Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Jouw merrie kan wel een hengst gebruiken die het achterbeen kan verbeteren ja. Maar dat hangt ook samen met de rug en het kruis. Jouw merrie kan het bekken niet tot nauwelijks kantelen door het platte kruis met de rechte rug en daarom ook het achterbeen er niet goed onder brengen.
Ik denk dat Odin de rug en de achterhand niet gaat verbeteren met het tuigpaarden bloed van Edmundo er achter.
janderegelaa schreef:Dan heb jij Odin en zijn nakomelingen niet gezien.
Aimee schreef:janderegelaa schreef:Dan heb jij Odin en zijn nakomelingen niet gezien.
Ik snap niet waarom jij zo weg loopt met die hengst.
Maar goed, foktechnisch lijkt het me niet handig om met een hengst te dekken met tuigpaardbloed. Dan fok je daarop terug en met een beetje pech veranker je de rugvorm dan nog een keer in plaats van dat je verbetert.
Van de Gelderse hengsten zou mijn voorkeur uitgaan naar Kardieno (diepvries), maar ook daar zit tuigpaard-bloed in. Vrij dichtbij ook.
Misschien is Kardieno dan wel een paard om als voorbeeld te nemen. Dekken met Dante Weltino?
hoogendroog schreef:Een plat kruis is in mijn ogen een zegen: geen kruis kan beter gaan zitten dan een plat kruis. De meeste kracht komt uit een plat kruis. De rug (lees lendenen) van deze merrie is wel een aandachtspunt. Voor kracht en degelijkheid kun je beter buiten het KWPN (lees dressuurpaarden) op zoek gaan. Die Odin zou inderdaad mooi aansluiten op je merrie. Een andere hengst die mogelijk interessant zou zijn (in mijn ogen) is Escolar. Een goed bewegende springhengst zoals Chapper zou ook een optie zijn. Leeft Eebert nog? Geeft ook waanzinnige bewegers (en blijf je dicht bij het type).
different1 schreef:Wat hoogendroog zegt is wel waar, maar we hebben hier met een merrie te maken die zeer strak in de lendenen is (en een extreem plat kruis), en dat is het punt waardoor de merrie moeilijker kan zakken.
Een paard met een wat afhangend kruis LIJKT makkelijker te kunnen zakken, omdat het zoal gebouwd is, vaak icm een gehoekt achterbeen.
Ik meen te herinneren dat Leunis of Laurens liever paarden met een wat rechter kruis hadden, ivm bovengenoemde.
Hoe is de moeder van deze merrie gebouwd?
Wat ze zelf hebben, hoeven ze niet altijd door te geven.
Aimee schreef:hoogendroog schreef:Een plat kruis is in mijn ogen een zegen: geen kruis kan beter gaan zitten dan een plat kruis. De meeste kracht komt uit een plat kruis. De rug (lees lendenen) van deze merrie is wel een aandachtspunt. Voor kracht en degelijkheid kun je beter buiten het KWPN (lees dressuurpaarden) op zoek gaan. Die Odin zou inderdaad mooi aansluiten op je merrie. Een andere hengst die mogelijk interessant zou zijn (in mijn ogen) is Escolar. Een goed bewegende springhengst zoals Chapper zou ook een optie zijn. Leeft Eebert nog? Geeft ook waanzinnige bewegers (en blijf je dicht bij het type).
Dat is dus niet waar. Als dat waar zou zijn, zouden dressuurpaarden natuurlijk met een plat kruis gefokt worden. En op de video van deze merrie kun je gewoon zien dat ze niet/moeilijk kan gaan zitten vanwege dat platte kruis. Ze kan het niet kantelen.
Escolar is nog wel een goede toevoeging. Ik ben ook weg van zijn zoon Osaka, maar qua karakter kan ik me voorstellen dat je daar voorzichtig mee bent.
hoogendroog schreef:Een plat kruis is in mijn ogen een zegen: geen kruis kan beter gaan zitten dan een plat kruis. De meeste kracht komt uit een plat kruis. De rug (lees lendenen) van deze merrie is wel een aandachtspunt. Voor kracht en degelijkheid kun je beter buiten het KWPN (lees dressuurpaarden) op zoek gaan. Die Odin zou inderdaad mooi aansluiten op je merrie. Een andere hengst die mogelijk interessant zou zijn (in mijn ogen) is Escolar. Een goed bewegende springhengst zoals Chapper zou ook een optie zijn. Leeft Eebert nog? Geeft ook waanzinnige bewegers (en blijf je dicht bij het type).
different1 schreef:Wat hoogendroog zegt is wel waar, maar we hebben hier met een merrie te maken die zeer strak in de lendenen is (en een extreem plat kruis), en dat is het punt waardoor de merrie moeilijker kan zakken.
Een paard met een wat afhangend kruis LIJKT makkelijker te kunnen zakken, omdat het zoal gebouwd is, vaak icm een gehoekt achterbeen.
Ik meen te herinneren dat Leunis of Laurens liever paarden met een wat rechter kruis hadden, ivm bovengenoemde.
Aimee schreef:different1 schreef:Wat hoogendroog zegt is wel waar, maar we hebben hier met een merrie te maken die zeer strak in de lendenen is (en een extreem plat kruis), en dat is het punt waardoor de merrie moeilijker kan zakken.
Nee, dat klopt niet. Je veronderstelt nu dat ik geen onderscheid kan maken tussen iets wat zo lijkt en iets wat daadwerkelijk zo is, in dit geval het kunnen kantelen van het bekken. Maar kennelijk ken jij slechts twee smaken: een afhangend kruis en een recht kruis. Ik heb echter nergens een afhangend kruis benoemd. Sterker nog, ik heb expres géén hengsten met een afhangend kruis genoemd. Je krijgt immers niet het middelste van twee uitersten in de fokkerij.
De paarden van Hexagon zijn een slecht voorbeeld. Die presteren niet omdat ze zo goed gebouwd zijn of zo fantastisch bewegen, maar doordat ze handig worden opgeleid en gemanaged. Bij anderen komen ze een stuk minder tot hun recht. De fokwaarden van Rubiquil zijn daar het bewijs van.
En dat is precies de reden dat ik voorstel om voor een Duitse dressuurhengst te kiezen. Want ik heb de indruk dat TS een leuk dressuurpaard voor zichzelf wil fokken, waar je als amateur ook leuk mee kan rijden in de subtop en misschien niet het laatste aan handigheid voor hoeft te hebben.
Dan kan Odin de merrie misschien wel verbeteren, maar niet genoeg voor het fokdoel.