Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Dees schreef:De handel vraagt om een paard met papier. Helaas, maar waar. En als koper geeft de aanwezigheid van een kloppend papier mij wel iets meer zekerheid over het paard; het is dus niet ergens op afgekeurd en aan de verzekering verkocht, of gestolen, of... En het zegt idd wel iets over wat je kwa karakter/talent zou mogen verwachten. Al is dat dus geen zekerheid.
Ik zal wrschlk nooit een papierloos paard kopen. Maar een leuk lopende Faldo x Ico Sun zal ik niet laten staan, puur op basis van een weinig-commercieel papier.
Dat een papier met daarop Gribaldi x Iglesias (of Jazz x Ferro) klinkt voor de dressuurmutsjes van de manege misschien heel imposant; het kon in praktijk nog wel eens tegenvallen. Waarschijnlijk heb je aan de Faldo x Ico Sun dan een beter van de grond komend (of braver) paard.
Lang verhaal kort: papier moet, maar bij een ruin is het paard zelf veel belangrijker. Foktechnisch is het een heel ander verhaal.
sarabande schreef:Het werkt ook andersom.
Fokkers maken de meest rare combinaties omdat ze denken dat hierdoor het fokproduct veel meer waard wordt door aan de verwachting/mode te voldoen.
Daarom is mijn advies altijd, doe niet mee aan de heersende mode, want als over 4 jaar de jouwe 3 is dan is die mode allang voorbij.
Kies wat je zelf mooi vind en wat bij je merrie hoort.
sarabande schreef:Daarom is mijn advies altijd, doe niet mee aan de heersende mode, want als over 4 jaar de jouwe 3 is dan is die mode allang voorbij.
Jurga schreef:Wie weet begint na die vier jaar wel een nieuwe mode op de hengst waarvan jij een veulen hebt. Gebeurd ook vaak genoeg als hengsten wat verder komen in de sport, zie *afgezaagd* Ferro. Dan heb jij wel een goed verkopend paard. Of zou dat niet opgaan?