Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_San87_ schreef:janderegelaa schreef:
Dubbel verdund is toch gewoon cremello of perlino of mis ik nu iets?
Cremello -> basiskleur vos
Perlino -> basiskleur zwart met agouti, dus bruin
Smokey cream -> basiskleur zwart
janderegelaa schreef:_San87_ schreef:
Cremello -> basiskleur vos
Perlino -> basiskleur zwart met agouti, dus bruin
Smokey cream -> basiskleur zwart
Dat verhaal snap ik ja. Maar deze ouders zijn beiden niet getest en kunnen ook de vosfactor hebben en daardoor een cremello produceren toch?
_San87_ schreef:janderegelaa schreef:
Dat verhaal snap ik ja. Maar deze ouders zijn beiden niet getest en kunnen ook de vosfactor hebben en daardoor een cremello produceren toch?
Oh zo, ja dat kan. Alleen cremello's zijn meestal echt heel erg licht, dus de kans dat dit een cremello is, is zo klein, dat een smokey cream (of perlino) de meest logische kleur is.
Maar enkel testen kan 100% uitsluitsel geven.
Schrompeltje schreef:_San87_ schreef:
Oh zo, ja dat kan. Alleen cremello's zijn meestal echt heel erg licht, dus de kans dat dit een cremello is, is zo klein, dat een smokey cream (of perlino) de meest logische kleur is.
Maar enkel testen kan 100% uitsluitsel geven.
Perlino is dan alleen weer niet mogelijk uit 2 smokey black ouders, dit veulen is dus sowieso smokey cream of heel misschien cremello (alleen mogelijk als beide ouders vos dragen)
cp112 schreef:Moeder merrie is silver dapple (vader silverdapple en moeder ook geen crème, hoe kan die merrie dan ineens smokey black zijn??).
Hengst (vader van veulen) is smokey black, veulens heeft de jackpot gewonnen en van beide ouders het kleurtje meegekregen wat hem silver smokey black maakt.
pluklief schreef:Silver smokey is hij niet. De roze huid en de kleur van de ogen passen daar niet bij, daarbij zijn die niet zo licht van kleur.
Er lijken mij hier maar twee opties mogelijk of hij is heeft een dubbel crème wat zou betekenen dat zijn moeder silver smokey zou zijn. Of hij heeft een crème gen en een pearl gen, pearl is recessief maar in combinatie met een aanwezig crème gen geeft het een vachtkleur die eruit ziet alsof de paarden een dubbel crème gen hebben. Pearl komt bij tinkers voor dus zeker een mogelijkheid hier. Enige manier om het zeker te weten is testen.
Knolselder schreef:De moeder van de merrie kan ook creme dragen naast zilver en het zo doorgegeven hebben. Welke kleur had de moeder van de moeder dan? En van waar de roze huid rond neus en ogen zonder aftekening? Typisch iets van double dilutes.
Moeder heeft ook typische zilver smoky black kleur. Veulen niet.
pluklief schreef:Silver smokey is hij niet. De roze huid en de kleur van de ogen passen daar niet bij, daarbij zijn die niet zo licht van kleur.
Er lijken mij hier maar twee opties mogelijk of hij is heeft een dubbel crème wat zou betekenen dat zijn moeder silver smokey zou zijn. Of hij heeft een crème gen en een pearl gen, pearl is recessief maar in combinatie met een aanwezig crème gen geeft het een vachtkleur die eruit ziet alsof de paarden een dubbel crème gen hebben. Pearl komt bij tinkers voor dus zeker een mogelijkheid hier. Hij kan natuurlijk ook nog zilver dragen maar dat zal je niet goed kunnen zien op zo'n lichte vachtkleur.
Enige manier om het zeker te weten is testen.
cp112 schreef:Moeder merrie is silver dapple (vader silverdapple en moeder ook geen crème, hoe kan die merrie dan ineens smokey black zijn??).
Hengst (vader van veulen) is smokey black, veulens heeft de jackpot gewonnen en van beide ouders het kleurtje meegekregen wat hem silver smokey black maakt.
Bowo schreef:cp112 schreef:Moeder merrie is silver dapple (vader silverdapple en moeder ook geen crème, hoe kan die merrie dan ineens smokey black zijn??).
Tenzij de vader is getest, zou die ook best zilver smokey black kunnen zijn ipv zilver zwart. Zelfde als met de merrie zelf dus. Of misschien wel de moeder, geen idee welke kleur die is/zou moeten zijn.
_San87_ schreef:Hoe verklaar je de blauwe ogen?
cp112 schreef:Ik ken hele lichte zilver smokeys
Pearl zou kunnen, maar is dat recessief?
pluklief schreef:_San87_ schreef:Hoe verklaar je de blauwe ogen?
Creme + Pearl geeft ook lichte ogen. Hier kan je dat goed zien: https://colorgenetics.info/equine/galle ... plus-pearl