Onali schreef:linda_arnold schreef:Hier 3 shetten, 2 daarvan maak(te) je niet blij met werk. Die worden blijer van volvreten![]()
Ik ben 16 jaar geleden begonnen met 1 shet bij mijn haflinger en de enige tip die ik je kan meegeven is zorg dat je hem ergens stalt met stokmaat genoten.
Ligt heel erg aan het grote paard.
Mijn fjord en mijn shet waren de beste maatjes
[ [url=m/m6RRZh.jpg]Afbeelding[/url] ]
En ook in mijn oude kudde met ijslanders ging het prima.
[ [url=m/baJiIM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb mijn jongens ook van veulen af aan. De oudste sinds hij 4 maanden oud is, gelijk bij mijn fjord gezet. De jongste toen hij 6 maanden oud was en ook hij ging meteen de kudde in.
Spelen, slapen en eten deden ze met de kudde.
Geen opfok hier dus. Is ook erg lastig te vinden voor shetlanders.
Het is niet onmogelijk, maar in pension heb je paarden(for)maten niet voor het kiezen. Zeker niet als je als eigenaar enkel met een shet aan komt en niet zoals jij ( en ik) als een (for)maat hebt was je er mee vertrouwd.
Shet kwam hier ook met 4 maanden en is dus 4 jaar samen geweest met de haflinger. Samen als samen op wei, maar wel eigen stal. Ik was blij dat ik hem op onze huidige pensionstalling destijds (13 jaar geleden) niet in die grote onstuimige koppel hoefde te zetten met puberende ruinen en wisselende samenstelling door verloop. De haflinger trok dat prima, maar hij was beter af met z’n shet(for)maat.
Nu is het complete pensionbestand van mijzelf en kan ik makkelijk schakelen bij onrust of andere behoefte. Het is over het algemeen 1 kudde, met de merrie als potentieel leider, daar hebben alleen de musketiers nog wel eens lak aan.