Welke hengst voor Friese merrie ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:20

Janinevv schreef:
Boemel het scheelt dat die van jou echt opgenomen zijn bij het stamboek.
Die van mij dus niet, onbekend x onbekend.

Als ik ga kijken dan vind ik het zonde van geld omdat het waarschijnlijk niks toe voegt voor de nakomelingen

Ik zou persoonlijk meer kijken naar de combinatie. Wil je dat je veulen een Fries uiterlijk heeft of juist een minder Fries uiterlijk?

Voor het geld hoef je geen veulen te fokken uit je merrie, dat doe je dan voor jezelf. Ik snap dat je niet voor een hele dure hengst gaat, maar je moet er natuurlijk wel echt blij van worden en aangezien een veulen fokken al best wat kost, zou ik niet op een paar honderd euro kijken.

pillow

Re: Welke hengst voor Friese merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:30

Er is toch een stamboek voor de barock pinto. Daar kun je kijken welke hengsten er zijn en welke je vind passen

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 23:34

boemel schreef:
Janinevv schreef:

Als ik ga kijken dan vind ik het zonde van geld omdat het waarschijnlijk niks toe voegt voor de nakomelingen

Ik zou persoonlijk meer kijken naar de combinatie. Wil je dat je veulen een Fries uiterlijk heeft of juist een minder Fries uiterlijk?

Voor het geld hoef je geen veulen te fokken uit je merrie, dat doe je dan voor jezelf. Ik snap dat je niet voor een hele dure hengst gaat, maar je moet er natuurlijk wel echt blij van worden en aangezien een veulen fokken al best wat kost, zou ik niet op een paar honderd euro kijken.

Wat bedoel je hier mee ? Dat ze geen toegevoegde waarde heeft?

Ik wil dat m’n merrie veulen opgenomen kan worden in stamboek en daar eventueel lijn verder mee zetten.

Als het hengst is wil ik die kwaliteit hebben zodat hij verkoopt als goed rij paard voor toekomst.

Ik heb liever geen hengsten.

Ik wil er niet op verdienen als in ik fok alleen voor het geld maar ik fok op een goede nakomeling en dat ik dan “gelijk” speel met verkopen of een kleine winst ;)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 23:36

pillow schreef:
Er is toch een stamboek voor de barock pinto. Daar kun je kijken welke hengsten er zijn en welke je vind passen

Klopt al vind ik die niet heel overzichtelijk qua waar de hengsten staan.

En staan ook veel in buitenland

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:39

Ik heb geen verstand van de stamboeken rondom een Fries, maar fokken met een merrie waarvan zowel vader als moeder onbekend zijn heeft toch ook geen meerwaarde voor de fokkerij?
Tenzij je dus enkel voor jezelf een nakomeling fokt waar je mee verder wil.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 23:42

Selente schreef:
Ik heb geen verstand van de stamboeken rondom een Fries, maar fokken met een merrie waarvan zowel vader als moeder onbekend zijn heeft toch ook geen meerwaarde voor de fokkerij?
Tenzij je dus enkel voor jezelf een nakomeling fokt waar je mee verder wil.

Nouja alle bloedlijnen zijn wel bekend maar voor Friese stamboek moet ik eerst zorgen dat dna getest kan worden en dan is de vraag kan het veulen in hoofdstamboek als merrie bijboek is.

Bij barock pinto kunnen nakomelingen wel intressant zijn.

Omdat de vader niet ggk is is het gewoon lastiger.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:47

Is het dan niet eerst handig om dat op papier te hebben, zodat je daar een weloverwogen beslissing in kunt maken?

Hoezo is 't trouwens de vraag of dat mogelijk is? Daar zitten toch een aantal regels aan vast lijkt me, of is dat dus niet zo zwart/wit als bij bijvoorbeeld het KWPN?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 23:49

Selente schreef:
Is het dan niet eerst handig om dat op papier te hebben, zodat je daar een weloverwogen beslissing in kunt maken?

Hoezo is 't trouwens de vraag of dat mogelijk is? Daar zitten toch een aantal regels aan vast lijkt me, of is dat dus niet zo zwart/wit als bij bijvoorbeeld het KWPN?

Ik kan het kfps daar over informeren maar wat ik begreep is dat moeilijker en ook waar mijn merrie vandaan komt zijn de fokkers niet zo leuk en weet niet of die me gaan helpen.

Barock pinto studbook is dan voor mijn merrie en nakomelingen toegankelijker.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:18

Janinevv schreef:
Selente schreef:

Ik kan het kfps daar over informeren maar wat ik begreep is dat moeilijker en ook waar mijn merrie vandaan komt zijn de fokkers niet zo leuk en weet niet of die me gaan helpen.

Barock pinto studbook is dan voor mijn merrie en nakomelingen toegankelijker.

Ik heb even gegoogled... Maar wat jij graag wil kon tot 2015 bij het Bp stamboek.

Jouw veulen zal geen papier krijgen. Bij het Bp stamboek.

Je beste kans is dna testen bij het kfps te laten doen. En dan hopen dat jouw merrie in een bijboek ingeschreven kan worden.

Echter zou de moeder van jouw merrie ster moeten zijn. Of de gebruikte hengst een ster hengst (wel predicaat dus maar niet goedgekeurd).

Op die manier kan jouw veulen ook ingeschreven worden in bijboek1 mits er op jouw huidige merrie weer een goedgekeurde hengst gezet wordt. Mocht dat veulen een merrie zijn en vervolgens grote prestaties leveren. Kan de nakomeling van haar (nakomeling van jouw veulen dus) wel weer opgenomen worden in het veulenboek. Dat is dus een traject van zo'n 9 jaar op zijn gunstigst. En je moet steeds goedgekeurde hengsten gebruiken.

Ik zeg het is de investering niet waard. Traject is te kostbaar. Ik zou gewoon testje voor waterhoofd en dwergroei doen.

En vervolgens epke of een andere opwaarts gebouwde hengst er op zetten. En een fijn veulen voor jezelf fokken. En als er een hengstje uit komt rollen. Kun je 'm altijd nog laten ruinen als die teveel hengst wordt. Dan heb je een fijn paard voor jezelf.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 13:20

Hmm volgens mij kan het bij barock pinto wel hoor.
Vooral als ik merrie zou krijgen en met die lijn verder zou gaan.

Maar zal eens verder na vragen dan.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:28

Afbeelding

Ik trek dit letterlijk net uit het reglement >;) .

Tot 2015 konden papierloze merries ingeschreven worden.
We zitten bijna in 2021...

Als ze jouw merrie wel zouden accepteren maken ze wel opeens een bijzondere uitzondering.

Ik zou er niet op rekenen...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 13:32

Oh huh ik ken iemand en haar merrie werd wel opgenomen dan ook in het bij boek? Ik dacht te menen dat haar veulen van bp hengst wel gelijk werd opgenomen maar dan moet ik dat even na vragen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 17:35

Toch meer een allrounder :o :D Afbeelding

Afbeelding

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:55

Heb jij aandelen in Epke Absolem?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:58

pillow schreef:
Heb jij aandelen in Epke Absolem?

Nope. Als ik aandelen in een hengst had. Had ik wel gezocht naar ster merries om in zijn richting te duwen.

Ze mag mijn hengst ook wel gebruiken hoor. _O- Ik heb een jonge julius. Maar die moet nog naar de keuring en wordt wss ook geen dekhengst. Wel ster misschien.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 20:01

Niet zo negatief over m’n Friesje hè :o

Hoezo geen dekhengst?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:09

Janinevv schreef:
Niet zo negatief over m’n Friesje hè :o

Hoezo geen dekhengst?

Kwam iets lomp er uit maar bedoelde het niet negatief hoor.

Ze zijn in Nederland niet bijzonder fan van julius nakomelingen. De mijne moet wel heel bijzonder sterk ontwikkelen komend jaar wil die kans maken om verder te komen dan de tweede bezichtiging. Hij zal best ster kunnen worden. Maar echt dekhengst materiaal is die denk ik niet.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:32

En de tinker hengst Bing? Homozygoot bont, groot en luxe type.
Bij nsvt krijg je veulen in ABK boek (mag dan ook in eigen rubriek naar keuring etc )

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 20:39

Maakt ook niet uit absolem snap het ook wel :)

Ahh okee ik ken Julius niet echt zo, ben niet enorm bekend binnen het Friese stamboek.
Ik denk wel dat als ik meer richting bp ga wat meer allround kan fokken.

Poosje81, ik weet niet of ik haar zo snel met een tinker zou kruizen. Het is ook niet een ras waar ik heel erg fan van ben. Al heb je daarvan best leuke kruisingen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:46

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:54

Janinevv schreef:

Ik vind dit trouwens een interessante opmerking. Hoezo zou het niks toevoegen? Het is toch niet voor niks een goedgekeurde hengst, dus die kan toch meestal wel iets toevoegen tenzij het echt geen match is voor specifiek jouw merrie.

Voor goedgekeurde hengsten betaal je nu eenmaal aangezien het toch een stukje garantie is wat je krijgt in karakter, fundament, exterieur en gezondheid.

Je zegt hiervoor namelijk dat je oog is gevallen op Franke BP42, echter kost hij ook gewoon 750 aan dekgeld. :+
Het is prima dat je specifieke hengsten uitsluit omdat je ze niks vindt of liever voor een ander stamboek kiest. Ik denk alleen dat het inderdaad niet onverstandig is om even goed uit te zoeken of je een nakomeling met deze merrie wilt (aangezien je een hengst sowieso niet wilt houden).

Uiteraard blijft die keuze bij jou.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 01:47

Selente als ik fok richting het kfps vind ik het minder toevoegen dan fokken richting het barock pinto studbook.

Omdat ik daar met een merrie en hengst veulen gewoon naar de keuring mag en met die lijn ook verder kan. Dat heeft in mijn ogen meer waarde.

Daarom zou ik dan ook bijv liever voor franke gaan dan een Epke qua geld omdat het veulen van epke veel lastiger in het stamboek te plaatsen valt en daarvoor veel meer generaties nodig zijn.

Bp kan ik ook meer een allrounder denk ik fokken op mijn merrie, ik wil sowieso mijn merrie verbeteren.

Maar misschien klinkt dit wel heel gek bij jullie?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 10:59

Okee ik ga het proberen, de fokker van mijn merrie vragen voor dna van beide ouders.

Haren uit manen of staart. Iemand idee of dit gewoon los in de enveloppe kan ? En hoelang dit dna houdbaar is?

Hopelijk samen met de namen van ouder dieren dat we dan iets meer op papier krijgen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:18

Ik zou zelf afvragen wat de toegevoegde waarde heeft van het perse moeten inschrijven in een stamboek.
Als het veulen voor jezelf is, kun je ook gewoon een simpel knhs paspoort aanvragen en dan ben je klaar.

Bij het bp kan uit mijn hoofd het veulen wel ingeschreven worden, echter vind ik de bloedspreidingen in nederland zeer beperkt qua hengsten.
Als er een frieze hengst is die jij helemaal te gek vind, dan kan je veulen nog steeds bij het bp ingeschreven worden.
Ik zou ook echt niet (te) veel naar het dekgeld kijken, je wil tenslotte fokken om te verbeteren (daarom fok je ook in mijn ogen)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:19

Ik zou het in een plastic zakje in de envelop doen, blijft het iets meer beschermd. DNA gaat volgens mij nooit verloren (als het niet beschadigt), maar ik zou het gewoon zo snel mogelijk opsturen.