Mislukt fokproduct

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Re: Mislukt fokproduct

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:21

sarabande schreef:
Moet ik nu een blije of ontevreden fokker zijn

Een ontevreden fokker, maar een blije paardenliefhebber. Een dubbel gevoel dus want beide zijn op jou van toepassing.

Wat betreft het verkopen van zo'n paard,
ik vind het niet zo gek dat de verwachtingen van een fokker, in dit geval Sarabande, 'hoog gespannen' zijn. De prijs die er voor het paard betaald was, was equivalent aan de talenten en je verwacht niet dat een paard in die prijsklasse wordt ingezet als recreatie paard. Eigenlijk had je de prijs en het vermogen van dit paard dus als een soort ongeschreven voorwaarde kunnen zien voor de toekomstplannen van dit paard.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:22

Je denkt teveel vanuit fokkersoogpunt. Als fokker pluis ik wel een stam uit, wat die heeft opgeleverd, welke hengsten er het beste bij passen etc, alvorens ik besluit te kopen. Als ik ruiter zou zijn, kijk en selecteer ik anders, dan kijk ik naar wat voor me staat en hoe goed dat specifieke paard is. Ik kom nog wel eens bij een gerennomeerde handelaar in springpaarden. Daar staan ook veel paarden met weinig klinkende hengstnamen in de stamboom. Het phenotype is daar belangrijk.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:23

Het is jammer dat een kwalitatief goed paard zo goddelijk behandeld wordt, ik kan me voorstellen dat je het als fokker heel erg jammer vindt en als mens het helemaal toppie vindt.
Het is jammer dat een merrie maar een x aantal nakommeling kan krijgen en een hengst het tig voud ervan. Want het zijn toch in mijn ogen de merries die het moeten bewijzen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:24

Hmm dat klopt wel.. De fokker van B'elanna wil ook heel graag dat B'elanna naar de Z gereden wordt. Zij hebben namelijk een merrieveulen van B'elanna in het bezit dat keur is geworden Lachen

In een hele lijn van prestatie-merries is B'elanna de enige die daar (qua dressuur niet aan voldoet). Dat ze niet onverdienstelijk western loopt telt overigens niet mee Lachen

Ik vind het wel best. Ik heb mijn paard voor de lol. Niet voor de fokker (hoe aardig ik de fokkers van Lanna ook vind).

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:29

Ik houd altijd zoveel mogelijk bij van de veulens, krantenknipsels, maak kopie's van de uitslagen in jaarboeken en houd een soort fotoboekje bij en ook wat informatie over de vader en moeder..
Valt me op dat mensen die hier een cob kopen puur voor het gebruik het vaak niet interessant vinden. Zij kijken alleen naar de pony, daar gaat het hen om en niet om de vader, moeder of broer en zus, die zetten ZIJ niet voor de wagen...

Ik krijg zelf nog wel eens de vraag van een hengstenhouder of wij veulens of enters/twenters beschikbaar willen stellen voor een afstammelingen keuring van hun hengst.
Als ik dan die pony's verkoop, probeer ik wel vast te leggen dat ze daar aan mee doen. En zelfs dat valt al niet mee...

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:33

Hmm, dan spoor ik zeer waarschijnlijk niet helemaal want toen ik mijn eerste echte eigen paard kreeg ben ik me daar enorm in gaan verdiepen.
Hoe dan ook, het is jammer dat dat meisje die talent had om met de merrie ver te komen niet de kans heeft gehad.
Verder is er veel bitter in het leven, de kunst is om er van te leren en met een stuk meer wijsheid verder te gaan.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:45

Ik zou verschrikkelijk blij zijn dat "mijn" paardje zo'n goed leven heeft... maar ja, zo ben ik nou eenmaal. Ik geef mijn paarden liever weg dan dat ik ze duur aan een of andere beul verkoop Haha! Haha!

Denk maar zo: Dat paard, en de moeder for that matter, zal nooit iets van predikaten afweten. Voor het dier telt alleen een goed leven!

En je hebt Sarabande toch nog? Die staat bij een ambitieuze ruiter die maar wat graag weer Z wil rijden hoor... Schijnheilig Knipoog

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:45

Een aantal oogpunten:

1) Als liefhebber van het soort vind ik het jammer dat een goed dier niet wordt ingezet voor de fokkerij, zodat diegenen die na ons komen niet mee mogen genieten. Niet fokken met topdieren is egoïsme.

2)Als dierenliefhebber heb ik er natuurlijk geen problemen mee dat een dier goed behandeld wordt.

3) Als verkoper vind ik het wat moeilijker dat mogelijkheden tot reclame beperkt worden. (want dat is een predikaat gewoon, ik zie geen andere echte meerwaarde)

4) Als fokker met een jarenlang fokplan vind ik het jammer dat me de mogelijkheid wordt ontnomen om nakomelingen van zo'n dier in te zetten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:48

chantal1 schreef:
Hmm, dan spoor ik zeer waarschijnlijk niet helemaal want toen ik mijn eerste echte eigen paard kreeg ben ik me daar enorm in gaan verdiepen.
Hoe dan ook, het is jammer dat dat meisje die talent had om met de merrie ver te komen niet de kans heeft gehad.
Verder is er veel bitter in het leven, de kunst is om er van te leren en met een stuk meer wijsheid verder te gaan.

ik spoor dan ook niet helemaal want ik wil ook altijd de achtergrond weten van paarden. Afstamming, karakter van broers, zussen en ouders en verder zelfs als dat mogelijk is. want zo kun je je paard beter begrijpen in de meeste gevallen.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:51

Ik denk dat je als fokker héél blij moet zijn dat je paard zo'n goed huis heeft gevonden. Tegenwoordig is dat zeer moeilijk. Persoonlijk verkies ik een goed huis zonder prestaties boven een slecht huis met prestaties voor mijn fokprodukten. Mijn eer als fokker vind ik minder belangrijk als het welzijn van mijn fokprodukten.

Als de huidige eigenaren zo blij met je fokprodukt zijn, ben je in mijn ogen als fokker méér dan geslaagd!!!!!

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:55

petraaken"]
[quote="chantal1 schreef:

ik spoor dan ook niet helemaal want ik wil ook altijd de achtergrond weten van paarden. Afstamming, karakter van broers, zussen en ouders en verder zelfs als dat mogelijk is. want zo kun je je paard beter begrijpen in de meeste gevallen.
[/quote]

Wat ben je dan, fokker of ruiter?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:00

Het intresseert mij weinig wat er voor/naast/achter mijn ruin zit,
het staat wel op de planning om de fokkers eens een keertje te bellen nu hun fokproduct Z met punten loopt, maar dat doe ik dan meer voor hen als voor mijzelf. Ik zou het zelf als fokker leuk vinden om dat te horen.

Voor mijn merrie is dat natuurlijk een heel ander verhaal.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:16

Sjuimpje schreef:
Het intresseert mij weinig wat er voor/naast/achter mijn ruin zit,
het staat wel op de planning om de fokkers eens een keertje te bellen nu hun fokproduct Z met punten loopt, maar dat doe ik dan meer voor hen als voor mijzelf. Ik zou het zelf als fokker leuk vinden om dat te horen.

Voor mijn merrie is dat natuurlijk een heel ander verhaal.

Is heel jammer voor ons. Wij hadden graag een poging voor ster gezien. Maar zo zie je maar weer dat je als verkopende fokker vrijwel geen enkele invloed meer hebt. Hoewel het een ruin is een goed papier bij je paard nooit weg. Dat papier kan alleen nog maar beter worden. Sommige mensen hechten hier waarde aan anderen helaas niet. Helaas is de fokker daar niet alleen de dupe van maar ook de andere kopers die een paard uit die lijn hebben en hun best doen zoveel mogelijk predicaten te verzamelen. Gelukkig hebben we bij sjuim de hoop dat ze misschien ooit z zal worden. Hoewel de moeder hier ook niet meer staat is dit voor ons nog steeds interessant gezien we nog steeds andere paarden uit de stam hebben. Overigens zijn er wel kopers die er waarde aan hechte. Zo heb ik vorig jaar een koper ervan overtuigd naar de keuring te gaan en de merrie klaar te laten maken. Hoewel ze eerst allen voor de sport bestemd zou zijn hebben de mensen nu een voorlopig keur merrie op stal staan. De mensen zijn me erg dankbaar en wij hen ook nu onze merrie preferent is geworden. OK dan!

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:18

Ik vond het voorheen ook niet echt intressant wat er achter de paarden zat maar nu ik een aantal "oudere types" heb mogen rijden ben ik me er wel meer in gaan verdiepen. En ik moet zeggen dat ik het wel waarder een paard uit een oude prestatie rijke stam.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:21

Excuseme"]
[quote="petraaken"][quote="chantal1 schreef:

[/quote]

[/quote]

Beide.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:25

GribaldiFan. Een ster predikaat krijgen merries of ruinen toch op 3 jarige leeftijd op keuringen door hun eigen exterieur en gangen? Nakomelingen hebben daar toch niets mee te maken? Of bedoel je de nakomelingen van de merrie zodat zij ook een hoger predikaat krijgt?

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:26

petraaken"]
[quote="Excuseme"][quote="petraaken"]
[quote="chantal1 schreef:

[/quote]

[/quote]

Beide.
[/quote]
OK dan!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 12:26

Chronos schreef:
Ik vond het voorheen ook niet echt intressant wat er achter de paarden zat maar nu ik een aantal "oudere types" heb mogen rijden ben ik me er wel meer in gaan verdiepen. En ik moet zeggen dat ik het wel waarder een paard uit een oude prestatie rijke stam.

Het gaat niet alleen om prestaties, het gaat niet om geld, maar Sjuim slaat wel de spijker op de kop, het gaat er zelfs niet om dat door fouten van dierenartsen uit de moeder van de merrie maar heel weinig kinderen gekomen zijn die achtervolgd zijn door noodlot of buiten bereik van waarnemingen. En dat ik het best jammer vind dat ik deze merrie niet terug kan kopen.
Het gaat om je gevoel als fokker. Wanneer ik bij een wedstrijdring pakweg L2 of M mensen zie modderen met halve of hele koudbloeden, tuigpaarden, dravers of wat dan ook en ik weet dat er een heleboel paarden zijn die zingend door zo'n proef heen lopen maar ergens knuffelpaard zijn dan vraag ik me wel eens af waarom ik al meer dan 30 jaar fijn bewegende karaktervolle en gezonde sportpaarden te fokken.
Dat is ook wat Sjuim zegt, wanneer iemand zoveel geld voor een paard neertelt schept dat een bepaalde verwachting.
En aan alle mensen die hier roepen dat de ruiters niks moeten, zou ik willen zeggen, niks mot, maar zonder fokkers zouden jullie geen paarden hebben

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:28

petraaken schreef:
GribaldiFan. Een ster predikaat krijgen merries of ruinen toch op 3 jarige leeftijd op keuringen door hun eigen exterieur en gangen? Nakomelingen hebben daar toch niets mee te maken? Of bedoel je de nakomelingen van de merrie zodat zij ook een hoger predikaat krijgt?
Als bijvoorbeeld de ruin van sjuim ster zou worden komt de merrie als het goed is in aanmerking voor preferent. Daar wordt de eigenaar van de merrie niet alleen beter van maar ook de mensen die een paard hebben uit die stam! Ruinen kunnen ook op latere leeftijd voor ster gaan en mogen het zelfs 3 x proberen. Alle broers en zussen van deze ruin krijgen dan ineens een preferente moeder. Kijk dat je er zelf niet zoveel omgeeft snap ik, maar anderen kunnen er erg veel plezier van hebben en ik denk zelf ook wel als je al zo'n super stam heb waarvan de moederlijn alleen nog maar beter wordt. Toch altijd leuk om er even bij te vermelden! Haha!

perlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:29

Vraag me af wat een goed getalenteerd paard meer is dan een koudbloed of draver die voorlopig wel in het m lopen ook al is het met veel moeite.
Ik hebmeer respect voor deze combinaties dan voor combinaties waar het talent erbij gekocht is.
Ik weet dat de discussie hier niet over gaat maar vind dat je wel heel erg neerbuigend doet nu.
Laatst bijgewerkt door perlee op 17-02-04 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:30

Je schreef al dat ze het STER predikaat haalde. Dan ben je als fokker geslaagd. Voor het preferentschap van de moeder telt ze dus mee.
Voor het prestatie-schap moet je de paarden aanhouden tot ze minimaal een jaar of 6 zijn. Dan word je al snel verzamelaar............. en het loont alleen als je zelf goed genoeg kunt rijden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:34

Ik heb anders wel mijn medewerking aangeboden aan een eventuele stamboekkeuring En dat wil ik nog steeds doen, maar niet uit eigen belang, zelf heb ik er totaal niets aan. Een ruin op de leeftijd van Triumph wordt beoordeeld op zijn eigen kwaliteiten en mogelijkheden en niet op zijn papier. Dat is alleen van waarde op jonge leeftijd.
Ik vind het wel leuk voor jouw oom en SuzanneH, voor hen is het wel van belang.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:36

perlee schreef:
Vraag me af wat een goed getalenteerd paard meer is dan een koudbloed of draver die voorlopig wel in het m lopen ook al is het met veel moeite.
Ik hebmeer respect voor deze combinaties dan voor combinaties waar het talent erbij gekocht is.
Ik weet dat de discussie hier niet over gaat maar vind dat je wel heel erg neerbuigend doet nu.

Natuurlijk is dat knap van zo'n hobbyistje, maar daar gaat het hier niet om. Het gaat hier om een ontzettend goed paard (als het beestje een beetje op Saar lijkt in elk geval wel Schijnheilig ) en dat het heel jammer is voor de fokker (en houder van de merriestam) dat zo'n beest makkelijk hoger kan maar helaas niet gebeurt.

De moeder van een draver, Tinker, Fjord of noem maar op krijgt geen stickers naarmate de kinderen hoger lopen in de dressuur of springsport.

En er is wat voor te zeggen. Iedereen wil een zo goed mogelijk paard, met de allerbeste papieren, met geweldige bewegingen. Een Pavocup-winnaar, om zo maar te zeggen.
Maar waarom rijdt dan half Nederland wedstrijden met een "koudbloed" of draver of wat dan ook? En zeuren ze nog steeds als ze minder punten krijgen dan de mensen die een werkelijk goed paard voorstellen?

Maar goed, dit is iets voor een nieuw topic

perlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:38

Dat is ook zo maar dan nog vind ik het niet netjes om zo neerbuigend te doen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 12:38

perlee schreef:

Het gaat niet om respect voor aanmodderen, alhoewel ik nergens neerbuigend doe, het gaat om het plezier in rijden. Als je naar een wedstrijd gaat wil je scoren, anders blijf je thuis. Met een daar gericht voor gefokt paard gaat dat beter dan met een die gebouwd is om bomen te slepen.