Het verhaal van prematuur/dummy Panta Rhei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

littleroosie

Re: Het verhaal van prematuur/dummy Panta Rhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:32

Tijdens het lezen van je topic was ik bang dat hij het niet zou gaan halen, maar wauw! Wat hebben jullie het goed gedaan, ook door naar je eigen gevoel te luisteren en wat je zelf denkt dat juist is geweest. Respect en ik hoop dat jullie lang mogen genieten van deze kleine <3

Andere vraag, als het een dummy veulen was geweest dan had je het nu nog moeten zien toch? Dan zitten ze lichamelijk ook niet helemaal goed in elkaar, groot hoofd etc.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 17:20

Littleroosie ik denk dat je verward bent met een dwergje. Een dummy ziet er perfect normaal uit behalve dat ze in het begin door zwakte soms wat week of slecht op de benen staan.

Mijn dummy mini toen.

Afbeelding

Afbeelding

Toen er van zwakte totaal geen sprake meer was. :+

Afbeelding

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:10

Wauw respect! Geniet van de kleine man!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:23

Kungfu panta :+ :+ :+

Heerlijk gewoon...

Fijn dat het goed gaat met het ventje knap doorgezet allemaal!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:48

Respect hoor TS, super hoe jullie hebben doorgepakt! Mijn zoontje was 5 weken te vroeg, moest daar de hele tijd aan denken. Heel veel genieten samen!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:21

Wat ontzettend fijn en wat een geluk dat Panta het gehaald heeft! Mede door jullie goede zorgen natuurlijk. Je weet nooit of je het helemaal goed doet met zoiets, zelfs dierenartsen niet. Maar Panta heeft het gelukkig wel gehaald! En ook fijn dat je je verhaal vertelt hebt, dat is altijd leerzaam.

Het is zenuwslopend en verdrietig om mee te maken. Ik heb zelf een aantal veulens gefokt en dat ging ook niet altijd vlekkeloos. Bij mijn mini was het bv een red bag geboorte en gelukkig wist ik wat ik moest doen en heb ik het veulen kunnen redden, maar ik was ook bang voor een dummy omdat het veulen met een red bag zuurstofgebrek heeft. Ik heb me daarna verder verdiept in red bag geboortes (ook omdat het me erg interesseert) en heb er een artikel over geschreven.

Ik denk inderdaad dat je veulen een dummy was en misschien dat er zelfs een red bag was. Je zegt dat de merrie meteen opstond waardoor de navelstreng meteen afbrak, kwam daarna de nageboorte er vrij snel af? Want met een red bag gebeurt het ook vaak dat de waterblaas alsnog breekt in de baarmoeder. Met een red bag laat de placenta te vroeg los waardoor het veulen geen voedingsstoffen en zuurstof meer krijgt en dus gaat stikken (verdrinken eigenlijk). Dit gebeurt meestal na een bacteriële infectie van de placenta, oftewel placentitus. Met placentitus krijgt de merrie al vroeg veel uier, en ik lees dat de merrie ook al vroeg uier kreeg.

Wat je zegt dat het veulen de laatste dosis bloed en antistoffen niet gekregen heeft klopt denk ik niet helemaal, want dat is met een red bag ook niet omdat de placenta dan al los heeft gelaten. Het gebeurt ook wel vaker dat de merrie al snel opstaat. De antistoffen zitten vooral in de biest, daarom is dat zo belangrijk dat ze de eerste uren wel biest binnen krijgen, en anders (later) een infuus met plasma.

Over de oorzaak van dummy veulens is verder nog steeds niet alles bekend, maar men vermoed mede een te snelle geboorte (wat je merrie ook had) waardoor het veulen niet heeft kunnen ontwaken uit de slaaptoestand die het in de baarmoeder had. Wat dus ook kan gebeuren met een red bag.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn met andere ervaringen of analyses op dit gebied, vind dat altijd erg interessant.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 21:47

Wat veel reacties!

Pretty: in jouw reactie in het andere topic herkende ik inderdaad ook het meeste. Jullie verhaal was erg hoopgevend toen en dat konden we wel gebruiken! Wat een heerlijke foto’s van jullie dummy! :D
Silvia58: Dank je wel! Ik vind hem zelf ook erg leuk getekend, misschien gaat hij nog doorkleuren tot marmerbont net als de merrie. Met de appaloosa’s is het altijd afwachten.
Littleroosie: ik heb in die eerste dagen ook wel gevreesd dat het een heel ander topic zou worden, maar gelukkig is goed gekomen. Dank je wel! En zoals Pretty al zei, aan een dummy is aan de buitenkant niet echt iets te zien. Prematuur veulens hebben wel bepaalde kenmerken (x-benen, aparte oortjes) maar dat is bij Panta niet overdreven duidelijk aanwezig geweest.
Fokker331 en Neon: dank je wel! :)
Pumpkins: Jeetje, dat moet heftig zijn geweest! Hopelijk is het nu goed met je zoontje?
Astrid: bedankt voor je uitgebreide reactie! Het topic van Bloem en de red-bag bevalling heb ik toen ook gevolgd. Of de nageboorte snel meekwam weet ik niet meer. Maar ik heb de bevalling en eerste twee dagen helemaal op camera, dus kan het (op een rustiger moment, het staat nu op usb-sticks) opzoeken.
Ik heb in ieder geval geen red-bag gezien, maar dat hoeft niet te betekenen dat het niet geweest is. Placentitus noemde de veearts ook als mogelijke oorzaak. Ik weet niet of daar iets van te zien is in de nageboorte, maar die is helemaal gecontroleerd en daar was niks aan te zien.

Ieder moment is een feestje met Panta
Afbeelding

Afbeelding

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 07:53

Ha ja alles is net als met Panta helemaal goed gekomen met mijn zoontje! Vermoedelijk te weinig voedingsstoffen binnen gekregen via de placenta en heeft er daarom voor gekozen om te komen. Hij heeft 10 dagen in een warmtebedje gelegen. Na een jaar had hij alle achterstand aan groei ingehaald en is het een gezonde, bijdehante jongen :)