Merrie te lease aanbieden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Merrie te lease aanbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:04

Is het niet handiger om de merrie te verkopen aan hem?

Qua overeenkomst lijkt me wat Imagerun zegt het meest verstandige om te doen.

Een normale lease prijs voor een paard varieert per paard van zo'n 100 tot 200 euro per maand..afhankelijk ook van de rest van de kosten. Dat is lease, bruikleen is weer wat anders. Dan verhuisd het paard en betaald de bruiklener alle kosten maar is er geen "huurprijs" voor het paard zeg maar.

Ik zou de fokker een verzekering laten afsluiten met overlijdensrisico voor de merrie (als ze dat waard is) en dat mocht ze overlijden dat je een bedrag uitgekeerd krijgt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:42

janderegelaa schreef:
Waarom laat je de fokker niet gewoon een embryo spoelen uit jouw merrie? Daar lijdt ze niets van en je hebt geen risico voor de merrie.

Volgens mij is zoiets wel slecht voor een merrie. Alle natuurlijke hormooncycli worden verbroken. En het arme dier wordt in feite als machine gebruikt, eerst KI en dan het embryo eruit halen. Dat moet vervolgens in een andere merrie die ook wel hormoonbehandelingen zal moeten krijgen daarvoor. Ik vind die KI nog kunnen als de "wenshengst" al overleden zou zijn. Maar die andere toestanden gaan veel te ver qua kunstmatigheid.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:16

Ik heb mijn merrie verhuurd gehad als draagmerrie. Hij betaalde mij 1700,- voor de huur van de merrie en ze kwam bij hem op stal, alle kosten als vaccinaties, voeren, tandarts, hoefsmid waren in die tijd voor de huurder (let op: naast de huur had ik dus geen kosten ana mijn merrie). Na het afspenen kreeg ik mijn merrie weer terug. Bij overlijden van de merrie zou ik de waarde van 3500 krijgen. Dat was ook wel een realistische waarde van dat paard op dat moment.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:35

Als je de merrie van hem hebt gekregen, vind ik het ergens ook wel gek als hij, naast de lopende kosten, nog een extra bedrag moet betalen per maand voor het gebruik van de merrie.
Ik zou wel een bedrag afspreken voor overlijden/niet meer te gebruiken, beter nog, dat laten afdekken door verzekeraar.
En verder is zoiets toch een wederzijds gunnen en een vertrouwenskwestie.
Edit; je hebt de merrie niet van hem gekregen? Dan is het een ander verhaal natuurlijk, en is een kleine bijdrage per maand logischer.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:45

Ts wilt het paard naar fokker doen om te verlease. Dan kunnen we alles aandragen maar dat heeft geen nut. Ik lees duidelijk dat haar standpunt vast staat. En bij ts thuis zijn er net zoveel risico’s als bij fokker.

Ik zou een x bedrag per maand vragen, duidelijk vermelden in contract dat alle zorg en plicht bij leaser ligt en ook de kosten van smid, da kosten etc.

En ik zou een bedrag erin toevoegen wat de merrie nu waard is in deze economie voor mocht de merrie overlijden door toedoen, ongeluk etc. Dat de leaser de merrie dan vergoed.

Ook zou ik erin zetten als jij het idee hebt dat de merrie niet correct verzorgd wordt je de merrie naar huis haalt en de leaser daar alle kosten verder betaald.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:09

anjali schreef:
janderegelaa schreef:
Waarom laat je de fokker niet gewoon een embryo spoelen uit jouw merrie? Daar lijdt ze niets van en je hebt geen risico voor de merrie.

Volgens mij is zoiets wel slecht voor een merrie. Alle natuurlijke hormooncycli worden verbroken. En het arme dier wordt in feite als machine gebruikt, eerst KI en dan het embryo eruit halen. Dat moet vervolgens in een andere merrie die ook wel hormoonbehandelingen zal moeten krijgen daarvoor. Ik vind die KI nog kunnen als de "wenshengst" al overleden zou zijn. Maar die andere toestanden gaan veel te ver qua kunstmatigheid.

:')

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:53

Denk dat er al wat goeie tips tussen zitten. 2 dingen die gelijk nog door mijn hoofd spoken:
- wat als de merrie ziek wordt maar het niet direct gerelateerd is aan het dragend zijn. Voor wie zijn de kosten dan? Want qua behandeling ben je in ieder geval wel afhankelijk van middelen die toegestaan zijn tijdens dracht. En stel fokker betaald alle da kosten. Heeft hij/zij dan ook volledige zeggenschap over wat er wel/niet met je merrie gebeurd qua onderzoeken, behandelingen etc. Of bepaal jij ten alle tijden?
- als merrie ziek wordt en je een keus krijgt tussen kiezen voor de merrie of voor het veulen. Voor wat kies je dan? Bijv in een situatie waarin het veulen veel te vroeg gehaald moet worden voor de overlevingskansen van de merrie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:25

anjali schreef:
janderegelaa schreef:

Ik hoor al dat je niet weet hoe het werkt. Zolang je de merrie niet doorlopend hengstig spuit om zoveel mogelijk embryo’s te krijgen maar gewoon de natuurlijke cyclus gebruikt is er helemaal niets aan de hand en doorbreek je de natuurlijke cyclus ook niet omdat spoelen gebeurd voor de innesteling. Als je zorgt dat de draagmerrie synchroon loopt hoeft die geen extra behandeling. Loopt ze dat niet dan moet je een keertje hengstig spuiten. En dat is echt niet spannend.

Zodra je gaat redeneren op “volgens mij” en “zal wel moeten” redeneer je niet meer op kennis maar op aannames. Dat is nooit goed.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:43

Anjali reageert op godsdienstelijke basis....
Dus die kijken heel anders naar uberhaupt iedere "medische" handeling :-)

Denk dat we die opmerking ook gewoon het beste kunnen negeren, want niet iedereen denkt nu eenmaal hetzelfde

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:22

Sky_As schreef:

Denk dat we die opmerking ook gewoon het beste kunnen negeren, want niet iedereen denkt nu eenmaal hetzelfde

Ik ben helemaal niet tegen medische behandelingen!! En Godsdiensten zijn dat ook nooit. Maar geknoei met de voortplanting die niet in het belang van het dier is, die tenslotte zelf geen toestemming kan geven, daar ben ik wel tegen. En zelfs als ik niet "gelovig" zou zijn dan zou ik tegen dergelijke zaken zijn omdat die tegenstrijdig zijn aan de natuur. Het paard wordt in deze gevallen toch ook gewoon als een machine gebruikt om veulens te produceren, waarbij de embryodonerende merrie haar eigen veulen niet mag krigen en nooit zal zien.Als je een embryo uitspoelt dan heeft dat toch ook grote invloed op de hormoonhuishouding van die merrie. Natuurlijk heb ik geen ervaring met paarden wat zulke zaken betreft maar bij mensen doet men dit ook en daar hoor ik wel eens wat van. Vooral straatarme vrouwen in India worden gebruikt om hun baarmoeder te verhuren. Die krijgen er dan als het goed is geld voor. Door armoede eigenlijk ook geen vrije keuze maar paarden hebben nooit keuze. Er zijn trouwens wel degelijk behoorlijk belastende hormoonbehandelingen nodig zowel voor de embryodonerende als voor de ontvangende vrouw. Dat zal bij merries zeker niet anders zijn. Overigens is dit allemaal offtopic want degene die een veulen wil fokken bij de merrie van ts is een hobbyist die ook geen embryotransplantatie wil volgens de berichten van ts. Maar sommige Bokkers hier begonnen erover!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:34

zeg ik tegen? ik zeg dat jullie er anders naar kijken. En dat blijkt toch ook weer?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:58

anjali schreef:
Sky_As schreef:

Ik ben helemaal niet tegen medische behandelingen!! En Godsdiensten zijn dat ook nooit. Maar geknoei met de voortplanting die niet in het belang van het dier is, die tenslotte zelf geen toestemming kan geven, daar ben ik wel tegen. En zelfs als ik niet "gelovig" zou zijn dan zou ik tegen dergelijke zaken zijn omdat die tegenstrijdig zijn aan de natuur. Het paard wordt in deze gevallen toch ook gewoon als een machine gebruikt om veulens te produceren, waarbij de embryodonerende merrie haar eigen veulen niet mag krigen en nooit zal zien.Als je een embryo uitspoelt dan heeft dat toch ook grote invloed op de hormoonhuishouding van die merrie. Natuurlijk heb ik geen ervaring met paarden wat zulke zaken betreft maar bij mensen doet men dit ook en daar hoor ik wel eens wat van. Vooral straatarme vrouwen in India worden gebruikt om hun baarmoeder te verhuren. Die krijgen er dan als het goed is geld voor. Door armoede eigenlijk ook geen vrije keuze maar paarden hebben nooit keuze. Er zijn trouwens wel degelijk behoorlijk belastende hormoonbehandelingen nodig zowel voor de embryodonerende als voor de ontvangende vrouw. Dat zal bij merries zeker niet anders zijn. Overigens is dit allemaal offtopic want degene die een veulen wil fokken bij de merrie van ts is een hobbyist die ook geen embryotransplantatie wil volgens de berichten van ts. Maar sommige Bokkers hier begonnen erover!

Volgens mij is elke vorm van fokken zonder toestemming van het dier. En binnen de paardenfokkerij wordt er meer middels inseminatie gedekt dan op natuurlijke wijze. Een paar redenen zijn dat dit veiliger voor merrie én hengst is en een hengst kan dan meer merries dekken tijdens het dekseizoen.

Je redeneert vanuit de emotie ten opzichte van voortplanting die jouw religie meebrengt. Verder vermenselijk je het fokken van paarden en komt uit jouw reactie echt een gebrek aan kennis naar voren.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:00

Er gaan toch zeker wel dingen anders humaan als bij paarden. Bij paarden wordt gebruikt gemaakt van embryo spoelen. Er vindt een bevruchting plaats in de merrie, en dat zou je dus ook zelfs gewoon helemaal natuurlijk kunnen doen. Een aantal dagen daarna wordt de baarmoeder gespoeld (zonder hormonen) om het embryo te vangen voordat het innestelt. Wat verandert er hormonaal voor de merrie? Niets, het is hetzelfde als een hengstigheid waarin niet is gedekt en/of de bevruchting niet succesvol was. De embryo wordt dan bij de donormerrie terug geplaatst. Ook hier zijn geen verschillen zolang de cyclus gelijk loopt. Alleen is het embryo dat aankomt in de baarmoeder vanuit buiten gekomen ipv vanuit de eileider.

Humaan wordt doorgaans gebruikt gemaakt van IVF, waarbij vrouwen inderdaad extra hormonen moeten gebruiken, zodat er meer eitjes rijpen en deze worden dan met een naald geoogst. De bevruchting vindt vervolgens buiten het lichaam plaats.
Of er bij de moeder waar het embryo wordt geplaatst ook nog hormonen nodig zijn, durf ik niet te zeggen, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:07

@Branka: Ik heb het niet eens over KI, wat ik nog te verdedigen vind in speciale gevallen, maar over het uitspoelen van embryo's .Dat gaat echt te ver en het paard wordt dan als een machine gebruikt. Al deze zaken vind ik alleen acceptabel als er medische noodzaak is maar dat is meestal niet. En ik vermenselijk een paard niet, integendeel, gelukkig maar dat zij geen mensen zijn maar als dieren zoiets zelf niet bedenken! In sommige opzichten dus beter dan mensen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:11

Bowo schreef:
Er gaan toch zeker wel dingen anders humaan als bij paarden. Bij paarden wordt gebruikt gemaakt van embryo spoelen. Er vindt een bevruchting plaats in de merrie, en dat zou je dus ook zelfs gewoon helemaal natuurlijk kunnen doen. Een aantal dagen daarna wordt de baarmoeder gespoeld (zonder hormonen) om het embryo te vangen voordat het innestelt. Wat verandert er hormonaal voor de merrie? Niets, het is hetzelfde als een hengstigheid waarin niet is gedekt en/of de bevruchting niet succesvol was. De embryo wordt dan bij de donormerrie terug geplaatst. Ook hier zijn geen verschillen zolang de cyclus gelijk loopt. Alleen is het embryo dat aankomt in de baarmoeder vanuit buiten gekomen ipv vanuit de eileider.

Humaan wordt doorgaans gebruikt gemaakt van IVF, waarbij vrouwen inderdaad extra hormonen moeten gebruiken, zodat er meer eitjes rijpen en deze worden dan met een naald geoogst. De bevruchting vindt vervolgens buiten het lichaam plaats.
Of er bij de moeder waar het embryo wordt geplaatst ook nog hormonen nodig zijn, durf ik niet te zeggen, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom.

Die hormonen worden gebruikt om de cycli van donerende en ontvangende vrouw\merrie gelijk te krijgen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:12

I rest my case......

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:53

anjali schreef:
Bowo schreef:

Die hormonen worden gebruikt om de cycli van donerende en ontvangende vrouw\merrie gelijk te krijgen.

Zelfs dat hoeft in principe niet als ze al gelijk lopen. Bij de meeste draagmerriecentrale’s zijn er sowieso altijd wel 2 of 3 die gelijk lopen en dan hoef je niets te doen. Ben je een kleine fokker en heb je zelf een draagmoeder dan heb je inderdaad kans dat je een keertje hengstig moet spuiten om de cyclus gelijk te krijgen maar dat is geen zwaarwegende hormoonbehandeling. De draagmoeder heeft verder geen hormonen nodig om de dracht te volbrengen.

En dan kun je dat allemaal onethisch vinden maar bedenk je eens dat de meeste draagmoeders merrie’s zijn waar “iets” mee is. Bijvoorbeeld een chronische blessure. Wat vaak de reden is om zo’n paard in te laten slapen. Nu kunnen ze nog een mooi leven hebben als draagmoeder in de wei en daarbij vinden de meeste merrie’s vinden het hebben van een veulentje echt leuk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 16:10

TS, heb je de merrie van deze fokker gekregen of van iemand anders? Ik vraag mij namelijk af waarom hij dan nu ineens wel iets van jouw merrie wil, terwijl het dier er eigenlijk niet meer zou zijn als jij haar niet had overgenomen. Waarom komt hij niet met de hengst naar jou toe, zodat ze in een veilige omgeving gedekt kan worden? Of in geval van KI dat hij een goed dekstation bij jou in de buurt contact en daar het rietje naar toestuurt? Vooral met het oog op 'een eindje weg', zou ik het geen fijn idee vinden om mijn paard hiervoor af te staan. Maar zoiets is een persoonlijke keuze. Ik zat alleen met deze vragen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 16:58

Zoals ik het lees heeft TS de merrie niet van de fokker gekregen. Merrie is ooit bij hem geboren en TS heeft de merrie geloof ik van iemand anders gekregen die haar wilde laten inslapen.

Verder zou ik inderdaad een jurist met kennis van dit soort zaken inschakelen om een overeenkomst op te laten stellen, mede om te zorgen dat zoveel mogelijk risico's gedekt zijn en er echt goede afspraken gemaakt worden.

En wat betreft manier van dekken / insemineren: ik geloof dat TS haar keuze daarin al gemaakt heeft. Wat andere bakkers daarvan vinden maakt in principe niet uit. Hoe er ook geïnsemineerd wordt, in een geval als dit is dat nooit de keuze van de paarden of met hun toestemming. Niet bij een "normale" dekking en niet via KI of spoeling.
Ik snap wel dat er fokkers zijn die vragen of spoeling geen optie is, want er kan inderdaad best wel wat mis gaan en dat zou voor TS heel erg spijtig zijn...

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 10:33

janderegelaa schreef:

Wij zijn hobby mensen en dat is zeer kostelijk en dan moet hij ook een draagmerrie ter beschikking hebben. Denk dat het zover niet komt.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 10:37

Sky_As schreef:
Overigens geef je te weinig informatie om een huurprijs voor je merrie te kunnen bepalen.

Als ze niet goed kan lopen of springen, of heel goed gefokt is, en het is momenteel gewoon een dure grasmaaier, zou ik blij zijn dat ik ze een jaar uit de kosten heb.....

Dus huurprijs per maand is niet te noemen adh van deze informatie.

Is hetzelfde als wanneer ik zeg:
Ik heb een huis, wat voor huurprijs kan ik vragen aan iemand die mijn huis wil huren

Als je niet weet waar het huis staat, of hoor groot het is etc, kan niemand een zinnig antwoord geven.

Klopt maar dit was eerder een algemene vraag.

Paard is Amerikaanse Appaloosa.
Die fokkerij is al vrij klein tov dressuur en springpaardenfokkerij.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 10:40

[/quote]

Waarom is embryo geen optie? Qua kosten voor hem misschien wel goedkoper dan jouw merrie moeten huren, en beide veel minder risico. Het kleine fokker zijn heeft er imo niks mee van doen. Zat mensen die maar 1 merrie hebben en die spoelen....[/quote]
Zo duur is een draagmerrie ook niet. Stond er laatst 1 voor 1500 op Marktplaats en volgend jaar verkoop je haar gewoon weer voor 1500 als draagmerrie.[/quote]

Dat is dus niet volgens mijn denkwijze.
Ik ben wel begaan met mijn paarden ook degrasmaaiers.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 10:41

Elisa2 schreef:
Is het niet handiger om de merrie te verkopen aan hem?

Qua overeenkomst lijkt me wat Imagerun zegt het meest verstandige om te doen.

Een normale lease prijs voor een paard varieert per paard van zo'n 100 tot 200 euro per maand..afhankelijk ook van de rest van de kosten. Dat is lease, bruikleen is weer wat anders. Dan verhuisd het paard en betaald de bruiklener alle kosten maar is er geen "huurprijs" voor het paard zeg maar.

Ik zou de fokker een verzekering laten afsluiten met overlijdensrisico voor de merrie (als ze dat waard is) en dat mocht ze overlijden dat je een bedrag uitgekeerd krijgt.

Verkoop is uitgesloten.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 10:43

Mer1980 schreef:
Ik heb mijn merrie verhuurd gehad als draagmerrie. Hij betaalde mij 1700,- voor de huur van de merrie en ze kwam bij hem op stal, alle kosten als vaccinaties, voeren, tandarts, hoefsmid waren in die tijd voor de huurder (let op: naast de huur had ik dus geen kosten ana mijn merrie). Na het afspenen kreeg ik mijn merrie weer terug. Bij overlijden van de merrie zou ik de waarde van 3500 krijgen. Dat was ook wel een realistische waarde van dat paard op dat moment.

Dit is al een antwoord waar ik effectief iets met ben.
De merrie zou ik wel liever hier bij me houden.
Dus dan zou er maandelijks betaald moeten worden of bv gewoon volpension prijs?

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 10:44

Thami schreef:
Als je de merrie van hem hebt gekregen, vind ik het ergens ook wel gek als hij, naast de lopende kosten, nog een extra bedrag moet betalen per maand voor het gebruik van de merrie.
Ik zou wel een bedrag afspreken voor overlijden/niet meer te gebruiken, beter nog, dat laten afdekken door verzekeraar.
En verder is zoiets toch een wederzijds gunnen en een vertrouwenskwestie.
Edit; je hebt de merrie niet van hem gekregen? Dan is het een ander verhaal natuurlijk, en is een kleine bijdrage per maand logischer.

Nee de merrie is destijds verkocht als jaarling.