Sperma meenemen uit Canada zou het kunnen ?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:33

Pipo schreef:
Wat heeft de laborant te maken met de kwaliteit van het sperma Ceasario?

( dit is echt een serieuze vraag!)


Gewoon of de bewerking van het produkt volgens de eisen der wet gedaan wordt.

Wanneer wij het produkt voor een merrie binnen krijgen
dan laten we altijd nog een drupje over achter in het buisje.

Zo'n buisje leggen we zomaar in de koelkast zonder extra behandeling o.i.d.
We zien dan de volgende morgen dat van de ene hengst het produkt nog leeft in deze zeer slechte omstandigheid en van een andere hengst zo dood als een pot met pieren bij sommige is het 4 uur later al ten einde.
Bij de laatste twee ontstaat de twijfel van de sterkte van het produkt .
En voor de zekerheid bestellen we weer nieuw en als de cycles ten einde zou zo zijn wordt zo'n merrie extra in de gaten gehouden of ze wel behouden is van de inseminatie.

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:35

Maar wat voor papierhandel en andere verplichtingen moeten er nog aan voldaan worden.Lijkt me toch niet dat je het zo mee kan nemen.En hoe zit dat met een dekbon als je het gewoon meeneemt? Lijkt me toch moelijk hoe je je veulen dan moet laten registreren.

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:37

Kunnen is nog niet mogen neem ik aan?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:38

joshua schreef:
Maar wat voor papierhandel en andere verplichtingen moeten er nog aan voldaan worden.Lijkt me toch niet dat je het zo mee kan nemen.En hoe zit dat met een dekbon als je het gewoon meeneemt? Lijkt me toch moelijk hoe je je veulen dan moet laten registreren.


Bij dat laatste doen sommige stamboeken niet moeilijk over.
Er is op dit moment een onderzoek gaande in dit land door de AID en RVV. (Over de sperma "import" naar Nederland.)
Daar zullen we over enkele maanden wel meer over horen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:19

joshua schreef:
Maar wat voor papierhandel en andere verplichtingen moeten er nog aan voldaan worden.

Er even los van of het om paardensperma, paarden of een doorsnee product gaat.
Zodra je producten van buiten de EU invoert zijn er diverse documenten nodig zoals transportdocumenten en douanedocumenten, deze zijn van uiterste belang en zonder deze mag je voor zover ik weet niet in- of uitvoeren.
Verder kan ik me herinneren dat er zo iets is als CEM besmetting bij paarden. Voor zover ik weet moet in ieder geval sperma (de hengst) dat naar Amerika gaat daar op gecontroleerd zijn. Hoe dat nou zit in Canada en als het van Amerika naar Nederland gaat dat weet ik niet.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:09

fokker schreef:
In Duitsland en Belgie ga ik het vaak zelf halen.
Nooit aan iemand gevraagd of het mocht.
Ook diepvries gehaald, zo'n container is niet zo groot hoor die kan nog mee als handbagage.


Is de regelgeving mbt het invoeren van (diepvries)sperma niet soepeler als het gaat om EU-landen?

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:13

Je moet het navragen bij RVV wat wel en wat niet mag. Maar aangezien het sperma van nederlandse stieren die in Canada staan wel gewoon in gevlogen mogen worden moet het bij het sperma van een paard niet zoveel problemen geven. Ik heb regelmatig toen ik nog in de luchtvracht werkte dingen zoals idd het sperma van hengsten en stieren moeten laten vliegen en eigenlijk was dat geen probleem. Gezondheidscertificaat erbij en een faktuur en op een vlucht boeken en klaar. (En een gevaarlijke goederen verklaring erbij van wege de container en het droogijs).

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:21

Moet de hengst niet minstens een maand in quartaine en in die tijd het sperma afnemen?Dan papierkraam van RVV,enz?
registratie via DNA-profiel?(of denk ik nu teveel vanuit quarter/USA werkwijze?)

Albert

Berichten: 5740
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:33

Samen met hengstenhouder Van Donkelaar zijn wij bezig geweest diepvriessperma van Zooloog (gelderse hengst) te importeren uit de USA.
De hengst is al een jaar of tien dood, maar zijn sperma is ingevroren en in goede conditie.
Behalve dat de eigenaren van het sperma denken dat wij heel rijk zijn, is het transport van diepvriessperma enorm duur. Denk in de duizenden euro's.
Ook de regels van hygiene verschillen nogal met de Europese normen, dat geeft veel problemen met de AID.
En, last but not least, het stamboek doet moeilijk.
Kortom, zelfs de duurste hengst in Nederland is vervolgens nog goedkoper.
Het sperma zou ons dan ongeveer €4000,- gaan kosten, dat is voor drie rietjes en zonder garantie zelfs voor ons veel te duur.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:36

Albert mag ik dan vragen met welke airline? Wat ik van van toen kan herinneren was dat sperma van Juft naar Nieuw Zeeland toen een (in guldens) ong 1500,- koste en dat was een vaatje met stikstof met meen ik 100 rietjes

Albert

Berichten: 5740
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:41

De maatschappij weet ik zo niet.
De rietjes vervoeren zijn de kosten niet, de verpakking en de papierwinkel er omheen wel.
Voor de details zou je Van Donkelaar moeten bellen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:41

Justy"]
[quote="fokker schreef:
In Duitsland en Belgie ga ik het vaak zelf halen.
Nooit aan iemand gevraagd of het mocht.
Ook diepvries gehaald, zo'n container is niet zo groot hoor die kan nog mee als handbagage.


Is de regelgeving mbt het invoeren van (diepvries)sperma niet soepeler als het gaat om EU-landen?
[/quote]

T.a.v. de EU landen gaat het onderzoek ook.

Men heeft ontdekt dat dit niet allemaal volgens de regels loopt.
Waaronder het importeren van sperma uit b.v. Duitsland naar Nederland
waar de nodige veterinaire papieren aan ontbreken en voorzien worden
van een dekbon en later een geboortebewijs, via een bond van hengstenhouders zonder dat er gecontroleerd wordt of de dekking veterinair wel klopt.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38876
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 02:29

jessiejanes schreef:
Moet de hengst niet minstens een maand in quartaine en in die tijd het sperma afnemen?Dan papierkraam van RVV,enz?
registratie via DNA-profiel?(of denk ik nu teveel vanuit quarter/USA werkwijze?)

De hengst hoeft niet in quarantaine te staan. Het Sperma wel, in zover, dat moet enige tijd op het station blijven (dacht iets van 18 dagen) en getest worden op CEM en waarschijnlijk nog iets. (ik heb inderdaad de klok horen luiden maar...... Haha! ) Er komt ook nog een hele papierkraam bij. Het is te doen en kan inderdaad als handbagage mee genomen worden.

Toevallig heeft Jeddah hier op bokt dit jaar wat rietjes over laten komen. Ik zal haar eens attent maken op dit topic en vragen haar ervaringen te delen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 08:22

Ik heb net bevroren sperma uit de VS "gehaald" en dit is mijn ervaring:

-niet de hengst maar het sperma moet 30 dagen in Quarantaine, tijdens die 30 dagen worden er tests mee gedaan, de laatste test op de laaste dag, uitslag duurt dan een paar dagen, dus totaal ongeveer 35 dagen, alles volgens de eisen van de EU.

-de container moet "gesealed" worden nadat het sperma erin zat door een officiele instantie, zodat er niet nog stiekum ongetest sperma mee kan.

-er zit ontzettend veel "papierwerk" aan verbonden wat natuurlijk ook allemaal $$ kost (voor mij totaal $200,- per hengst)

-indien je het laat sturen zal je er ook BTW over moeten betalen, hoeveel weet ik niet, ik had geluk, de hengstenhouder is het namelijk komen brengen op die dag met record aantal files door sneeuw, Schiphol druk, dus naar mijn dure papieren is niet eens gekeken!!

-het laten versturen had mij $880,- per hengst gekost (ik heb sperma van 2 hengsten gehaald) mijn hengstenhouder heeft ervoor gekozen om het dus te brengen, was goedkoper, ze heeft ook van nog een 3e hengst sperma mee genomen wat alles wat goedkoper maakte (we hebben uiteindelijk per hengst $250,- betaald, totaal $750,- genoeg voor een vliegticket)

Wat ik begrepen heb is het heel belangrijk wie het sperma invriest, dat proces moet goed gebeuren, mijn sperma is ingevroren door Select Breeders Service die over de hele wereld meerdere labs hebben, toen ik Holstud vertelde dat het daar was ingevroren was hij zeer enthousiast en zei dat hij van Select altijd goed sperma kreeg. http://www.selectbreeders.com/home.htm

Vandaag (vandaar dat ik zo vroeg op ben Knipoog breng ik de eertse merrie om geinsemineerd te worden in Stroe.... Spannend!! Het is dus zeker wel mogelijk, het is wel een "gedoe" geweest, maar de volgende keer gaat het vast allemaal veel makkelijker!!

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:51

Ik haal altijd zelf het sperma op bij de hengstenhouder en laat de merries thuis insemineren. Geen stress van vervoer en vreemde plaats. Nog nooit problemen hiermee gehad.