Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hannanas schreef:Ik zou haar eierstokken laten verwijderen via laparoscopie.
Zijn haar vrouwelijke hormonen en testosteron al eens allemaal gemeten?
Hannanas schreef:Ik zou haar eierstokken laten verwijderen via laparoscopie.
c_alsemgeest schreef:Hannanas schreef:Ik zou haar eierstokken laten verwijderen via laparoscopie.
Dan krijg je vaak weer andere problemen waardoor je aan de medicatie moet (botontkalking e.d.)
Verder als het probleem bij deze merrie in de hypofyse zou zitten, krijg je daarmee juist grotere problemen na verwijderen.
Ik zou uitzoeken waar het mis gaat in de hormoon huishouding dus breed bloedbeeld, organen, klieren of hersenen en daar eventueel als behandeling mogelijk is gericht medicatie op inzetten.
Ipv zonder verder onderzoek verwijderen.
Ik zou persoonlijk niet fokken met deze merrie voordat dat goed uitgezocht is wat exact het probleem is. Omdat je ws haar niet drachtig kan krijgen en houden, maar ook omdat er mogelijk een kans is dat ze het probleem door geeft indien ze wel drachtig zou worden en het ws haar problemen niet gaat oplossen als het een aangeboren euvel is. Dan komt het bij de eerste veulenhengstigheid gewoon weer terug en een instabiele moeder met een veulen vind ik zelf een veel groter risico dan een merrie zonder veulen met dit gedrag.
soesie schreef:Ik heb bij mijn merrie de eierstokken en baarmoeder laten verwijderen. Conclusie: hengstigheid kwam binnen een jaar weer terug en was weer net zo heftig als voorheen.
Het was mijn laatste noodgreep, en heeft helemaal niets geholpen.
Jammer genoeg heb ik haar in moeten laten slapen.
Dus het verwijderen van baarmoeder en eierstokken geeft geen garantie dat er geen hengstigheid meer komt…
EarthFocus schreef:c_alsemgeest schreef:[q
Dan krijg je vaak weer andere problemen waardoor je aan de medicatie moet (botontkalking e.d.)
Verder als het probleem bij deze merrie in de hypofyse zou zitten, krijg je daarmee juist grotere problemen na verwijderen.
Ik zou uitzoeken waar het mis gaat in de hormoon huishouding dus breed bloedbeeld, organen, klieren of hersenen en daar eventueel als behandeling mogelijk is gericht medicatie op inzetten.
Ipv zonder verder onderzoek verwijderen.
Ik zou persoonlijk niet fokken met deze merrie voordat dat goed uitgezocht is wat exact het probleem is. Omdat je ws haar niet drachtig kan krijgen en houden, maar ook omdat er mogelijk een kans is dat ze het probleem door geeft indien ze wel drachtig zou worden en het ws haar problemen niet gaat oplossen als het een aangeboren euvel is. Dan komt het bij de eerste veulenhengstigheid gewoon weer terug en een instabiele moeder met een veulen vind ik zelf een veel groter risico dan een merrie zonder veulen met dit gedrag.
Wat ik mij wel afvraag is hoe je precies weet dat ze waarschijnlijk niet drachtig wordt.
Het is niet zo dat ze nog nooit eieren heeft gehad. Pas na het spuiten van de Improvac heeft zij hier dus blijkbaar last van gekregen.
Maar er is dus ook geen zekerheid of dit alle cyclussen zo blijft.
Ik vind het echt supertof dat iedereen heel veel informatie stuurt en meedenkt, maar ik heb zelf een beetje het gevoel dat er afgedwaald wordt.
Bloed is helemaal goed. Verder is ze gewoon echt een super gezond paard.
Het is een goudeerlijk paard, maar haar hormonen zitten haar in de weg. Dus ik zou dan enkel willen kijken hoe ik dat kan stabiliseren als zij echt niet drachtig kan worden.
Ik doe alles voor haar, en als ik van meerdere dierenartsen hoor dat het krijgen van een veulen haar hormonen kunnen stabiliseren, dan is dat voor mij het proberen waard. Het is ondanks het hengstig spuiten en misschien de regumate straks toch de meest natuurlijke oplossing.
En mocht het erfelijk zijn, dan ga ik voor zowel moeder als veulen kijken wat ik voor ze kan doen.
Femke_Tweety schreef:Fokken met een dier dat dit type medische/gedrags problematiek heeft, heeft nu eenmaal een ethische factor.
Dat is niet afdwalen,
Dat is énorm on topic.
Misschien niet waar je op hoopte qua antwoorden, dat kan.
Maar wél on topic en wél van belang.
EarthFocus schreef:Wat ik mij wel afvraag is hoe je precies weet dat ze waarschijnlijk niet drachtig wordt.
Het is niet zo dat ze nog nooit eieren heeft gehad. Pas na het spuiten van de Improvac heeft zij hier dus blijkbaar last van gekregen.
Ik vind het echt supertof dat iedereen heel veel informatie stuurt en meedenkt, maar ik heb zelf een beetje het gevoel dat er afgedwaald wordt.
c_alsemgeest schreef:[q
Dat weet ik niet, daarom stond er "ws" = waarschijnlijk.
Maar ik zou er dus niet eens mee proberen te fokken zonder het daadwerkelijke probleem te weten, zeker niet met dergelijk gedrag en een mogelijke medische oorzaak.
Een merrie met verkleinde eierstokken en dergelijk gedrag duidt op een groter probleem.
Daarbij gaat het krijgen van een veulen (mocht ze drachtig kunnen worden) het dan niet oplossen, dus waarom zou je jezelf en het veulen een onstabiele moeder willen aandoen? Dat is echt veel stress en veel werk. Want na de dracht kan de eerste hengstigheid best heftiger zijn en in combi met de bestaande problemen wil je dan echt geen veulen aan de voet. En een mogelijk tweede paard met last aan van de hengstigheid willen voortbrengen? Zonder echt goed te weten waar je mee aan het fokken bent.
Kabayo schreef:EarthFocus schreef:Wat ik mij wel afvraag is hoe je precies weet dat ze waarschijnlijk niet drachtig wordt.
Zonder ei wordt het sowieso geen dracht. Dat is niet afdwalen...
Daarnaast zou ik eerst zien waar dit weg komt.
Zoals ik lees had de improvac niks geholpen destijds en was ze toen ook gewoon hengstig
Is ze wel echt hengstig? Of plast ze gewoon voor een dominante ruin om geaccepteerd te worden?
Is een knikker plaatsen geen verstandig idee?
c_alsemgeest schreef:Ja het is een heel lastig probleem, een vriendin van mij heeft in een dergelijk traject gezeten met haar merrie.
Deze merrie bleek uiteindelijk hermafrodiet te zijn, zonder dat je dat aan de uiterlijke geslachtskenmerken kon zien, wat dus heel bijzonder is. Een hermafrodiet is überhaupt al bijzonder, maar een waar je aan de buitenkant vrijwel niks ziet helemaal.
Zij reageerde ook heftig "hengstig" op hengsten en ruinen, maar dat was dan de combi van mannelijke en vrouwelijke hormonen die er voor haar een zooitje van maakten.
Uiteindelijk heeft haar paard een combi aan medicatie gekregen die zowel op de hypofyse werkt als op de reguliere hormoon huishouding en dat gaat nu al jaren best goed.
EarthFocus schreef:c_alsemgeest schreef:Ja het is een heel lastig probleem, een vriendin van mij heeft in een dergelijk traject gezeten met haar merrie.
Deze merrie bleek uiteindelijk hermafrodiet te zijn, zonder dat je dat aan de uiterlijke geslachtskenmerken kon zien, wat dus heel bijzonder is. Een hermafrodiet is überhaupt al bijzonder, maar een waar je aan de buitenkant vrijwel niks ziet helemaal.
Zij reageerde ook heftig "hengstig" op hengsten en ruinen, maar dat was dan de combi van mannelijke en vrouwelijke hormonen die er voor haar een zooitje van maakten.
Uiteindelijk heeft haar paard een combi aan medicatie gekregen die zowel op de hypofyse werkt als op de reguliere hormoon huishouding en dat gaat nu al jaren best goed.
Dat is bijzonder!
Maar mijn merrie kan geen hermafrodiet zijn, anders had zij nooit eerder een bloedei kunnen hebben neem ik aan.
janderegelaa schreef:Die merrie heeft gewoon een probleem in de hypofyse. De behandeling die je nu inzet heeft geen enkele zin en verstoord de hormoonbalans alleen maar meer. Hormoonbehandelingen zijn duur en vaak maar tijdelijk effectief. Je zou via een holistisch dierenarts monnikspeper kunnen proberen, daarvan is bekend dat het de hormonen in de hypofyse kan reguleren.
Kimmie235 schreef:Misschien financieel niet helemaal haalbaar maar is het mogelijk om haar oestrogeen toe te dienen. Hierna 5 dagen progesteron en haar dan een embryo transfer te doen, zodat ze een draagmoeder wordt. Dan 120 dagen na transfer progesteron geven totdat de placenta voldoende ontwikkeld is om het zelf progesteron aan te maken. Na het krijgen van haar veulen zal haar cyclus waarschijnlijk ook weer normaler zijn.
janderegelaa schreef:Kimmie235 schreef:Misschien financieel niet helemaal haalbaar maar is het mogelijk om haar oestrogeen toe te dienen. Hierna 5 dagen progesteron en haar dan een embryo transfer te doen, zodat ze een draagmoeder wordt. Dan 120 dagen na transfer progesteron geven totdat de placenta voldoende ontwikkeld is om het zelf progesteron aan te maken. Na het krijgen van haar veulen zal haar cyclus waarschijnlijk ook weer normaler zijn.
Dat kan volgens mij niet, de merrie moét een eisprong gehad hebben en synchroon lopen in de cyclus.