Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
LDRD schreef:Als je nou alles bij elkaar optelt van dekking tot opfok tot 3 jaar...meningeen weet wat dat kost. Als het dan zo zou zijn dat zo'n 3 jarige netjes van de fokker naar de eindgebruiker doorgaat, dan gaat het nog enigszins.
Het is dus niet alleen het dekgeld dat te duur is.
LDRD schreef:Ik zou ook graag zien dat eindgebruikers en fokkers elkaar beter zouden kunnen vinden, dan blijft er elders niet zoveel geld aan de strijkstok hangen. Betere ruiters kunnen natuurlijk gerust een groen paard kopen. De matiger ruiters zullen een aangereden paard moeten kopen, maar die doen er ook gelijk verstandig aan om een matiger paard uit te zoeken.
LDRD schreef:Ik vind het ook gewoon jammer dat het zo werkt. De beste paarden komen zo ook nooit bij dito ruiters of amazone's terecht, want die kunnen het meestal niet betalen.
CGJ12 schreef:Het vak van de "handelaren" wordt sterk geromantificeerd.
Overal hoor je dikke bedragen, en hoeveel eraan is verdiend, maar op het gros wordt helamaal niks verdiend.
Dees schreef:Terug op het topic:
Hoeveel kosten maak je werkelijk voor het winnen van 1 rietjes verdund sperma?
Moet dat werkelijk 800 euro opbrengen om uit de kosten te zijn?
En waarom kunnen sommigen, niet zijnde kwpn-hengstenhouders, het ineens dan wel voor onder de 400 euro?
en als ik dan eens kijk naar de accomodaties waarin hengstenhouders zich dagelijks bevinden.... armoede is bepaald anders.
Ze prijzen zichzelf uit de markt.
Citaat:Wat wil een hengstenhouder daarmee bereiken? ik signaleer dat hij zijn klanten min of meer wegjaagt... IK ervaar dat fokkers naar goedkopere hengsten gaan uitkijken en die werkelijk gaan gebruiken.
ik vraag me af of het paardenbestand daarmee gediend is....
CGJ12"]
Het vak van de "handelaren" wordt sterk geromantificeerd.
Overal hoor je dikke bedragen, en hoeveel eraan is verdiend, maar op het gros wordt helamaal niks verdiend.
[/quote]
JA! vind ik ook. Alleen de hengstenhouders verdienen er op. Want je krijgt het dekgeld er nog niet eens uit vaak, als je het veulen verkoopt. Ik weet er eentje van Rubiquil te staan. Vosmerrietje, leuk ding, is niets mis mee. De handelaar wil het wel aan mij kwijt voor 1300 euro. Het dekgeld is 900 euro, gesteld dat de handelaar er ook nog wat aan wil winnen, dan kan de fokker alleen maar verlies hebben geleden.
Verkoop je je veulen niet en wil je het opfokken en met 3 jaar zelf inrijden, zit je met opfok kosten. Hoe dan ook, je bent een hoop geld kwijt. Er op winnen kan echt alleen bij een topper, en dat zijn er natuurlijk niet veel.
Vandaar mijn vraag waarom die dekgelden toch zo hoog zijn? En dan vaak nog bij betrekkelijk jonge hengsten die zichzelf nauwelijks of niet bewezen hebben in de fokkerij.
Voorbeeld: Tuschinsky. GEweldige hengst, een Krack x Pion x Amor. Dekgeld is 800 euro!!!!!!!!! Dat is toch belachelijk! Dit paard komt net pas kijken! Tel dat eens uit in guldens en bedenk eens wat het dekgeld was slechts een paar jaar terug! En dan moet dat veulen er eerst nog komen ook nog, ALS het al komt.
als ik mijn merrie laat dekken, dan wordt het Kos. Dat is een schappelijke prijs. en nee, niet alleen vanwege de prijs hoor: hij past bij mijn fokdoel EN bij mijn merrie.
[quote="Excuseme schreef:Gerrie, er is in Duitsland een hengstenhouder die de dekking aanbiedt voor 1 euro en bij een levend veulen er 599 bij wil.
Overigens is er wel een positief effect aan een hoge dekprijs te ontdekken;niet iedere merrie-eigenaar laat zomaar even dekken omdat een veulentje zo leuk is. Dat houdt de veulenrpijs nog iets intact.
LuvdaTossa schreef:Gelukkig bestaat er het begrip AFDINGEN, waar wij handig gebruik van maken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!