Fokken met een OCD-merrie (osteochondrose)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:20

Ik denk dat Davy een Belg is. De theorien gaan niet op voor Nederland zeker dat onderzoek door de hengstenhouder zelf.
En dat perfect opereerbaar voegt ook weinig toe aan de waarde als fokdier, een hoop gezwam dus.

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:21

CGJ12"]
[quote="davy schreef:
En wat zijn die rontgenologische eisen. Het is niet omdat de hengst geen OCD heeft dat hij geen drager is van het OCD-gen (OCD gen is 1X reccesief aanwezig)

Je gaat op voor de nobel-prijs der genetica.
OCD is geen gebrek dat terug te brengen is tot één gen.
Was dat maar zo................
[/quote]

Ik wou het simplistisch uitdrukken zodat iedereen het verstaat Knipoog .
En ik denk dat dat wel gelukt is.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:24

Je zet de mensen op een dwaalspoor.
Dat OCD goed operabel is geldt weliswaar voor de knie en het spronggewricht, maar wel een gehoord van OCD in de kogel, of OCD op de 2e/3e nekwervel (Wobblers).
Allemaal verwant aan elkaar.
Opereren is symptoom-onderdrukking.
Laatst bijgewerkt door CGJ12 op 26-02-04 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:24

davy schreef:
Ik wou het simplistisch uitdrukken zodat iedereen het verstaat Knipoog .
En ik denk dat dat wel gelukt is.

Andersom lijkt me een groter probleem Scheve mond

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:33

sarabande schreef:
Ik denk dat Davy een Belg is. De theorien gaan niet op voor Nederland zeker dat onderzoek door de hengstenhouder zelf.
En dat perfect opereerbaar voegt ook weinig toe aan de waarde als fokdier, een hoop gezwam dus.

Klopt. Davy is een Belg. (En je mag er zeker van zijn dat de meeste hengstenhouders wel weten wat er aan hun hengst scheelt ook in Nederland). Het verder vertellen is natuurlijk een andere zaak.

Wat het operen betreft. Ik twijfelde eraan om dit te vermelden aangezien het niet zaligmakend is (niet alle OCD zijn te opereren zoals reeds opgemerkt) en dat het kunnen opereren natuurlijk geen reden is om er toch mee te fokken (ik had het dus beter niet vermeld Knipoog ).

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:35

Je weet vaak niet wat de oorzaak is van de ocd he. Ik las laatst in in de Strengen een artikel waar bijvoorbeeld het voer aan moet voldoen van een drachtige merrie. WAnt daar begint al de oorzaken van de OCD. En daarna in de opfok periode. Bepaalde grondstoffen moeten er in zitten zoals koper. Daarnaast is veel beweging nodig voor jonge paarden, en niet de hele dat op stal stilstaan.

Ik vraag me af wat van alle OC(D) gevallen het percentage OCD veroorzaakt door de mens zal zijn, en het percentage veroorzaakt door erfelijkheid.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:43

davy schreef:
En je mag er zeker van zijn dat de meeste hengstenhouders wel weten wat er aan hun hengst scheelt ook in Nederland Het verder vertellen is natuurlijk een andere zaak.

In Nederland wordt dat gewoon met indeling gepubliceerd, behalve voor OCD dat moet 0 zijn.

Ik zou je aanraden de zoekfunctie even op OCD los te laten, dan kan je zien dat alles al gezegd is en je niets nieuws vermeld.

Onder kwpn.nl kan je de regels en voorwaarden van de fokkerij in Nederland vinden.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 26-02-04 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:43

Het schijnt zelfs dat een "zware shag rokende merrie" meer OCD doorgeeft (dat is dus wat anders dan vererving)...........maar dat heb ik ook maar van horen zegggen..... Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:45

Dus jij pleit voor rookvrije stallen Knipoog

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:50

sarabande"]
[quote="davy schreef:
En je mag er zeker van zijn dat de meeste hengstenhouders wel weten wat er aan hun hengst scheelt ook in Nederland Het verder vertellen is natuurlijk een andere zaak.

In Nederland wordt dat gewoon met indeling gepubliceerd, behalve voor OCD dat moet 0 zijn.

Ik zou je aanraden de zoekfunctie even op OCD los te laten, dan kan je zien dat alles al gezegd is en je niets nieuws vermeld.

Onder kwpn.nl kan je de regels en voorwaarden van de fokkerij in Nederland vinden.
[/quote]

Ze mogen geen OCD hebben (Dat is in België BWP ook zo). Maar bij mijn weten worden enkel op Zangersheide het DNA van de hengsten onderzocht of ze drager zijn van het OCD-gen. Correct me if i'm wrong.

Het feit dat ik niets nieuws vertel weet ik ook wel Knipoog . Ik wou gewoon de standpunten nog eens aanhalen waarom je in mijn ogen perfect met een OCD-merrie kunt blijven fokken (want daar gaat dit topic toch over Knipoog )

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:55

davy schreef:
Ze mogen geen OCD hebben (Dat is in België BWP ook zo).
Maar bij mijn weten worden enkel op Zangersheide het DNA van de hengsten onderzocht of ze drager zijn van het OCD-gen.
Correct me if i'm wrong.

Zangerheide blijft opgaan voor de Nobelprijs.
Hét OCD-gen..............

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:59

Volgend jaar gaan ze bij Zangersheide ook testen op het :
+ spring-gen
+ weiger-gen op sloten
+ puissance-gen
+ het linksvoor niet-laten-hangen gen
en nog een paar.

...........maar dat weet ik niet helemáál zeker.
Ik heb het gehoord van de Paashaas en die had het weer gehoord van de Kerstman......... echt waar!

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:06

CGJ12"]
[quote="davy schreef:
Ze mogen geen OCD hebben (Dat is in België BWP ook zo). Maar bij mijn weten worden enkel op Zangersheide het DNA van de hengsten onderzocht of ze drager zijn van het OCD-gen. Correct me if i'm wrong.

Zangerheide blijft opgaan voor de Nobelprijs.
Hét OCD-gen..............
[/quote]

Commentaar kun je genoeg geven blijkbaar. Iets zinnigs zeggen daarentegen . Of mijn stellingen weerleggen .

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:11

davy schreef:
Commentaar kun je genoeg geven blijkbaar.
Iets zinnigs zeggen daarentegen .
Of mijn stellingen weerleggen
.

Zolang je blijft praten over hét OCD-gen neem ik je niet serieus.
Toon daar eerst het bestaan maar eens van aan...........
En dat is niet persoonlijk bedoeld, maar gestoeld op feiten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:35

davy schreef:
Commentaar kun je genoeg geven blijkbaar. Iets zinnigs zeggen daarentegen . Of mijn stellingen weerleggen .

Jouw stelllingen!!!!!!!!

Die zijn in dit topic maar ook al eerder weerlegd. Alleen die zin over dat verstaan zou ik eens over lezen. Dat werkt namelijk 2 kanten op.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:41

Ik ben het ermee eens, vind dat je alleen met een gezonde merrie moet fokken.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:46

Georgette schreef:
Ik ben het ermee eens, vind dat je alleen met een gezonde merrie moet fokken.

Dat is een nobel streven ,maar dan ben ik bang dat de veulenprijzen gaan verdrievoudigen aangezien het merriebestand dan voor meer dan de helft gust moet blijven...............

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:14

CGJ12"]
[quote="davy schreef:
Commentaar kun je genoeg geven blijkbaar. Iets zinnigs zeggen daarentegen . Of mijn stellingen weerleggen
.

Zolang je blijft praten over hét OCD-gen neem ik je niet serieus.
Toon daar eerst het bestaan maar eens van aan...........
En dat is niet persoonlijk bedoeld, maar gestoeld op feiten.
[/quote]

Lees Z-magazine of vraag uitleg aan mensen die daar onderzoek naar doen (ik heb het ook maar gelezen, ik ben geen wetenschapper die daar onderzoek naar doet, ik zal zelf ook nog eens trachten deze teksten boven te halen).

Anderzijds als het erfelijk bepaald is dan betekent dit toch ook dat er een stuk in het erfelijk materiaal (=DNA) zit dat verantwoordelijk is voor de OCD. Ik wil het gerust een andere naam geven i.p.v. GEN (doe zelf een voorstel van hoe ik het correct zou moeten noemen).

Maar als ik u zo hoor dan trek je de erfelijkheid van OCD in vraag. Indien het volgens u dus niet erfelijk is dan zie ik ook niet in waarom we niet zouden fokken met merries met OCD.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:18

Die erfelijkheid van OCD trek ik zeker NIET in twijfel.
Uiteindelijk is daar zowat alles op terug te voeren.

Het gaat om een zeer gecompliceerde combinatie van genen.
Niet één specifiek gen.

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:35

CGJ12 schreef:
Die erfelijkheid van OCD trek ik zeker NIET in twijfel.
Uiteindelijk is daar zowat alles op terug te voeren.

Het gaat om een zeer gecompliceerde combinatie van genen.
Niet één specifiek gen.

Klopt volledig maar is het dan niet gemakkelijker en beter te begrijpen als er gesproken wordt over het OCD-gen (om niet telkens te moeten zeggen dat OCD een zeer gecompliceerde combinatie van genen is, zoals alle erfelijke factoren een zeer gecompliceerde combinatie van genen zijn). Want het resultaat is toch hetzelfde Knipoog.

En ik weet niet hoe jullie in Nederland lessen over erfelijkheid kregen maar bij ons werd die erfelijke bepaling (zoals bv OCD, of haarkleur, ...) voorgesteld door een kleine letter indien het recessief was en een grote letter indien het dominant was. Een merrie waar OCD tot uiting komt heeft dan het kenmerk aa, een merrie die drager is van OCD aA of Aa en een merrie die niet drager is van OCD AA. Ik weet dit is een simplistische manier van weergave (en de werkelijkheid is heel wat complexer) maar het geeft toch een duidelijk beeld van hoe de erfelijkheid zich gedraagt en wat de kansen zijn dat de nakomelingen al dan niet OCD-vrij, -drager of OCD-hebber zijn.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:40

Om geen verdere onzin te verspreiden haak ik nu .............

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:47

CGJ12 schreef:
Om geen verdere onzin te verspreiden haak ik nu .............

OF JE KUNT OOK ZEGGEN HOE JIJ HET ZOU VERWOORDEN. DAAR HEB IK MISSCHIEN OOK IETS AAN.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:02

...........ik ben doof.......... Ziek

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:09

voor jullie verder bedisselen:

Ik heb oc(d) in mijn eigen knie en bij mij in de familie kwam het niet voor. Het is ontstaan na een val met een brommer.
Mijn ocd is dus hoogstwaarschijnlijk niet erfelijk; als ik een merrie zou zijn had je met mij best kunnen fokken Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:11

traumatische OC dus.