We hebben op vorig jaar na ook nooit hoeven helpen. Mijn pony staat particulier die voor de hobby kleinschalig koeien en wat Shetlanders houd.
Vorig jaar was een koe die voor het eerst moest kalveren van achteren verlamd geraakt doordat het kalf best groot was. De fokker van mijn pony heeft alleen het laatste stukje moeten helpen. Helemaal goed gekomen. Kalf van vorig jaar april is januari dit jaar pas afgespeend.
Dezelfde koe is dit jaar half maart succesvol zonder hulp bevallen van een stier kalfje (we waren er bij). Toen ik ontdekte dat ze was begonnen was de blaas er al. Fokker van mijn pony er gelijk bij gehaald en met een half uur was het kalfje al geboren.
Helaas is zij heel plotseling overleden toen het kalfje echt precies een maand oud was en kalfje word nu bij een kennis met de fles groot gebracht.
Hebben alleen haar dochter van vorig jaar nog en de stier (stier gaat dit jaar weg en dan komt er een nieuwe). Lopen 24/7 buiten.
Een drachtige koe hebben we hoogdrachtig wel altijd apart staan zodat ze in alle rust kan bevallen en we haar goed in de gaten kunnen houden. Gaat dan met kalf terug bij de anderen in wanneer kalf oud genoeg is en stevig op de benen staat. Toen de koe overleed stond ze echt net een paar weken weer bij de kudde.
De stier is echt flink van slag geweest door haar overlijden ook. Toen ze uit de wei was gehaald bleef hij geregeld naar de plek gaan waar ze lag of bleef continue vooraan bij het hek staan waar zij onder zeil lag voor de Rendac. Was echt heel sneu en verdrietig te zien hoe die aan het rouwen was. Haar dochter had er sneller vrede mee.
Wat onwijs lief het beeld

Hopen maar dat de merries straks ook een gezond veulentje er naast hebben staan!