Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marjolein88 schreef:Nee het is onmogelijk om bij natuurlijk dekkende hengsten te testen, want dan zou je na elke dekking moeten testen...
Bij KI op een gecertificeerd station moeten de hengsten verplicht voor aanvang dekseizoen getest worden en ook als ze ergens anders gestald zijn geweest.
En aangezien ze geen contact mogen hebben met andere paarden kunnen ze geen soa krijgen.
En misschien is het in België anders... maar hier in NL worden gewoon nog steeds een hengst in koppel merries gegooid en daar wordt gewoon alles gedekt wat zich aanbied. Daar wordt echt hele zomer niets gewassen of getest.
En ook de hengstenhouders die uit de hand natuurlijk dekken testen niet en maken ook niet schoon volgens het KI protocol ....
Maar misschien zijn de regels in België anders? Zou wel beter zijn!
Ayasha schreef:HopeMyDay schreef:Ik heb een keer een merrie de hengst dood zien slaan bij een poging tot natuurlijk dekken en sindsdien ben ik daar geen fan meer van.
Laat de hengst maar mooi op de dekbok springen, dat is uiteindelijk ook veel duurzamer voor de hengst. Uit één zaadlozing op de dekbok kun je namelijk meerdere merries bevruchten en bij een gewilde hengst hoeft hij dan minder vaak op de bok. Dat kost hem minder energie én de kans dat de merrie hem wat aandoet is ook een stuk kleiner.
Maar ze zijn ook minder snel drachtig daardoor.
Een hengst die dood geslagen wordt is de handelaar zijn of haar schuld. Dan gaat het gewoon mis bij het schouwen.
Ayasha schreef:marjolein88 schreef:hier zeker geen voorstander van Natuurlijk dekken.
Ok... bij kleine shetjes of welshjes is het nog wel te doen, maar grotere ponys en paarden zeker niet.
Als je ook eens wist hoeveel vuiligheid je wegzeeft na een sprong KI. Deze vuiligheid krijg je anders zo in de baarmoeder van de merrie ! En dan nog te bedenken dat natuurlijk dekkende hengsten vaak ook hun geslachtsdeel minder vaak schoongemaakt wordt en er ook nog Soa's aan kunnen "kleven" brrrr
Dan heb je gewoon een beroerde fokker. Waar mijn merrie natuurlijk gedekt werd, werd de hengst zijn geslachtsdeel goed onderhouden. Waarom zou dat minder onderhouden worden dan bij KI dekkende hengsten?
En is dat bij kleine pony’s magischer wijs minder dan?
De SOA’s worden op getest bij serieuze fokkers. Bovendien kunnen die ook via KI verspreid worden.
Sizzle schreef:Er wordt al lang niet meer gekluisterd, maar merries krijgen wel beschermers om hun achterhoeven voor het geval dat.Ik zou mijn eigen merrie trouwens zeer onwaarschijnlijk voor een natuursprong aanbieden.
Ze is gewoon erg onberekenbaar naar vreemde paarden ongeacht of het een lekkere kerel is of niet. Het risico dat ze hem direct na de daad alsnog de hersens in slaat zou me te groot zijn. Dan moet je kluisteren en dat gaat me dan weer te ver.
Bij volbloeden wordt doorgaans ook gekluisterd toch?
Dat is uiteraard veiliger voor de hengst.
Niet alle paarden zijn lief en schattig naar elkaar, hengstig of niet.
Mkango schreef:Sizzle schreef:Er wordt al lang niet meer gekluisterd, maar merries krijgen wel beschermers om hun achterhoeven voor het geval dat.Ik zou mijn eigen merrie trouwens zeer onwaarschijnlijk voor een natuursprong aanbieden.
Ze is gewoon erg onberekenbaar naar vreemde paarden ongeacht of het een lekkere kerel is of niet. Het risico dat ze hem direct na de daad alsnog de hersens in slaat zou me te groot zijn. Dan moet je kluisteren en dat gaat me dan weer te ver.
Bij volbloeden wordt doorgaans ook gekluisterd toch?
Dat is uiteraard veiliger voor de hengst.
Niet alle paarden zijn lief en schattig naar elkaar, hengstig of niet.
Ayasha schreef:marjolein88 schreef:
En is dat bij kleine pony’s magischer wijs minder dan?
Captain schreef:Tinniie schreef:Je zit met KI op de juiste moment op de juiste plaats
En als het niet het juiste moment is, dan spuit je gewoon iets af, of hengstig.
Lekker makkelijk.![]()
juval schreef:mijn welsh merrie heeft 1 veulen gehad, dat was van een natuurlijke dekking, in 2x raak. Ik zou best nog een keer met haar willen fokken, maar ik zie zo op tegen het opvoelen, dat vind ze dus echt NIET leuk. Heel gespannen en knijpen, ook niet fijn voor de dierenarts dus.
Als ze met KI ook zo gespannen is, werkt dat dan wel?
voordeel van KI vind ik dat ze dan niet weg hoeft. Mijn andere pony hoeft dan niet alleen te blijven, die kan daar slecht tegen.
Wordt er uberhaupt KI aangeboden voor kleine rassen?
Sizzle schreef:Het insemineren zelf is trouwens niet het meest belastende onderdeel. Scannen is doorgaans veel invasiever en dat gebeurd net zo goed bij natuurlijke dekking.
Ayasha schreef:marjolein88 schreef:Nee het is onmogelijk om bij natuurlijk dekkende hengsten te testen, want dan zou je na elke dekking moeten testen...
Bij KI op een gecertificeerd station moeten de hengsten verplicht voor aanvang dekseizoen getest worden en ook als ze ergens anders gestald zijn geweest.
En aangezien ze geen contact mogen hebben met andere paarden kunnen ze geen soa krijgen.
En misschien is het in België anders... maar hier in NL worden gewoon nog steeds een hengst in koppel merries gegooid en daar wordt gewoon alles gedekt wat zich aanbied. Daar wordt echt hele zomer niets gewassen of getest.
En ook de hengstenhouders die uit de hand natuurlijk dekken testen niet en maken ook niet schoon volgens het KI protocol ....
Maar misschien zijn de regels in België anders? Zou wel beter zijn!
De hengst waar mijn merrie door gedekt is werd getest na elke dekking. Hij werd ook schoon gemaakt er na.
Ook mijn merrie moest eerst naar de kliniek die op een half uurtje van hem af lag om getest te worden. Hij had 1 stal waar de merrie kon verblijven en een weide apart. Zolang de merrie niet ‘af sloeg’ werd er geen andere merrie gedekt. (Dus niet twee merries ‘tegelijk’ zeg maar.)
De hengst was enorm goed op gevoed en erg beleefd naar de merrie (heb er echt geen ander woord voor) hij sprong ook pas als de eigenaar toestemming gaf. Merrie werd aan de hand gehouden maar stond dus niet vast. Ze kon gewoon weg draaien (of zich aan bieden).
Ik kan oprecht niet anders zeggen dan dat het mooi was om te zien ook al was het dierenseks.de communicatie tussen de hengst en de merrie. De wijze waarop hij ‘flirte’. De geluidjes die naar elkaar gemaakt werden waren zo zoet en zacht… en hoe voorzichtig hij met haar was bij het opspringen en er af komen.…. Dat was mooi om te zien. Het insemineren daarentegen kreeg ik eerlijk gezegd maagpijn van en ik weet niet of ik mijn huidige merrie dat nog eens wil aan doen ondanks dat ik op termijn nog wel een nakomeling wil. Ze was ook echt gek met haar kleintje maar het inseminatie proces voelde echt fout voor mij.
Ik zie niet hoe dat meer risico in houdt dan KI.
Ik zou mijn merrie dan weer niet gewoon op weide gooien met een hengst. Dat vind ik een vrij groot risico voor beide zelfs los van hygiëne.