Iemand die veel van kleur weet?…

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 17:37

Zeg wacht es, jij bent wel van de bijzondere veulens he. Had jij vorig jaar ook niet dat tinkerveulen uit een shet merrie?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 19:09

_San87_ schreef:
janderegelaa schreef:

Dubbel verdund is toch gewoon cremello of perlino of mis ik nu iets?

Cremello -> basiskleur vos
Perlino -> basiskleur zwart met agouti, dus bruin
Smokey cream -> basiskleur zwart

Dat verhaal snap ik ja. Maar deze ouders zijn beiden niet getest en kunnen ook de vosfactor hebben en daardoor een cremello produceren toch?

Femke_Tweety

Re: Iemand die veel van kleur weet?…

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 19:21

Jup.

Zijn doorgaans wat lichter, maar ook niet altijd.

Testen is het enige dat hier zekerheid kan brengen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 19:23

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

Cremello -> basiskleur vos
Perlino -> basiskleur zwart met agouti, dus bruin
Smokey cream -> basiskleur zwart

Dat verhaal snap ik ja. Maar deze ouders zijn beiden niet getest en kunnen ook de vosfactor hebben en daardoor een cremello produceren toch?

Oh zo, ja dat kan. Alleen cremello's zijn meestal echt heel erg licht, dus de kans dat dit een cremello is, is zo klein, dat een smokey cream (of perlino) de meest logische kleur is.

Maar enkel testen kan 100% uitsluitsel geven.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 19:58

Koper schreef:
Zeg wacht es, jij bent wel van de bijzondere veulens he. Had jij vorig jaar ook niet dat tinkerveulen uit een shet merrie?

Ja, alleen was dat niet gepland, dit wel :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 20:16

Dan is het geplande veulen onverwachts mooi uitgepakt :) Ik heb nog nooit een tinker met zo'n kleur gezien.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 20:32

Er zijn er nochtans al best wat hoor :j

Schrompeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:25

_San87_ schreef:
janderegelaa schreef:

Oh zo, ja dat kan. Alleen cremello's zijn meestal echt heel erg licht, dus de kans dat dit een cremello is, is zo klein, dat een smokey cream (of perlino) de meest logische kleur is.

Perlino is dan alleen weer niet mogelijk uit 2 smokey black ouders, dit veulen is dus sowieso smokey cream of heel misschien cremello (alleen mogelijk als beide ouders vos dragen)

cp112

Re: Iemand die veel van kleur weet?…

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:28

Lijkt mij een silver smokey black. Die lijken bijna perlino. Maar perlino kan niet want dan moeten beide ouders een crème gen dragen en dat is hier niet aan de orde.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:33

Schrompeltje schreef:
_San87_ schreef:

Perlino is dan alleen weer niet mogelijk uit 2 smokey black ouders, dit veulen is dus sowieso smokey cream of heel misschien cremello (alleen mogelijk als beide ouders vos dragen)

We weten niet wat de merrie draagt en of ze smokey black is, zij kan ook agouti dragen met nog wat andere genen, die de aparte en donkere kleur veroorzaken, sooty oid.

Wat ze precies draagt weet je alleen met testen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:39

Moeder merrie is silver dapple (vader silverdapple en moeder ook geen crème, hoe kan die merrie dan ineens smokey black zijn??).

Hengst (vader van veulen) is smokey black, veulens heeft de jackpot gewonnen en van beide ouders het kleurtje meegekregen wat hem silver smokey black maakt.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:53

De moeder van de merrie kan ook creme dragen naast zilver en het zo doorgegeven hebben. Welke kleur had de moeder van de moeder dan? En van waar de roze huid rond neus en ogen zonder aftekening? Typisch iets van double dilutes.

Moeder heeft ook typische zilver smoky black kleur. Veulen niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:59

cp112 schreef:
Moeder merrie is silver dapple (vader silverdapple en moeder ook geen crème, hoe kan die merrie dan ineens smokey black zijn??).

Hengst (vader van veulen) is smokey black, veulens heeft de jackpot gewonnen en van beide ouders het kleurtje meegekregen wat hem silver smokey black maakt.

Zilver geeft geen blauwe ogen? Dit veulen heeft dubbele verdunning, dat kan niet anders.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:10

cp112 schreef:
Lijkt mij een silver smokey black. Die lijken bijna perlino. Maar perlino kan niet want dan moeten beide ouders een crème gen dragen en dat is hier niet aan de orde.

Dat weet je niet want beide ouders zijn niet getest.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:21

Silver smokey is hij niet. De roze huid en de kleur van de ogen passen daar niet bij, daarbij zijn die niet zo licht van kleur.
Er lijken mij hier maar twee opties mogelijk of hij is heeft een dubbel crème wat zou betekenen dat zijn moeder silver smokey zou zijn. Of hij heeft een crème gen en een pearl gen, pearl is recessief maar in combinatie met een aanwezig crème gen geeft het een vachtkleur die eruit ziet alsof de paarden een dubbel crème gen hebben. Pearl komt bij tinkers voor dus zeker een mogelijkheid hier. Hij kan natuurlijk ook nog zilver dragen maar dat zal je niet goed kunnen zien op zo'n lichte vachtkleur.
Enige manier om het zeker te weten is testen.
Laatst bijgewerkt door pluklief op 20-06-24 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:22

pluklief schreef:
Silver smokey is hij niet. De roze huid en de kleur van de ogen passen daar niet bij, daarbij zijn die niet zo licht van kleur.
Er lijken mij hier maar twee opties mogelijk of hij is heeft een dubbel crème wat zou betekenen dat zijn moeder silver smokey zou zijn. Of hij heeft een crème gen en een pearl gen, pearl is recessief maar in combinatie met een aanwezig crème gen geeft het een vachtkleur die eruit ziet alsof de paarden een dubbel crème gen hebben. Pearl komt bij tinkers voor dus zeker een mogelijkheid hier. Enige manier om het zeker te weten is testen.

Hoe verklaar je de blauwe ogen?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:28

Knolselder schreef:
De moeder van de merrie kan ook creme dragen naast zilver en het zo doorgegeven hebben. Welke kleur had de moeder van de moeder dan? En van waar de roze huid rond neus en ogen zonder aftekening? Typisch iets van double dilutes.

Moeder heeft ook typische zilver smoky black kleur. Veulen niet.

Creme naast zilver toont. Deze merrie is donker voor Silver smokey. Daarbij moet dat creme dan ergens weg komen. Moeder heeft het niet. Vader is zilver. Zelfs al was vader zilver en crème hij kan er maar 1 meegeven.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:29

pluklief schreef:
Er lijken mij hier maar twee opties mogelijk of hij is heeft een dubbel crème wat zou betekenen dat zijn moeder silver smokey zou zijn. Of hij heeft een crème gen en een pearl gen, pearl is recessief maar in combinatie met een aanwezig crème gen geeft het een vachtkleur die eruit ziet alsof de paarden een dubbel crème gen hebben. Pearl komt bij tinkers voor dus zeker een mogelijkheid hier. Hij kan natuurlijk ook nog zilver dragen maar dat zal je niet goed kunnen zien op zo'n lichte vachtkleur.
Enige manier om het zeker te weten is testen.

Ik ken hele lichte zilver smokeys :j

Pearl zou kunnen, maar is dat recessief?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:30

cp112 schreef:

Tenzij de vader is getest, zou die ook best zilver smokey black kunnen zijn ipv zilver zwart. Zelfde als met de merrie zelf dus. Of misschien wel de moeder, geen idee welke kleur die is/zou moeten zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:31

Bowo schreef:
cp112 schreef:

Tenzij de vader is getest, zou die ook best zilver smokey black kunnen zijn ipv zilver zwart. Zelfde als met de merrie zelf dus. Of misschien wel de moeder, geen idee welke kleur die is/zou moeten zijn.

De vader is geen zilver. Die toont geen enkel kenmerk.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:31

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:35

cp112 schreef:
Ik ken hele lichte zilver smokeys :j

Pearl zou kunnen, maar is dat recessief?

Pearl is inderdaad recessief maar dat gen heeft een interactie met het crème gen waardoor je het dus ineens wel kan zien als er ook een crème gen aanwezig is. En dan zien ze er dus uit alsof ze een dubbeleverdunning hebben.

Hele lichte silver smokey's hebben normaal gezien geen roze huid en blauwe ogen tenzij er ook nog andere dingen meespelen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:35

Andere insteek: zouden de blauwe ogen niet van een wit-gen kunnen komen? Gezien de brede bles van moeder en veulen, oplopende witte benen van moeder. Maanogen dus?
Die hebben alleen geen roze oogleden denk ik.

Ik heb er geen verstand van verder, vind het wel interessant. En een bijzonder mooi veulen :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:47

pluklief schreef:
_San87_ schreef:
Hoe verklaar je de blauwe ogen?

Creme + Pearl geeft ook lichte ogen. Hier kan je dat goed zien: https://colorgenetics.info/equine/galle ... plus-pearl

Ja, maar wel met een donkerder randje. Niet zo helderblauw als bij de dubbele verdunningen. Voor zover ik weet dan.

Moet wel zeggen dat je de ogen op de foto's van TS niet heel goed kunt zien, maar zelf heeft ze het over helderblauw.

Ik zou m gewoon testen, dan is het zeker :D.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:52

Inderdaad, we kunnen er wel op los speculeren maar testen op creme, zilver, pearl en, inderdaad, de testbare witpatronen is het enige wat duidelijkheid kan brengen.