Dees90 schreef:Elisa2 schreef:Ik zou een hackney gecombineerd met Balzflug bloed niet zo snel kopen als recreatiepaard...maar goed, dat is puur op papier. Kan nog weleens iets heel pittigs en sensibels uit komen.
Recreatie staat als laatste, dus daar ligt mijn laagste prioriteit. Als eerst en het belangrijkste wil ik vooral dressuurmatig correct trainen en rijden en kijken hoe dat gaat en eventueel ook uitbrengen.
Naast het trainen zou ik graag ook wel een buitenrit willen maken, paard meenemen naar bos / strand.
Ben niet bang voor een uitdaging / gevoelige paarden, ik hou wel van pit.
In dat geval zit je hiermee denk ik wel goed.
Maar even serieus, ik zou in ieder geval een paard zoeken die een het lichaam een beetje mee heeft voor het correcte dressuurmatige trainen. Dat kan met een hackney prima, een op de kop gebouwde volbloed wordt al iets lastiger.
. Basis springen en dressuur gaat wel lukken, maar ik moet wel zeggen dat ik met name dressuur wel lastiger vind. Vooral balans is een probleem. Gaat alles goed loopt ze fantastisch, maar doe ik iets net niet goed dan naja zie je het gelijk (je leert wel rijden denk ik, want er is weinig ruimte om je fouten te verbloemen, maar ik ben ook niet zo talentvol
, dus soms zou ik willen dat het eens "vanzelf" ging). En ze missen het spektakel om echt hoog te eindigen in de dressuur vind ik zelf. Daarentegen is mijn volbloed koeler in haar hoofd dan alle kwpners die ik tegen kom en doet ze altijd 300% haar best. Als ik bij een hindernis uit balans raak, stopt ze om te zorgen dat ik niet val. Ik kan alleen en veilig op buitenrit, ze ziet wel alles, maar ze blijft altijd rustig en vooral op mij gericht. Ze loopt ook na 25 kilometer nog met 2 oortjes naar voren en in 1 hulp in galop. Ook op stal een heel makkelijk paard, kan bij wijze van spreke 6 weken op stal en dan is ze nog redelijk rustig en ze kan 24/7 buiten. Nu heb ik wel een echt lieve volbloed, zo stond ze op de renstal ook wel bekend. Maar ze is ook gewoon goed opgevoed en al veel in de hand geweest en gezien voor ze bij mij kwam.
Vooral als je weet dat ze ze zelf waarschijnlijk voor bijna niks mee hebben mogen nemen.
Voor hetzelfde geld heb je bij/via kyrkelover of een ander betrouwbaar adres een paard dat gewoon op goed gewicht is, waar je de hele geschiedenis van weet, waar je niet zelf eerst bakken met voer (en dus geld) in hoeft te stoppen voor ze eindelijk op een gezond gewicht zijn, en waarbij je dus ook direct wat het echte karakter is.

Want ze gaan daar écht voor een habbekrats weg.
Had mijn merrie geen black type op haar papier gehad en geen dochter geweest van een Listed geplaatste merrie en een goede hengst, dan had ik er niet over gepeinsd om met 'r te fokken. Puur op papier wil ik wel een poging wagen, maar dus wel met in het achterhoofd dat als het niks blijkt te worden, ik er geen volbloed meer uit fok en dat het veulen altijd terug kan komen naar mij, al dan niet tijdelijk om omgeschoold te worden. Met 200+ merries is dat natuurlijk geen doen, maar dan moet je je afvragen of je wel moet fokken met zoveel paarden.
.