Afbeelding

Afbeelding

Sookie lag verstopt achter mama.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 09:55

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:48

Wat gaaf zeg op het strand. Als ik naar het strand wil ben ik met de trailer 2 uur onderweg als al niet langer is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 07:04

heb ik als ik naar de veluwe wil of naar andere grotere bosachtige gebieden. Maar strand is ook wel even rijden met de trailer. Thuis heb ik geluk, dan heb ik asfalt, prachtig spul en wordt goed onderhouden. Nooit te zwaar, nooit te blubberig en blijft bij veel regen hard en droog. Bij sneeuw en ijzels schuiven/pekelen ze het voor me. En doordat het vloeibaar pekel is, is het minder heftig voor de voeten. :+

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 14:50

Kom hier ook lekker meekletsen.

Ook team eerste keer veulen gefokt hier en ik vind het een goed geslaagde eerste keer (iedereen is blij met z'n eigen veulen :') ).

Het ding groeit als kool, zal helaas de door mij gehoopte 1m50 ruim overschrijden :+ .
Maar ze is knap, en lief, en net dat tikkeltje meisjemeisje in karakter maar tegelijk ook stoer.

Kruising rocky-mountain/volbloed. Bedoeld als opvolger van haar moeder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overbouwde dikbil is het :P
Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:10

Sterk veulen thioro

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:29

Sanet schreef:
Deze gezellige snuiter blijft aan huis, want ik ben een zeikerd en vond opfok ineens heel eng. Hij krijgt ook een vriendje, maar daarover meer info in ongeveer september

Nou, door hele verdrietige omstandigheden is het vriendje van mijn eigen gefokte knappie al gebracht afgelopen zaterdag.
Meet: Chef
Afbeelding

Zijn moeder is plots overleden 8 juli aan koliek, anderhalf week voordat hij zelf 3 maanden oud was.
Gelukkig is het gelukt om hem te overtuigen dat melk drinken uit een emmer mogelijk was. En is het een blij en relaxed ventje. Genoeg mensgericht, maar niet extreem. Het is echt een super leuk dier.

Mijn beide jongens hebben dezelfde vader en hun moeders zijn(/waren) zussen (zelfde moeder, andere vader). De moeder van Chef heb ik hier ook op stal gehad. Dus dat is wel heel leuk. De twee jongens zijn dus halfbroers aan vaderskant en neefjes aan moederskant, gelukkig kan dat gewoon in paardenwereld :D

Chef staat nu met mijn 27jarige samen buiten, die leert hem wat regeltjes (niet trekken aan de eczeemdeken, ook niet stiekem aan de staartflap) en is verder kalm hem wegwijs aan het maken. Ze staan ook naast elkaar op stal. Zo kan hij nog even wennen aan hier wonen.
We gaan binnenkort kijken of we de hele kudde samen kunnen zetten. Dat zou echt geweldig zijn, dat zou mooi groepje van 5 zijn: mijn 27jarige, Chef, mijn eigen gefokte hengstje Cyseau, de moeder van Cyseau en de 2jarige volle zus van Cyseau. Dat is een geweldig clubje dan. Ik voel me onwijs bevoorrecht om zo’n hele groep te mogen hebben en zo geven we Chef toch nog een beetje een familie, nu hij zijn eigen mamma moet missen.
Ik ben heel benieuwd hoe de jongens op elkaar gaan reageren. En hoe het straks allemaal gaat.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:53

Och wat heftig nog zo jong en mama al kwijt. Das is echt heel sneu!

Thioro: hier ook opvolger voor moeders. Wel het tweede veulen gefokt.

Hier ben ik wat aan het twijfelen met wat ik zou doen. misschien jullie wat raad?

Ik heb een plaatsje in de opfok voor Nova, is ong een goed uurtje rijden. Komt daar alle dagen lekker buiten, 24/24 hooi beschikbaar en komt met meerdere leeftijds genoten bij elkaar.
Nu ben ik al tijdje in contact met iemand die een half zusje heeft van Nova. Nu was ze wel wat aan het twijfel om ze ook naar een opfok te brengen (toevallig heeft ze info gevraagd waar Nova terecht zou komen) of om ze toch thuis te laten maar dan moet er we een vriendinnetje komen aangezien de twee merrie’s (moeder en nog een) naar een stalling gaan om te overwinteren. Dus Nova zou daar eventueel ook terecht kunnen. Dan zou het juist Nova en dat andere veulen zijn en in de zomer zouden de twee merrie’s terug komen met uitkijken op nog 2 veulens bij. Nu vermoed ik wel dat de twee merrie’s wel weer in de winter iedere x op winterstalling zouden gaan. Dus een echte stabiele kudde zal dat niet echt zijn. Maar een gemengde kudde is dan wel net weer iets beter. Zou ook wat goedkoper zijn en iets dichter (goeie 45 min rijden)
Maar natuurlijk een stabiele kudde is natuurlijk ook van belang.
Ik hoop dat jullie wat begrijpen wat ik bedoel en vroeg me af wat jullie zouden doen?

En nog foto van knappe Nova met grote (half) broer naast haar

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:54

Thioro geef je pokon ;-)
Cover is al bijna 1,40 maar hij groeit nu minder hard heb ik het idee. Op zich niet zo erg want als hij in dat tempo door zou gaan zou hij dik over 1,70 gaan en dat hoeft van mij niet. 1,67 is een mooi maatje.

Sanet was sneu dat hij zo jong zijn moeder is verloren zeg.

AnsoDM ik heb hetzelfde. Eind van de maand komt er een hengstveulen bij hier en dan zouden ze in april naar de opfok gaan maar twijfel nog wel. Thuis kun je beter in de gaten houden maar 2 hengsten en 2 merries is niet handig dus dat is wel een dingetje

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 10:46

Anso loopt je veulen inmiddels weer goed?

Mbt opfok, ik ben daar niet van. Ik wil mijn veulen straks een aantal weken van huis hebben voor het afspenen en daarna komt ze gewoon weer thuis.

Lailapri gezellige boel, heb je ook een paar voor verkoop of blijven ze? Fok je ook nog met nazaten van mijn merrie Elmira vd Hogenkamp? Je had daar destijds een dochter van meende ik. Mijn merrie is helaas overleden inmiddels, ze is 30 jaar geworden.

Sanet ach wat sneu dat hij zijn mammie kwijt is, wat een dotje.

Thioro dat is een mooi buffeltje!

Hier gaat alles goed. Ik ben Syl aan het leren dat ze met haar oma in de paddock moet blijven als we met haar moeder gaan werken. Vindt ze nog niet leuk maar oefening baart kunst. Ook zijn we aan het oefenen met beentjes afspoelen met de tuinslang.

Mijn hele clubje samen
Afbeelding

Grote meid, alweer 3 maanden geweest.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 11:34

Muronia schreef:
Lailapri gezellige boel, heb je ook een paar voor verkoop of blijven ze? Fok je ook nog met nazaten van mijn merrie Elmira vd Hogenkamp? Je had daar destijds een dochter van meende ik. Mijn merrie is helaas overleden inmiddels, ze is 30 jaar geworden.

Ja daar heb ik nog nakomelingen van. Ik had een nakomeling van samiro (djamaiah) en daarna is daar djamira uitgekomen v. Djamai en van djamira heb ik 4 veulens. 1 hengst en 3 merries. De oudste merrie is onlangs ster geworden maar niet meer van mij, bij het nrps (djamira's djenny) die daarna is de merrie die ik nog heb de glamourdale en ik had ook nog djosha maar die is recent verkocht. Djuhna de glamourdale heeft nu een veulen aan de voet, zie eerder. Van de veulens van dit jaar heb ik de t-nequeen te koop (tyquan)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 16:17

Mooi om te lezen dat ze zo toch voortleeft in haar nakomelingen. T was een fantastische pony <3

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 17:28

kiko: Ik heb dan toch besloten om haar gewoon naar de opfok te brengen i.p.v. naar dat half zusje. Hoe leuke het ook klinkt! Sommige beslissingen zijn zoo moeilijk.

Muronia: Ja gelukkig niets meer aan te zien. Nu moeten we wel haar rechter voorvoetje wat in de gaten houden want het neigt beetje een bokvoetje aan het worden. Dit heeft de hoefsmid dinsdag opgemerkt. Begin september laat ik hem nog eens komen voor ze vertrekt zo dat hij haar nog eens kan bij werken. Hoefsmid is wel nog een dingetje. Ze is flink met voetjes geven maar ze vind het toch lastig en was het even drama op sommige momenten. Momenteel vind ze de smid nu al niet zo leuk _O- .

Zo leuk het hele clubje samen! Hier ook maar dan clubje poep. :+

Afbeelding

Mira begint wel wat af te zien maar vind Nova nog wat te jong om ze nu al weg te doen. Ze is zondag nog maar 4 maand dan. Je begint toch wel die ribben wat te zien.

Afbeelding