Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
George3534 schreef:Ik heb ook even met de eigenaar van de hengst gesproken, zij heeft nooit een veulen van hem gehad omdat hij nooit gebruikt is voor het dekken. Het is natuurlijk niet haar schuld dat mijn merrie bij haar paard geraakt is maar toch voelt ze zich schuldig, mochten we kiezen voor het veulen te laten komen ( als ze al drachtig is) dan heeft zij interesse het veulen over te kopen
FernandoO schreef:Mijn zus heeft op haar Fjord van 1.52 ook wel een Welsh A hengst van 1.23 gehad en het veulen is er hartstikke prima uitgekomen. Dus dat is geen reden om het niet te doen.
Citaat:Nee niet alleen hiervoor. Ook voor het warme onthaal wat je er gratis bij krijgt.
George3534 schreef:Ik heb ook even met de eigenaar van de hengst gesproken, zij heeft nooit een veulen van hem gehad omdat hij nooit gebruikt is voor het dekken. Het is natuurlijk niet haar schuld dat mijn merrie bij haar paard geraakt is maar toch voelt ze zich schuldig, mochten we kiezen voor het veulen te laten komen ( als ze al drachtig is) dan heeft zij interesse het veulen over te kopen
Willemiens schreef:George3534 schreef:Ik heb ook even met de eigenaar van de hengst gesproken, zij heeft nooit een veulen van hem gehad omdat hij nooit gebruikt is voor het dekken. Het is natuurlijk niet haar schuld dat mijn merrie bij haar paard geraakt is maar toch voelt ze zich schuldig, mochten we kiezen voor het veulen te laten komen ( als ze al drachtig is) dan heeft zij interesse het veulen over te kopen
Een goedgekeurde hengst met een mooie bloedlijn die nooit gebruikt is voor het dekken? Dat is apart
George3534 schreef:Update : de dierenarts is net langs geweest, hoewel het wel degelijk een hele goede hengst is, levenslang goedgekeurd dacht ik en mooie bloedlijn kwam ook de da met het voorstel ze hengstig te spuiten.
Ook is er wel een hoogteverschil de hengst is 1m50 en mijn merrie een 1m35...
genja schreef:Wat je ook in de overweging mee moet nemen omdat je zegt dat je een pony hebt omdat je klein dochter graag rijdt .
Vaak is de merrie een hele tijd nog door te rijden in de dracht maar ik ken ook merries die door de dracht zo veranderen en er echt geen zin meer in hebben. En als het veulen er is kan de merrie ook niet altijd echt doorgereden worden .
Kan je kleindochter dat geduld opbrengen?
En is er op de stal waar je staat de mogelijkheid voor het houden van een veulen?
gomir schreef:FernandoO schreef:Mijn zus heeft op haar Fjord van 1.52 ook wel een Welsh A hengst van 1.23 gehad en het veulen is er hartstikke prima uitgekomen. Dus dat is geen reden om het niet te doen.
Maar als de hengst bijna 30 cm kleiner is dan de merrie dan zal het veulen wel niet te groot worden voor het bekken, want daar ging de discussie over in dit geval. Risico dat bij een grotere hengst het veulen te groot wordt voor de merrie. Te klein past er altijd door...
(en ik geloof zelf trouwens dat dit ook niet zo'n probleem is mits de verschillen in stokmaat/bouw niet enorm zijn)
Verder zijn de voor- en nadelen al genoemd en kan alleen George zelf beoordelen of een evt veulen gewenst is of dat hij (of zij of hen of x etc) de merrie hengstig laat spuiten.
janderegelaa schreef:Nee, veulen past zich aan aan de baarmoeder. Wij hebben wel eens een veulentje gehad uit een Welsh A van een hengst van 1.62.
janderegelaa schreef:gomir schreef:
Maar als de hengst bijna 30 cm kleiner is dan de merrie dan zal het veulen wel niet te groot worden voor het bekken, want daar ging de discussie over in dit geval. Risico dat bij een grotere hengst het veulen te groot wordt voor de merrie. Te klein past er altijd door...
(en ik geloof zelf trouwens dat dit ook niet zo'n probleem is mits de verschillen in stokmaat/bouw niet enorm zijn)
Verder zijn de voor- en nadelen al genoemd en kan alleen George zelf beoordelen of een evt veulen gewenst is of dat hij (of zij of hen of x etc) de merrie hengstig laat spuiten.
Nee, veulen past zich aan aan de baarmoeder. Wij hebben wel eens een veulentje gehad uit een Welsh A van een hengst van 1.62.
Janneke2 schreef:(Hmmm, lijkt me stug, als ik mij zo mag uitdrukken. De baarmoeder is per definitie rekbaar, lijkt me.)
...sommige merries fokken gewoon kleine veulens, een handige eigenschap. Niet alle merries doen dat.
mooney schreef:Janneke2 schreef:(Hmmm, lijkt me stug, als ik mij zo mag uitdrukken. De baarmoeder is per definitie rekbaar, lijkt me.)
...sommige merries fokken gewoon kleine veulens, een handige eigenschap. Niet alle merries doen dat.
Is gewoon wetenschappelijk aangetoond. Heeft niet te maken met de letterlijke ruimte in de baarmoeder
'Sommige merries fokken klein'.Citaat:maar met de oppervlakte van de placenta die in kleinere dieren kleiner blijft en zo dus het veulen kleiner houdt ivm minder voedingsstoffen.
George3534 schreef:Update : de dierenarts is net langs geweest, hoewel het wel degelijk een hele goede hengst is, levenslang goedgekeurd dacht ik en mooie bloedlijn kwam ook de da met het voorstel ze hengstig te spuiten.
Ook is er wel een hoogteverschil de hengst is 1m50 en mijn merrie een 1m35...
'Sommige merries fokken klein'.Citaat:maar met de oppervlakte van de placenta die in kleinere dieren kleiner blijft en zo dus het veulen kleiner houdt ivm minder voedingsstoffen.