Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Bucephalus schreef:Dat heeft voor wat de Beagle betreft niet zozeer te maken met lijnenteelt maar meer met het op grote schaal inzetten van een kleine populatie dekreuen die achteraf toch niet zo goed bleek als gedacht.
ThePast03"]
[quote="Bucephalus schreef:Dat heeft voor wat de Beagle betreft niet zozeer te maken met lijnenteelt maar meer met het op grote schaal inzetten van een kleine populatie dekreuen die achteraf toch niet zo goed bleek als gedacht.
Alane schreef:maar dar zit het hem dan toch in? weten wanneer outcross toe te passen om zo "vers" bloed in te brengen om vervolgens weer verder te gaan volgens het moederlijn principe....
Immers hoe kun je anders zorgen voor een stabiele erfmassa in je stam/lijn?
Bucephalus schreef:Zo simpel is het niet altijd. Ongewenste eigenschappen treden vaak pas aan het licht na een outcross. Zo had ik zelf in het begin een mooie teef uit lijnenteelt. Het eerste nest met een outcross gaf behoorlijke verschillen in grootte. Het tweede nest met een reu die in de vijfde en de vierde generatie voorouders had die aansloten gaf mooie uniforme types en mooie groottes, echter kleurden de pups al op vierjarige leeftijd naar het grijs toe. Het derde nest gaf stevige wat kortbenige types waarvan een teef reservekampioen werd op de clubmatch, een hele mooie reu van showkwaliteit had een overbeet en het derde teefje ontwikkelde zich als bijzonder angstig. Ik had me echt goed in de lijnen verdiept. Echter geven fokkers niet altijd negatieve eigenschappen in hun lijnen door.
ThePast03 schreef:Even offtopic:
Je bent een van de weinige fokkers die ik tegengekomen ben die zo openlijk over de problemen in zijn/haar fokkerij durft te praten![]()
Waren alle hondenfokkers maar zo!
Bucephalus schreef:Ik ben toen met die hele lijn gestopt. Wat een teleurstelling! Met de andere nakomelingen is naar ik weet niet mee gefokt. Ik heb het de geinteresseerden sterk afgeraden. Een mooi exemplaar zegt nog niet zoveel.
Alane schreef:als je dan weer kijkt naar de oude lippizaner lijnen...daar "lukt" het schijnbaar wel....
even niet verkeerd opvatten bucephalos (ik probeer te leren): als je een moederdier koopt is dan niet verstandiger om eerst in de moederlijn te fokken om dan outcross toe te passen? immers weet je niet of de ongewenste eigenschappen door de outcross veroorzaakt zijn of door de lijnteelt...
Alane schreef:Het geloof dat het manlijke ouderdier in de vererving de grootste rol speelt is wetenschappelijk achterhaald. Desalniettemin is via de vaderdieren een snelle beïnvloeding in grote aantallen in de fokkerij te behalen. Met name in de vererving van afwijkingen die op erfelijke aanleg berusten. Het gebruik van bijv. dan dit vaderdieren dan weer dat vaderdier geeft een diverse erf massa, met zeer uiteenlopende eigenschappen. Volgens deze fokmethode die overigens door bijna iedereen wordt toegepast, kun je ook niet over een lijn of stam spreken met karakteristieke eigenschappen. Elk product is als het ware een toevalsproduct.
ik ben al een hele poos bezig de verschillende fokpincipes te achterhalen en te bekijken/begrijpen...en kom eigenljk telkens terug op het moederlijn principe....
echter als ik jou verhaal lees over je amerikaanse teef....dan hoef je inprincipe met die teef niet te zoeken naar een moederlijn reu maar zou je via 1 X outcross die eerste teef kunnen zien als basis en dan via daar verder kunnen gaan....dus uit dat nest weer een nest van dezelfde vaderlijn en nogmaals en dan weer terug..naar de moederlijn...dan zou je (theoretisch) toch een stam kunnen opbouwen...