Keuring NRPS

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 20:39

_lotteeee schreef:
De gemiddelde amateur zal een paard ook niet 100% keuringsklaar krijgen.

Maar ik denk ook niet dat dit het doel is van de gemiddelde amateur, maar dat moeten ze voor zichzelf uitmaken.

Voor een amateur fokker, is het nrps misschien wel een geschikter stamboek als het kwpn.

Buiten dat het paard natuurlijk exterieurmatig geen gebreken mag/moet hebben en veterinair in orde moet zijn, is het nrps een toegankelijker stamboek.

Het Nrps en het Kwpn hebben nou eenmaal ook niet meer hetzelfde fokdoel.

Mijn ervaring de afgelopen 2 jaar is dat het NRPS juist aan het opschalen is met strengheid/kwaliteit. Vind ik goed hoor, maar het is niet meer zo makkelijk als het was. En ik juich de dag toe dat merrie's ook gewoon los in de baan gaan.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 03-04-21 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 20:46

Dank je wel voor jullie reacties. Leuk om te lezen. Zoals ik eerder al aangaf ga ik mijn paard (ruin trouwens) sowieso niet wegbrengen. Wat iemand al schreef: juist leuk en goed om dit proces samen aan te gaan en zien hoe ver we komen. Ik heb er zin in.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 20:49

Ik lees even mee, twijfel al een tijd om mijn vijfjarige Spielberg merrie voor de keuring te doen bij het NRPS met dezelfde insteek als TS :) succes met de voorpret TS, ben benieuwd hoe je ervaring gaat zijn!

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 21:06

Vientje schreef:
Ik lees even mee, twijfel al een tijd om mijn vijfjarige Spielberg merrie voor de keuring te doen bij het NRPS met dezelfde insteek als TS :) succes met de voorpret TS, ben benieuwd hoe je ervaring gaat zijn!

Leuk! Waar komt jouw twijfel vandaan?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 21:31

Ik heb geen idee wat te verwachten, en kan dus ook niet echt inschatten wat ze van haar gaan vinden- ze is mijn eerste zelfgefokte veulen dus een negatief resultaat ligt gevoelig :+ En ik vind haar zelf uiteraard hardstikke knap en fijn bewegen maar een keuringscommissie leent mijn roze bril natuurlijk niet _O-

Ze heeft door een ongeluk in de opfok een bult op haar kogel achter, moet sowieso eerst eens even uitzoeken of dat problemen geeft op de keuring. Ze heeft er het rontgenpredikaat wel gewoon mee gehaald.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 22:02

Vientje schreef:
Ik heb geen idee wat te verwachten, en kan dus ook niet echt inschatten wat ze van haar gaan vinden- ze is mijn eerste zelfgefokte veulen dus een negatief resultaat ligt gevoelig :+ En ik vind haar zelf uiteraard hardstikke knap en fijn bewegen maar een keuringscommissie leent mijn roze bril natuurlijk niet _O-

Ze heeft door een ongeluk in de opfok een bult op haar kogel achter, moet sowieso eerst eens even uitzoeken of dat problemen geeft op de keuring. Ze heeft er het rontgenpredikaat wel gewoon mee gehaald.

Snap het, maar hoe leuk is het om met je zelf gefokte veulen naar de keuring te gaan! Dat zou wel leuk zijn toch! En ach, het blijft een jurysport natuurlijk, maar als je er zelf voldoening en plezier uit haalt heb je ook wat bereikt.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:03

Spoiler:
in
janderegelaa schreef:
_lotteeee schreef:
De gemiddelde amateur zal een paard ook niet 100% keuringsklaar krijgen.

Maar ik denk ook niet dat dit het doel is van de gemiddelde amateur, maar dat moeten ze voor zichzelf uitmaken.

Voor een amateur fokker, is het nrps misschien wel een geschikter stamboek als het kwpn.

Buiten dat het paard natuurlijk exterieurmatig geen gebreken mag/moet hebben en veterinair in orde moet zijn, is het nrps een toegankelijker stamboek.

Het Nrps en het Kwpn hebben nou eenmaal ook niet meer hetzelfde fokdoel.

Mijn ervaring de afgelopen 2 jaar is dat het NRPS juist aan het opschalen is met strengheid/kwaliteit. Vind ik goed hoor, maar het is niet meer zo makkelijk als het was. En ik juich de dag toe dat merrie's ook gewoon los in de baan gaan.

Het is zeker waar dat ze bij het nrps ook aan het opschalen zijn! Maar dit is natuurlijk ook nodig om je fokkerij te blijven verbeteren.

En dat is denk ik waar we uiteindelijk voor fokken.

Merries los in de baan ben ik ook voor!

Britt1

Re: Keuring NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 15:11

Nog een paar vragen:
Voor ruinen geldt beoordeling van stand, stap en draf, toch?
Moeten staarten gevlochten zijn of mag het ook los?
Waar vindt paspoortcontrole en het meten plaats?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:35

Staart mag je in principe mee doen wat je wilt, vlechten is niet verplicht.

Paspoortcontrole en meten vind plaats voordat ze op het harde of in de baan komen.

Daar is op elke keuring gewoon iemand voor aanwezig die deze gegevens opneemt en controleert.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:39

Gaat het om je kruising valk? Ik zou ook zijn benen even netjes opscheren bijvoorbeeld. Verder inderdaad goed oefenen met het voorbrengen en ervoor zorgen dat hij een beetje in vorm komt.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 15:41

_lotteeee schreef:
Staart mag je in principe mee doen wat je wilt, vlechten is niet verplicht.

Paspoortcontrole en meten vind plaats voordat ze op het harde of in de baan komen.

Daar is op elke keuring gewoon iemand voor aanwezig die deze gegevens opneemt en controleert.

Dank je! Moeten ze altijd én op harde en zachte grond? In Lunteren vaak alleen op het gras of buitenbaan toch dacht ik?

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 15:42

Earth schreef:
Gaat het om je kruising valk? Ik zou ook zijn benen even netjes opscheren bijvoorbeeld. Verder inderdaad goed oefenen met het voorbrengen en ervoor zorgen dat hij een beetje in vorm komt.

Ja mijn valk inderdaad.
Benen opscheren had ik bedacht en is een goed idee. Mooier ook.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:45

Lunetten is op grasbodem.
Als je meedoet met een rij-rubriek van Divoza oid, dat kan wel op zand zijn. Maar de keuring is op gras.

Lottekuhh_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 18:30

In Lunteren moet je een stukje rechtuit draven op het harde, de rest is op het gras.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 18:43

Oke dank jullie wel. Kan beide het geval zijn dus lees ik. Ben benieuwd of en hoe het door kan gaan in juni met de coronamaatregelen. Is er vaak ter plekke ook nog een voorbrenger te regelen eigenlijk of handig hier al eerder iemand voor te benaderen?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:02

Er zijn altijd wel een aantal voorbrengers aanwezig!

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 22:24

_lotteeee schreef:
Er zijn altijd wel een aantal voorbrengers aanwezig!

Dat is handig!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:39

Britt1 schreef:
Vientje schreef:

Snap het, maar hoe leuk is het om met je zelf gefokte veulen naar de keuring te gaan! Dat zou wel leuk zijn toch! En ach, het blijft een jurysport natuurlijk, maar als je er zelf voldoening en plezier uit haalt heb je ook wat bereikt.

Dat is ook weer waar :) Wellicht waag ik er van de week even een berichtje aan naar het stamboek om te checken of/wat ik met die kogel moet, dan weet ik in elk geval of dat een belemmering gaat zijn of niet.

Lijkt me wel handig om daar een ervaren voorbrenger ervoor te vragen, lijkt me best een vak apart dat voorbrengen. Vooral dat harde rennen ook :D