Gemopper bij de hengstenshow...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:45

Als je nou alles bij elkaar optelt van dekking tot opfok tot 3 jaar...meningeen weet wat dat kost. Als het dan zo zou zijn dat zo'n 3 jarige netjes van de fokker naar de eindgebruiker doorgaat, dan gaat het nog enigszins. Maar dat is niet de praktijk, meestal zit er ergens ook nog wel een handelaar tussen, die zijn deel er ook nog eens bovenop doet, of zelfs meerdere handelaren.
Voor de betere ruiter of amazone die meer zoekt dan een recreatiepaard wordt de zoektocht naar een goed paard dat nog een beetje te betalen is bijna onmogelijk!
Het is dus niet alleen het dekgeld dat te duur is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:01

LDRD schreef:
Als je nou alles bij elkaar optelt van dekking tot opfok tot 3 jaar...meningeen weet wat dat kost. Als het dan zo zou zijn dat zo'n 3 jarige netjes van de fokker naar de eindgebruiker doorgaat, dan gaat het nog enigszins.

Het is dus niet alleen het dekgeld dat te duur is.

Die eindgebruiker wil een veterinair goedgekeurd paard dat aangereden is.
Dus tel er nog maar een paar duizend euro bij, want de meeste fokkers hebben geen mogelijkheid tot trainen en aanrijden.
Wanneer die gebruikers nu gewoon een groen paard zouden kopen zou zowel de fokker an de gebruiker er beter van worden, nu wordt alleen de handel er beter van. En dan heb ik het over goede gezonde 3 jarigen, met de rest blijft de fokker zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:03

Het is niet altijd goed te voorspellen hoe een paard zich onder de man ontwikkeld. In dat opzicht is het safer om een paard aan te kopen dat gereden is, je kunt er als ruiter gewoon meer van zeggen als je er op kunt zitten. Je weet als koper dat dat soort paarden duurder zijn: degene die er al werk in heeft zitten moet ook betaald worden namelijk.

Ik vind het dus iets te makkelijk om te zeggen dat alleen de handel er beter van wordt, die steken er ook werk in namelijk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:34

Ik zou ook graag zien dat eindgebruikers en fokkers elkaar beter zouden kunnen vinden, dan blijft er elders niet zoveel geld aan de strijkstok hangen. Betere ruiters kunnen natuurlijk gerust een groen paard kopen. De matiger ruiters zullen een aangereden paard moeten kopen, maar die doen er ook gelijk verstandig aan om een matiger paard uit te zoeken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:47

LDRD schreef:
Ik zou ook graag zien dat eindgebruikers en fokkers elkaar beter zouden kunnen vinden, dan blijft er elders niet zoveel geld aan de strijkstok hangen. Betere ruiters kunnen natuurlijk gerust een groen paard kopen. De matiger ruiters zullen een aangereden paard moeten kopen, maar die doen er ook gelijk verstandig aan om een matiger paard uit te zoeken.

Daar heeft nog niemand ooit een oplossing voor gevonden. Ik fok al 30 jaar en als ik zie wat ik op mijn erf krijg als ik een goede 3 jarige zo durf aan te bieden Verdrietig .
Dus mijn goede merries van dit jaar gaan volgende week gewoon weer naar een prof, die heeft de vakkenis en de etalage, het is niet anders.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:21

Ik vind het ook gewoon jammer dat het zo werkt. De beste paarden komen zo ook nooit bij dito ruiters of amazone's terecht, want die kunnen het meestal niet betalen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:36

LDRD schreef:
Ik vind het ook gewoon jammer dat het zo werkt. De beste paarden komen zo ook nooit bij dito ruiters of amazone's terecht, want die kunnen het meestal niet betalen.

Klopt vanaf volgende week zijn ze direkt een paar duizend euro duurder en dan mag ik nog blij zijn dat het goeie zijn anders was die prof er niet eens aan begonnen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:11

En toch vind ik het van de pot gerukt die prijzen. Ik doe er ook niet aan mee. Ik wil alleen laten dekken voor een normale prijs.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:35

Economie les 1: De markt bepaalt de prijs...............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:41

Ik vind het beetje onzin om te zeggen dat de handelaren de enigen zijn die er goed van worden. DIe steken er werk in en nemen een groot risico. Als jezelf de mogelijkheid hebt om je paarden te laten aanrijden en uitbrengen dan zou je het eventueel verdiende geld ( minus kosten) in je zak kunnen steken. Maar niemand wil dat risico dragen, maar als er dan een keer een klapper is hoor je ze wel zeiken dat ze er niets van mee hebben gekregen.

Beetje onzin natuurlijk.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:00

Het vak van de "handelaren" wordt sterk geromantificeerd.
Overal hoor je dikke bedragen, en hoeveel eraan is verdiend, maar op het gros wordt helamaal niks verdiend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:07

CGJ12 schreef:
Overal hoor je dikke bedragen, en hoeveel eraan is verdiend, maar op het gros wordt helamaal niks verdiend.

Dat bedoel ik met mijn bovenste verhaal ook te vertellen. Handelaren nemen een risico en daar hoor je niemand over.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 14:09

Terug op het topic:
Hoeveel kosten maak je werkelijk voor het winnen van 1 rietjes verdund sperma?

Moet dat werkelijk 800 euro opbrengen om uit de kosten te zijn?
En waarom kunnen sommigen, niet zijnde kwpn-hengstenhouders, het ineens dan wel voor onder de 400 euro?
en als ik dan eens kijk naar de accomodaties waarin hengstenhouders zich dagelijks bevinden.... armoede is bepaald anders.

Ze prijzen zichzelf uit de markt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:15

CGJ12 schreef:

Niemand romantiseert dat denk ik, hoogstens de niet professionele handel. De profs nemen niet zoveel risico en als fokker weet je wat hun kennis ervaring en vooral contacten aan waarde toe kan voegen.

Ik koop geen schoenen bij de kruidenier, maar bij een vakman. Ik heb geen paardenetalage, hier komt niemand langs die voor mij interessant is en ik kan ze niet up to dat trainen en showen.

Het is dus gewoon een gegeven dat de fokkers steeds meer de profs en de veilingen nodig hebben.

De gebruikers op hun beurt hebben op die plaatsen meer keuze net zoals ik bij die schoenenwinkel

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:15

Ik denk dat inderdaad de vraag de prijs bepaalt. Dit heeft alleen natuurlijk een vertragend effect, want als de hengstenhouders merken dat er minder mensen gaan fokken omdat de kosten de pan uit rijzen, dan zullen ze zich beraden op de komende jaren lijkt mij.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:20

Dees schreef:
Terug op het topic:
Hoeveel kosten maak je werkelijk voor het winnen van 1 rietjes verdund sperma?

Moet dat werkelijk 800 euro opbrengen om uit de kosten te zijn?
En waarom kunnen sommigen, niet zijnde kwpn-hengstenhouders, het ineens dan wel voor onder de 400 euro?
en als ik dan eens kijk naar de accomodaties waarin hengstenhouders zich dagelijks bevinden.... armoede is bepaald anders.

Ze prijzen zichzelf uit de markt.

Idd, een gewoon goede stal is niet goed genoeg meer tegenwoordig. Het moet allemaal het duurste van het duurste zijn. En dat haalt dan waarschijnlijk ook de prijzen weer omhoog.
Overigens ben ik het er niet mee eens dat alleen mensen die beroepshalve paarden houden (zoals xx_hanneke) goede paarden hebben. Kijk maar eens naar de oude fokkers met beste stammen. Die verdienen er ook niks meer op. Het wordt gewoon onbetaalbaar om te dekken.
Vorig jaar, toen Turbo Magic nog 650 euro was, dat vind ik nog een bedrag om te doen, alhoewel ik benieuwd ben hoeveel ie dit jaar kost.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 14:22

Prachtig, hoe een topic over dekgeld verzandt in de risicos van de handelaar.

Ik ben van mening dat een fokker echt wel onder eigen vlag een goed paard aan de man kan brengen. Een slecht paard is onverkoopbaar, zelfs voor de handelaar (alhoewel...). Voor het gemak hebben we het hier maar over goede paarden.

Ook een fokker kan voor eigen rekening een beleerder vragen eht dier zadelmak te maken. De verkoop is daarna idd makkelijker. Als de fokker dat regelt, dan kan ie zeker wel verkopen onder de prijs van de handelaar. Fokkers in het noorden hebben heus particuliere afzet. Maar wellicht gokken die ook niet op de 10.000-euro prijzen zoals ze elders in het land wel eens een handje van hebben.

Waarom moet het dekgeld zo hoog zijn? Waarom kan met een hengst als Equador, welke praktisch elke week geadverteerd wordt in In de Strengen op een voleldige pagina, waarom is voor zo'n geadverteerde KWPN goedgekeurde hengst 550 euro goed genoeg? En waarom die getructe puberachtige ponybeestjes die net bij het kwpn zijn uitgerold meteen al inzetten op 900 euro?

Wat wil een hengstenhouder daarmee bereiken? ik signaleer dat hij zijn klanten min of meer wegjaagt... IK ervaar dat fokkers naar goedkopere hengsten gaan uitkijken en die werkelijk gaan gebruiken.
ik vraag me af of het paardenbestand daarmee gediend is....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:29

nou moet je toch eens zeggen welke hengsten je op het oog hebt met 'getructe puberachtige ponybeestje's?

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:10

Citaat:
Wat wil een hengstenhouder daarmee bereiken? ik signaleer dat hij zijn klanten min of meer wegjaagt... IK ervaar dat fokkers naar goedkopere hengsten gaan uitkijken en die werkelijk gaan gebruiken.
ik vraag me af of het paardenbestand daarmee gediend is....

Ik weet niet meer waar ik het ooit gelezen heb maar er schijnt eens een hengstenhouder een andere constructie in bedacht te hebben en dat ging maar over een luttel bedrag.
Volgens mij was het een duitser??
Wie weet het?

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:38

Er wordt dan geen dekgeld vooraf betaald (of 1 euro in verband met het verbintenissenrecht) maar er moet wel afgerekend worden op het moment dat de merrie drachtig blijkt of zelfs pas wanneer het veulen geboren is. Uiteindelijk moet er dus gewoon betaald worden.

Voor merries die slecht drachtig worden is dit uiteraard wel een aantrekkelijke constructie.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:11

Gerrie, er is in Duitsland een hengstenhouder die de dekking aanbiedt voor 1 euro en bij een levend veulen er 599 bij wil.

Overigens is er wel een positief effect aan een hoge dekprijs te ontdekken;niet iedere merrie-eigenaar laat zomaar even dekken omdat een veulentje zo leuk is. Dat houdt de veulenrpijs nog iets intact.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:20

Wij hebben 2 hengsten gehad, nu nog 1 , die begonnen gewoon met 1000-1200 GULDEN dekgeld, en dat was indertijd met ALLE hengsten die net van ermelo afkwamen, kan er weinig herinneren die met 1750-2200 gulden begonnen....

Tis jammer en prijzig, simpel zat. Overigens zijn er wel genoeg kosten voor hengstenhouder en hij moet er natuurlijk ook wat aan verdienen, maar het is de laatste jaren wel flink gestegen moet ik zeggen, zeker voor jonge hengsten die net van Ermelo afkomen en meteen op 850 euro bijv. beginnen = 1870 gulden Scheve mond

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:25

CGJ12"]
[/quote]
JA! vind ik ook. Alleen de hengstenhouders verdienen er op. Want je krijgt het dekgeld er nog niet eens uit vaak, als je het veulen verkoopt. Ik weet er eentje van Rubiquil te staan. Vosmerrietje, leuk ding, is niets mis mee. De handelaar wil het wel aan mij kwijt voor 1300 euro. Het dekgeld is 900 euro, gesteld dat de handelaar er ook nog wat aan wil winnen, dan kan de fokker alleen maar verlies hebben geleden.

Verkoop je je veulen niet en wil je het opfokken en met 3 jaar zelf inrijden, zit je met opfok kosten. Hoe dan ook, je bent een hoop geld kwijt. Er op winnen kan echt alleen bij een topper, en dat zijn er natuurlijk niet veel.

Vandaar mijn vraag waarom die dekgelden toch zo hoog zijn? En dan vaak nog bij betrekkelijk jonge hengsten die zichzelf nauwelijks of niet bewezen hebben in de fokkerij.

Voorbeeld: Tuschinsky. GEweldige hengst, een Krack x Pion x Amor. Dekgeld is 800 euro!!!!!!!!! Dat is toch belachelijk! Dit paard komt net pas kijken! Tel dat eens uit in guldens en bedenk eens wat het dekgeld was slechts een paar jaar terug! En dan moet dat veulen er eerst nog komen ook nog, ALS het al komt.

als ik mijn merrie laat dekken, dan wordt het Kos. Dat is een schappelijke prijs. en nee, niet alleen vanwege de prijs hoor: hij past bij mijn fokdoel EN bij mijn merrie.

[quote="Excuseme schreef:
Gerrie, er is in Duitsland een hengstenhouder die de dekking aanbiedt voor 1 euro en bij een levend veulen er 599 bij wil.

Overigens is er wel een positief effect aan een hoge dekprijs te ontdekken;niet iedere merrie-eigenaar laat zomaar even dekken omdat een veulentje zo leuk is. Dat houdt de veulenrpijs nog iets intact.

Die fokker heeft in Bit gestaan, niet waar? heb er namelijk een keer iets over gelezen.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:32

Gelukkig bestaat er het begrip AFDINGEN, waar wij handig gebruik van maken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:52

LuvdaTossa schreef:
Gelukkig bestaat er het begrip AFDINGEN, waar wij handig gebruik van maken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Als je meerdere merries laat dekken valt er vaak wel wat te regelen, maar als hobbyfokker is het erg moeilijk. Het is net of je niet interessant genoeg bent als je eens een veulentje wilt fokken.

De prijzen voor dekgelden liggen echt enorm hoog. Ik weet ook nog dat je voor 1000 gulden een leuke kwpn-hengst uit kon zoeken. Sommigen waren zelfs goedkoper.
Bij het NRPS was je toen voor z'n 300 gulden klaar, hooguit een keer meer voor een goede hengst.

Het probleem is ook nog dat het stamboek ook nog geld wil hebben, reken eens uit wat het kost om je hengst voor de keuring te brengen. En voor elke dekking moet een afdracht betaald worden.
Daar kan volgens mij ook wel geld op gewonnen worden. En dan kan de hengstenhouder uiteraard ook weer het sperma goedkoper aanbieden.

Bij andere stamboeken liggen de dekgelden lager. En of je nu een welshpony laat dekken/ki (vaak nog natuurlijke dekking), en vervolgens een paar keer laat scannen om te kijken of de merrie wel drachtig is, of dat je dat bij een KWPN-er doet, dat maakt in manuren niets uit. Waarom dan wel in prijs?